13 d’abril 2024

Moldàvia-10. Chisinau: parc "Valea Morilor" (vall dels molins)

En aquest viatge cada matí la sortida era a les 10 h, o sigui que tenia temps de veure alguna cosa després d’esmorzar.

Havia vist al plànol que no massa lluny de l’hotel hi havia un gran llac, en el parc “Valea Morilor”. O sigui que després d’esmorzar vaig anar cap allà. 

Era fàcil d’arribar-hi ja que si continuava pel carrer de l’hotel arribava gairebé fins allà. Però era gairebé, ja que arriba un moment en que s’acaba el carrer i has de tirar amunt o avall per poder creuar la renglera d’edificis.

Fent una mica de volta vaig arribar fins al parc i el llac; el seu nom, “Valea Morilor” és en romanès, en català seria Vall dels Molins.

Hi havia molta gent fent esport, passejant gossos...hi havia un grup de nois entrenant: entre dos feien la cadireta i en portaven a un a sobre, el que em va semblar més dur és que ho feien pujant les escales, que eren força empinades. 

Gairebé a l’entrada del parc, a la part alta, el llac està a la part baixa del parc, hi ha una escultura en bronze amb dues figures, home i dona, en la que s’hi pot llegir que són Doina i Ion. Era el matrimoni Aldea-Teodorovici. Si no estic confosa Doina era la dona i Ion l’home.

Aquest matrimoni, Doina i Ion Aldea-Teodorovici formaven un duo musical moldau, que va desaparèixer l’any 1992 quan tots dos van morir en un accident de trànsit.   

El monument és un homenatge tant pel seu talent artístic com per la seva lluita pel renaixement dels valors nacionals. Aquesta parella va ser un símbol de la lluita per la independència.

Es van casar l’any 1981, al cap d’un anys van tenir un fill i Doina va començar a interpretar musica pop, en col·laboració amb el seu marit. Doina va ser professora de literatura estrangera, cantant i ballarina, i Ion era compositor i cantant. Van escriure més de 300 cançons.

La parella va tenir un paper important en el món cultural i patriòtic moldau, van participar activament en esdeveniments que van marcar el renaixement nacional del país. Les seves cançons eren de temàtiques patriòtiques i es van convertir en un símbol de Moldàvia. Al maig de 1992, van actuar, juntament amb alguns poetes de renoms, davant dels soldats durant el conflicte de Transnístria. 

Més tard, aquell mateix any, Doina rebia el títol d’artista distingida de la República de Moldàvia per les seves contribucions al patrimoni cultural de la nació.

Van morir a l’octubre d’aquell mateix any, en un accident de cotxe en plena nit. Ella estava embarassada d’una nena.

El fill que havia quedat orfe tenia 10 anys, i va continuar amb el llegat musical dels seus pares.

Aquest parc és un dels més grans i diuen que dels més bonics de la ciutat. Al mig del parc hi ha el llac que du el mateix nom, i que es troba al fons de la vall.

Es va construir per iniciativa de Leonid Bréjnev, en la dècada de 1950, i en aquell moment es va anomenar “Parc Central de la Cultura i el Descans de la Comuna Leninista”.

Una de les zones més destacades del parc és l’escalinata de les cascades, que té 218 graons. Es va restaurar l’any 2016 ja que després del període soviètic estava molt feta malbé. Per la seva restauració va caldre consultar fotografies antigues i esbossos, per reproduir la decoració i escultures que hi havia originalment. La gent de Chissinau que tenia fotografies antigues del parc també van aportar-les per poder tenir el màxim de detalls.






Moldàvia-9. Més sobre Chisinau.

Després de la visita guiada per la ciutat uns quants vam anar a prendre una xocolata calenta en una de les bombolles que hi ha per la ciutat. Com que fa fred i plou sovint, en lloc de terrasses tenen unes bombolles transparents. És com si estiguessis al carrer però estàs calent i no et mulles.

Havia parat de ploure i com que havíem entrat ja en calor, vam continuar passejant. Aquest cop vam anar per la mateixa avinguda, la d’Esteve el Gran, però en sentit contrari, cap a l’entrada de la ciutat.

Passem per davant del Teatre Nacional d’Opera i Ballet Maria Biesu. Aquest teatre es va construir durant el període soviètic. És un dels principals teatres d’òpera i ballet de l’Europa de l’Est. L’any 2012 se l’hi va donar el nom de la cantant d’òpera moldava Maria Biesu.

Per tot arreu es veu el contrast entre edificis nous i els antics. Em criden l’atenció els antics que han sobreviscut a la guerra i al pas del temps. Un d’ells és aquest que encara conserva el rètol de que va ser en un altre temps el Museu Nacional d’Art. També he trobat que era una vila urbana de Vladimir Hertz o Hertza o Herz, ho he trobat escrit de diferents formes.

Era la casa que tenia a la ciutat el Conseller titular Vladimir Herz; es va construir l’any 1903, se suposa que va ser obra de l'arquitecte austríac Heinrich Lonsky. En la seva època l’interior tenia una rica decoració.

La casa es va construir en uns terrenys que pertanyien al terratinent Jorg Ballsh, que era propietari de l'orfenat que hi havia en aquest lloc.

De fet són dos edificis, l’altra era la casa de Kligman i és d’estil neoclàssic. Per això sovint es menciona aquest edifici com la casa de Hertz i Kligman.

La casa de Kligman se la va fer construir, l’any 1898, l’advocat Moses Kligman, en el lloc on hi havia una casa més senzilla.  El nou edifici era elegant, amb una façana asimètrica i l’entrada decorada amb columnes. Poc després, en el lloc de l’orfenat es va construir la casa Hertz.

Durant el període soviètic es van unir els dos edificis per medi d’una galeria.

Més o menys al davant hi ha l’església ortodoxa de la Transfiguració.

Aquí s’hi va construir un centre educatiu per nois, entre el 1892-1893. Aquesta institució tenia dret a tenir la seva pròpia capella, i es va construir una església d’estil rus bizantí. Va ser consagrada l’any 1902.

Llegeixo sorpresa que a l’abril del 1962 es va convertir en un planetari i un centre d’astronomia. Més tard va recuperar la seva funció d’església ortodoxa.

Durant la Primera Guerra Mundial, a l’hivern del 1916-17  en aquest centre educatiu hi havia una caserna militar, amb subministraments per l’exèrcit. Era una època en la que era obligatòria la formació prèvia dels estudiants abans del seu reclutament. Hi havia els escamots de treball formats per estudiants voluntaris, que ajudaven a les famílies dels que havien anat al front; per exemple els ajudaven en les feines del camp, com ara la verema.

L’any 1917 aquí hi va haver un hospital quirúrgic, suposo que es refereixen a un hospital equipat amb quiròfans. Durant aquest temps esl estudiants els van traslladar a altres centres.

A finals del 1918 va recuperar la seva funció de centre educatiu. A l’octubre del 1919 el centre va ser nacionalitzat i les hores de classe de romanès van augmentar, de 38 a 48 hores per setmana, i el rus va passar a ser opcional. 

Més tard, aquesta institució educativa va quedar en mans del Comitè Central del Partit.

El fort terratrèmol del novembre del 1940 va destruir parcialment aquest centre educatiu, que es va restaurar, però els bombardejos de la Segona Guerra Mundial, l’any 1941 van deixar-lo ja irrecuperable, i es va enderrocar. En el seu lloc es va construir un edifici on s’hi va ubicar la branca local del KGB.

Tornem enrere per parlar de l’església. L’any 1899, Constantin Namestnic, va oferir-se a fer una donació per construir l’església separada del centre educatiu, amb la condició de que dugués el nom dels sants Constantí i Hel·lena. També va deixar instruccions perquè s’hi construís una cripta per la seva família.

L’església es va consagrar al maig del 1902. I 60 anys més tard es va convertir en un centre per promoure el coneixement en astronomia i ciències de la terra. Un incendi l’any 1990 va fer que es tanqués el planetari. I actualment torna a ser una església.

L’any 1961 Iuri Gagarin, va ser el primer home que va viatjar a l’espai exterior, la seva nau va completar una volta sencera a la terra. La gesta d’aquest cosmonauta rus va fer que per tota la Unió Soviètica es construïssin planetaris. En l’època que estava prohibit dedicar les esglésies al culte, l’estructura de moltes d’elles, amb cúpules, com aquesta de la Transfiguració, eren idònies per convertir-les en planetaris. Des del 1962 fins al 1990 va ser un planetari.

L’incendi que hi va haver l’any 1990 va fer malbé molt del material i va tancar definitivament com a tal a l’octubre del 1991.

Després del període soviètic es va reformar i és la que es veu actualment.

El següent edifici que em crida l’atenció és de la Universitat Tècnica de Moldàvia, la Facultat d’Electrònica i Telecomunicacions.

Més enllà hi ha el monument al metropolità Petru Movile és de l’any 1996.

Petru era un dels fills del líder moldau Simion Movile; Simion Movile va ser príncep de Valàquia en dos períodes, entre 1600 i 1602, i príncep de Moldàvia entre 1606 i 1607.

Petru Movile va esdevenir metropolità de Kíiv, quan tenia 31 anys; va ocupar el càrrec des del 1633 fins al 1647. Més tard va escriure el Catecisme Ortodox. L’any 1995, el Sínode de l'Església Ortodoxa Ucraïnesa, el va classificar entre els sants.

De tornada cap a l’hotel passem per davant de l’ambaixada russa. Feia pocs dies que hi havia hagut l’atemptat islamista en un centre comercial de Moscou, al Crocus City Hall. 

Aquella nit vam anar a sopar al Teatre Gastronòmic que hi havia molt a prop de l’hotel i del parc. Hi ha una sala central amb taules i al voltant els llocs on demanes el menjar, i un altra on serveixen les begudes alcohòliques. Hi havia diferents estils de cuina, georgiana, àrab, japonesa, d’hamburgueses.... El pis de dalt era un altre nivell, restaurants d’ostres. Jo vaig optar per prendre sushi.


11 d’abril 2024

Moldàvia-8. Chisinau: parc central d'Esteve el gran

El  parc d’Esteve el Gran és el parc més antic de la ciutat. Se’l coneix com a Parc dels Enamorats, ja que és un dels llocs de trobada de les parelles.

Aquest parc té unes 50 espècies d’arbres, alguns força antics, com les moreres i les acàcies que tenen entre 130 i 180 anys. Un dels camins del parc s’anomena l’avinguda dels clàssics, on hi ha arrenglerats a banda i banda els bustos de personatges rellevants de la literatura clàssica romanesa.

El parc el van dissenyar l’any 1818 enginyers militars russos, durant el regnat d'Alexandre I. Inicialment tenia una tanca de vímet per evitar l'entrada de vaques, cabres i altres animals.

L’any 1863 va ser quan es va col·locar la tanca de ferro colat, que es va fabricar a Odessa.

A principis de la dècada de 1820 Alexandre Puixkin solia passejar pels terrenys del parc i l’any 1885 es va col·locar una escultura d’ell, i així Chisinau es convertia en la segona ciutat, després de Moscou, en tenir un monument dedicat a aquest escriptor. Puixkin. El monument el van pagar els habitants de la ciutat i és el monument més antic que es conserva a Chisinau.

L’any 1928 es col·locava una segona escultura, aquest cop a l’entrada del parc, la d’Esteve el gran. Sota de l’escultura del rei Esteve III el Gran es pot veure l’escut del Principat de Moldàvia. Aquest monument va ser el punt de trobada de les reunions i enfrontaments violents que hi va haver entre el 1989 i el 1991, entre els nacionalistes moldaus i els partidaris prosoviètics.

Poc a poc es va anar equipant el parc, es van construir cavallets i gronxadors, així com parades i pavellons on es venien dolços, fruites, vi...En un petit turó es va construir una torre de fusta on s’hi va instal·lar el primer taller fotogràfic. On ara hi ha el cinema Pàtria s’hi va construir el primer teatre.

Durant la Segona Guerra Mundial es va construir en el parc una fosa comú pel soldats russos. 

Després de la guerra el monument a Puixkin es va canviar de lloc i es va situar a l’avinguda dels clàssics i en el lloc on hi havia l’escultura s’hi va col·locar el cinema Rodina,  amb dues sales. Es van construir també un hivernacle. El parc té quatre fonts.

L’any 1958 és quan es va obrir l’Avinguda dels Clàssics de la Literatura Moldava. Hi ha els bustos tant d’autors romanesos i moldaus com d’altres personatges rellevants.

En les darreres dècades de l’època soviètica es va crear l’Avinguda de l’Amistat, on destacats convidats de la ciutat hi van plantar arbres.

L’entrada de l’Avinguda dels Clàssics la guarden dos lleons de marbre. L’origen d’aquests lleons és un misteri, però se suposa que provenien d’alguna mansió que va quedar destruïda durant la Segona Guerra Mundial i els terrenys expropiats, i que es van recuperar per posar-los en el parc.

Sobre aquests lleons expliquen una història, no sé si llegenda o més o menys verídic. Diuen que l’escultura s’havia encarregat a un mestre escultor, que es cuidava de fer la part més delicada, el cap de l’animal, i que l’estudiant o aprenent que l’ajudava l’hi va encarregar fer el darrera, en el que la gent no s’hi fixa tant. Pot ser que això fos una pràctica habitual. 

El cas és que el jove aprenent va pensar que la gent coneixeria el nom del seu mestre, com a autor de la peça i que de la seva feina ningú en parlaria ni s’hi fixaria. Diuen que el noi es deia Elefant de cognom, i se les va enginyar per deixar la seva signatura. Si es mira el darrera dels lleons es pot observar que la cua fa una mena de trompa, i recorda el cap d’un elefant.

Un altre artista que va voler deixar la seva signatura va ser el que va esculpir el bust de Mihai Eminescu. Quan es mira el cap per darrera, la forma dels cabells fan el perfil d’una cara, la de l’escultor. 

 






Moldàvia-7. Chisinau: Ajuntament, sala de l'orgue i teatre Mihai Eminescu

Prop de la catedral hi ha un edifici que em va cridar molt l’atenció i que cada cop que passava per allà l’hi feia alguna fotografia. És l’edifici de l’antic ajuntament.

A finals del segle XIX l’alcalde de la ciutat va començar la construcció d’una nova seu per la Duma (l’ajuntament) de la ciutat, en el lloc on hi havia el parc de bombers. Es va encarregar el disseny a l’arquitecte municipal, Mitrofan Elladi i ho va supervisar un famós arquitecte, Alexandru Bernardazzi. L’obra es ca acabar l’any 1902. 

L’any 1941 les tropes soviètiques quan anaven de retirada el van destruir. L'administració romanesa va reconstruir l'edifici, però no va estar gaire temps en peu, ja que a l’agost del 1944 va tornar a ser destruït pels bombardejos.

Després de la guerra es va tornar a reconstruir, els treballs es van acabar en el 1948 però l’administració de la ciutat no hi va tornar fins al 1951. El van restuarar tal i com era originalment.


Una mica més enllà hi ha una sala de concerts, La Sala de l’Orgue, l’Organ Hall, que organitza concerts, especialment de musica clàssica, però també s’hi fan altres actes i exposicions.

L’edifici es va construir entre finals del segle XIX i començaments del segle XX. És d’estil clàssic amb elements decoratius de l’art romàntic. Abans del 1974 en aquest edifici ho va haver diverses entitats financers, inclòs el Banc Nacional.

En la dècada de 1970 un grup d’intel·lectuals i artistes, impulsats pel primer director de l’Orquestra Simfònica Filharmònica, Timofei Gurtovoi (1919-1981), van promoure la idea de construir una nova sala de concerts amb un orgue al seu interior. La idea va tenir el suport de l’administració que va decidir reorganitzar l’interior del banc per convertir-ho en sala de concerts i hi van col·locar un orgue al seu interior.


El 15 de setembre del 1978 s’inaugurava la nova sala de concerts i se sentia per primer cop el so de l’orgue. Diuen que la sala té molt bona acústica.

Entre la sala de concerts o sala de l’orgue, i el teatre Mihai Eminescu hi ha una tranquil·la plaça amb algunes escultures metàl·liques. També hi ha una escultura en bronze de Verònica Micle, asseguda en un banc, esperant a Mihai Eminescu.

Mihai Eminescu (1850–1889) és un gran poeta romanès, el més conegut i influent, i és admirat tant a Romania com a Moldàvia. Té un teatre i un carrer que duen el seu nom, i aquí i allà apareixen referències a ell.

No en sabia res d’ell, tot i que alguna obra es troba traduïda al català. Va tenir una vida molt intensa fins als 33 anys, després va anar entrant i sortint d’hospitals i sanatoris fins a la seva mort. Tot i tenir una vida curta va fer molta feina. Bona part de la seva obra és poètica, però també es va dedicar al teatre i al periodisme.

Va viure una època de canvis, l’any 1848 havien començat en els principats romanesos, Moldàvia, Valàquia i Transsilvània, diferents moviments revolucionaris exigint reformes polítiques, socials i econòmiques.

Va néixer al nord-est de Romania i va passar la seva infantesa en un poble petit; diuen que aquest contacte amb la natura es plasma en les seves obres.

A finals del 1861, l’imperi otomà reconeixia la formació dels Principats Romanesos. A començaments de 1862 es formava el primer govern de Romania.

En aquesta època Eminescu, que tenia uns dotze anys ja començava a mostrar passió per la literatura i la història.

Un professor que va influir força en ell va ser Aron Pumnul. Es va allotjar una temporada a casa seva a Cernăuţi, el que l’hi va donar accés a la seva extensa biblioteca, que va contribuir a la seva formació.   

A la primavera del 1864, amb catorze anys, va quedar meravellat amb un grup teatral que va arribar a la ciutat; tenien un repertori variat i de caire nacionalista. Va assistir a la majoria de representacions que feien, ja que regalaven entrades als estudiants, i quan van marxar se’n va anar amb ells de gira per Moldàvia i Transsilvània.

Aquest mateix any, Titu Maiorescu, entre d’altres, van fundar el grup cultural i polític Junimea (El Jovent).

Al gener del 1866 moria Aron Pumnul i en el fulletó commemoratiu que van editar els seus alumnes, i que van repartir durant el funeral, hi apareixia un poema de Eminescu. I al març publicava per primer cop un dels seus poemes a la revista Família. El director de la revista, Iosif Vulcan, considerava que el seu cognom era massa poc romanès i l’hi va canviar el cognom original, que era Eminovici pel de Eminescu.

Va mantenir la col·laboració amb aquesta revista fins a l’any 1870. També col·laborava en una altra revista fundada pel mateix Vulcan, L’humorista.

En el 1866 va treballar com a apuntador en un grup teatral, va viatjar per Transsilvània, i va participar a la reunió Anual de l’Associació Transsilvana per a la Literatura Romanesa i la Cultura del Poble Romanès. Em sorprèn quan penso que  tenia tan sols 16 anys.

Va fer feines diverses al llarg de la seva vida; en el 1867 va treballar com a apuntador, traductor i assistent de direcció en el Teatre Nacional de Bucarest.

Aquell any apareixia a Iaşi el primer número de la revista de la societat Junimea, Convorbiri literare (Converses literàries).

L’any 1868 apareixia un nou setmanari Curierul de Iaşi, on uns anys més tard, Eminescu hi va treballar uns mesos.

En el 1868 se’n va anar de gira per Transsilvània amb el grup de teatre de Mihail Pascaly, i es dedicava a traduir obres de l’alemany al romanès, per tal de que el grup les pogués representar.


A l’abril del 1869 es constituïa a Bucarest un nou club literari, Orientul (L’orient), amb una altra revista literària. Eminescu va formar part d’aquest grup i es va encarregar d’estudiar el folklore de Moldàvia. Va fer una gira per Moldàvia amb el grup teatral Pascaly.

Quan tenia 20 anys, va començar una col·laboració permanent amb la revista Convorbiri literare (Converses literàries). Al gener del 1871 s’unificaven les societats literàries romaneses, donant lloc a România jună (La Romania jove), i Eminescu va ser nomenat secretari.

Al juny va anar a Ipoteşti per participar, juntament la societat România jună, en l’organització dels actes per celebrar el quart centenari de la fundació del monestir de Putna, que havia impulsat el rei Esteve el gran. 

Tot això ho anava alternat amb els seus estudis i amb publicacions de poemes.

Al març del 1872 va conèixer a Veronica Micle, (1850-1889). Tenien la mateixa edat, formava part també de Junimea i era també poetessa. Estava casada des dels 14 anys amb el professor Ştefan Micle, que era molt més gran que ella.

Tenia 22 anys però ja estava molt ben valorat. Va anar a estudiar a Berlín. Titu Maiorescu el va animar a estudiar i fer un doctorat.

A l’abril de 1874 Titu Maiorescu era nomenat Ministre de Cultura del govern conservador de Lascăr Catargi. Eminescu va anar a Cracòvia, on va treballar als arxius de la ciutat per preparar-se en eslavística i va acabar el doctorat. Al setembre prenia possessió del càrrec de director de la Biblioteca Central de Iaşi, gràcies a l’ajuda de Titu Maiorescu. Com a director es va dedicar a inventariar els fons, més de 30.000 volums, i de completar-lo amb col·leccions de manuscrits i obres d’història de la literatura antiga. Només hi va treballar un any, el van destituir, sembla que per intrigues d’un altre poeta que vivia a la mateixa ciutat.

Al mateix temps acabava els estudis de filosofia amb l’objectiu d’acabar el doctorat. Ştefan Micle era el rector de la Universitat i va convidar a Eminescu a les reunions literàries que organitzava la seva esposa Veronica.

La següent feina que va trobar va ser la d’inspector escolar per les províncies de Iaşi i Vaslui. Va visitar les escoles dels pobles amb la finalitat de reorganitzar el sistema d’ensenyança primària. Les visites que va fer l’hi van causar molt mala impressió sobre com funcionaven i va escriure al ministre Maiorescu, proposant-li una solució social al problema. En l’informe que va enviar destacava la baixa assistència a classe, la pobresa dels camperols que estan obligats a treballar per pagar antics deutes, l’elevada mortalitat infantil.... Amb aquestes inspeccions va poder conèixer la situació social dels camperols i els abusos que patien per part dels arrendataris i dels funcionaris de l’administració.

Al juny de 1876 hi va haver canvi de govern, i el nou govern liberal va destituir a Eminescu del seu càrrec d’inspector escolar; el considerava un funcionari incòmode, ja que era molt crític amb la gestió que havia fet l’administració de l’ensenyament. Llavors va començar a treballar com a redactor, administrador i corrector d’una petita publicació, Curierul de Iaşi (El correu de Iaşi) que era el butlletí de les publicacions de la Cort de Justícia, on hi escrivia la pagina polític-literària, cròniques sobre política i sobre teatre.

Aquesta feina tampoc l’hi va durar gaire: va tenir un conflicte amb el director de la Tipografia Nacional, que era on s’imprimia Curierul de Iaşi, ja que no va voler escriure un article defensant a l’alcalde i va haver de dimitir.

Uns mesos abans, havia aparegut a Bucarest el primer número del periòdic conservador Timpul (El temps), dirigit per Titu Maiorescu. Eminescu va començar a treballar-hi com a  redactor a finals d’octubre del 1877 i hi va treballar fins al 1883, quan ho va haver de deixar per malaltia.

L’any 1878 hi publicava una sèrie d’articles titulats “Bessaràbia”, en els que es posicionava en contra de la política annexionista de Rússia.

 A l’agost de 1879 moria Ştefan Micle, el marit de Veronica Micle, i de retruc, la relació entre els dos amants es va fer més estreta. Eminescu va passar una temporada a Iaşi, amb ella. Pensaven casar-se, ara que ella ja estava lliure, però no van arribar a fer-ho.

La relació entre els dos amants va ser complicada sempre, amb alts i baixos, amb l’oposició de Titu Maiorescu al seu casament, la manca de diners, la malaltia de Eminescu...

L’any 1881 es publicava a Leipzig un llibre de poemes romanesos i n’hi havia 18 de Eminescu. El mateix any Verónica Micle publicava diversos poemes en varies revistes, i van tenir bona crítica.

La relació entre els dos es refeia i es trencava, però mantenien correspondència.

L’any 1883 és quan Eminescu va començar el seu periple per hospitals i sanatoris.

L’any 1884 es va publicar el llibre Poezii (Poesies), en el que Titu Maiorescu havia recopilat 44 poemes que ja s’havien publicat anteriorment, i 20 d’inèdits. Va ser l’únic llibre de Eminescu que es va publicar quan encara era viu.

L’any 1888 Veronica Micle sel va endur a Bucarest amb ella i va tornar a escriure durant uns mesos. Però la seva salut anava degradant-se i l’any següent va tornar a ingressar a l’hospital on va morir d’una crisi cardíaca.

 Al seu enterrament hi havia un gran seguici, amb polítics, amics i companys. Un mes i mig després, el 3 d’agost, moria Veronica Micle.

L’any 1902 Titu Maiorescu va fer donació de tot el material que l’hi havia deixat Eminescu a l’Academia Română.

Té alguna malaltia neurològica, que va començar amb manies persecutòries, em sembla que també depressions. En algun lloc vaig llegir que havia rebut tractament amb sals de mercuri, si és així, explicaria el ràpid deteriorament que va patir.

Els seus poemes són de temàtiques diverses, des de la natura i l'amor fins a la història i la crítica social. Diuen que enriquia el llenguatge de les seves obres amb paraules i dites de totes les regions de Romania. També estava interessat pels problemes del romanesos de totes les regions.

Veronica Micle (1850- 1889) sembla que va ser l’amor de la seva vida. Veronica va ser una poetessa romàntica. Va publicar dues novel·les, un volum de poesia, i diverses traduccions en revistes de l’època. Però se la coneix més per la seva relació amb Eminescu que per la seva obra literària.

El primer cop que es va publicar el seu llibre de poemes va ser l’any 1887. Va escriure poemes pel rei Carol I de Romania i va traduir al francès les cartes d’amor entre ella i Eminescu. El tema fonamental de la seva poesia és l’amor.

El seu pare va morir abans de que ella naixés i la seva mare es va traslladar a viure a Iasi amb les seves filles quan la Veronica tenia tres anys. Es va graduar a l’Escola Central de nenes, l’any 1863 i la van qualificar com eminent. La comissió avaluadora estava formada per Titu Maiorescu i Stefan Micle, amb el que es va casar l’any següent; ella tenia 14 anys i ell 57.

Quan tenia setze anys va néixer la seva primera filla i dos anys més tard la segona. L’any 1869 va contribuir a fundar una escola professional per a nenes, va participar en la orientació en algunes escoles de nenes a Iasi i va començar la seva vida literària activa.

A la primavera del 1872 va anar a Viena, per un tractament mèdic i és quan l’hi van presentar a Mihai Eminescu. El mateix any publicava dues obres en prosa a la revista Nou Missatger Romanès.

Entre setembre del 1874 i octubre del 1877 Eminescu va estar vivint a Iasi, on vivia ella, i entre tots dos va començar una relació tumultuosa.

L’any 1875 traslladen al seu marit i se’n va tota la família. Durant la guerra de la independència va treballar en tasques d’ajuda a la població romanesa ferida i va contribuir econòmicament per que els discapacitats poguessin tornar a les seves llars.

El seu marit va morir a l’agost del 1879, ella tenia 29 anys. Ella no havia volgut fer pública la seva relació amb Eminescu, ni divorciar-se del seu marit, per no perdre la pensió de viudetat. En quedar vídua va intentar tenir una pensió, per poder mantenir-se ella i les filles, però quatre anys més tard, en el 1883, seguia sense cobrar res.

Quan va quedar vídua va reprendre el contacte amb Eminescu, feien plans per casar-se i formar una família. Però l’oposició de la gent de l’entorn de la parella i els entrebancs econòmics van fer que no sortís bé. Eminescu va ser sempre pobre, molts cops l’ajudaven els amics, sobretot els anys de malaltia. L’any 1886 Veronica vivia a casa d’una de les filles a Bucarest. I quan Eminescu va morir ella es va suïcidar; va morir per intoxicació d’arsènic.

Les cartes entre Eminescu i Veronica descriuen molt bé la relació que mantenien, amb els alts i baixos, separacions i retrobades. Era una època en que relacions extramatrimonials i divorcis no eren ben vistos.

A partir de la dècada de 1840 és quan va començar el que s’ha considerat una de les primeres etapes del desenvolupament de la literatura romanesa culta. Es van començar a recuperar documents, històries, llegendes, contes... tot el que representava la literatura popular, que mostrava la riquesa i antiguitat de la cultura romanesa. També es van començar a traduir obres dels autors que estaven triomfant en aquella època a Europa, especialment a França, que era el referent cultural i polític del segle XIX. És en aquest context, que el grup literari i polític de caire conservador, Junimea (El jovent) va adquirir gran rellevància. L’havien fundat, cap al 1864, un grup d’escriptors i polítics, un d’ells era Maiorescu; va tenir molt pes en la vida pública romanesa.

El membres de Junimea eren molt diferents entre sí, però els unia que tots tenien la cultura germànica com a referent. Molts d’ells havien estudiat en escoles d’educació alemanya i havien realitzat estudis universitaris a Berlín o a Viena. Tots ells estaven influïts per la filosofia idealista alemanya, especialment per la de Schopenhauer. Des del punt de vista polític també tenien com a referent el món germànic, en front del francès, que era el model dels lliberals.

Eminescu era un bon orador i per ell la poesia i la política anaven lligades. Era una època d’eufòria nacionalista, amb enfrontaments entre conservadors i liberals, a l’hora de configurar un model de nació.

Va dedicar molt de temps a polir les seves obres; va ser un important poeta però també va dedicar temps al teatre i a la novel·la i als contes. A més va escriure nombrosos articles en diaris i revistes. Va fer també traduccions i estudis científics i filològics.