14 de novembre 2025

Sudan, alta Núbia (2005)-13. Mèroe, Naga

Naga o Naqa es troba a uns 170 km al nord-est de Khartum i a uns 50 km a l’este del riu Nil. En no estar gaire lluny del riu va tenir importància estratègica, com a lloc de parada dels comerciants que anaven cap a l’est; era la connexió entre la costa i l’interior del continent.

Al voltant de l’any 250 aC, aquí es va crear una ciutat destinada a ser la residència reial secundària del Regne de Mèroe, una ciutat que, en el seu apogeu al segle II dC, cobriria una superfície d’aproximadament 1 km2.

El centre de la ciutat compta amb més de 15 edificis de temples i palaus, la planta dels quals encara és visible en els nombrosos monticles de ruïnes. Des de 1995 s’han excavat, documentat i restaurat tres temples ben conservats.

S’han trobat diversos temples meroítics del període comprès entre el segle IV aC i el IV dC, i també ruïnes del que semblen aglomeracions urbanes, i alguns cementiris.

El Temple d’Amon, dominant la ciutat mostra la planta ideal d’un temple egipci, amb un eix principal que condueix a través d’una avinguda de 12 estàtues de moltons, un piló, una sala hipòstila, un santuari i un contra-temple; no obstant això, mostra aspectes meroítics típics en molts dels seus detalls.

Aquest temple és de l’època del rei Natakamani. Té 100 m de llarg i està alineat sobre un eix est-oest; construït en gres està dissenyat en estil egipci, amb un pati exterior i una columnata de carners similars als temples d’Amón a Jebel Barkal i Karnak, que condueix a una sala hipòstila que conté el santuari interior (naos). Les principals entrades i parets del temple contenen gravats en relleu.

L’any 1999 al santuari interior del temple s’hi va descobrir un altar, que inclou iconografia i noms escrits en jeroglífics del rei Natakamani i la seva esposa Amanitore, fundadors del temple. L’altar es considera únic per al Sudan i Egipte en aquest període de temps. Una cinquena estàtua del rei Natakamani també va ser descoberta en aquesta sala juntament amb una estela de pedra commemorativa de la reina Amanishakheto, qui es creu que governava a Mèroe abans del regnat de Natakamani i Amanitore. L’anvers mostra un delicat baix-relleu de la reina i de la deessa Amesemi. El revers i els costats de l’ estela contenen jeroglífics meroítics no desxifrats.

A l’oest del temple d’Amon hi ha el temple d’Apedemak o Temple del Lleó. Apedemak era un déu guerrer amb cap de lleó. Aquest temple està molt ben conservat; és el tipus de temple meroític d’una sola habitació. Els relleus que hi ha a les parets exteriors i interiors es troben entre els millors exemples d’art bidimensional meroític.

Aquest temple és exemple clàssic de l’arquitectura cuixita. En els pilons apareix Natakamani a l’esquerra i Amanitore a la dreta, exercint el poder diví sobre els seus presoners. No està clar qui son exactament els presoners però els registres històrics revelen que els cuixites sovint tenien enfrontaments amb els clans invasors del desert.

En els laterals hi ha representacions d’Apedemak, representat per una serp amb cap de lleó que emergeix d’una flor de lotus. A ambdós costats del temple hi ha representacions dels déus Amon, Horus i Apedemak acompanyats pel rei.

A la cara nord del temple hi ha les deesses Isis, Mut, Hathor, Amesemi i Satet. A la paret posterior hi ha una representació del déu lleó de tres caps i quatre braços rebent les ofrenes del rei i de la reina.

A l’interior del temple hi ha una talla del déu Serapis, representat amb barba d’estil grecorromà.

Encara que l’arquitectura del temple principal d’ Apedemak presenta gran influència de l’arquitectura de l’Antic Egipte, algunes de les representacions del rei i la reina són bons exemples de les diferencies entre l’art egipci i cuixita. El rei Natakamani i la reina Amanitore estan representats amb caps rodons i espatlles i malucs amples, més típic de l’art africà.

La capella d’Hathor (antigament designada com a quiosc romà) fusiona elements arquitectònics i decoratius hel·lenístics/romans i egipcis en una creació arquitectònica meroítica autònoma. Aquesta diversitat de formes es pot datar a la primera meitat del segle I dC, sota els regnats del rei Natakamani i la reina Amanitore. Aquest petit temple es troba prop de l’edifici del temple principal.

Una generació més tard, sota Amanikharekerema, es va construir el Temple Naga 200. Va ser possible reconstruir els seus relleus a partir de més de 1.600 blocs caiguts.

Al peu dels penya-segats de gres del Jebal Naqa hi ha l’anomenat temple 500, que va ser construït per Shanakdakhete, cap a l’any 135 aC, el que el converteix en l’ edifici més antic del lloc. Els textos a les parets del temple són els escrits més antics coneguts en jeroglífics meroítics. A jutjar pels relleus, el temple estava dedicat a la tríada tebana d’Amon, Mut i Khonsu, així com a Apedemak.

Encara s’han d’excavar diversos temples amb una planta que evoca un perípter grec. Al voltant del centre de la ciutat, on encara no s’han identificat els habitatges, hi ha una gran necròpolis amb tombes de túmuls.

Al Jebel Naga que domina la ciutat hi ha pedreres de pedra de les quals es va obtenir el material per als edificis de la ciutat. La major part de l’antiga ciutat de Naga encara no s’ha explorat i representa un potencial arqueològic d’immensa importància científica.

Després de visitar Naga vam tornar cap al nostre campament a  Mèroe i encara ens va donar temps a gaudir un cop més de la seva necròpolis.

Tinc anotat, en referència als temples de Naga i Massawarat, que en el seu moment haurien estat recoberts de guix i pintats a sobre; em sorprèn una mica perquè no ho trobat cap lloc en que ho diguin. Una altra nota que tinc és que els grafitis que hi ha els haurien fet peregrins de l’època faraònica, els més antics, i els més recents, els primers exploradors de principis del segle XIX . 

Ara que ja deixem la terra dels faraons negres, recordar el nom dels cinc faraons de la dinastia XXV que va governar Egipte, una dinastia cuixita: Piankhi o Pye (fundador de la dinastia), Shebitku, Shabaka, Taharqa i Tanutami. 

Algunes coses més sobre el país. Les mesquites de Sudan estan pintades de blanc amb les cantonades i el minaret de color pastel. Les cases en general són de color terrós, no estan pintades, tan sols la porta està pintada, en molts casos de blau.

Com en molts països, les bosses de plàstic, com a residu, són un problema; es troben pertot arreu, als pobles i ciutats, per terra, enganxades a matolls, al desert a les acàcies...

Quan fèiem pícnic de seguida s’apropava gent de la zona a esperar que acabéssim de menjar i els hi donéssim les sobres. Duien ja bosses de plàstic per endur-se’n el menjar: amanida, ous... el que fos.

En referència a la distribució de feines, entre homes i dones, expliquen que els homes són els responsables de netejar i preparar el terreny per poder-lo conrear. La feina més dura sempre la fan els homes, i en general fan totes les tasques relacionades amb el camp, però a vegades les dones també hi fan tasques que no requereixen tanta força física.