26 de juny 2023

Iraq-19. Les maresmes d'Iraq.

Un cop acabada la visita d’Ur i la casa d’Abraham ens vam dirigir cap a les maresmes, al sud-est del país. La nostra visita per les maresmes té com a centre la població d’al-Chibayish, des d’on vam agafar una barca per recórrer els diferents braços d’aquesta mena de delta interior. Després de visitar un parell de cases per les illes, vam tornar a terra ferma i vam dinar en una casa tradicional.

He intentat posar ordre en la informació que he trobat però no me n’he sortit gaire; reconec que hi ha algunes coses que es repeteixen una mica, o estan desendreçades, ja que hi ha diferents aspectes dels que parlar sobre les maresmes: la geografia, la cultura, la historia, l’efecte de l’home...

La zona de maresmes es troba aproximadament en el triangle format per tres poblacions: Nassiriya, al-Amarah i Bàssora.

Pel camí hi ha alguns llocs que semblen dipòsits de ferralla; després ja es comença a veure aigua i canals.

En les maresmes es diferencien tres grans àrees: la Central, que es troba entre els dos rius, el Tigris i l’Èufrates; la Hammar, que és la zona que hi ha al sud de l’Èufrates; i la Hawizeh, que és la zona de maresmes que hi ha a l’est del Tigris i que s’estén cap a l’Iran.

El riu Èufrates quan arriba prop de Nasiriya aporta aigua a les maresmes Hammar. Per la seva banda el riu Tigris reparteix les seves aigües entre les maresmes Centrals i les Hawizeh, fins a prop de Amarah; al sud d’aquesta població arriben rius tributaris, procedents de l’Iran, i el cabal del Tigris augmenta. Les maresmes Hawizeh s’alimenten de l’aigua del Tigris i d’altres rius de la part iraniana.

Les maresmes tenen canyissars, zones d’aiguamolls permanents i llacs, i d’altres zones segons l’època del any estan seques o amb aigua.

En les èpoques d’inundació, quan augmenta el cabal dels rius i puja el nivell de les seves aigües, la superfície de la maresma Hammar gairebé es duplica. En aquests períodes, la maresma Central, alimentada pel Tigris es desborda i part de les aigües van a parar a la zona de Hammar.

Des de la part alta de mesopotàmia fins al golf pèrsic, els rius van formant meandres, i van perdent velocitat, el que afavoreix que es dipositin llims, i el llit del riu queda per sobre de la plana. Això fa que es puguin desbordar fàcilment, segons les èpoques de l’any, i també que aquests rius puguin anar canviant el seu curs. Això ha passat diversos cops al llarg de la història, s’ha alterat el seu curs, s’han bifurcat, s’han creat llacs...

La plana mesopotàmica té poc pendent i aquest pendent és encara menys pronunciat a la part baixa, per això el Tigris i l’Èufrates es divideixen en moltes branques formant un delta interior. Per altra banda, en aquesta zona l’aigua subterrània està propera a la superfície, i les depressions entre els canals acaben formant les maresmes. Tots dos rius flueixen lentament, degut al poc pendent que hi ha, sent una mica més marcat en el cas del Tigris, que també arrossega menys sals que l’Èufrates.

Al llarg de la història s’han construït canals i preses per drenar les maresmes, amb diferents objectius, un d’ells per obtenir nous terrenys per dedicar a l’agricultura.  Alguns d’aquests canals tenen noms un tant peculiars.

L’any 1992 es va acabar de canalitzar el que es coneix com el Tercer Riu, que té 565 km; hi ha dos canals més paral·lels a aquest. Un dels canals, anomenat la mare de les batalles es va construir per desviar l’aigua de l’Èufrates cap al sud, per sota de les maresmes Hammar. L’altra canal, de 240 km, anomenat lleialtat al líder, desviava aigua cap a Bàssora, i per això també se’l coneix com el canal d’aigua dolça de Bàssora.

El riu Gloria, que també devia ser un canal, desviava aigua del Tigris cap a l’Èufrates prop del punt de confluència de tots dos rius a la població de Qurna.

A Qurna, en la confluència dels rius Tigris i l’Èufrates, és on comença el Xatt al-Arab, que en àrab vol dir riu dels àrabs; té uns 200 km de llarg, fins a la desembocadura en el golf pèrsic, i marca la frontera entre Iran i Iraq. En el delta que es forma a la desembocadura hi ha la illa Bubiyan, una de les illes més grans de Kuwait. El riu Karun, del cantó iranià s’ajunta també a aquestes aigües. El cabal i salinitat del Xatt al-Arab està influït per les marees del golf pèrsic. 

La frontera entre Iran i Iraq a la desembocadura del riu Xatt al-Arab ha sigut font de conflictes ja des de l’època dels imperis persa i otomà. Les disputes per aquest riu van començar en el segle XVI, entre els otomans i els iranians safàvides. A començaments del segle XVI els safàvides controlaven bona part d’Iraq, inclòs aquest riu, però amb l’expansió de l’imperi otomà i el tractat de pau del 1555 van perdre aquest territori.

A començaments del segle XVII el xa Abbas I, safàvida, va recuperar el Xatt al-Arab, i amb el tractat del 1639 el riu es cedia de forma permanent als otomans. Amb aquest tractat es restablia la frontera anterior entre els dos imperis, safàvida i otomà. Però sembla que en la part sud aquesta frontera no arriba a estar clara i segueix sent un niu de raons. En els segles següents van seguir disputant-se el control d’aquest riu.

Una part de les maresmes mesopotàmiques són aiguamolls permanents, una altra part són estacionals i la tercera són temporals. Aquestes maresmes són una de les deu principals zones humides del planeta.

Alguns dels primers registres de civilització es troben als marges dels aiguamolls; hi ha diversos monticles, tells, que devien ser antigues poblacions, però em sembla que no s’ha fet massa exploració arqueològica a les maresmes.

Entre el 3000 aC i el 2000 aC aquí a les maresmes també hi havia la cultura sumèria. En el poema èpic de Gilgameix, hi ha una frase que s’ha relacionat amb les maresmes, ja que  ja es parla de que alguna vegada el riu ha pujat i ha portat la inundació. També s’han trobat objectes en els que es veu representat a Gilgameix amb búfals d’aigua, se suposa que en els rius Tigris i Èufrates.

Les barques que utilitzen actualment els habitants dels aiguamolls són molt similars, gairebé idèntiques a les que es van trobar al cementiri reial d’Ur. I en les tauletes d'argila del període sumeri es descriu l'abundant fauna dels aiguamolls.

Hi ha qui considera que on hi ha les maresmes és on hi havia el jardí de l’edèn, que apareix a la Bíblia.

En inscripcions en escriptura cuneïforme ja s’esmenten aquestes maresmes. En època clàssica se les coneixia com Chaldaicus Lacus. En aquesta època estaven habitades per tribus d’origen nabateu, per això alguns autors les anomenen les Maresmes de Nabat.

Després dels sumeris els governants van ser assiris, que anomenaven Narmrtu a aquestes maresmes, que vol dir aigua amarga, o també Tamdu Shamatu Kildi, que vol dir el mar de la ciutat de Kildah.

Segons la documentació històrica, abans de l’arribada dels àrabs a Iraq aquests aiguamolls eren petits. Els primers governants àrabs van tenir molta cura de drenar l’aigua que hi havia a les terres al voltant de Babilònia. Van construir canals i un bon sistema de drenatge, per tal de poder convertir l’entorn pantanós en terra cultivable.

Els àrabs van anomenar als llacs i maresmes al-Bataih, que vol dir la terra coberta per torrents. El terreny al voltant de les maresmes estava força poblat. Ara be, quan va començar un període de guerra, les maresmes es van estendre; es destinava menys aigua a la irrigació i es va degradar el sistema de control d’inundacions. Això va propiciar que la gent marxés per anar a zones més elevades, on no haguessin de patir les constants inundacions.

Quan l’imperi àrab, islàmic, es va estabilitzar, els seus governants no sabien com cultivar aquelles terres i les preses i dics es van descuidar. Això va fer que l’àrea inundable es va estendre. Durant el califat omeia només una part d’aquesta àrea estava cultivada.

En els segles següents la superfície de les maresmes fluctuava en funció de la intensitat de les inundacions dels dos rius i la capacitat dels governants de controlar l’aigua dels rius.

Durant el període otomà les maresmes no van canviar. Els governant otomans van negligir l’agricultura i els treballs de drenatge. També tenien una administració feble i tan sols controlaven les ciutats més importants de les maresmes.

L’agricultura s’ha practicat a l’Iraq des de fa més de sis mil anys i ha tingut influencia en les maresmes. El sistema d’irrigació més antic en el sud de l’Iraq es va fer a l’estuari, utilitzant la influencia de les marees. Durant la marea alta l’aigua del riu es canalitzava cap a nombroses rases que s’havien cavat a la part baixa vorejant el riu, creant un conjunt de rierols. Quan hi havia marea baixa l’aigua tornava cap al riu. Així el sistema d’irrigació i drenatge estava assegurat. Aquest tipus d’irrigació encara es fa servir en els marges del riu Xatt al-Arab, per al cultiu dels dàtils.

El delta interior va ser la següent àrea adaptada per al cultiu, utilitzant el rec salvatge. Aquesta tècnica es va fer servir en la plana del delta que s’inundava de forma natural; quan les aigües es retiraven, el terreny es podia dedicar al cultiu, es sembrava aprofitant la baixada de l’aigua.

Ara be, per augmentar la producció calia poder controlar la irrigació, per això es van construir les primeres preses, rescloses, rodes hidràuliques, i un entramat de canals excavats. Eventualment, la vall del riu presentava molts petits embassaments connectats pels marges dels canals.

En la dècada del 1980 es va instal·lar un sistema modern d’irrigació i drenatge, per convertir les maresmes en terreny agrícola i també per fer-hi prospeccions petrolíferes.

El sud d’Iraq té aproximadament el 5% de les reserves mundials de petroli. L’any 1902 es va descobrir la presència de petroli al nord d’Iraq, des de llavors s’estima que hi ha més de70 possibles camps de petroli, dels que em sembla que tan sols se n’han desenvolupat una quinzena. Per poder extreure el petroli va caldre drenar un 5-10 % de les maresmes.

A més, en la dècada de 1980, degut a la guerra Iran-Iraq, les maresmes van quedar molt afectades. La maresma Hawizeh es va dessecar parcialment; es va construir una carretera que creua la maresma central i que va paral·lela al Tigris, i que parteix la maresma de nord a sud. 

A començaments de la dècada següent es va fer un drenatge massiu, construint nous canals que desviaven l’aigua cap als canals existents i que la dirigien directament cap al mar. Es va vendre com que era per millorar el desenvolupament, però en realitat, era perquè després de la primera guerra del golf les maresmes s’havien convertit en un centre de resistència contra Saddam Hussein. El fet d’assecar les maresmes era una forma de fer sortir als rebels amagats. Un cop assecat el terreny es van cremar els canyissars secs i els poblats construïts amb canyes.

Una de les obres que van canviar de forma permanent les maresmes va ser la construcció del riu Gloria, que creua la maresma central de nord a sud.

Arribem a al-Chibayish, punt de partida de la nostra visita de les maresmes. Aquesta població ha sigut un important centre dels àrabs de les maresmes; era el principal centre de construcció de les embarcacions tradicionals.

L’any 1955 hi vivien unes 11.000 persones, en el 1991 la població era aproximadament de 250.000, però en el 2003 en quedaven menys de 6.000, per culpa de la campanya de drenatge de les maresmes i la persecució dels seus habitants, per part de Saddam Hussein, que va atacar aquesta població militarment, des d’helicòpters. Després de l’enderrocament de Saddam, i la recuperació de les maresmes, la població va tornar, i en el 2009 s’estima que hi vivien més de 30.000 persones.

El monument als màrtirs es va construir en honor als àrabs de les maresmes que van ser executats pel govern de Saddam Hussein després de la primera guerra del golf, en el 1991.

Les tombes no tenen cap nom escrit, simbolitza que els que van morir en la defensa de la seva terra mai moren i estan units en el seu sacrifici.

El complex que forma el monument als màrtirs és molt gran, hi ha la mesquita, tombes, serveis... és molt espaiós i hi ve molta gent, ja que es un bon punt de partida per agafar la barca i recórrer els canals.   

A les maresmes hi viuen àrabs xiïtes, que es diu que son descendents dels antics sumeris, i que han preservat la cultura i forma de vida al llarg dels mil·lennis. 

En el segle XX els àrabs de les maresmes conservaven el seu estil de vida i la seva cultura, eren econòmicament autosuficients, i vivien tranquils sense que els destorbessin.

Hi va haver diferents períodes en els que es va oprimir als àrabs de les maresmes. Durant la guerra d’Iraq-Iran, entre el 1980 i 1988 molts xiïtes iraquians, inclosos els àrabs de les maresmes, van patir la repressió de l’estat, basant-se en la sospita de que donaven suport a la revolució islàmica d’Iran o que hi tenien vincles. Hi va haver molts desapareguts, d’altres van ser torturats i també alguns van ser executats.

Els àrabs de les maresmes van patir també les conseqüències del drenatge sistemàtic i extrem, que va dissenyar el govern, especialment després de la revolta contra el govern del 1991. Per castigar als àrabs de les maresmes per haver participat en la revolta el govern va construir una sèrie de preses, dics i canals, per evitar que l’aigua del Tigris i l’Èufrates arribés a les maresmes. Llegeixo que en algunes zones l’aigua estava contaminada, no està clar si va ser enverinada intencionadament.

Amb totes aquestes obres el nivell de l’aigua va disminuir, i en conseqüència va augmentar la seva salinitat. Moltes plantes i animals van morir i també els canyissars. L’entrada d’aigua des del mar, també salada, va agreujar el problema. Els búfals també es van veure afectats, per culpa de l’elevada salinitat de l’aigua. Els aiguamolls i els canyissars es van assecar, els seus habitants es van veure obligats a desplaçar-se, i al menys, mig milió dels àrabs de les maresmes van ser executats.

Després de la caiguda de Saddam, en el 2003, els àrabs de les maresmes que s’havien desplaçat però seguien vivint a l’Iraq van retornar a la seva terra i van intentar recuperar les maresmes,  restaurant els fluxos d’aigua.

Els habitants de les maresmes tenen els seus orígens en les civilitzacions d’Ur, Sumer i Babilònia, i la seva cultura està lligada a la natura, al cultiu de canyissars, arrossars, la pesca i la cria de búfals d’aigua. Va ser entre el 4500 aC i els 1900 aC que els sumeris van començar a construir cases de canyís i van domesticar els búfals d’aigua.

En el segle VI aC el rei assiri Sennàquerib va vèncer a les tribus rebels de les maresmes i les va incorporar al seu imperi.

Els habitants de les maresmes, d’origen sumeri, havien construït sistemes de rec i rescloses; però la destrucció del sistema de regadiu va fer que es convertissin al nomadisme i a la ramaderia. Llavors la zona es va convertir en desert i l’aigua quedava en aiguamolls permanents o temporals.

En desaparèixer la vida urbana es va imposar el sistema tribal dels beduïns que van arribar des de l’altra banda de l’Èufrates. Amb el pas del temps, alguns àrabs es van establir en ciutats, mentre que d’altres van continuar vivint en societats tribals, duent una vida nòmada.

A finals de l’època sassànida, en la segona meitat del segle V, aquesta regió va patir grans inundacions i les maresmes van agafar una gran extensió. Es van trencar alguns dics i es va malmetre terreny cultivable; en la segona meitat del segle VI es va reparar i part del terreny es va poder recuperar pel cultiu. Ara bé, l’any 627 hi va haver una nova crescuda del Tigris i l’Èufrates i de nou es van trencar els dics i els cultius destruïts. La situació política d’aquell moment no va permetre fer-ne les reparacions i les maresmes van anar-se estenent. El Tigris va modificar el seu curs, passant més a l’oest del curs actual, on hi ha el xatt al-Dudjayla.

L’any 635 dC el califa Omar va decretar la fundació de dues ciutats al sud d’Iraq: Kufa i Bàssora.

En l’època omeia es va intentar recuperar aquesta regió; es va assecar una petita part, el que actualment és al-Djawamid. Però l’any 701 es va tornar a inundar. Llegeixo que hi havia hagut un trencament en un dic però el governador de Bàssora no havia volgut reparar. Ara be, aquest mateix governador va fundar la ciutat de Wasit, i va restaurar molts dics i canals de rec.

En aquesta època van instal·lar-se un primer grup de població ramadera, els zutt, provinent del nord-oest de l’Índia.

El següent governador omeia, 724-743, va fer construir una resclosa al Tigris.

En el segle VIII dC el califa abbàssida Harun ar-Raixid va reobrir els canals i cursos d’aigua de l’època babilònica.

L’any 883 el líder de la revolta dels esclaus Ali l’Abominable, que va capturar Bàssora, va ser executat.

En època abbàssida van tornar a haver-hi problemes amb els dics, i de nou les maresmes es van estendre.

Els zutt es dedicaven ala ramaderia però amb el pas del temps també van anar dedicant-se al pillatge. Això va fer saltar les alarmes, tant la població com els governants estaven preocupats amb les seves actuacions, i per això es va optar per traslladar-los de lloc.

Els zanj es diu que eren de parla bantú, del sud-est d’Àfrica, fets esclaus per treballar inicialment en l’agricultura al sud de l’Iraq. He llegit que no està clara la seva procedència, de pell fosca, tampoc sé si esclaus o no.

En aquest període, població rica de la ciutat portuària de Bàssora havia comprat terrenys d’aiguamolls i necessitava ma d’obra per treballar-hi. Les terres havien quedat abandonades ja que la població camperola s’havia anat desplaçant a ciutats, en part per culpa de les inundacions constants de les terres. Per convertir les maresmes en terra cultivable calia molta ma d’obra.

Els magnats locals s’havien pogut quedar amb aquestes terres amb la condició de que la convertissin en terra cultivable. Per això van adquirir zanjs i altres esclaus per treballar als aiguamolls i a les salines dels voltants de Bàssora.

No em queda clar qui eren en realitat els zanjs o zandj; he llegit que hi va haver una revolta dels zandj, també que entre el 869 i 893 van dominar Batiha, que és la zona de maresmes. Em resulta una mica confós tot plegat. De fet al llarg dels segles les maresmes van estar governades per diferents tribus àrabs.

En els segles X i XI aquí hi havia l’estat de Batiha fundat per Imran ibn Xahin. Xahin havia nascut en una població del sud d’Iraq, i de jove va cometre un crim, pel que es va amagar a les maresmes de la Batiha; es va dedicar al bandidatge. Al juny del 945 va conèixer al fill del visir abbàssida, quan va succeir al seu pare en el govern de Bàssora; l’any 947 els buwayhida, una dinastia xiïta, van ocupar la regió però no van poder dominar Batiha, on sovint queien en paranys. 

Cap al 950 o 960 els buwayhida van nomenar a Xahin governador de la regió. Llegeixo que malgrat tenir aquest càrrec va continuar dedicant-se al bandidatge. Van haver-hi diverses expedicions d’advertència i càstig, però Imran ibn Xahin continuava sent el senyor de les maresmes.  Va morir l’any 979 i el va succeir el seu fill Hussayn ibn Imran. Va ser emir de Batiha fins que va ser assassinat pel seu germà, en el 982 o 983. 

En el segle XII el Tigris es va dividir en cinc braços que s’unien a l’Èufrates, a prop de Mattara. Però dos segles més tard el riu va tornar al seu llit original. 

Tamerlà va ocupar aquest regió, Batiha, en el 1393, però els líders locals seguien exercint el seu poder.

En el 1533 les tribus de les maresmes es van sotmetre al soldà otomà Solimà el magnífic, que havia capturat Bagdad.

En el 1865, els otomans que governaven Iraq van començar a  mostrar interès per aquestes terres; intentaven convèncer a les tribus perquè s’assentessin i cultivessin la terra i també volien convèncer als xeics que es convertissin en oficials turcs.

Entre el 1914 i el 1918 hi havia les lluites entre els britànics i els otomans pel control de l’Iraq. Les tribus de les maresmes donaven suport a uns o altres segons la conveniència del moment.

Entre el 1920 i 1930 molts dels habitants de les maresmes es van deixar aquestes terres per incorporar-se a l’exèrcit i a la policia iraquiana, per anar a treballar ales ciutats, com a porters, vigilants, treballant en la construcció o com a personal de servei.

Entre 1950 i 1970 les condicions de vida a les maresmes van millorar: es van donar serveis bàsics, es van obrir centres mèdics, escoles, i una fàbrica de gel que va ajudar a la industria pesquera.

L’any 2001 Wilfred Thesiger va publicar un llibre sobre les seves estades amb els àrabs de les maresmes d’Iraq, en la dècada de 1950.

Quan Thesiger va viure aquí les tribus nòmades ja eren sedentàries, i vivien en la zona dels aiguamolls. L’administració de les terres estatals s’havia cedit als xeics locals i la població treballava per a ells, a canvi d’una part de la collita. Quan hi havia problemes eren els xeics els que els resolien.

En els aiguamolls permanents hi vivien els Madan, una societat de cultura beduïna, que era molt pobre. Es dedicaven a la cria de búfals i a la pesca. També des de ben antic es dedicaven al comerç. El seu medi és l’aigua i el canyissar. La seva dieta estava basada en la llet i l’arròs.

Els búfals viuen en aigües poc profundes, en els aiguamolls estacionals; pasturen en camps ja sembrats, després de que s’assequi l’aigua i així aporten adob al terreny.

En la dècada del 1950, aquest escriptor explica que hi havia bandits en la zona i un altre perill eren els porcs salvatges que sorgien inesperadament entre les canyes. Els aiguamolls estaven infestats de mosquits amb els problemes de malària que això comportava. La quantitat d’ocells, que a començaments de la dècada era abundant, va anar minvant degut a la caça.

Les cases es construeixen sobre illes o terrasses, a vegades formant petits grups. Cultiven arròs, civada, moresc, sorgo, mill, llenties, melons i síndries, cebes.... Un important recurs per aquesta població és la pesca en els rius i llacs.

Em sorprèn llegir que aquí hi havia lleons fins al segle XIX. Hi ha especies aquàtiques, gavines, ànecs salvatges, oques, cignes, pelicans, flamencs, cigonyes... En quant a mamífers destaquen els búfals, camells, cabres, en algun lloc vaques. En algun lloc sembla que queden lleopards, xacals, llops, linxs, senglars, gats salvatges.

El paludisme és endèmic, degut a la presència de mosquits als aiguamolls.

En posar-se en funcionament els camps petrolífers es van construir noves vies de comunicació, les ciutats van créixer, i es van refer molts barris. La gent va començar a marxar, s’instal·laven a les ciutats tots junts formant barris, buscaven una vida millor, on no depenguessin del xeics local. Però a ciutat les coses no eren com esperaven, la vida era molt més cara, vivien en barraques.... alguns van acabar tornant a les maresmes, amb sentiment de frustració, però al menys tenien aliments.

En el passat, un 60% del peix que es consumia al país provenia de les maresmes, però actualment s’ha reduït a menys del 10%. Per altra banda, escasseja l’aigua potable per criar els búfals d’aigua, per això molts habitants han hagut de desplaçar-se cap als marges dels aiguamolls i dedicar-se al conreu de gra. 

En el 2003, quan hi va haver la invasió d’Iraq, quedava tan sols un 10% de les maresmes originals. Les maresmes centrals i Hammar estaven gairebé seques i de la Hawizeh quedava tan sols un 35%. Després de la invasió, la població local va destruir molts dics.

El treball en col·laboració entre el govern iraquià, les nacions unides, i organitzacions d’estats units, juntament amb algun any de bones pluges a Turquia, ha ajudat a anar recuperant les maresmes. A finals del 2006 un 58% de les maresmes originals tornaven a estar inundades.

L’estació de bombeig i drenatge de Nasririya es va acabar de construir en el 2009, i em sembla que el tercer riu es fa servir per l’agricultura.

Actualment han tornat a perdre aigua, per culpa de les preses que s’han construït a la part alta dels rius, a Turquia, Síria i Iran. En comparació amb el 2009, les maresmes s’han reduït en un 30%. Llegeixo que Turquia ha construït 34 preses en el Tigris i Èufrates.

El fet de disminuir les zones humides, de que hi hagi menys aigua, fa que augmenti la salinitat. Quan el nivell d’aigua dels rius és alt, el Tigris, que té baixa salinitat, neteja les maresmes, arrossega la sal cap a l’Èufrates que és més salí, i flueix al llarg de la vora occidental. Actualment, el nivell d’aigua del Tigris és tant baix que és l’Èufrates el que aporta més aigua a les maresmes, i per tant, aporta aigua amb un major contingut de sals.

L’escassetat d’aigua a les maresmes ha fet que en lloc de les tres originals s’hagin fragmentat en 10 petits aiguamolls.

Les aigües residuals no tractades i altres contaminants que van a parar a aquest rius acaben a les maresmes empobrint la qualitat de l’aigua.

Desembarquem en un parell d’illes per veure alguna casa per dins, i veure com viuen. Impressiona la precarietat en que es desenvolupa el seu dia a dia.

Tornem a terra ferma i anem a dinar en una casa tradicional. És el mateix estil de construcció, però més confortable. Aquí tenen aigua corrent a la casa d’obra i als lavabos. Hi ha diferència entre viure aquí i a les illes del canyissar.