27 de novembre 2013

Moçambic_3: Vilankulos

Vilankulos és una població de la costa; el seu nom és en homenatge a un cap local i actualment alguns dels barris de la ciutat porten els noms dels seus fills. A l’època colonial els portuguesos van modificar el nom i va passar a dir-se Vilanculos, però després de la independencia la ciutat va recuperar el nom original, escrit amb k.
Quan vam arribar a Vilankulos feia mal temps i molt vent. Al dia següent teníem previst fer l’excursió a l’arxipèlag de Bazaruto, però ja ens van avisar aquell mateix vespre de no es podria sortir en barca i que tindríem que esperar un dia més a veure si amainava el vent.  
No sé com era fa anys, però ara és un poble molt turístic; s’han fet moltes inversions per atraure visitants, ja que és el punt d’entrada a l’arxipèlag de Bazaruto. L’hotel, Aguia negra resort, que és on estem nosaltres, està a tocar de la platja; està molt cuidat, té uns jardins molt agradables i piscina des de la que veus el mar, i els preus son millors que els de Zimbabwe.

El vent va continuar bufant tota la nit, i a les sis del matí seguia núvol i plovisquejant. A aquelles hores l’aigua del mar es veia grisa; hi havia algú corrent per la platja i disseminades, aquí i allà, algunes barquetes de pesca. Com era d’esperar, donat el temps que feia, la sortida de sol no va tenir cap encant.
El ritme aquí és lent. No has de tenir pressa, ja que preparar la taula per l’esmorzar i servir-lo, pren el seu temps. Nosaltres no teníem pressa, ja que no hi ha grans coses a fer en aquesta població, si no pots sortir amb barca.
Després d’esmorzar vam anar, caminant per la platja fins al poble. La platja és de sorra blanca i s’hi observen els efectes de les marees, que aquí son importants. A mi em sorprenen, suposo que és perquè en el mediterrani no s’aprecien. L'hora de la marea canvia una mica al llarg dels dies, però aquí és més irregular que en el cantàbric. I jo no sabia mai si havia de pujar o baixar. 

Quan vaig sortir a les 6 del matí a mirar si sortia el sol creia que la mar estava baixa, però després me’n vaig adonar de que estava equivocada, ja que l’aigua encara es va retirar molt més, deixant una gran franja de terra al descobert. Les marees duren 6 hores, de pujada i les mateixes de baixada. Quan baixa la marea les barques queden encallades en la sorra i és el moment en que alguns aprofiten a fer-hi reparacions.
Des de la platja de Vilànkulos es veuen al davant les illes de Bazaruto i dóna la impressió que estan unides a terra. De totes formes, com que el temps no es bo, es veu una mica enterbolit tot.
El camí per la platja és agradable, hi ha moltes petxines per tot arreu i a la que ens apropem a la població també augmenta la porqueria i els vidres. Seguint per la platja s'arriba al port on arriben les barques amb el peix. Les dones esperen per comprar-lo, per vendre’l després al mercat.

Des d’aquest punt, la costa canvia una mica i es fa més rocosa; hi ha mur baix de roca està plena de petxines incrustades, o que la roca mateix està formada per la sedimentació de petxines.
A la vora de la platja hi ha cocoters i un arbre que s’anomena casuarina, que té unes fulles en forma d’agulla, semblants a les del pi però més llargues i em va fer la sensació de que més fines. El seu fruit són unes pinyes petitetes, i el més curiós d'aquest arbre és el soroll que fa el vent entre les seves fulles. És una musicalitat especial.

Hi ha una zona amb cases residencials i és que aquí hi venen molts moçambicans a passar-hi el cap de setmana. Hi ha una botigueta d’artesania, on predominen les figures de fusta, a diferencia de les de Zimbabwe que eren en pedra. Hi ha figures molt boniques, aprofitant les formes dels troncs.  
El mercat d’alimentació, on es pot veure peix sec, en diferents parades, i per tot arreu venen tomàquets, també hi ha força mandioca, que es pot trobar sencera o ratllada per fer puré. A Zimbabwe hi ha un plat anomenat sazza, que és puré de blat de moro. Aquí fan alguna cosa similar però amb la mandioca.

Com en altres llocs d’Àfrica, en la part del mercat dedicada a la confecció es poden veure els homes, generalment nois joves, cosint a maquina. Fan tot tipus de peces, i si vols et prenen les mides i en pco temps et fan una camisa o uns pantalons. Hi havia tres xicots que estaven treballant en aquesta zona; dos d’ells estaven cosint a màquina i l’altre, una mica més jove, tallava les robes i feia els patrons. Els que estaven cosint a màquina em van demanar que fes fotos al “petit”; em va fer gràcia l’apel·latiu. El noi era molt vergonyós i va accedir amb certa reticència a que l’hi fes fotos. Els grans devien tenir 15 o 16 anys i el petit, uns 13 o 14. Després es van mirar com havien quedat i s’ho van passar molt be. Em deien que no hi ha gaire turisme, que tenen poques ventes.
Pel mercat i pel carrer hi ha gent que em demana que els hi facis fotos i els hi encanta mirar-se, i mirar com queden els seus amics, com els tres xicots dels que he parlat, però també n’hi ha d’altres que fugen en veure la càmera. A mi m’agrada parlar amb la gent i fer-los-hi fotografies, i sobretot el que m'encanta és la cara quan els hi ensenyo, sobretot, quan son criatures. M’agrada la cara d’expectació, per veure que veuran, com es veuran i com al cap d’uns segons apareix el somriure, o la ganyota, la sorpresa, la rialla... En general els nanos riuen i es poden passar molta estona mirant la fotografia, mirant-la amb detall, buscant els coneguts que hi apareixen... Els més petits triguen una bona estona en reaccionar quan miren una fotografia, però quan ho entenen llavors no els pots desenganxar de la càmera, voldrien estar-se hores mirant la fotografia.

Es veu gent mutilada, degut a les mines que van quedar després de la guerra. Això passa més al nord del país, que és on hi ha mes terreny minat i no s'havia fet un mapa on s’indiqués on es col·locaven les mines. Tant els del frelimo com els de la rename van posar mines.  
Vaig anar al supermercat i em vaig comprar alguna cosa per menjar. Em va sorprendre que la caixera era una noia blanca i jove, potser estudiant, i un home gran, negre que l’hi ensenyava a fer anar la caixa, l’hi deia els preus...
Em vaig endur el menjar a l’hotel i com que les habitacions són bungalows, amb un parell de cadires i una taula al davant, amb vistes a la piscina i al mar, em vaig instal·lar allà a menjar, escriure i llegir una estona.  

Passejant pel poble vaig veure indis, cosa que em va sorprendre una mica, i també em va xocar trobar una farmàcia on venien medicaments xinesos. Em vaig asseure a beure un refresc en un bar que tenia un billar al jardí i els que estaven fent una partida era un oriental (no sé si coreà o japonès) amb un local, i allà mateix, un home que semblava àrab, amb una túnica, barba, el casquet que porten al cap, semblava musulmà. De fet hi ha algunes mesquites, o sigui que no seria estrany.

A la tarda vaig sortir a caminar per la platja, en direcció contrària al poble. Em van fer agafar una mica de por, ja que deien que no era segur anar a passejar sol. No m’agrada haver de desconfiar, però com que la platja estava molt solitària i la marea seguia pujant, vaig voler entrar cap a l'interior. Però com que hi ha hotels i ressorts un al costat de l’altre, no trobava cap camí d’entrada. Vaig trobar un que estava en construcció i on es veia un camí i em vaig ficar per allà. Hi havia alguns homes treballant i no em van dir res, però llavors va sortir el propietari, blanc, i em va renyar, dient que era una propietat privada, que tenia que marxar, tornar a la platja... tenia el gos al costat i no em feia gens de gràcia. Al costat d’on estàvem parlant hi havia un camí que donava a la pista publica, aquell era el camí que jo havia vist i a on volia arribar. Vam discutir una estona i al final em va deixar passar. 
La pista on vaig anar a parar tampoc estava transitada. Vaig caminar una bona estona sense veure ningú, sense trobar cap sortida a aquell camí i anava una mica neguitosa, a part d’incòmode per la topada amb aquell home. Al final vaig arribar a la carretera i allà si que vaig trobar gent, cosa que em va fer il·lusió. Hi havia paradetes en que venien quatre coses, gent carregada, tornat de la feina, del mercat, d’on fos, altres passejant... vaig veure que era allà on hi havia vida. Per cert, aquí, a l’igual que a Zimbabwe, condueixen per l'esquerra.
Un cop vaig arribar a prop de l’hotel vaig veure que allà mateix hi havia unes aixetes, el punt d’aigua equivalent a una font, i on van les noies a omplir els bidons de plàstic i a fer la tertúlia. El millor de la tarda va ser l’estona que vaig passar amb elles. Algunes d’elles em van demanar que els hi fes fotos, i després reien molt quan es miraven. 

Aquí és com si hi haguessin dos pobles, el de la línia de costa, pel turisme, per una majoria blanca, i l’interior, el mon més rural, els autòctons, els que van i venen del mercat, del treball, que van a la font a buscar aigua, la gent que dona vida a la ciutat. Jo em sento més a gust en aquesta part del poble que en l’altre.