La creació d’aquesta plaça data del 1559, i en aquell moment se l’anomenava la plaça nova. La seva ubicació prop del port la feia un lloc idoni per instal·lar-hi el mercat. Durant anys, fins al 1835, aquí hi havia el mercat a l’aire lliure.
Un dels carrers que surten (o arriben) a aquesta plaça és el dels mercaders; aquesta zona estava plena de comerciants i mercaders, ja que aquí hi va viure la burgesia criolla fins a finals del segle XVIII. Precisament eren els veïns del barri els que no estaven massa satisfets amb el mercat, ja que generava residus i males olors.
Els edificis que hi ha, tot al voltant de la plaça, estan porticats, el que va be tant per protegir-se de la pluja com del sol. La plaça està plena de bars, i curiosament la cerveseria està tancada. Ens instal·lem a descansar una estona en un dels bars de la plaça; està en un primer pis i des del balcó es pot veure el moviment que hi ha a baix. Mentre som allà per la plaça desfilen uns personatges pujats en xancres, que si no recordo malament anunciaven el carnaval.
La importància de la cervesa a Cuba s’inicia en el segle XVIII, però ja en l’època precolombina bevien una mena de cervesa de blat de moro, anomenada chicha. A la que van tastar la cervesa de civada es van posar a produir-ne i van començar a aparèixer les fàbriques de cervesa. Diuen que un dels Barcadí, va dir que el progrés de Cuba es mesura pel consum de cervesa.
En el port, hi ha una nova cerveseria, amb tecnologia austríaca i que diuen que té cabuda per 500 persones. Quan hi vam passar també estava tancada. Curiosament les cerveseries les obren a les 12 del migdia, no abans.
Aquesta construcció inicialment pertanyia a la companyia ferroviària i s’utilitzava com a magatzem. Disposava de vies i trens que comunicaven els diferents molls del port. També tenia grues elèctriques, que diuen que eren una modernitat per aquella època. En el 1959, tots els espigons del port passen a l’estat.
Molt a la vora hi ha un centre d’artesania, ubicat en uns antics magatzems; l’edifici és del 1885 i estava al costat d’un moll on podien arribar els vaixells i es facilitava la càrrega i descàrrega de mercaderies, i s’estalviaven d’haver de fer el transport en llanxes.
Una mica més enllà es pot veure una petita església ortodoxa. De fet, hi ha dues esglésies ortodoxes molt properes. Una és la catedral ortodoxa russa de Nuestra Señora de Kazán, que es va inaugurar en el 2008, i l’altra és una església ortodoxa grega del 2004. Aquesta església grega es troba en els jardins de la Mare Teresa de Calcuta.
Ara be cap al 1960 els fidels ortodoxos van emigrar de nou o be van anar morint, pel que la població ortodoxa va minvar substancialment. Va ser després del 2000 que ha tornat a augmentar i es va decidir la construcció de les dues catedrals, la grega i la russa.
A començaments del segle XX a estats Units es van construir tres vagons de tren especials, destinats a homes de negocis i polítics; així podien tenir un viatge confortable mentre anaven d’un lloc a l’altre.
Aquests cotxes eren personals. Un d’ells va quedar-se’l la companyia de ferrocarril de Pennsilvània, que va ser la constructora, el segon va ser pel representant d’aquesta companyia a Mèxic i el tercer va tocar-li a la companyia ferroviària Cubana, que feia el trajecte entre Villa Clara i Santiago. Cadascun d’ells va rebre un nom i aquest de Cuba l’hi van posar el nom de Mambí, en honor als guerrillers antiespanyols, anomenats mambisos.
En aquell temps es feia el transport de mercaderies entre Miami i Cuba, en un sistema mixt: les mercaderies es carregaven en vagons de tren i per passar l’estret el vagó viatjava en el ferry. Després continuava altre cop per les vies.

El vagó té dos salons, un menjador on hi cabien vuit persones, dos habitacions per les personalitats que hi viatjaven i una pel servei, totes amb bany, cuina equipada... Per les fotografies que he vist de l’interior, tenia bona pinta.