01 de juliol 2017

Montpeller_2: Lattes

Tenia curiositat per veure el recinte arqueològic de Lattes, l’antiga ciutat portuària coneguda també amb el nom de Lattara. Tot i que està a 7 Km del centre s’hi pot arribar en tramvia.

La primera impressió va ser decebedora. En baixar del tram tot el que es veia era nou, era zona residencial i feia un sol aclaparador. Vaig buscar el centre d’informació i turisme sense èxit. Va ser més tard, quan ja tornava del museu que el vaig trobar però estava tancat. A l’ajuntament em van donar un plànol de la població que em va servir per constatar que no hi havia gran cosa a veure.

El museu no estava massa lluny del centre, potser una mitja hora caminant; se’m va fer llarg perquè no tenia massa clar si anava per bon camí i si encara faltava molt o poc, i tampoc hi havia ningú a qui preguntar. Les indicacions s’havien acabat en deixar el que semblava el centre de la població. El museu estava obert però el jaciment arqueològic no. Vaig visitar el museu en solitari. 

Ja en el segle XIX s’havien trobat restes romanes en aquest indret, però no va ser fins al 1963 que Henri Prades va començar les excavacions que van dur a la descoberta de l’antiga Lattara. El vigilant del museu em va explicar que hi ha hagut grups d’arqueòlegs catalans que han participat en les excavacions que es van fer des de la descoberta del lloc. Tenien alguns llibres interesants.

El port de Lattara és del segle VI o V a. C.; per les restes trobades es pensa que la fundació de la ciutat al delta del riu Lez estaria lligada a la presencia dels mercaders etruscs (de la regió d’etrúria, l’actual toscana). 

La zona del delta del riu Lez desembocant al mediterrani és una zona de llacs i aiguamolls, que al llarg dels segles ha anat canviant considerablement el seu relleu. Aquesta ubicació estratègica és el que va propiciar el desenvolupament durant més de 700 anys. 

El primer document escrit que hi ha on apareix el nom de Lattara és del geògraf espanyol Pomponi Mela, del segle I. Una mica més tard, Plini explicava que els pescadors de l’estany de Lattes utilitzaven els dofins per ajudar-los a pescar. S’ha trobat alguna inscripció romana que parla dels habitants de Lattes.

Entre les restes trobades hi ha àmfores de vi i altres objectes amb inscripcions en etrusc, el que fa pensar que els etruscs provinents de la toscana van tenir alguna cosa a veure amb la fundació de la ciutat. 

La ciutat estava emmurallada i tenia forma triangular, a tocar de l’estany. S’hi ha trobat més de trenta àmfores que havien contingut vi etrusc. També restes de vaixella de la mateixa procedència. 

Per ara no s’han trobat masses objectes metàl·lics. El que hi ha sobretot son claus que estaven prop d’on devia haver-hi les portes, que devien ser de fusta i van desaparèixer cremades. 

Hi ha indicis que apunten a que en el segle V la ciutat devia patir un greu incendi que va destruir to el que era matèria orgànica. Només s’han trobat restes de cereals o fusta en llocs que estaven protegits, en àmfores, o restes de porta que quedaven protegits per la pedra. No se sap a què va ser degut l’incendi, si va ser degut a algun assalt. 

Després de l’incendi sembla que moltes zones de la ciutat van quedar abandonades, però en algunes parts s’ha trobat restes de que va tornar a habitar-se. El material que s’ha trobat d’aquest període ja no és etrusc sinó marsellès. A partir de l’any 525 a tot el Llenguadoc els productes de Marsella van prendre el relleu als d’Etrúria. La ceràmica d’aquesta època té inscripcions en grec, ja que en aquella època Marsella estava sota la influencia grega. 

Quan es va fundar Lattes els grecs ja tenien des de feia temps colònies a Marsella, Còrsega i Empúries. Tot i així, Lattes sembla que la van fundar els etruscs i el vestigis del període marsellès son posteriors. 

La zona del delta del riu Lez ja estava habitada a l’edat del ferro, però quan va aparèixer una aglomeració important, va ser a finals de l’edat de bronze (IX i VIII a. C.) Ara be la creació de Lattara va ser una novetat a nivell d’urbanisme. Es va crear en una península gairebé tota envoltada per aigua, en un dels estanys del litoral. 

La península tenia forma triangular i per això la fortificació també. Aquesta muralla és del segle VI a. C. i estava construïda amb els fonaments a l’aigua. Protegia a la població de les fluctuacions en el nivell d’aigua del llac, degut a les crescudes del riu Lez. Per la construcció de la muralla van haver d’anar cap a l’interior a buscar pedres, i per fer les totxanes i deixar-les assecar necessitaven espai i molta ma d’obra. L’estil de construcció era nou per l’època. La muralla tenia una de les portes que permetia el pas dels carros. També hi havia una torre que podia tenir al funció de vigilància i de far. 

Les cases tenien fonaments en pedra i les parets de tova recobertes de calç. Els dentells de les portes i les portes eren de fusta, igual que els mobles que estaben ben treballats. Tot això es ben diferent al que hi havia en aquell moment en la regió, per això s’hi veu la influencia estrangera. A més, en diversos objectes s’hi ha trobat inscripcions etrusques que indiquen que aquest van viure a la ciutat, de la que van ser expulsats cap al 475 a. C. Poc després es va construir una nova muralla. Les cases tenien un forn a terra per coure-hi el pa. Cuinaven en un foc a terra. 

S’hi ha trobat una estàtua d’un guerrer mig agenollat, que servia de suport a una porta d’una casa del segle III a. C. però la vestimenta i el cinturó fan pensar als arqueòlegs que la figura era d’uns segles abans, cap al segle VI o V a. C. 

Els estanys servien de port natural i Lattera va néixer per ser un centre comercial. 

Pels objectes trobats es veu que primer van ser els etruscs, després els grecs i els romans, però també hi va haver relacions comercials amb celtes, púnics, i ibers. Més de la meitat dels productes que es consumien a Lattes venien de fora. El comerç era majoritàriament per intercanvi, tot i que en la regió ja es coneixia la moneda a finals del VI segle a. C. a Lattera no hi va aparèixer fins al segle IV a. C. S’ha trobat unes peces de plata enterrades, que es feien servir pel comerç exterior. La utilització de peces de plata i sobre tot de bronze es va estendre a partir del segle II a. C. però no va ser fins al segle I a. C. que es pot dir que es pagava amb monedes. 

El port d’aquesta ciutat tenia la seva importància, ja que hi podien arribar els vaixells que anaven pel mediterrani. Hi havia el moll per descarregar i carregar els productes del comerç i també magatzems. Un dels productes amb els que es comerciava era el vi. La vida a Lattera també girava al voltant de la pesca i s’han trobat diferents útils per la pesca. També hi havia activitat agrícola, es dedicaven a cultiu de cereals, vins i arbres fruiters. 

Fins als segle I a. C. la pesca es feia al llac. No va ser fins a l’època romana que la pesca es va diversificar i s’inicià la pesca al mar, especialment de petites especies migrants com la sardina, l’anxova i el verat. Amb aquests peixos preparaven salses i conserves en salaó.

S’ha trobat una necròpolis romana, en el que hi havia urnes amb cendres, directament enterrades a terra, algunes acompanyades d’altres objectes; també enterraments en àmfores amb vasos de ceràmica i vidre, tombes en pedra, amb diversos vasos al seu interior. Algunes tombes tenien esteles funeràries. 

Estava sola al museu i el vaig trobar interessant; el jaciment només el vaig poder veure per la finestra, però de fet hi ha poc a veure, pel que em va semblar des d’allà. Es pot veure en el museu una col·lecció d’àmfores i com les disposaven en els vaixells perquè no es trenquessin durant la travessia. 

Després vaig dinar en un dels pocs restaurants que hi ha al poble. En ser una zona residencial la gent deu menjar a casa. En el local hi havia alguns treballadors de les obres d’allà a la vora i algú del poble. Tothom es coneixia. 

Al costat de l’ajuntament vaig trobar una petita església del segle XII, molt senzilla. Reconstruïda en el segle XVII. 

On ara hi ha port Ariana és on hi havia hagut l’antic port de Lattes, entre els segles XII i XV; aquest port és el que va fer que Montpeller tingues gran importància comercial. 

Ara és un port comercial, ple d’apartaments i zona residencial. Alguns restaurants i bars... A ple migdia era una mica desolat, ningú circulava pels carrers, tot molt mort. 

La visita a Lattes em va permetre conèixer la historia d’aquest indret, però el que és les coses a veure.... poques. El lloc és agradable i tranquil, però al menys quan jo hi vaig anar, excessivament tranquil i buit. O sigui que sense res més a fer en aquell poble vaig tornar a agafar el tram de tornada al centre de la ciutat. 

És una ciutat curiosa, on la gent s’aplega al voltant de la plaça de la Comédie i la resta està molt mort. Pels carrerons prop de la plaça, al vespre, gent dormint al carrer, amb els seus gossos.... Una ciutat amb dues cares, com passa en molts altres llocs.

Montpeller_1

A l’abril vaig fer una estada curta a la ciutat de Montpeller. Vaig viatjar en tren i em va recordar els viatges que feia antigament per anar a Paris amb el Talgo. Les coses han canviat molt en aquests 30 anys. Llavors a l’andana, a la porta del tren hi havia un revisor que controlava qui pujava a cada vagó i també ajudava a trobar el teu lloc. Ara no hi ha cap indicació de com estaven col·locats els vagons, ni ningú a qui preguntar. Es veia gent pujant i baixant del tren buscant el seu lloc... 

La primera impressió que em va fer la ciutat en arribar ja va ser molt bona. L’edifici de l’estació, al menys per l’interior, es veu modern i molt espaiós. 

La primera estació de Montpeller es va construir a començaments del segle XIX, i era el final de la línia que unia aquesta ciutat amb el port de Sete. A mitjans d’aquest mateix segle, es volia obrir una nova línia fèrria per enllaçar Montpeller amb Nimes. En aquell moment hi havia dos grups de terratinents que es disputaven l’emplaçament de la nova estació. Tots dos volien que fos en el seu territori, ja que afavoriria la construcció i la creació d’un nou barri al seu voltant. 

La nova estació es va acabar l’any 1844 i uns anys més tard, en el 1852, es van unificar les dues estacions. La més antiga es va convertir en aparcament de locomotores i després es va dedicar al transport de mercaderies, mentre que els viatgers feien servir la nova estació. 

Al llarg dels anys es van fer ampliacions i millores, però durant la segona guerra mundial va patir bombardejos i va ser un camp de batalla important. L’any 1980, amb l’arribada del TGV l’estació es va refer de nou, conservant-se tan sols la façana. Va ser l’any 2005 quan se l’hi va donar el nom actual: estació de Sant Roc. 

Tot i que l’hotel estava cèntric i que el centre es pot recórrer caminat, vaig optar per comprar el passi de transport per set dies. No sé segur si el vaig amortitzar però em donava molta més llibertat de moviments. 

El que em va sorprendre és que no hi ha un pas restringit pel tramvia sinó que l’espai és comú amb el dels cotxes i els vianants. En el moment d’arribar em va desconcertar una mica perquè no veia per on creuar, ja que la plaça és àmplia i plena de vies, arran de terra. Passada la primera sorpresa vaig fer com la resta de gent, creuar per on vols. No tots els carrers són així, n’hi ha algun amb semàfor. 

Per anar de l’estació a la plaça de la Comédie hi ha una sola parada, però és un trajecte molt concorregut. Anava molt ple, i vaig trobar que passaven poc sovint. Era diumenge i hora de dinar. Suposo que per això, perquè els altres dies no vaig tenir aquesta sensació. 

L’hotel de la Comédie està a tocar de la plaça que té el mateix nom. La ubicació és perfecte i el personal encantador. És una casa antiga adaptada i la relació qualitat-preu em va semblar bona, pels preus que es gasten en aquesta ciutat. 

A primera vista em va resultar una ciutat cara per menjar fora de casa. Qualsevol formula costava més de 16 euros. En aquell moment vaig pensar que potser era per ser diumenge, però vaig veure que no, que és car. No hi ha el menú del dia com aquí, amb entrant, plat, postra i beguda, que pots aconseguir per deu o dotze euros. 

La plaça de la Comédie és el centre neuràlgic. En un extrem de la plaça hi ha el teatre que ha donat nom a la plaça. Aquest teatre va entrar en funcionament a finals del 1755. La seva arquitectura era original, on hi havia una sala d’espectacle i una de concerts, en perpendicular. Aquesta peculiaritat s’ha conservat en l’actual edifici. L’any 1785 va patir un incendi i es va reconstruir igual que era al començament. Quatre anys més tard un nou incendi el va fer malbé de nou. 

Durant la revolució es va utilitzar, entre altres coses, com a lloc de reunió. I l’any 1881 un nou incendi va acaba amb aquest edifici. De forma provisional es va construir un teatre en fusta al lloc que ara es coneix com l’esplanada, i que abans era el Champ de Mars. 

Oltes ciutats franceses tenen un camp de mars, i m’intrigava saber d’on venia. El nom de “Champ de Mars”, fa referencia tant al deu romà de la guerra, Mart, com al mes de març. A l’edat mitja era l’esplanada on es reunien els gerrers abans de sortir en una nova campanya. Més tard va ser el lloc d’entrenament militar. 

Tornant a l’edifici del teatre, l’any 1888 s’inaugurava el nou edifici de l’Opera Comédie. Davant d’aquest edifici hi ha la Font de les Tres Gràcies, en referencia a les tres filles de Zeus de la mitologia grega, que representen la caritat, la joia o la confiança i l’abundància. La font original data del 1790 i està al museu Fabre; des del 1980 la que hi ha a la plaça és una rèplica. Aquesta estàtua es va col·locar sobre un pedestal de marbre en el que anteriorment hi havia hagut una estàtua de Lluis XVI destruïda durant la revolució francesa en el 1790. 

A la mateixa plaça, on ara hi ha un supermercat abans de la segona guerra mundial hi havia dos cafès en els que cada dimarts es feia, de forma informal, un mercat vitícola. En un dels edificis històrics de la plaça, anomenat l’escafandrer, al costat del cinema Garamond, hi ha representats els dos símbols de la ciutat: les vinyes i el tren. 

El barri antic de Montpeller s’anomena ecusson. El nom ve de que el seu perímetre té forma d’escut. Les avingudes que envolten aquest barri eren els antics fossars de la ciutat emmurallada de l’època medieval. 

Aquesta ciutat era una cruïlla de diferents rutes enllaçant els estats del Llenguadoc. La via Tolosana era un dels trams del camí de Sant Jaume, la ruta de pelegrinatge cap a Santiago de Compostela. 

La primera muralla es va construir en el segle XII, però la ciutat va anar creixent i el perfil que es troba ara correspon al que marcava la nova muralla que es va construir a finals del segle XIII. 

En aquell temps van anar sorgint altres barris fora de muralles, que van quedar destruïts durant les guerres. A partir del segle XVII aquests barris van ressorgir de nou i es va iniciar el desmantellament de la muralla. Els carrerons de l’ecusson son doncs de l’època medieval, modificats en part durant els segles XVII i XVIII. 

En el segle XIX l’alcalde de la ciutat volia obrir grans avingudes en aquest barri, que són l’avinguda Fox i la Loge, però van quedar inacabades, em sembla que per oposició del veïns que es veien afectats per aquestes obres. Així que no van travessar completament el barri. Ara son dos grans avingudes comercials.

Passejar pels carrerons del barri medieval és interessant i contrasta amb les grans avingudes i la plaça de la Comédie. El plànol que donen a l‘oficina de turisme estan molt be, ja que hi apareix el nom de tots els carrerons. A més per tot arreu es van trobant indicadors, amb el que tot i que et despistis sortint a alguna de les grans avingudes. 

La plaça Petrarca i el museu del Vell Montpeller em va costar una mica de trobar, sobretot el museu, que tot i tenir-lo al davant i saber el numero de la plaça no el veia. Pels majors de 60 anys l’entrada és gratuïta. 

Per tot aquest barri hi ha molts edificis antics, anomenats Hotel, amb la seva placa a la porta, indicant a qui pertanyien. Aquests hotels particulars eren cases de luxe, on vivia una sola família amb el seu personal de servei. L’hotel Varennes el formaven dues cases del segle XIII i del XIV i que va ser remodelat en el segle XV i en el XVIII.

El museu es troba en un dels pisos d’aquest edifici, al que s’accedeix per una escala en pedra, amplia i que devia ser senyorial en el seu temps. La planta baixa té sales d’estil gòtic i en un racó hi ha un pou. 

El museu és curiós. La decoració en fusta i estucats del pis és del segle XVIII. Era l’única visitant en aquell moment. Van anar obrint les llums de les sales a mida que hi anava arribant. 

La visita em va permetre situar-me una mica en la historia de la ciutat, de la que no en sabia pràcticament res. No tenia ni idea de la guerra de religions ni del setge que havia patit aquesta població. 

La ciutat va néixer en l’edat mitja. El primer document que la menciona és una acta de donació pels serveis prestats, per part del principal senyor de la regió, el compte de Melgueil, a un cavaller anomenat Gui o Guilhem. Aquest document és de finals del 985 i és el que es considera com a data de fundació de la ciutat.

De fet hi havia dos turons hàbitats que formaven la vila: Montpeller i Montpelleret. 

La plana del baix Llenguadoc era un important eix de comunicacions, però no Montpeller. Tan sols hi havia el camí de pelegrinatge per anar a la tomba de Sant Jaume a Galicia. Montpeller era una etapa pels peregrins ja que hi havia una petita església dedicada a Maria, a l’actual plaça Jean Jaurès. Aquesta església al cor de la ciutat va ser l’origen del seu desenvolupament.

Des dels primers temps era una ciutat de mercaders, i aquesta església en la ruta dels pelegrins va contribuir a que s’assentessin mercaders i comerciants, animats pes senyors de la vila, els Guillem. 

El primer va ser Guiu, després el va succeir el seu fill Guillem I de Montpeller (986- 1025) i van continuar governant els diferents Guillems fins al Guillem IX (1202-1204). 

La ciutat es va anar formant al voltant del castell dels Guillem i de l’església. Els Guillem oferien als mercaders itinerants avantatges per assentar-se. 

Hi ha un document de l’any 1090 que evidencia un conflicte entre el bisbe de Maguelone, que era el principal senyor de la regió, i el senyor Guillem V de Montpeller. El jove Guillem va ofendre al bisbe no volent reconèixer la seva sobirania sobre la vila; al final va haver de claudicar i reconèixer que eren vassalls del bisbe de Maguelone. 

La nissaga dels Guillems va fer prosperar la ciutat. Guillem V va ser el primer senyor a acollir al papa Urbà II l’any 1095, quan va arribar al regne de França i va participar a la primera creuada al costat del compte Raimon IV de Tolosa. Es va quedar a ajudar a organitzar els estats de Terra Santa i va tornar a Montpeller en el 1105. 

Va participar en la reconquesta, amb la recuperació de Mallorca l’any 1114, al costat de Raimon Berenguer III de Barcelona. La riquesa de la ciutat l’hi va permetre adquirir nous territoris. I a més, en recompensa per l’ajuda en la reconquesta va rebre Tortosa. 

Va ser el que va fundar el castell de Lattes i com que havia descobert la importància del comerç marítim va potenciar la utilització d’aquest port pel comerç. 

Va ser Guillem V qui va crear la figura dels Consols del Mar, que eren magistrats encarregats de defensar els interessos comercials dels montpellerins. 

Des dels seus inicis era un ciutat cosmopolita i ben aviat s’hi va iassentar una comunitat jueva. Ara be, Guillem V en el seu testament de l’any 1121 va deixar escrit que cap jueu podia tenir el càrrec de “bayle” de la ciutat. Si no estic confosa, equivaldria al jutge. 

A començaments del segle XII hi va haver a França un moviment comunal, començat pel nord del país i que es va estendre ràpidament cap al sud. Aquesta corrent va aconseguir que moltes poblacions aconseguissin que els seus senyors reconeguessin els seus drets, costums i privilegis. En aquesta línia, Montpeller va intentar en el 1141 quan el que manava era Guillem VI, posar un govern comunal. Guillem VI s’hi va oposar i el van fer fora de la ciutat, pel que es va haver de refugiar al seu Castell de Lattes. Va haver de demanar ajuda al compte de Barcelona ja que el de Tolosa i el bisbe de Maguelon van prendre partit per la població de Montpeller. A canvi d’acords comercials els genovesos van alinear-se amb Guillem VI. 

D’aquest temps és l’establiment del consolat del mar, un dels més antics del Llenguadoc. Guillem VI va trigar dos anys a reconquerir la població, que va quedar molt tocada pel fracàs de la revolta; van haver de transcórrer més de seixanta anys perquè les relacions entre la població i els senyors milloressin. Finalment el comerç i els negocis dels genovesos van tornar a prendre força. 

Ja en el segle XII la ciutat tenia un pont sobre el riu Lez, però el port de Lattes tenia millor accés i era més important. 

Des de el segle XII les escoles de dret i de medicina estaven plenes. Una persona que va visitar la ciutat en el 1160 descrivia que hi havia gent de totes les nacions i religions, cristians, musulmans, comerciants de l’Andalus i el Magreb, d’Egipte i Israel. 

L’any 1181 Guillem VIII autoritza a ensenyar medicina a la ciutat, siguin quins siguin els seus orígens. Aquest va ser un fet important. Va potenciar la cultura, les arts i la ciència. Es va casar amb Eudòxia, neta de l’emperador bizantí, que va influir positivament en el desenvolupament de les lletres i les arts a la cort. El segle XII va ser l’edat d’or de la poesia i de la cultura de la llengua d’oc. En aquest segle la ciutat era coneguda per l’orfebreria local, la riquesa, el nivell intel·lectual i per una mentalitat oberta.

Era l’època daurada pels senyors de Montpeller però es va acabar de forma sobtada. Eudòxia va tenir una filla, Maria, l’any 1181 i després no va tenir més criatures. Per això Guillem VII la va repudiar per casar-se amb Agnès de Castella, que l’hi va donar molts fills. 

Per desembarassar-se de la filla gran, Maria, la va casar molt jove. Volia que els fills de la segona dona fossin els hereus, però no va aconseguir legitimitat per això. Així que quan ell va moriria durant un any i mig va governar Agnès de Castella, però l’any 1204 hi va haver una revolta que la va fer fora i va pujar al govern Maria, de Montpeller. Sembla que Pere II d’Aragó va tenir alguna cosa a veure en aquest canvi de rumb i en l’abdicació de Guillem IX. 

Els notables de la ciutat van reconèixer a Maria com “senyor” de Montpeller però calia que estes casada. Així que es va casar o la van casar amb Pere II d’Aragó. Amb ocasió del casament la població va obtenir permís per fer un recull dels seus drets, costums i privilegis per presentar-ho a la parella. Aquest text, aprovat per ells es coneix com la Carta Magna. Aquest va ser el document que dona peu al govern comunal de Montpeller. 

Fill d’aquesta unió va ser Jaume I. Diuen que va tenir una infantesa desgraciada. 

Durant un segle la ciutat va ser pròspera, gaudia d’una certa autonomia i va anar adquirint drets senyorials. Aquesta obertura política va afavorir el desenvolupament comercial. En el segle XIII Montpeller era el port d’entrada d’espècies més important de França. En aquell temps Marsella encara no formava part d’aquest regne. 

O sigui que mentre la ciutat depenia del regne d’Aragó, era pròspera i es van construir escoles de medecina i de dret. La universitat es va crear en el 1289. 

Petrarca va estudiar dret aquí, en el segle XIV i va quedar impressionat per la ciutat. Erudits àrabs i jueus també van passar per la ciutat i van deixar constància de les seves bones impressions.

Va ser l’any 1293 que Montpeller va passar a formar part del regne de França. Els segles XIV i XV van ser temps difícils per la ciutat. 

A partir del 1320 el clima va canviar i va afectar a l’agricultura. Glaçades, pluges i tempestes fora de temporada.... I en el 1348 va arribar la pesta negre. 

Jaume III de Mallorca l’any 1349 va vendre’s Montpeller per poder recuperar Mallorca que l’havia perduda a mans del seu germà. Felip IV és qui la va comprar i Montpeller va perdre la semi-autonomia que tenia. Els impostos per la guerra van augmentar considerablement, la població es va revoltar. 

A partir de 1432 les activitats comercials a la ciutat van tornar a prendre embranzida. El port de Lattes es va condicionar i es van construir palauets particulars. El que per aquí anomenen hotels. 

Entre el 1560 i el 1630 la ciutat va patir la guerra de les religions. Això va comportar la destrucció de tots els edificis religiosos, excepte la catedral i la capella de la santa fe. 

Cap al 1575 la ciutat era un feu important de protestants i hi havia una aliança entre els protestants del Llenguadoc i el governador que era catòlic. Però quan el governador es va aliar amb el rei la població es va aixecar contra seu. La ciutat va patir el setge de les forces del governador, la ciutadella va ser destruïda i la ciutat va ser atacada l’any 1577. Van destruir el palau reial. 

L’any 1598 l’edicte de Nantes reconeixia aquesta ciutat com un lloc de culte protestant. Durant uns anys hi va haver calma. Però uns vint anys més tard la ciutat va patir un nou setge, aquest cop per part de les tropes de Lluis XIII. 

Poc a poc aquest rei anava conquerint totes les ciutats i territoris que eren protestants. Els montpellerins es van defensar durant dos mesos; al final quan el rei va dir que si es rendien perdonaria la vida als protestants, van acceptar. 

Tornem a la visita del museu. A la sala d’entrada o rebedor es pot veure una estàtua de la Verge i l’infant que és del segle XIII. Hi ha algun plànol de la ciutat antiga, del segle XVIII, pintures sobre el setge de Montpeller. Un armari en fusta del segle XVII on es guardaven els plànols de la ciutat. 

A la sala de les processons hi ha imatges religioses i bastons que duien les cofaries de penitents durant les processons. Hi ha també un saló del segle XVIII amb el seu mobiliari. 

A la sala de la revolució hi ha gravats d’aquella època, una maqueta de la Bastilla de l’any 1790 i també algunes de les pedres recuperades d’aquesta construcció parisenca que va ser destruida en el 1789. Algú es va dedicar a vendre pedres de l’enderroc com a records. 

Pel passadís hi ha fotografies i gravats de la ciutat en diferents èpoques. La sala de la llar de foc devia ser una cuina. Hi ha diversos objectes.

Una imatge que em crida l’atenció és una verge negre, que em recorda a la verge de Montserrat. És una talla en fusta del segle XIII, policromada. La vaig trobar molt bonica. 

Hi ha una maqueta d’un vaixell, el Llenguadoc, que havien ofert aquests estats al rei Lluis XV l’any 1761 durant la guerra dels 7 anys. 

En sortir del museu vaig anar cap al barri d’Antígona. Em va sorprendre perquè estava molt mort. Potser perquè era diumenge. Aquest barri es va començar a construir al 1977; és obre de Ricard Bofill i l’estil en diuen neo-grec. A mi em va semblar una mica desangelat, molt espai sense massa vida.

02 d’abril 2017

Iran_30: Xiraz. Visita a un Zurkhaneh

Les ultimes hores a Xiraz i també a l’Iran. Després de la visita a Persèpolis i de descansar una bona estona a l’hotel, vam anar a veure el mausoleu del poeta Hafez.

Hafez era un poeta del segle XIV que va néixer, viure i morir a Xiraz. En aquell temps era difícil pels intel·lectuals expressar la seva opinió i ser crítics amb el govern. Per això Hafez utilitzava un llenguatge figuratiu, fet que afegia bellesa als seus poemes. 

El seu pare era un venedor que quan va morir va deixar a la família en la pobresa. Llavors Hafez va haver de posar-se a treballar; tot i així, va estudiar literatura i aviat va demostrar la seva vàlua en la composició de poemes. Va ser poeta de la cort. 

En el seus poemes era crític, però degut al llenguatge emprat, que no era directe, no va ser castigat per això. Molts dels seus poemes versaven sobre l’amor. La seva fama es va estendre més enllà de les fronteres. 

Quan va morir el van enterrar en el cementiri de Xiraz. Més tard, Karim Khan va fer construir un mausoleu amb vuit columnes que suporten un sostre de coure. Pel cantó de sota aquest sostre està decorat amb rajoles esmaltades. Aquesta construcciño es troba en un jardí en el que hi ha les tombes de la família. 

Com que aquest mausoleu és molt visitat, tant per iranians com per gent de fora, durant el govern del xa Reza, l’últim xa de Pèrsia, es va remodelar aquest recinte engrandint-lo i redecorant els jardins perquè pugui acollir a molta més gent. 

Llegeixo que els iranians que visiten la tomba ho fan amb respecte; alguns porten aigua de roses per netejar la pedra, o porten i hi dipositen flors. Toquen la pedra de la tomba mentre reciten algunes pregaries de l’alcorà, o fan els seus precs al poeta, al que demanen que els il·lumini amb els seus poemes. Llavors obren el llibre per una pagina a l’atzar i llegeixen el poema que apareix on han de trobar la resposta al seu prec. 

Era ja el vespre quan hi vam anar, estava il·luminat i hi havia encara força gent. S’hi respirava calma. 

Després vam anar a la porta de l’alcorà. És una porta històrica d’entrada a la ciutat de Xiraz. La primera porta es va construir en el segle X. Aquí s’hi van conservar dues copies manuscrites de l’alcorà escrites pel sultà Ibrahim Mirza, el net de Tamerlà l’any 1430. Es van conservar aquí fina al 1937. 

Els viatgers que sortien de la ciutat per aquesta porta com que passaven per sota el llibre sagrat es considerava que estaven beneïts i protegits pel viatge. 

Aquesta porta va quedar malmesa per una sèrie de terratrèmols i reconstruïda. L’any 1937 es van traslladar els dos manuscrits de l’alcorà al museu d ela ciutat. Llavors es va tirar a terra la porta que hi havia per ampliar el carrer i se’n va construir una altra de nova l’any 1947. 

Em sembla que la tradició de passar per aquesta porta per tenir un bon viatge segueix vigent. A l’aeroport, sobre del primer escàner d’equipatges que es troba, hi ha també un alcorà. 

Després de sopar vam anar a un zurkhaneh, que vol dir “casa de força”. Era el gimnàs tradicional de les ciutats perses. Per mi va ser una sorpresa. No havien volgut dir-me res del que anàvem a veure. I la veritat és que va ser xocant. 

Una porta petita en un carrer estret, una escala que baixa, una cortina i abans de creuar la cortina t’has de descalçar i deixar les sabates. En entrar a la sala vaig al·lucinar. Era un espai de dimensions reduïdes, amb les parets cobertes de fotografies. Al centre de la sala, una mena de fossar circular (en altres llocs crec que és hexagonal), que es troba un metre per sota del nivell de la resta de la sala. És la pista on es fa l’entrenament. 

El fet de que aquestes cases de força (zurkhaneh) es trobin per sota del nivell del carrer és per mantenir la temperatura de la sala constant i evitar corrents d’aire que podrien afectar als que s’estan entrenant i per tant estan suant. Al sostre tenia finestres per on entrava la llum. 

Darrera la cortina d’accés la porta era relativament baixa, has d’abaixar el cap i inclinar-te per passar. Això està fet expressament, és una forma de que la persona que entra mostri un senyal de respecte. Al centre de la sala hi ha una zona hexagonal, un metre més enfonsada que és on tenen lloc els exercicis. 

Com he dit, quan vaig entrar vaig quedar-me molt sorpresa. Veia una sala atapeïda de coses, i de gent. A la posta un grup d’homes i nois, alguns musculosos altres no tant... Al voltant hi havia lloc pel públic. 

Els zurkhanehs tradicionals tenien una estructura que s’assemblava una mica a la dels banys, i sovint estaven a la vora d’aquest establiments. 

Les fotografies que decoren les parets son variades, des de imatges de sants fins a esportistes fent els exercicis o en actuacions públiques. 

Vam seure on vam poder per poder veure l’entrenament. Com ja he dit, és una mena de gimnàs. A mi em va semblar una barreja de classe d’aeròbic, cerimònia religiosa, ball sufí... Una combinació molt peculiar. En aquell moment no entenia res; ha sigut després que he après alguna cosa sobre el tema. 

Just al costat de la porta, en una mena de tarima hi havia un home que cantava i tocava el timbal. També tenia unes campanes de coure. Aquest és un lloc molt especial en tots els zurkhanehs. Des d’aquí controla als gimnastes i al públic. I amb la música dirigeix els exercicis. Té una campana de coure que toca per avisar quan s’ha de canviar d’exercici. 

No entenia que cantava, però em va semblar textos més aviat religiosos. Tocava el timbal, cantava, amb veu melodiosa. Em va agradar i hi posava molta passió. 

Els rituals dels entrenaments que es realitzen a les cases de força han anat evolucionant amb el temps. En certa forma imiten les practiques i tradicions de les ordres sufís. 

El que dirigeix el ritual recita o canta poemes i histories de la mitologia persa. És una forma d’educació, transmetent coneixements de la societat, codis de conducta, ensenyant la religió al mateix temps que s’entrena als guerrers.

Durant l’imperi aquemènida els entrenaments del guerrers es basaven en una sèrie d’exercicis que són els que es fan en les cases de força o zurkhaneh. Era l’entrenament tradicional. Es diu que Rustam, l’heroi de la narració èpica Shahnameh, ja feia aquest entrenament. L’objectiu original dels zurkhaneh era l’entrenament dels guerrers i al mateix temps inculcar-los-hi els sentit d’orgull nacional. 

L’origen d’aquests entrenaments rituals (se’l considera també un esport) i dels seus locals (el zurkhaneh) es creu que és de l’època dels parts, entre el 132 a. C. i el 226 d. C. Quan els àrabs van envair Pèrsia, cap al 637 d. C. aquests locals servien de lloc de trobada on, a part d’entrenar-se mantenien viu l’esperit patriòtic i de solidaritat. 

Tot i que els àrabs perseguien aquests locals, sempre ressorgien en algun altre lloc. Amb l’expansió del xiisme i sobretot amb el desenvolupament del sufisme en el segle VIII els exercicis que es feien van anar evolucionant incorporant la filosofia sufí i adquirint un cert caire religiós. En les cançons i textos es van introduir himnes religiosos i el primer imam xiïta, Ali, va convertir-se en el patró de les cases de força. I hi ha un retrat seu presidint la pista d’entrenament. 

Aquest esport era molt popular en el segle XIX, quan regnava la dinastia Qajar, ja que durant la festa del Nowruz, l’any nou persa, hi havia competicions que estaven presidides pel xa. 

Aquí trobo algunes dades contradictòries. Diuen que amb l’arribada al poder de la dinastia Pahlavi aquest esport va decaure. El xa Reza volia modernitzar el país, i aquest esport antic, pre-islàmic, no encaixava en un mon modern. En canvi el seu fill ho veia des d’una altra perspectiva i considerava que aquest esport i les cases de força representaven les arrels del país i de l’antiga Pèrsia. Durant el seu govern es van tornar a potenciar les competicions d’aquest esport. 

En un altre lloc trobo que va ser l’any 1934 quan es va despertar l’interès del govern pr aquest esport tradicional. Era en la festa estival que celebraven cada any per commemorar el naixement del poeta Ferdowsi quan es va fer una gran exhibició d’aquests exercicis. L’any 1939 el príncep hereu es va casar amb una princesa egípcia i en la celebració que va tenir lloc, entre altres coses hi va haver exhibicions de gimnàstica a l’estadi de Teheran. Entre les actuacions hi havia aquest esport. I diuen que va ser el punt de partida per un ressorgiment d’aquesta tradició.

A més, l’any 1941 radio Iran va començar a emetre, al matí, els cants, himnes i poemes i la música dels zurkhanehs, de forma que la gent que volia podia seguir-ho des de casa. 

Amb la revolució del 1979 el nou regim ho va tatxar de pre-islamic i pagà i va perdre molts adeptes. No obstant, una mica més tard van canviar el seu enfoc i van acabar considerant que aquest esport és un símbol de la cultura i l’orgull iranià. 

Antigament, i fins a mitjans dels anys 1920, els homes anaven al zurkhaneh al matí, després de la pregària. L’excepció era en el període del ramadà, llavors es feia l’entrenament després de menjar. Després s’ha anat fent més freqüent anar a la casa de força al vespre, que és quan hi vam anar nosaltres a veure-ho.

Tradicionalment l’entrenament es feia amb el tors nu i descalços i una tela enrotllada a la cintura, que després passava entre les cames. El simbolisme d’això és que quan estan a la pista tots son iguals, no hi ha diferencies socials.

Mentre nosaltres érem allà anaven arribant nois, amb la bossa d’esports, i allà mateix, al meu costat es canviaven. El primer moment em va xocar, estan a Iran que son tant estrictes en la vestimenta de les dones, que es canviessin al meu costat. Es treien la camisa, els pantalons, els mitjons... Alguns es posaven la tela a la cintura, els altres duien uns pantalons tipus bermudes. Actualment poden entrenar amb camiseta.

Quan baixen a la pista fan un gest de respecte a l’espai sagrat. La idea és de besar el terra d’aquest espai, però el que fan és tocar el terra amb els dits i després dur-se’ls als llavis. Totes les sessions comencen amb una pregaria al profeta Mahoma i a la seva família. 

Durant l’entrenament no està permès menjar, beure, fumar, riure o parlar. Esan seriosos, concentrats. A la pista el de més edat és el que dirigeix, en combinació amb el music, l’entrenament. 

Els antics seguidors del zoroastrisme creien que el desenvolupament físic i la força mental ajudaven a augmentar l’espiritualitat. Per això els exercicis que es feien, a part de preparar-los pel combat cultivaven altres aspectes de la personalitat, com la bondat, la humilitat i l’ètica tradicional. S’espera que els que practiquen aquest esport siguin purs, honestos, agradables i amb un cos fort. 

La pauta dels exercicis és més o menys sempre la mateixa i la dirigeix el més gran. Primer hi ha uns exercicis per escalfar el cos, entre ells algunes flexions recolzant-se en una mena de tamboret baixet.El timbal marca el ritme i el toc de campana el canvi d’exercici. Després unes quantes voltes a la pista. 

Quan ja han fet el pre-escalfament comencen els exercicis individuals. Comença el més jove i es va avançant segons la veterania. En les convencions socials perses, ser el primer és un senyal d’humilitat. 

Fan exercicis amb cadenes metàl·liques i també amb una mena de bitlles gegants de fusta que pesen entre 10 i 30 kg. Bona part dels exercicis que fan son per adquirir força. Fan malabarismes amb aquestes bitlles al ritme que marca la musica. 

Mentre un actua la resta es queden a la pista i l’hi donen suport. En algun cas l’ajuden si cal. Quan hi vam ser nosaltres hi havia un noi força jove, i un altre home molt gran. Contrastos. Uns ho feien millor, altres pitjor, però no semblava que això importés. 

Arribar al màxim rang en aquest esport requereix un bon aprenentatge, tant dels exercicis físics com dels principis religiosos. Un dels versos que es recita en moltes sessions és: aprèn la modèstia si desitges el coneixement. Una terra alta mai podrà ser regada per un riu. 

Per formar part d’una casa de força la persona ha de passar un mes observant als altres entrenant abans de poder participar. En principi no es demana cap quota i el zurkhaneh funciona amb donacions del públic. En contrapartida proporciona un servei a la comunitat i també protecció. Amb les seves actuacions aconsegueixen fons que es destinen a ajudar als pobres i a la gent del barri.

Ara es vol captar als joves per preservar aquesta tradició que s’està perdent, especialment a les ciutats.

Amb això es va acabar el meu viatge per un Iran poc típic, com és el de les illes. Un país molt interessant, però a mi lo del mocador al cap, i anar tant tapada em va resultar molt empipador. Va ser un gran alleugeriment pujar a l’avió i veure les hostesses sense tapar el cap. Totes les dones només creuar la porta fèiem el mateix gest, treure’ns el mocador, amb felicitat amb alleugeriment. Suposo que a les dones locals no els hi ha quedat més remei que adaptar-se. Algunes em va semblar que ho consideren un signe de la seva identitat. Però és cert això? O és el que han de dir, o es diuen per viure tranquil·les?

Per aquest viatge em vaig llegir un parell de llibres, “Los árabes del mar” de Jordi Esteva i “El jardín del fin: un viaje por el Iran de ayer y de hoy” d’Angela Rodicio. Tots dos els vaig trobar molt interessants i amens, però per entrar en la hisotria del país, el de l’Angela Rodicio.