26 de desembre 2023

Corea del sud-17. Gyeongju: temple Hwangnyongsa, centre cultural

Abans de dinar vam anar a visitar un centre cultural ubicat al costat d’on hi havia hagut el temple budista Hwangnyongsa.

Aquest temple es va construir en el segle VI, durant el regne de Silla; i a l’interior del recinte hi havia una pagoda de nou pisos, de la que una reproducció a escala 1/10 en el centre cultural.

La construcció del temple va començar l’any 553 en un terreny a l’est del recinte reial, durant el regnat de Jinheung. En un principi el rei tenia previst construir-hi un palau, però quan va saber que per allà s’hi havia vist un drac groc va decidir canviar de plans i construir-hi un temple, un lloc on els monjos poguessin anar a resar pel benestar de la nació, cercant la protecció de Buda.

El seu nom, Hwangnyongsa vol dir drac groc; també diuen que es pot traduir com temple del drac daurat o temple del drac imperial.  La construcció es va acabar en el 569.

Aquest temple tenia també un objectiu més prosaic, i era el d’impressionar als dignataris estrangers.

A Silla, abans de l’arribada del budisme seguien el xamanisme, que considerava a Bak Hyeokgeose un Déu. El rei Beopheung volia convertir el budisme en la religió de l’estat, però els funcionaris de la cort i els nobles s’hi oposaven.

Entre el rei i el gran secretari, Ichadon, van planejar una estratègia per convèncer als reticents. Es va aprofitar el fet de que Ichadon era descendent de Hyeokgeose, i a més va acceptar ser sacrificat per tal que el seu pla funcionés. No he entès massa la llegenda, però sembla que va pronosticar que quan l’executessin es produiria algun fet sorprenent, i diuen que va ser així. Això va convèncer als nobles de que el cel acceptava el budisme com a religió. Era l’any 527 quan succeïa això i el budisme es va convertir en la religió de l’estat de Silla.

El cos d'Ichadon es va dur a les muntanyes Geumgang i va ser enterrat amb molt de respecte. Després la família reial va patrocinar la construcció del primer temple budista, que és aquest, el temple Hwangnyongsa.

Durant el període de Silla aquest temple va ser el temple més gran de la nació i aquí s’hi conservaven els tresors més importants del budisme. Les pintures murals del temple presentaven un vell pi dibuixat per l'artista Solgeo.

Més tard, quan el monjo Jajang va anar a Xina  estudiar durant la dinastia Tang, en passar per l’estany Taihe, es va trobar amb un déu que l’hi va dir: “ el drac groc, que és el meu fill gran, és el guardià del temple Hwangnyongsa, per ordre de Brahma, el Creador. Si quan tornis a Silla construeixes una pagoda de nou pisos, els estats veïns es rendiran i us pagaran tribut, amb el que el regne esdevindrà més fort. Quan s’hagi acabat la construcció de la pagoda, Prepareu un servei commemoratiu per als déus locals i perdoneu qualsevol dels criminals del país. Si feu tot això, cap altre estat s’atrevirà a envair Silla.”

Després d’aquesta trobada el monjo Jajang va tornar a Silla i va convèncer a la reina Seondeok perquè construís la pagoda de nou pisos.

L’any 660 es va encarregar a l’arquitecte Abiji la construcció d’una pagoda de fusta, de nou pisos. Abiji era del regne veí, el regne de Baekje, un dels Tres Regnes que hi havia en aquell moment a la península coreana; Silla regnava sobre el sud-est de la península i Baekje sobre el sud-oest. Els arquitectes d’aquest regne tenien molt bona reputació pels seus coneixements en la construcció en fusta.

El fet de que tingues nou pisos es pensa que podia representar els nou països d’Àsia Oriental que pretenia conquerir el regne de Silla.

El mestre arquitecte Abiji, va dissenyar la pagoda i la construcció la va realitzar Yongchun i 200 homes més, utilitzant tan sols fusta i pedra.

La nit abans de que s’aixequessin les columnes que sustentaven la pagoda, l’arquitecte Abiji va somniar la caiguda de Baekje, d’on era ell, i va refusar continuar amb la construcció. 

Però segons es diu en el llibre d’història dels Tres Regnes, va passar un fet sorprenent: es va sentir un tro i van aparèixer un vell monjo i un home molt forçut que van erigir les columnes i després van desaparèixer màgicament. Abiji va quedar tant impactat per aquest fet que va acceptar que la futura desaparició del seu país era el destí dels déus, així que va reiniciar les obres.

Un cop finalitzada la pagoda, la reina Seondeok va unificar els Tres Regnes. Es diu que la pagoda va tenir un paper fonamental en el procés d’unificació.

El temple tenia una pagoda al centre que estava flanquejada per tres santuaris o sales principals, ubicades a la dreta, a l’esquerra i al darrera.

Els monjos d’alt rang de Silla predicaven en aquest temple i molts reis venien a escoltar les seves ensenyances budistes.

L’any 1238, durant les invasions mongols es va cremar i actualment no queda cap construcció en fusta de l’època de Silla.

La pagoda de nou pisos la van encarregar la reina Seondeok quan ja estava acabat el temple principal; va ser la més gran que s’havia construït mai a Corea, era l’estructura més alta d'Àsia Oriental i l'estructura de fusta més alta del món, en aquella època. Tenia 80 metres d'altura i el cos estava fet totalment en fusta.

Actualment es conserven tan sols els fonaments, que eren 60 blocs de pedra. I se sap que la pagoda estava sostinguda per vuit pilars a cada costat.

La vall a on es trobava aquest temple, dins del Parc Nacional de Koguryö, prop de la Muntanya Toham i del temple de Bunhwangsa, es va començar a excavar en el 1976, i encara s’hi continua treballant. S’han trobat més de 40.000 objectes; des de l’any 2000 forma part del patrimoni de la humanitat de la Unesco.

S’han trobat algunes de les pedres originals del temple, així com pedestals de les estàtues budistes monumentals. Una de les estàtues que hi havia era una figura del Buda Sakyamuni, de cinc metres d'alçada.

Dels tres tresors de Silla dos es trobaven en aquest temple. La campana més gran de Silla estava en aquest temple, però va desaparèixer quan hi va haver la invasió mongol.

No s’han trobat prou evidències com per tenir una idea precisa de com era el temple, el que fa impossible la seva reconstrucció. Sí que s’ha pogut saber és la superfície que ocupava, que és unes vuit vegades més gran que la del temple Bulguksa.