La cova Seokguran i el temple Bulguksa, que vam anar a veure
després, es van construir en la mateixa època i es troben en el parc nacional
Gyeongju.
Si no estic confosa vam pujar fins a l’entrada del recinte en
bus i després vam continuar a peu, per un camí molt agradable. Hi ha diferents
replans, amb un santuari en cadascun. I al replà de dalt de tot és on hi ha la
cova.
El temple i la cova es van construir durant els regnats de Gyeongdeok
i de Hyegong, reis de Silla. La
construcció va ser ideada i dirigida pel primer ministre Kim Dae-seong; es va
començar la construcció l’any 742, quan Kim Dae-seong va renunciar a la cort i
es va acabar l’any 774, poc després de la seva mort.
Ara be, hi ha autors que veuen detalls que expliquen una altra història. En aquesta cova el més rellevant és la gran escultura de Buda, i aquesta figura, que es troba al centre d’una sala rodona, està mirant cap al mar, cap a on hi ha la tomba del rei Munmu, sota les aigües; aquest rei va regnar entre el 661 i el 681 i va ser el primer governant de Silla unificada.
Per altra banda, aquesta direcció és per on surt el sol durant el solstici d’hivern. Per tant, hi ha autors que diuen que aquest temple s’hauria construït per glorificar al rei o al llinatge reial.És una gruta artificial, feta amb centenars de blocs de granit
blanc, de diferents formes i mides, que es va construir per protegir les
escultures.
La tradició de tallar imatges de Buda, o altres imatges
sagrades i stupes, en les parets dels penya-segats i coves naturals es va
iniciar a l’Índia i des d’aquí va passar a la Xina i més tard a Corea.
La gruta consta d’una avantcambra rectangular, que simbolitza
la Terra; després hi ha un passadís que representa el pas entre la terra i el
cel, i una rotonda amb una cúpula que representa el cel budista.
Els arquitectes de Silla que van construir aquesta obra van fer
servir la simetria i sembla que van emprar el concepte del rectangle d’or o rectangle
àuric.
Aquesta relació es troba en moltes formes de la natura, i s’ha
fet servir ja des de l’antiguitat, sumeris, grecs, romans...
La gruta es va construir de forma que els rajos del sol naixent
il·luminin la figura, i amb el seu reflex queden tènuement il·luminades les
altres figures que l’envolten; hi ha 40 figures diferents que representen els
principis i ensenyances budistes.
Amagat darrera de la figura principal hi ha una altra figura,
que tan sols podia veure l’elit, ja que eren els únics que tenien permís per
circumval·lar l’estàtua de Buda. Aquesta figura representa a Avalokitesvara, el
bodhisattva de la compassió, amb onze caps. Està considerada, per la seva
bellesa, la més rellevant escultura en baix relleu realitzada a la Corea
tradicional.
A mesura que anem pujant trobem les terrasses amb tot de globus
penjats fent com una mica de cobert. En els que són de colors la gent hi escriu
els seus desitjos o demandes. Els que són de color blanc són pels difunts.
A la cova on hi ha el santuari principal amb l’estàtua gegant de Buda no es poden fer fotografies; si no recordo malament et quedes davant del passadís que du fins a la sala rodona on hi ha la figura, que tan sols veus de lluny, i tampoc veus la figura d’Avalokiteshvara que diuen que hi ha al darrera.