23 de setembre 2017

Sud de Xina_9: Yunnan. Shaxi.

Quan vam arribar a Shaxi seguia plovent i ja era gairebé fosc. Vam donar una volta per situar-nos una mica. L’hotel el teníem prop del centre antic i també teníem una pastisseria a la vora per comprar esmorzar.



El carrer principal del barri antic està ple de petits restaurants. Està en restauració però així i tot té encant. Hi havia molt poc turisme.

Va ser al matí quan vaig sortir a explorar els seus racons. En una hora es pot haver fer tota la volta però val la pena entretenir-se i anar descobrint detalls, en les decoracions, patis de cases... 


Algunes famílies et deixar visitar la seva casa pagant alguna cosa; en la casa que vaig entrar pagaves 10 yuans. Era un matrimoni gran i suposo que això els hi ajuda a tenir un petit complement. 


Hi ha un pati central amb una construcció de dos pisos que l’envolta. L’home és el que ens porta fins al pis de dalt, on tenen l’altar familiar. Una estructura de fusta molt treballada, amb les fotografies dels avantpassats. A la planta baixa, hi ha habitacions i la cuina. Aquí hi ha una combinació de forns antics i mobiliari modern funcional. En una de les habitacions hi ha una parella més gran. 

Mentre érem allà va entrar un grupet de turistes xinesos; a aquests els a atendre la senyora, que va poder xerrar a gust mb ells. Amb nosaltres la comunicació era limitada per no dir nul·la. 

Aquesta ciutat era un lloc de parada en la ruta comercial del te i els cavalls, i es va construir durant la dinastia Tang (618-907). Poc a poc va anar prosperant i l’època de major activitat i riquesa va ser al llarg de les dinasties Ming i Qing (1368- 1912). Com ja he comentat en algun altre lloc, aquesta ruta comercial connectava el Tibet amb el sud-est asiàtic. 

Hi ha molts edificis d’aquella època, que més o menys es van salvar dels estralls de la revolució cultural. Ara be, amb l’arribada del comunisme, quan es van prohibir els mercat privats, el comerç en aquesta ciutat se’n va ressentir i poc a poc es va anar degradant. 


L’any 2001 estava dins de la llista dels llocs o monuments en més mal estat. Llavors es va posar en marxa un projecte conjunt entre el govern local i el suís, per dur a terme la restauració, posant especial cura de que no fos una reconstrucció. Per evitar-ho s’han fet servir tècniques i materials tradicionals. 

La plaça del mercat dels divendres és molt agradable. No era divendres quan hi vam ser nosaltres, i tampoc sé segur si actualment el mercat es fa aquí o en algun altre lloc. 

La població d’aquí és Bai i Yi, majoritàriament i al mercat setmanal hi ve l gent dels pobles del voltant a intercanviar productes. 

El que destaca més d’aquesta plaça son els arbres, que diuen que tenen més de dos-cents anys i que d’ells se n’extreuen remeis de la medicina tradicional xinesa, i un parell de construccions a banda i banda de la plaça. 

A l’esquerra de la plaça hi ha el temple Sideng, tot i que em sembla que aquest és el nom de la plaça. Aquesta construcció també en diuen el teatre. Estava tancat i no el van obrir perquè deien que estava en obres. Últimament em van dir que hi havia un museu. És un edifici que tot i que té un aire decadent té també pintures recents. 

Enfront seu hi ha el temple Xingjiao, construït en el 1415, durant la dinastia Ming. Consta de tres edificis centrals alineats un darrera l’altra, com en molts d’aquests complexos. El primer és la capella dedicada a Guanyin, la bodhisattva de la compassió infinita. En l’última capella hi ha tres figures de Buda en or. 

En aquest complex hi ha representat el conjunt de creences de la regió: budisme tàntric, cultura Bai, confucianisme i la cultura xinesa. Hi ha representació de Buda en femení, que s’associa a l’estructura social matriarcal que tenen les ètnies d’aquí. Llegeixo que actualment els cognoms passen per la línia materna. 

Durant la revolució cultural en aquest temple s’hi va instal·lar la seu del govern, i per això es va salvar de la destrucció. 

Continuant pel carrer principal s’arriba a una de les portes de la ciutat la que dona al riu Heihui. 

A l’altra banda s’estenen els camps i les muntanyes. Molt a la vora es pot veure el pont Yujin que es va construir cap al 1700. El pont de pedra va quedar destruït durant la guerra i reconstruït en els 1931. 












Aquest pont és clau per la gent de Shaxi, ja que els hi permet accedir fàcilment a l’altre cantó. 

En el centre del pont de pedra hi ha un cap de tortuga que sobresurt cap enfora, mirant cap l’aigua, i a l’altre costat hi sobresurt la cua. És com si el pont estes construït sobre una tortuga, que és un símbol de longevitat i també que porta bona sort. 

Algunes de les cases tradicionals s’han reconvertit en hotels i pensions i tornen a tenir un aire atractiu. La ciutat està canviant ràpidament.

Una de les coses que em va cridar l’atenció són les pipes que fan servir aquí. No vaig acabar d’entendre com funcionen. És un tub metàl·lic força gruixut, aspiren per la part de dalt del cilindre; en el lateral hi ha un tub petit on col·loquen el cigarret encès. Vaig veure més d’una persona fumant així.

18 de setembre 2017

Sud de Xina_8: Yunnan. Shibaoshan.

Vam dinar a Shigu i després vam dirigir-nos cap a Shibaoshan, la muntanya dels tresors de pedra, que és un important centre de pelegrinatge de l’ètnia Bai.

Shibaoshan és una reserva natural i religiosa que ocupa 2000 hectàrees. La formen tres muntanyes i hi ha quatre conjunts de temples. 

Hi ha un vehicle del parc que et porta fins als punts que es visiten. Nosaltres en vam visitar dos, i de fet ens vam baixar a la primera parada i vam fer la resta a peu. Vam trigar ubnes quatre hores per fer tota la visita i malauradament sota la pluja, cosa que era un incordi. 

La primera visita va ser al monestir de Shizhong. De fet, durant la caminada es van veient temples dispersos per la muntanya. En total hi ha 17 coves amb 140 escultures, i on n’hi ha més és al voltant de Shizhong, que vol dir temple de la campana de pedra. Aquest nom l’hi ha donat per la forma que té la roca sobre el que s’assenta. 

Les escultures que es poden veure aquí diuen que son de les més antigues de Xina i també de les millors. En les cares es poden veure diferencies ètniques, i rostres diferenciats. 

Un dels santuaris està dedicat a Yoni, la divinitat femenina; una fissura a la roca diuen que fa pensar en una vagina. Diuen que és únic trobar aquesta simbologia en un lloc de culte budista i els investigadors pensen que està relacionat amb les tradicions matriarcals dels Bai. 

Sembla que les dones d’aquesta ètnia encara venen aquí per demanar la fertilitat o un part sense problemes i amb poc patiment.

En les altres coves es poden veure figures de personatges del regne de Nanzhao (segles VIII i IX): els primers reis, la cort, emissaris estrangers.... Diuen que es poden veure monjos indis i dignataris perses. També sis elefants. Jo no vaig ser capaç de veure tanta cosa, i com que no deixaven fer fotografies no ho recordo massa.

Enmig de la vegetació van sorgint roques de formes arrodonides, temples i coves. És espectacular. I mes encara la pujada cap al temple daurat de Baoxiang. 

Diuen que habitualment hi ha micos que intenten prendre’t les coses, però com que plovia no van fer acte de presencia. Algun avantatge havíem de tenir! 

Una escalinata et porta fins a la porta d’aquest conjunt de temples i capelles que s’enfilen per la muntanya i algunes estan tallades en la roca. Ja des de l’entrada es divisa a la roca dues figures monumentals. 

En un dels edificis hi ha unes representacions del folklore local, suposo que bai. Són figures molt acolorides. En una altra de les capelles una figura que em sembla que és la deessa Guanyin, també de colors vius. 

Em sembla que inicialment era un temple taoista, després budista i no sé si ara serveix com a temple o no. Hi ha una barreja de figures, de diferents tipus i diferents personatges. 

Hi ha unes figures molt venerades del taoisme, em sembla que se’ls coneix pels tres immortals. I unes altres figures curioses que anirem trobant son uns amb unes celles llargues, o els braços llargs, o les cames... 

L’últim pas és pujar a les capelles de dalt de tot, on hi ha les figures gegantines. En una capella un buda ajagut, amb divinitats protectores a la vora. 

En tot aquest conjunt el més curiós és la barreja de figures que em semblen budistes, altres taoistes i si no estic confosa n’hi ha una que em sembla Confuci. 

Per altra banda, per molt que he buscat per internet no he trobat gairebé cap informació sobre aquest conjunt. Malgrat la pluja i l’esforç de la pujada, val la pena. És interessant i en dies bons deu tenir molt bona vista.

17 de setembre 2017

Sud de Xina_7. Yunnan. Shigu

Quan vam arribar a Shigu era ja el vespre i seguia diluviant. Vam anar a sopar prop de l’hotel; vam prendre, com ja era habitual, un assortiment de plats. Carn de porc amb seva, bolets, costella de porc acompanyada amb menta cruixent. Mongetes i alguna altra cosa. La sorpresa va ser lo d’acompanyar el porc amb menta cruixent. Queda molt bona. Amb el refresc inclòs valia l’equivalent a 5 euros. 

Després ens va tocar anar al supermercat i a la pastisseria a comprar alguna cosa per l’esmorzar, ja que a l’hotel no hi havia restaurant. Aquí és habitual això. Les pastisseries tenen força cosa i amb bona pinta; sempre acabava trobant alguna mena de brioix o una mena de croissant. 

Vam anar, tot caminant, cap al mirador del meandre del riu Iangtsé. Es troba uns 40 metres per sobre del nivell del riu. La pujada té alguns trams complicats degut a que no havia parat de ploure en tota la nit, i segui plovisquejant. Estava enfangat i rellisca bastant. La vista espectacular. 

El riu Iangtsé es considera el riu mare de la Xina, i la travessa pel mig, separant el nord del sud. És el tercer riu més gran del mon. Neix en l’altiplà tibetà i a uns 70 Km de Lijiang fa un canvi brusc en el seu recorregut, un gir que fa que es vegi més o menys en forma de V. En aquest meandre el riu és ample I baixa lentament. 

Està molt emboirat però es pot veure molt verd tot al voltant del riu. L’aigua, suposo que per ser època de pluges, de color argilós. 

La població de Shigu es troba a la riba del Iangtsé; el seu nom vol dir tambor de pedra. Es va construir durant la dinastia Ming, al voltant del 1550 i aquesta pedra és per commemorar la victòria del governador naxi de Lijiang sobre l’armada tibetana. És una llosa circular en marbre, que recorda la dels tambors que es veuen en els temples i cases; té un diàmetre de 1,5 metres i menys d’un metre de gruix. Es diu que s’esquerda abans d’una guerra i que la fissura torna a tancar-se quan torna la pau. 

Al llarg dels segles Shigu ha sigut un punt estratègic a nivell militar. Per aquí van creuar el Iangtsé diversos exèrcits, inclosa la llarga marxa de l’exercit roig cap al nord, l’any 1936. 

Aquesta població es dedicava al comerç i estava en la ruta del te i els cavalls. Poc a poc va anar creixent i desenvolupant-se. Hi ha una mina de talc, que hi ha constància de que ja s’explotava durant la dinastia Yuan; però no va ser fins al 1966 que es va obrir una fàbrica de talc. En aquesta zona hi ha també marbre, or al·luvial, manganès, zinc i sofre. 

Anant ja cap al poble trobem un vell cec que està tocant un instrument de corda; al costat mateix hi ha un antic pont penjat, que té 17 metres de llarg. Fet amb cadenes de ferro i planxes de fusta que han desaparegut. El que es veu és tan sols l’esquelet del pont.

El poble s’enfila per la muntanya, per carrers empedrats i relliscosos en dia de pluja. És dia de mercat i hi ha força moviment de gent.

A la part alta del poble, en un parc sobre un turó hi ha el monument que commemora la victòria del líder Naxi contra les tropes tibetanes i també el pavelló i monument dedicat a la llarga marxa de l’exercit roig comandat per Mao. 

A dalt del turó hi ha un mirador sobre el Iangtsé i el poble i en una construcció al costat del mirador hi havia un grup de músics esperant a que pugés algú per fer un petit concert. Eren de l’ètnia Bai. Tocaven instruments de corda i un d’ells un flautí. Abans de cada cançó el que dirigia el grup ens explicava alguna cosa sobre la peça, però no enteníem res o sigui que ens vam dedicar a escoltar. En acabar ens van ensenyar els CD que tenien enregistrats per si en volíem comprar. 

Després de contemplar la vista vam entrar en el pavelló on s’explica el que es coneix com “la llarga marxa” i es pot veure un recull de mapes i fotografies d’aquest fet històric rellevant. 

La historia de la Xina en aquell moment em resulta un tant complicada. Si ho he entès be, el Kuonmintang era el Partit Nacionalista de Xina que aglutinava diferents grups. Es va fundar en el 1912, el seu fundador va ser Sun Yat-sen, i incloïa l’Aliança Revolucionaria que havia sorgit a Tokio, l’any 1905. Aquesta aliança la formaven xinesos expatriats opositors a la dinastia imperial Qing, que era la governant, i Sun n’era el líder. 

El Kuomintang es va fundar a la província de Guandong (a la que pertany Macao, Hong Kong entre d’altres), o sigui cap al sudest. Poc a poc membres del Partit Comunista es van incorporar a aquest partit liderat per Sun. Algunes figures claus de la historia d’aquells temps, com Mao Zedong i Zhou Enlai van formar part també del Partit Nacionalista. 

Ara be, quan va morir Sun Yat-sen l’any 1925 van sorgir dos faccions en el partit, la d’esquerres, liderada per Chiang Kai Shek i la de dretes liderada per Hu Han-min. Els problemes van sorgir en les esquerres. Els comunistes que formaven part del partit nacionalista anaven pujant en la jerarquia del partit i eren un perill pel lideratge de Chiang Kai Shek. 

En la presa de Shangai en el 1927 es quan es van posar al descobert les friccions entre les esquerres en el Partit Nacionalista, el Kuonmintang. Sembla que els membres del partit comunista que formaven part de l’aliança posaven per davant els interessos del seu propi partit. 

L’aliança nacionalista es va trencar i va perseguir als membres del partit comunista. Liderats per Mao Zedong van fugir cap al sud oest i aquesta fugida entre el 1934 i 1935 és la que es coneix com la llarga marxa. Perseguits per l’exercit del kuonmintang es van endinsar cap a l’interior de la Xina per arribar a zones controlades pel partit comunista. El gruix de l’exercit es va anar dividint en diverses columnes, a les que també s’hi anava ajuntant més gent en els pobles pels que passaven. Una de les columnes va arribar a Yunnan i va passar per Shigu. La marxa va ser dura i llarga (una de les branques va fer 12.500 Km en 370 dies); un 70% dels que van emprendre la marxa no van arribar al final.

Aquí a Shigu hi havia poc turisme local que tan sols donava una ullada ràpida als documents que hi havia en aquest pavelló. Suposo que per ells son fets estudiats i repetits a l’escola i no hi tenien tant interès com nosaltres que 3ns venia molt més de nou. 

Després vam anar baixant cap al mercat. Seguia plovent. Per això és tant verda tota aquesta zona. El mercat el vaig trobar interesant amb detalls força curiosos. Una parada de tortugues d’aigua, que em va intrigar perquè suposo que devien ser per menjar.

Una parada d’un dentista. En diferents mercats ho vaig veure. El que em va xocar és que no és que encarreguessin la dentadura sinó que feien les cures enmig del mercat. No recordo si era en aquest mercat o en un altra. Una dentista amb les pinces, i una dent a punt de posar-li a la pacient, en ple carrer. Quan em vaig parar perquè em va sorprendre, em va mirar ofesa, i de seguida em vaig retirar. 

Menjadors populars, sota els tendals, moltes verdures, la part de la carn, molt neta i amb el cap del porc al costat de les peces per indicar de quin animal es tracta. 

També vaig creuar un grup de dones de l’ètnia bai, amb el seu mocador al cap i l’armilla blava. Estem ja en la zona bai. 

Els bai tenen una llengua pròpia, d’origen tibetà però actualment es parla poc, la majoria han adoptat el xinès. És una llengua oral, es pot transcriure amb caràcters xinesos.

Aquesta ètnia ha tingut diferents noms, en el passat un d’aquests noms va ser kunming. El nom actual, Bai vol dir blanc és va posar després de la revolució, ja que acostumen a vestir de blanc. Entre els bai, les feines del camp les fan per igual homes i dones; diu que les dones bai son famoses per la seva força i residència ja que poden transportar càrregues molt pesades. 

La religió dels Bai és un sincretisme entre el budisme i la creença en un deu local anomenat Benzhu. Des del segle VII la majoria d’ells són budistes i Guanyin, la deessa de la misericòrdia i la compassió té un paper important en els antics mites Bai. En els pobles Bai es poden trobar temples de les diferents creences (budistes, confucianistes, taoistes, daoistes i dedicats a Benzhu), junts en un sol complex o separats. 

Benzhu, el deu local és diferent en cada poble. Aquesta religió recull les llegendes i histories del poble, la mitologia pròpia. 

Els ancestres dels Bai eren els Jin que entre el 200 a. C. i el 400 d. C. es van desplaçar cap a la província de Yunnan i es van barrejar amb la població local, els Qiang. D’aquesta mescla va sorgir el poble Bai. 

Aquesta ètnia va crear el seu propi estil de vestimenta, amb brodats i combinacions de colors, que varia segons els pobles. Molts cops tenen representada en els brodats camèlies que simbolitzen la bellesa. Com ja he dit, en general vesteixen de blanc, combinant colors, especialment les dones. El color blanc simbolitza un elevat estatus social i també dignitat. 

Les noies solteres acostumen a portar el cabell recollit en una cua i duen una cinta o diadema vermella. A més la majoria porten un davantal amb brodats. La forma que tenen les dones Bai d’enrotllar-se el mocador al cap diuen que vol representar una flor al vent. 

Els Bai son hospitalaris i tenen gran respecte per les persones grans. Llegeixo que és una falta de respecte creuar les cames quan estàs assegut davant d’una persona gran d’aquesta ètnia. 

La majoria de cases tenen una llar de foc i aquest espai es considera sagrat i no es pot escopir allà. Un altre tabú és que no es pot seure en el llindar de la porta d’entrada. Les persones quer estan de dol per una mort no poden entrar en una altra casa Bai. I el dia de l’any noi xinès no es pot utilitzar ganivets, no es pot transportar aigua cap a casa o escombrar el terra.