14 de novembre 2025

Sudan, alta Núbia (2005)-14. Cami de Khartum i 6ª cascada del Nil

Emprenem el retorn cap a Khartum, i de camí ens aturem per veure com fabriquen les gerres de ceràmica que fan servir per guardar-hi l’aigua i que es veuen a tots els pobles, col·locades davant d’algunes cases, perquè la gent que passa pugui beure si ho necessita.

Em sembla que aquest tipus de gerra s’anomena Zeer. L’aigua es manté fresca remullant la superfície exterior. I ara buscant què és un zeer he vist que és més sofisticat del que jo em pensava.

És un dispositiu de refrigeració format per dues peces: un recipient exterior de ceràmica porosa i al seu interior hi ha un segon recipient, on es col·loca l’aigua o el producte a refrigerar; l’espai entre tots dos recipient està farcit de sorra humida. La superfície del recipient interior pot estar vidriada per evitar que el líquid contingut a la sorra passi al seu interior.

Hi ha evidències de que aquest tipus de refrigeració per evaporació ja es feia servir cap al 2500 aC en l’Imperi Antic d’Egipte. Hi ha frescos en els que es veuen esclaus ventant recipients amb aigua, fet que augmenta el flux d’aire que passa pel recipient porós i augmenta l’evaporació, refrigerant així el seu contingut.

El que ens van explicar és que la massa que es fa servir és fang i fems. Em va fer gràcia que no fan servir torn, sinó que el noi anava girant al voltant de la peça a treballar. Els gravats els fan amb una pinta.  

Seguim cap al sud i arribem a la 6ª cascada del Nil.

La sisena cascada del Nil es troba a uns 80 km aigües avall de la confluència del Nil Balnc i el Nil Blau. És la cascada que es troba més al sud i la més petita. Tot i la seva proximitat a Khartum, aquesta àrea havia estat poc estudiada fins a l’any 2009 quan es van començar les recerques geoarqueològiques a la zona del Jebel Sabaloka i la 6ª cascada. (IANSA 2012-02-Sukova)

Es van trobar uns 30 jaciments que abasten des del Paleolític mitjà fins al passat recent. Es va trobar una xarxa de pobles ubicats en terrasses i connectats per antics camins amb el Nil i amb la perifèria de les muntanyes. A més, es van trobar dos forts cristians i islàmics en llocs que custodien el creuament del Nil, per sobre de la sisena cataracta. També es van trobar jaciments prehistòrics, del mesolític i neolític. 

 











Sudan, alta Núbia (2005)-13. Mèroe, Naga

Naga o Naqa es troba a uns 170 km al nord-est de Khartum i a uns 50 km a l’este del riu Nil. En no estar gaire lluny del riu va tenir importància estratègica, com a lloc de parada dels comerciants que anaven cap a l’est; era la connexió entre la costa i l’interior del continent.

Al voltant de l’any 250 aC, aquí es va crear una ciutat destinada a ser la residència reial secundària del Regne de Mèroe, una ciutat que, en el seu apogeu al segle II dC, cobriria una superfície d’aproximadament 1 km2.

El centre de la ciutat compta amb més de 15 edificis de temples i palaus, la planta dels quals encara és visible en els nombrosos monticles de ruïnes. Des de 1995 s’han excavat, documentat i restaurat tres temples ben conservats.

S’han trobat diversos temples meroítics del període comprès entre el segle IV aC i el IV dC, i també ruïnes del que semblen aglomeracions urbanes, i alguns cementiris.

El Temple d’Amon, dominant la ciutat mostra la planta ideal d’un temple egipci, amb un eix principal que condueix a través d’una avinguda de 12 estàtues de moltons, un piló, una sala hipòstila, un santuari i un contra-temple; no obstant això, mostra aspectes meroítics típics en molts dels seus detalls.

Aquest temple és de l’època del rei Natakamani. Té 100 m de llarg i està alineat sobre un eix est-oest; construït en gres està dissenyat en estil egipci, amb un pati exterior i una columnata de carners similars als temples d’Amón a Jebel Barkal i Karnak, que condueix a una sala hipòstila que conté el santuari interior (naos). Les principals entrades i parets del temple contenen gravats en relleu.

L’any 1999 al santuari interior del temple s’hi va descobrir un altar, que inclou iconografia i noms escrits en jeroglífics del rei Natakamani i la seva esposa Amanitore, fundadors del temple. L’altar es considera únic per al Sudan i Egipte en aquest període de temps. Una cinquena estàtua del rei Natakamani també va ser descoberta en aquesta sala juntament amb una estela de pedra commemorativa de la reina Amanishakheto, qui es creu que governava a Mèroe abans del regnat de Natakamani i Amanitore. L’anvers mostra un delicat baix-relleu de la reina i de la deessa Amesemi. El revers i els costats de l’ estela contenen jeroglífics meroítics no desxifrats.

A l’oest del temple d’Amon hi ha el temple d’Apedemak o Temple del Lleó. Apedemak era un déu guerrer amb cap de lleó. Aquest temple està molt ben conservat; és el tipus de temple meroític d’una sola habitació. Els relleus que hi ha a les parets exteriors i interiors es troben entre els millors exemples d’art bidimensional meroític.

Aquest temple és exemple clàssic de l’arquitectura cuixita. En els pilons apareix Natakamani a l’esquerra i Amanitore a la dreta, exercint el poder diví sobre els seus presoners. No està clar qui son exactament els presoners però els registres històrics revelen que els cuixites sovint tenien enfrontaments amb els clans invasors del desert.

En els laterals hi ha representacions d’Apedemak, representat per una serp amb cap de lleó que emergeix d’una flor de lotus. A ambdós costats del temple hi ha representacions dels déus Amon, Horus i Apedemak acompanyats pel rei.

A la cara nord del temple hi ha les deesses Isis, Mut, Hathor, Amesemi i Satet. A la paret posterior hi ha una representació del déu lleó de tres caps i quatre braços rebent les ofrenes del rei i de la reina.

A l’interior del temple hi ha una talla del déu Serapis, representat amb barba d’estil grecorromà.

Encara que l’arquitectura del temple principal d’ Apedemak presenta gran influència de l’arquitectura de l’Antic Egipte, algunes de les representacions del rei i la reina són bons exemples de les diferencies entre l’art egipci i cuixita. El rei Natakamani i la reina Amanitore estan representats amb caps rodons i espatlles i malucs amples, més típic de l’art africà.

La capella d’Hathor (antigament designada com a quiosc romà) fusiona elements arquitectònics i decoratius hel·lenístics/romans i egipcis en una creació arquitectònica meroítica autònoma. Aquesta diversitat de formes es pot datar a la primera meitat del segle I dC, sota els regnats del rei Natakamani i la reina Amanitore. Aquest petit temple es troba prop de l’edifici del temple principal.

Una generació més tard, sota Amanikharekerema, es va construir el Temple Naga 200. Va ser possible reconstruir els seus relleus a partir de més de 1.600 blocs caiguts.

Al peu dels penya-segats de gres del Jebal Naqa hi ha l’anomenat temple 500, que va ser construït per Shanakdakhete, cap a l’any 135 aC, el que el converteix en l’ edifici més antic del lloc. Els textos a les parets del temple són els escrits més antics coneguts en jeroglífics meroítics. A jutjar pels relleus, el temple estava dedicat a la tríada tebana d’Amon, Mut i Khonsu, així com a Apedemak.

Encara s’han d’excavar diversos temples amb una planta que evoca un perípter grec. Al voltant del centre de la ciutat, on encara no s’han identificat els habitatges, hi ha una gran necròpolis amb tombes de túmuls.

Al Jebel Naga que domina la ciutat hi ha pedreres de pedra de les quals es va obtenir el material per als edificis de la ciutat. La major part de l’antiga ciutat de Naga encara no s’ha explorat i representa un potencial arqueològic d’immensa importància científica.

Després de visitar Naga vam tornar cap al nostre campament a  Mèroe i encara ens va donar temps a gaudir un cop més de la seva necròpolis.

Tinc anotat, en referència als temples de Naga i Massawarat, que en el seu moment haurien estat recoberts de guix i pintats a sobre; em sorprèn una mica perquè no ho trobat cap lloc en que ho diguin. Una altra nota que tinc és que els grafitis que hi ha els haurien fet peregrins de l’època faraònica, els més antics, i els més recents, els primers exploradors de principis del segle XIX . 

Ara que ja deixem la terra dels faraons negres, recordar el nom dels cinc faraons de la dinastia XXV que va governar Egipte, una dinastia cuixita: Piankhi o Pye (fundador de la dinastia), Shebitku, Shabaka, Taharqa i Tanutami. 

Algunes coses més sobre el país. Les mesquites de Sudan estan pintades de blanc amb les cantonades i el minaret de color pastel. Les cases en general són de color terrós, no estan pintades, tan sols la porta està pintada, en molts casos de blau.

Com en molts països, les bosses de plàstic, com a residu, són un problema; es troben pertot arreu, als pobles i ciutats, per terra, enganxades a matolls, al desert a les acàcies...

Quan fèiem pícnic de seguida s’apropava gent de la zona a esperar que acabéssim de menjar i els hi donéssim les sobres. Duien ja bosses de plàstic per endur-se’n el menjar: amanida, ous... el que fos.

En referència a la distribució de feines, entre homes i dones, expliquen que els homes són els responsables de netejar i preparar el terreny per poder-lo conrear. La feina més dura sempre la fan els homes, i en general fan totes les tasques relacionades amb el camp, però a vegades les dones també hi fan tasques que no requereixen tanta força física.

 























Sudan, alta Núbia (2005)-12. Mèroe, Massawarat

Avui ens dirigim cap al sud, vorejant el Nil i ens aturem a Xendi o Shendi, que està a uns 45 km de Mèroe, per visitar el mercat.

Aquesta població havia sigut un important centre comercial i la capital històrica de la tribu sudanesa àrab ja’alin, que va emigrar a Núbia en el segle XII.

En el mercat no ens van deixar fer fotografies. Ens van explicar que en aquesta població sempre hi tenen problemes amb les fotografies, tot i tenir el permís per fer-ne. Expliquen que l’origen de l’oposició a les fotografies és perquè un cop, un estranger, que duia caramels per als nens, els va tirar a l’aire perquè els agafessin i fer-lo fotos. Els nens es van començar a barallar pels caramels, tirant-se per terra rebuscat per agafar com més caramels millor... i ell anava fotografiant. La gent del poble ho va trobar humiliant i des de llavors, no tenen cap mena de simpatia pels estrangers.

Molt a prop de Xendi hi ha l’antic temple de Massawarat o Musawwarat as-sufra, dedicat al déu Apedemak, el déu principal de Núbia.

Bona part de la informació sobre Massawarat i el plànol del recinte arqueològic l’he tret de la web: https://www.musawwarat.com/about-musawwarat/.

Massawarat és un important jaciment arqueològic de l’època meroítica (300 aC a 350 dC). Es troba en el uadi es-Sufra, una gran conca envoltada de turons baixos de pedra sorrenca, a l’oest de Butana. Es troba a 180 km al nord-est de Khartum, 20 km al nord de Naga i aproximadament 25 km al sud-est del Nil.

Juntament amb Mèroe i Naga formen el que es coneix com l’illa de Mèroe, que l’any 2011 va ser catalogada com a Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO.

Els tres indrets més destacats del jaciment arqueològic són: el Gran Recinte, el Temple del Lleó o Temple d’Apedemak i el Gran Embassament.

El més significatiu és el nombre de representacions d’elefants, cosa que suggereix que aquest animal va tenir un paper important a Massawarat es-Sufra.

La majoria dels monuments que es conserven en peu, inclòs l’únic complex sacre del Gran Recinte i el famós Temple del Lleó, daten del període meroític (300 aC a 350 dC). Però Masawarat no és només un segell distintiu d’aquesta època, sinó que els orígens del jaciment es remunten al període Nàpata (650 aC a 300 aC).

El Gran Hafir (suposo que es pot traduir com la Gran Bassa) és possiblement el monument més antic de Massawarat i va ser construït entre els segles VI i IV aC, segons la datació amb 14C. El Temple del Lleó, immediatament al sud del Gran Hafir, està datat a finals del segle III aC i va ser encarregat pel primer rei meroític Arnakhamani.

La majoria de les parts existents del Gran Recinte són de principis del període meroític, és a dir, a finals del segle III o principis del segle II aC. Però nombrosos fonaments i altres restes arquitectòniques que subjacents a les estructures existents testimonien etapes de construcció anteriors, almenys algunes de les quals han de ser del període de Nàpata.

Tot i que encara queda molt per aclarir, se sap que Massawarat va ser el lloc més antic, i durant molt de temps l’uúnic, fora de la vall del Nil que els cuixites van convertir en un escenari monumental de vida religiosa.

El monument principal de Massawarat és l’anomenat Gran Recinte, que es troba al centre del jaciment, just a l’oest de la zona d’escorrentia principal del uadi es-Sufra. El Gran Recinte és un conjunt arquitectònicament únic que consta de tres temples, en part erigits sobre terrasses artificials, connectats per rampes i passadissos, i envoltats de grans patis emmurallats. 

Tot el complex té una superfície de més de 43.000 m2. El Gran Recinte està construït amb blocs de gres de mida petita que provenen de pedreres locals, situades als turons que envolten el lloc.

Les parets del Gran Recinte gairebé no tenen cap decoració formal, és a dir, relleus i inscripcions relacionades, pel que la seva funció, així com la seva atribució cronològica exacta, han sigut motiu de debat. El primer excavador, Fritz Hintze, va suggerir que el Gran Recinte havia estat un complex sacre i un lloc de pelegrinatge. Pensava que el seu Temple Central, també anomenat Temple 100, que s’eleva en una terrassa a uns 3,5 metres per sobre del terreny circumdant, estava dedicat a Amon-Re. Investigadors posteriors van interpretar el Gran Recinte com el santuari nacional meroític, com el principal lloc de culte del déu lleó Apedemak, com un palau i un lloc d’investidura dels reis meroítics, o fins i tot com un camp d’entrenament d’elefants.

Actualment és àmpliament acceptat que els tres principals complexos d’edificis del Gran Recinte (edificis 100, 200  i 300) representen temples, però les seves deïtats dedicatòries són incertes. Moltes de les sales auxiliars s’han interpretat en relació amb les activitats de culte i la presència del rei durant les cerimònies religioses. Les investigacions arqueològiques han revelat que els patis a l’est i al nord de la Terrassa Central van contenir jardins amb parterres acuradament disposats. Un pati al nord del monument contenia un taller de ceràmica que va estar en ús durant els segles I aC i dC.

Tot i que aquestes troballes testimonien un ús continuat del lloc, la majoria de les parets del Gran Recinte corresponen a un període de construcció que s’ha datat a principis del període meroític, és a dir, a finals del segle III i principis del segle II aC.

La fundació del Gran Recinte es remunta a l’època Nàpata, probablement als segles VI o V aC: les restes dels primers períodes de construcció, inclosos fins a tres temples centrals predecessors, van ser enderrocades deliberadament a l’antiguitat per donar pas a fases de reconstrucció i ampliacions. Aquesta reconstrucció repetida és el que va donar l’aspecte laberíntic que es veu actualment. De les estructures més antigues, sovint només queden els fonaments, ja que el material de les seves parets es va reutilitzar en els nous edificis.

Una altra característica especial del Gran Recinte són els milers de grafitis antics que hi ha a les parets de gres; són representacions pictòriques i més rarament inscripcions. És el conjunt de grafitis més gran conegut fins ara de la vall del Nil.

El Petit Recinte està situat al sud del Gran Recinte. Actualment és un monticle discret amb restes d’edificis exposats de gres i maons. Va ser construït a principis del període meroític, probablement al segle III aC, i parcialment reconstruït i modificat en el període meroític mitjà, és a dir, els segles I aC i dC.

Segons la seva disposició, el Petit Recinte era un complex secular. Generalment se suposa que servia com a residència per als dignataris que visitaven el Gran Recinte o hi treballaven. El seu valor històric es pot atribuir al fet que és un exemple excepcional, si no únic, d’aquest tipus d'arquitectura de l'època meroítica primerenca.

El Temple del Lleó està situat a uns 600 metres al sud-est del Gran Recinte. És un temple meroític típic d’una sola habitació, dedicat al déu lleó Apedemak, un déu indígena cuixita. Construït en època del rei Arnakhamani (c. 235-218 aC), és un dels monuments més importants del període meroític inferior i uns 200 anys més antic que el Temple del Lleó a Naga.

La façana del temple està dissenyada com un piló, seguint models arquitectònics egipcis. Els relleus de les parets laterals exteriors del temple representen el rei Arnakhamani i un príncep, protegit per la deessa Isis, venerant una successió de deïtats: sis déus a la paret sud i quatre parelles divines a la paret nord. La paret posterior exterior mostra Arnakhamani davant dels déus Apedemak i Sebiumeker.

Totes les representacions van acompanyades d’inscripcions, que donen els noms de les persones reials i les deïtats, així com himnes breus a aquestes últimes. Aquests textos estan relacionats amb les primeres inscripcions ptolemaiques al temple d’Isis a Philae sobre la Primera Cataracta, el temple més meridional del territori egipci.

Els relleus de les parets interiors del Temple del Lleó es troben en un estat més fragmentari. Comprenen escenes més complexes i a petita escala amb una relació més estreta amb les pràctiques de culte al temple.

El Temple del Lleó de Massawarat és un testimoni important dels canvis en la societat i la religió cuixita als segles IV i III aC. En el període Nàpata (c. 650-300 aC), el panteó cuixita, almenys tal com es representa en les fonts oficials, es compon exclusivament de déus amb origen en l’Egipte faraònic, com Amon-Ra. Les deïtats indígenes no egípcies només apareixen en el període meroític posterior (c. 300 aC-350 dC). Aquest Temple del Lleó de Massawarat és una manifestació d’aquest desenvolupament, ja que és el primer cop que es representen els déus Apedemak, Sebiumeker i Arensnuphis.

Per la seva posició, el Temple del Lleó està connectat amb el Gran Hafir. En la regió s’han trobat diversos hafirs acompanyats de temples d’una sola habitació, que presumiblement són també d’època meroítica. Tot i que s’ha assumit durant molt de temps que tots dos monuments de Massawarat són de la mateixa època, investigacions recents han demostrat que el Gran Hafir és del període Nàpata i considerablement més antic que el Temple d’Apedemak.

El Temple del Lleó ja s’havia ensorrat a l’antiguitat, poc després de la seva construcció, possiblement a causa de la manca de fonaments. Quan es va excavar en la dècada de 1960 es va veure que els blocs de gres decorats estaven en un estat excepcionalment bo de conservació, gràcies a que havien quedat protegits de l’erosió pel vent i la sorra. Això va permetre la reconstrucció; s’hi va posar un sostre modern i en el 1970 es va inaugurar. El sostre es va renovar l’any 2015.

Antigament el temple havia estat envoltat per un gran recinte ovalat amb una entrada al sud-est. La paret visible avui a la part posterior del temple és una mesura de protecció moderna per protegir el temple del vent i l’abrasió de la sorra. El seu contorn no segueix l’antic mur del recinte.

La cavitat del Gran Hafir  (Gran Bassa) encara reté aigua uns quants mesos després de l’estació de pluges. Degut a la seva grandària, costa veure que és una estructura feta per l’home. Però el que sembla un enorme monticle de terra és, de fet, el terraplè d’un gran dipòsit d’aigua, que es va construir per recollir i emmagatzemar les aigües del uadi es-Sufra, fa uns 2.500 anys.

Estructuralment, el Gran Hafir consta de dos components principals: la cavitat de l’embassament amb el seu terraplè i una seqüència d’instal·lacions d’entrada, dissenyades per canalitzar, dirigir i netejar l’aigua entrant. El terraplè del Gran Hafir té un diàmetre d’uns 250 m i encara es manté fins a 8 m d’alçada sobre el paisatge circumdant. Està construït amb capes alternes de pedra, grava i sorra, gran part de les quals és la cavitat de l’hafir, que està tancada i protegida pel terraplè. Les excavacions i mesures geoelèctriques han demostrat que la conca de l’embassament del Gran Hafir tenia originalment uns 150 m de diàmetre i uns 15 m de profunditat. A l’est del terraplè, l’hafir té una obertura que constitueix la part interior de la zona d’entrada. El canal d’entrada, que era una simple construcció excavada i no es pot reconèixer sobre el sòl, es va detectar arqueològicament que tenia uns 85 m de llarg.

El Gran Hafir de Massawarat és un dels quatre hafayir antics que s’han identificat en aquesta zona, i el més gran conegut al Sudan. També és l’únic hafir que s’ha investigat arqueològicament fins ara. En temps meroítics, el paisatge d’aquesta regió devia ser una sabana seca; aleshores, com ara, les pluges anuals d’estiu eren l’única font d’aigua disponible, i els hafayir eren la clau per a una gestió eficaç de l’aigua, i és el que  va permetre el desenvolupament de Massawarat com a centre religiós. Els conductes d’aigua que condueixen l’aigua des del Gran i el Petit Hafir fins al Gran Recinte testimonien l’ús d’ambdós embassaments per al subministrament d’aigua d’aquest monument. La datació amb 14C indica que el Gran Hafir va ser construït entre els segles VI i IV aC.

El Petit Hafir està situat a uns 200 metres al nord del Gran Recinte. Es pot suposar que la seva disposició sigui similar a la del Gran Hafir, però amb una capacitat d’emmagatzematge molt menor.

S’ha argumentat que el primer que s’hauria construït, abans que qualsevol construcció a gran escala hauria sigut un hafir. El Petit Hafir es pensava que seria probablement el que s’havia construït primer, o sigui que seria el monument més antic del lloc. Es podria haver construït amb relativament poc esforç i després proporcionar l’aigua per a la força de treball que va construir el Gran Hafir i altres estructures a la vall. Però la datació amb 14C ha tirat per terra aquesta teoria ja que aquest hafir es va construir més tard que el gran hafir.

En el recinte hi ha també altres temples i estructures. Les troballes confirmen la interpretació general de que Massawarat eres principalment un lloc sagrat, que mai va mantenir una població assentada a gran escala. Tot i que podem suposar que les poblacions nòmades van freqüentar la zona en tot moment, cap de les restes arqueològiques se’ls pot atribuir de manera concloent.

Després de la visita d’aquest antic recinte sagrat, vam continuar cap al sud, i vam aturar-nos a dinar, de pícnic sota una acàcia. I abans d’arribar a Naga ens vam aturar de nou per veure l’activitat al voltant d’un pou.