30 de gener 2016

Djibouti_1: cap al sud, pel gran Bara fins al llac Abbe



Ha sigut un viatge molt curt, tan sols vuit dies recorrent el país, però com que és petit permet fer-te a la idea de com és i com viu la gent. La seva superfície és de 23.000 Km2 i per fer-se’n una idea de què representa, Catalunya té una extensió de 30.000 Km2, o sigui que Djibouti és un 23% més petit que Catalunya.

La república de Djibouti es troba a la banya d’Àfrica; van ser els britànics els que van anomenar així aquest sortint perquè deien que recorda la banya d’un rinoceront. Djibouti té frontera amb Eritrea, pel nord, amb Etiòpia per l’interior, a l’oest i sud-oest i amb Somàlia pel sud. Quan mires el mapa sembla una C o una boca mig oberta, gràcies al golf de Tadjoura, que potencia aquesta impressió. 

La seva costa està banyada pel mar roig a la part nord i en tot el que és el golf d’Aden per l’oceà índic. Iemen queda just davant i el punt en el que està més proper només hi ha 20 Km de mar que separen els dos països. 

Geològicament és un país molt interessant. Aquí hi ha dos plaques tectòniques continentals, l’aràbiga i l’africana, que cada any se separen alguns centímetres. Diuen que a la llarga, en milions d’anys se separaran del tot i aquí apareixerà un nou oceà, l’oceà Afar. I és que aquest petit país es troba en la depressió Afar on conflueixen tres grans rifts. Si no ho he entès malament un seria el mar roig, l’altre el golf d’Aden i el tercer el que es coneix com la gran vall del rift, que com que no està submergit es pot veure fàcilment. 

Això fa que la depressió Afar quedi envoltada per tres altiplans el d’Etiòpia, el de Somàlia i la península aràbiga. Al centre d’aquesta depressió és on es troba el llac Assal. En aquesta zona hi ha una gran activitat sísmica i volcànica i com que l’escorça de la terra és més prima que en altres llocs (té un gruix d’uns 5 Km), és fàcilment observable en superfície. 

Vam volar amb la companyia turca, fent escala a Istanbul. La primera etapa són tres hores i mitja i la segona 5 hores. O sigui que una pallissa de viatge. En el vol de Barcelona a Istanbul servien vi amb el menjar però en l’altre vol no. Em deixaven triar entre dos vins negres i vaig escollir el turc que el vaig trobar molt bo. El que em va sorprendre era l’etiqueta d’advertiment, ja que a més de dir que podia contenir sulfits afegia que podia contenir albúmina d’ou. Em va xocar molt. 

Durant el vol vaig començar el llibre de Henry Monfried, “Cartes d’Abisinia”, en el que hi ha les seves vivències dels anys que va viure per aquelles terres; va començar la seva estada en el 1911. Llegint-lo a ell me n’assabento que el poeta francès Rimbaud també havia estat per Abissínia, uns anys abans, el 1884 se’n va anar cap allà. Monfried era un aventurer, un comerciant, que al menys en el període que descriu en aquest llibre vivia entre Etiòpia i Djibouti. Va aprendre les llengües i costums locals i s’adaptava millor a la forma de vida de la població autòctona que la dels europeus de la colònia. 

Vam arribar a Djibouti i vam haver de fer els tràmits d’entrada, recollir maletes... O sigui que eren passades les 8 del matí quan vam anar a esmorzar a un forn pastisseria de Djibouti “ville”. En el pa i els croissants es nota la influencia francesa. Mentre érem allà va entrar alguna que altra persona estrangera, expatriats, que viuen allà i també algun militar.

Una mica recuperats de la nit en vol després d’esmorzar, vam emprendre la ruta, amb els vehicles 4x4, per descobrir el país. Cal dir que un cop allà de seguida vaig oblidar que estàvem al mes de desembre i que a casa era hivern. I és que el primer que vam haver de fer va ser treure’ns els jerseis per no morir-nos de calor. 

Aquest primer dia vam anar cap al llac Abbe. Per això cal sortir per la carretera N1 en direcció sud o sud-oest. Aquesta carretera es va construir a començaments del segle XX i és l’eix que connecta la capital djiboutiana amb l’etíop. Un 80% dels productes que importa Etiòpia arriben a Addis Abeba a través d’aquesta ruta. Diuen que cada dia circulen entre mil i dos mil camions que van o venen entre el port de Djibouti “ville” i la frontera etíop. 

Un dels punts forts de Djibouti és el seu port. El país està molt ben situat, a les portes del golf d’Aden, punt de confluència de diverses rutes comercials. L’han modernitzat i ha anat agafant rellevància. Com ja he comentat, és el port d’Etiòpia; les mercaderies d’aquest país arriben en grans camions a Djibouti ciutat d’on s’embarquen cap a la península aràbiga o altres indrets. I també en sentit contrari, els productes arriben a Addis Abeba passant pel port de Djibouti. 

Els aranzels que cobra en aquest trànsit de mercaderies és una de les principals fonts d’ingressos del país; un 65% del seu PIB ve de l’activitat portuària. Just a les portes de la ciutat hi ha un gran aparcament de camions on esperen per embarcar. És impressionant veure els grans contenidors i camions arrenglerats. 

El trànsit per la carretera N1 dona vida a la població que hi ha en aquesta via, ja que els camioners han d’aturar-se a menjar i a vegades a dormir. 

Entre Djibouti “ville” i la població de Dikhil hi ha el que es coneix pel petit Bara i a continuació el gran Bara. És una zona desèrtica, on antigament hi havia llacs, que han quedat secs i el que es veu és el que abans hi havia al fons. Tot i que és desèrtic s’hi veuen alguns animals; les úniques que reconec, perquè les veig de més a la vora, són les gaseles. 

A unes dues hores de cotxe de la capital quan portes una bona estona circulant per un entorn àrid i desèrtic et trobes amb una reserva d’aigua. És una mena de llac, un embassament natural amb una part d’obra. És una cubeta terrosa que ara tenia força aigua, però he vist alguna fotografia en que està totalment seca i esquarterada. Emmagatzema l’aigua de pluja i serveix d’abeurador pels animals que passen. 

Quan busques per internet alguna informació sobre aquest desert el que trobes és informació sobre una cursa, el cros del gran Bara. L’any 2015 s’ha fet la 33ena edició d’aquest esdeveniment esportiu. És una cursa de 15 Km que organitzen els militars francesos que estan instal·lats a Djibouti.

Es l’esdeveniment esportiu més important del país, amb una participació d’uns 1600 atletes, de diferents nacionalitats, de diferents grups militars (guàrdia republicana, les forces armades djiboutianes, la gendarmeria nacional, les forces armades estrangeres) i també civils, tant professionals com amaters. A més dels participants hi ha van acompanyants, la gent de l’organització... O sigui que allà en mig del desert hi ha una gran moguda. 

Aquesta cursa es va iniciar en el 1982 com un esdeveniment intern per als militars de la legió francesa. Des de l’any 1987 van començar a participar-hi militars djiboutians i gairebé sempre guanyaven. Hi ha competició entre els diferents cossos “militars”; els darrers anys guanyaven sempre els de la guàrdia republicana. 

Em sorprèn llegir que en l’edició del 2015 hi ha participat també un home del cos de bombers amb cadira de rodes. Impressionant, ja que el terreny és de terra. 

Em recorda un cop, pel desert del Marroc, un nen que anava amb crosses m’explicava que algú l’hi havia regalat una cama ortopèdica, però que no l’hi anava be; em deia resignat i alegra amb la seva crossa, que aquelles cames no estan fetes per llocs de sorra. Em va commoure. En el mateix sentit, també em va impactar molt el llibre de Javier Moro, “El pie de Jaipur”. 

La cursa comença a les 6 del matí, i es fa a mitjans de desembre, en l’època de menys calor. Molta gent està ja acampada allà la nit abans. El guanyador del 2015 crec que ho ha fet en una mica menys de 45 minuts; l’any anterior va passar uns segons dels 45 minuts. He vist fotografies de la cursa i en una d’elles apareix un Santa Claus corrent, amb un cabàs ple de caramels. Diuen que va arribar l’últim. 

Continuem ruta, direcció a la frontera amb Etiòpia. Va canviant el paisatge, la sorra desapareix i comencen a aparèixer les roques negres. En aquest nou paratge es veuen petits poblats, de construccions molt bàsiques, cubiques, amb una era al davant i envoltades per una tanca de pedra. 

Per aquí hi viuen refugiats somalis, els issas. Les dos ètnies majoritàries a Djibouti són els issas i els afar. Tots dos són nòmades, però en línies generals, cada ètnia ocupa una part del territori nacional. Els issa es troben fonamentalment al sud del país menter que els afar cap al nord. 

Molts issas van haver de fugir de Somàlia durant per la guerra i ara viuen aquí a Djibouti, formant part del gran grup de refugiats que té el país. Nacions Unides té dos grans camps de refugiats en el país, i té comptabilitzats més de 20 mil refugiats somalis. Alguns d’aquests refugiats porten més de deu anys aquí. Actualment també hi ha molts refugiats iemenites que han creuat l’estret que separa els dos països fugint de la guerra que té lloc a casa seva.

Creuem alguns camells que segueixen menjant sense immutar-se; només aixequen un moment el cap en sentir el soroll de motors. I apropant-nos a les muntanyes arribem a una zona molt curiosa: hi ha un terreny esglaonat de color blanc, que contrasta amb els turons del darrera de color fosc. És una pedra tova, que dóna fàcilment pols, no sé si és pedra calcària o guix; podria ser una o l’altra, però tenint en compte que a la vora del llac hi ha xemeneies calcàries, suposo que això també és aquest material. Sobre aquest llit blanc rocós hi ha pedres denses, de color negre unes i d’altres vermelloses. És un país ideal pels geòlegs!

El que sorprèn en aquest terreny inhòspit és que hi trobes gent, de cop un nen sorgeix al nostre davant; deu cuidar algun ramat que no veiem. Més tard creuem una família que sembla que vingui de treballar la terra. 

I de cop, davant dels nostres ulls apareixen en la llunyania unes punxes retallades contra el cel, són les xemeneies que es troben prop del llac Abbe. Em recorden una mica les muntanyes de montserrat. 

El llac Abbe o Abhe Bad és un llac salat que està entre Etiòpia i Djibouti. Forma part d’una cadena de sis llacs salats que estan connectats. S’alimenta de les aigües del riu awash, que està al cantó etíop. 

El llac és poc profund i està en perill de desaparició ja que cada cop l’hi arriba menys aigua. El problema radica en que l’única font d’alimentació és el riu awash i que les seves aigües els etíops les van desviant cada cop més per utilitzar-les per la irrigació dels cultius. Així que cada cop n’arriba menys al llac, i com que per aquí fa molta calor, l’evaporació és important. 

En aquesta regió hi ha unes estranyes i curioses formacions rocoses, les xemeneies calcàries. Estem en la depressió afar i les plaques tectòniques núbia i somali es van separant lentament, degut a això l’escorça terrestre que hi ha a sobre s’aprima i s’esquerda. Llavors el magma pot emergir cap a la superfície. L’aigua bullint que surt cap a l’exterior arrossega salts dissoltes, especialment carbonat de calci, que es va dipositant en refredar-se i és el que ha donat lloc a la formació de les xemeneies. 

En aquest paisatge estrany és on es va filmar la pel·lícula “El planeta de los simios”. 

S’ha descobert que antigament aquí hi havia hagut un assentament. El nom del llac vol dir podrit, i té el seu origen en la pudor dels gasos que emanen de tant en quant.

Les xemeneies que s’han format són de diferents mides, n’hi ha que tenen fins a uns 50 m d’alçada, i altres son molt petites. Tot i que la seva base és pedra calcària, que jo hagués esperat que fossin de color blancs, tenen un cert color ocre o terrós. La seva coloració canvia segons com els hi dóna el sol. Vam estar passejant per allà a la tarda i fins a la posta de sol, el que ens va permetre veure els canvis amb la llum. 

Mirades de prop són veritables filigranes les que es formen. I en alguns llocs de tant en quant es veu sortir fum. Una cosa que em va intrigar molt és que quan apropaven un cigarret encès apareixia molt més fum, em deien que era una reacció química amb els gasos de sofre que surten. No en vaig aclarir-ho massa. 

Tot i que el nom l’hi ve de l’olor a podrit, el gas que fa aquesta olor, l’àcid sulfhídric, si se’n formava quan hi vam ser nosaltres era en molt poca quantitat. Jo no vaig arribar a sentir-ne l’olor. L’altre cosa curiosa és que realment són xemeneies amb diversos canals interconnectats, ja que podien apropar el cigarret a un canal al terra i per una de les torres apareixia una nova fumarola. 

Pels canals que s’obren en el sol hi circula aigua calenta, bullint en el punt on emergeix de sota terra, i gràcies a aquesta humitat a la seva vora hi creix vegetació. 

Una altra cosa curiosa quan camines per entre les xemeneies és que trobes cargolines marines, que diuen que tenen més de cinc mil anys d’antiguitat, que les ha arrossegat el vent i la pluja, des de la zona del llac Assal. 

El paisatge és espectacular, grandiós, i la població local aprofita la mica de fertilitat que dóna el vapor d’aigua emergent del subsòl per portar a pasturar els ramats de cabres. 

El campament és molt bàsic, però en l’entorn en que està ja és tot un luxe. Són cabanes semiesfèriques, com les cases tradicionals d’aquí, les daboitas. Aquí i en la resta de campaments, l’aigua és un bé molt preuat, i cal tenir cura de no fer-ne servir massa en la “dutxa”.

Al matí vam continuar explorant la regió de les xemeneies fins arribar al llac Abbe. No pots arribar fins a la vora de l’aigua doncs el terreny es tou. Jo vaig donar un pas més del compte i vaig tenir feina per sortir-me’n. 

La bota quedava enterrada, enganxada en aquella terra que semblava goma, i a la que feia força per treure un peu s’ensorrava l’altre... això amb l’ajuda de dos persones! Si arribo a anar sola no se com me n’hagués sortit. Tot va ser per veure els flamencs, que estaven a l’aigua, i el terreny em semblava prou sòlid... fins que va cedir. En aquell moment em vaig sentir pesada. O sigui que no arribes a tocar de l’aigua del llac i els flamencs els veus des de lluny. 

Vam estar un parell d’hores passejant per allà, de 6 a 8 del matí, i després vam tornar al campament per esmorzar i continuar la nostra ruta.


22 de novembre 2015

Cuba_33. Cayo Saetía

L’última etapa del viatge: cayo Saetía. En realitat és una península que hi ha a la badia de Nipe, a la costa atlàntica.  

En aquesta zona de la costa hi ha molt properes diverses badies, però la de Nipe és la més gran. Cristòfol Colom ja la va veure quan va arribar aquí en el 1492. 

És una badia de bossa, una de les més grans del mon, d’aquests tipus, i la més gran de Cuba. Té uns 220 Km2 d’extensió, amb fondàries que van dels 9 als 25 m. Aproximadament un 10% de la seva aigua es renova diàriament, i en un màxim de quinze dies tota l’aigua de la badia ja es nova. 

La península de Saetía cobreix bona part de l’entrada de la badia de Nipe i també de la de Levisa. Es va crear artificialment el 1903, quan es va construir un canal de 100 m de llarg, que tallava la península de “entrecascos” per tal d’unir dues badies, Levisa i Carbonico, per facilitar la navegació entre els dos punts. 

El 60% de la seva superfície està coberta per bosc, però també hi ha prades. Té dotze platges, des de les que es pot accedir a l’escull de coral que protegeix la costa nord de Cuba. Hi ha una gran diversitat de manglars, el que afavoreix la vida marina.  

És una reserva de caça. Hi ha animals autòctons i altres importats. Hi ha zebres, búfals d’aigua, porc senglars, antilops i cérvols. Hi ha també cavalls i ramaderia. 

El camí des de la badia de Taco fins a Saetía està mal indicat, com en altres llocs per aquesta regió oriental, manquen rètols i també es fa difícil trobar algun lloc on menjar. Al final vam dinar per 4 cucs; això és el que tinc apuntat però no recordo gens ni mica el lloc.  

Pel camí no poden faltar els cartells propagandístics, amb frases que ja avorreixen, com aquesta de Fidel: “revolución es cambiar todo lo que debe ser cambiado”. Altres frases que havia anar recollint: Por encima de todo, Pátria, Unidos, vigilantes y combatives. Somos revolucionaris de pàtria o muerte. Mamá y papà educa a tu niño en un ambiente armónico así lograrás una vida feliz. Leer es crecer.  

El país està ple de frases, pintades en gran, en cartells, a les parets... algunes instant a continuar la revolució, d’altres educatives. En lloc de la publicitat que tenim per aquí, allà era això. 

Tornem al cayo Saetía. El complex turístic no és massa gran i no hi havia suficients habitacions. Fora del recinte per turistes, que està vallat, hi ha una altra caseta, on s’allotgen els xofers i els militars. A mi em va tocar anar a dormir allà. L’habitació i tota la caseta molt bàsica. De seguida es van posar a netejar-la. 

En una de les hi havia ja uns quants militars, en una altre el nostre xofer i el guia amb més gent. No era confortable però era una sola nit. la calor que hi feia era infernal. Si posaves l’aire feia un soroll terrible, com si anés a esclatar d’un moment a l’altre, i engegar-lo i apagar-lo no era senzill ja que el comandament no funcionava i t’havies d’enfilar a una taula per accedir a l’aparell. 

La part destinada als turistes sí que era agradable i com que podia anar allà a llegir o passar l’estona, no vaig tenir masses problemes. Per altra banda, a la nit, tornar cap a la meva habitació a la llum de la llanterna i la lluna, tenia el seu què. Estava allunya de de les llums, podies veure les estrelles i sentir els animalons nocturns que corrien per allà. 

Seguint algun dels camins que surten del complex turístic s’arriba a la platja. Està ple de manglars i ja es veu alguna iguana. A la tarda, quan vam arribar-hi l’aigua estava molt calenta. L’entorn boniquet tot i que força ple de mosquits. 

Hi ha forats a les roques de vora l’aigua, suposo que erosionat tant per l’aigua com pel vent. Hi ha una zona de sorra i una altra de roca, en algunes cavitats cristal·litza la sal. 

Al costat del complex turístic hi ha unes cases en les que crien estruços. Al matí veig aquests animals passejant per buscar-se el menjar. També hi havia molts cavalls. Crec que organitzen recorreguts a cavall per la reserva.  

Es veia tot bastant sec; ja deien que tot el país estava patint una gran sequera, que encara va continuar un temps més quan jo vaig tornar. Al matí, abans d’esmorzar, vaig estar passejant una mica pels voltants. Em va fer gràcia veure que tant els ocells com les sargantanes i llangardaixos buscaven l’ombra, el menjar que trobessin però a l’ombra, ja que encara que sigui d’hora, fa moltíssima calor. 

Vaig veure una mena de sargantana amb la cua cargolada, era molt curiosa. Ara be, les zebres i demés animals que diuen que hi ha en el cayo jo no els vaig veure.  

A mig matí vam anar cap a una altra platja de Saetía. Una platja fantàstica, de sorra blanca, aigües clares, més aviat càlides però sense ser desagradable. Era tal i com jo imaginava una platja al carib. Tranquil, tot i que hi havia altres turistes i un entorn fantàstic. 

Com que és lloc de força afluència de gent, hi havia un vigilant. Si algú desapareixia de la seva vista en la zona de platja tocava el xiulet perquè tornés. No et podies banyar més enllà d’on ell controlava. 

És un lloc molt ben condicionat. A la platja hi havia dutxes i hi ha un bar amb restaurant tipus autoservei. Estava bo i ben assortit; en general, anaven reposant a mida que s’acabaven les coses. 

Per allà també hi corrien les iguanes i hi havia forces ocells. Vam passar la tarda agradablement fins que va ser l’hora d’anar cap a Holguín, a l’aeroport. Tornàvem cap a l’Havana. 

Una de les coses que em va xocar és que el control de seguretat es passava, d’un en un i a porta tancada. Entraves, tancaven amb clau, et revisaven el que portaves i quan ja havies accedit a la sala d’espera tornaven a obrir la porta pel següent passatger. 

L’altra cosa que em va sorprendre era la sala. No es veia la pista ni es veia res. Totes les finestres de la sala estaven tapades amb cortines. La porta per la que s’accedia a la pista també. I de tant en quant un dels vigilants de la porta obria per mirar a fora. La pista estava buida. Va haver-hi un endarreriment considerable i l’espera en aquella sala sense visió a fora era força pesada. No donaven informacions de cap mena. 

Finalment vam poder sortir, No sé amb quant retard, ja que com que no podíem fer res més em vaig posar a dormir una entre dos cadires i així se’m va fer menys pesat. Vam arribar a l’Havana força tard. 

Al matí encara vaig tenir temps de donar una volta per la ciutat, mirar alguna llibreria i tornar cap a l’hotel per acabar d’arreglar l’equipatge pel vol de tornada. 

Crec que m’he fet una certa idea de la Cuba d’ara, que espero que duri poc i canviï; espero que els hi millori significativament la qualitat de vida, sense que perdin l’alegria i la música que els acompanya per tot arreu. Espero que puguin accedir al mon amb més facilitat de la que tenen ara. És un país que m’ha impressionat pels contrastos, per la sensació de que hi ha dos o tres o mil cubes en una, de que el que veus és la punta d’un iceberg. No saps que hi ha de cert, de real, en el que veus, el que llegeixes... entre els diaris oficials i els no oficials... 

Un país en el que tot i que em podia comunicar, perquè parlen una llengua que conec, em resultava difícil arribar a la gent. Un país en el que, malgrat que hi he passat vint dies i l’he recorregut de punta a punta, segueix sent força desconegut i un tant incomprensible. M’ha agradat anar-hi, veure’l, conèixer el que he pogut, i a l’hora m’he saturat del tema de la revolució dels seus herois, les consignes i batalles.

Cuba_32: Parc Nacional Alejandro Humboldt

Sortim de Baracoa per anar al parc nacional Humboldt. El nom que porta aquest parc és el d’un científic alemany que en el 1800 va visitar Cuba. Des de l’any 2001 el parc forma part del patrimoni de la Unesco.
El parc ocupa gairebé la mitat de la reserva de la biosfera anomenada “Cuchillas del Toa”. Degut a la seva ubicació, en una zona de grans vents i muntanyosa, és la zona més plujosa i més freda del país. El riu més important que el creua és el Toa.
Aquesta zona no es va veure molt afectada pels canvis climàtics durant les glaciacions del quaternari, pel que es considera que va ser refugi per la flora i fauna antillana. La seva antiguitat, un relleu bastant complex, i les variacions en les precipitacions han fet que hagin sorgit, al llarg de milions d’anys, una gran varietat d’espècies animals i vegetals.
Es considera que aquesta zona va ser refugi en el pleistocè de nombroses espècies; ara be, les roques del subsòl de tipus silicats, serpentines i peridotites resultaven tòxiques per les plantes pel que van haver d’adaptar-se i així van néixer noves espècies vegetals.
En el par s’hi han descobert unes 1300 plantes de llavors, 145 espècies de falgueres, 900 d’elles endèmiques de Cuba i d’aquestes unes 340 d’aquesta regió.
Algunes de les especies endèmiques que es troben aquí són el pica-soques reial  que està en perill d’extinció, la cotorra, el “catey” que és tipus periquito, un tipus d’esparver, el “almaqui” que és un mamífer que s’alimenta d’insectes i té hàbits nocturns, un cargol anomenat polímita i la jutia, que és un rosegador. Hi ha algunes granotes, una d’elles molt petita, d’un cm de llarg. 
En quan a mamífers aquàtics l’estrella és el manatí. És herbívor i viu la major part del temps en aigües poc profundes i properes a la costa, especialment en zones on hi ha manglars.
A més el parc compta amb importants dipòsits minerals, que és una de les coses que també es volen preservar amb la seva inclusió al patrimoni mundial.
En l’època precolombina aquí hi vivien els taïnos, s’han trobat restes arqueològiques que ho evidencien. A més, prop del parc hi viu una comunitat de població descendent directa dels taïnos. Va ser gràcies a l’aïllament d’aquesta regió que van aconseguir preservar les seves característiques ètniques i culturals.
En els segles XVIII i XIX aquí s’hi van refugiar alguns cimarrons (esclaus fugitius).
En el segle XX es van començar a habitar les valls; es va iniciar el cultiu de coco i cacau, i també l’exploració minera. Es van estendre els cultius als marges dels rius Toa i Jaguaní. Un dels problemes amb el que es trobaven era el transport de les mercaderies.
Durant molts anys la badia del Taco era l’única via que comunicava les poblacions de Baracoa i Moa. Unes balses arrossegades per barques a motor transportaven als viatgers.
Segons explica els vells, abans de la revolució aquí la vida era molt dura i tenien que utilitzar l’escorça del manglar com a combustible. 
A mi em va decebre la visita al parc. Vam fer un recorregut en barca, sortint de la badia del Taco, però no vam aconseguir veure al manatí. Era un passeig en barca, vorejant els manglars, veus alguna granota però poc més. Si haguéssim pogut veure un manatí suposo que la meva impressió hagués canviat substancialment.