Segons la llegenda, el marit de Behula, Lakhindar, havia mort i ella l’acompanyava en el seu darrer viatge en barca.
Quan va passar pel costat del banc de terra que es coneix com Netidhopani va veure una cosa que l’hi va cridar l’atenció. Hi havia una dona rentant roba i un crio que estava tota l’estona destorbant-la; per tal de que deixés de molestar l’hi va tirar una mica d’aigua i el nen va morir. Sense immutar-se la dona va acabar de fer la bugada i després va tornar a ruixar el cos del nen amb aigua, tot cantant alguns mantres, per tal de retornar-lo a la vida.
Es diu que Behula va passar a l’altra vida en aquest lloc en el que hi ha una torre que porta el seu nom i des d’on es poden veure les restes d’un antic temple dedicat a Shiva, d’uns 400 anys d’antiguitat.
Com els altres matins vam anar pels canals estrets a veure la sortida del sol. És el nostre darrer dia pel manglar.
Les diferents espècies de manglar van anar apareixent de forma gradual, segons els canvis climàtics i de dipòsits en els sòls, que entre d’altres coses canvien la seva alçada. Quan el sòl va quedar una mica elevat, m’imagino que ja no estava cobert d’aigua, van aparèixer altres tipus d’arbres.
Mig milió de persones depenen de Sundarbans per viure. La riquesa de la zona es basa sobretot en el peix, els crancs i la mel.
Les abelles d’aquí son de les mes grans i agressives que es coneixen, però la mel que s’obté té molt bona reputació.
Després d'esmorzar vam anar al poble que teníem al davant per poder veure una mica la vida en de la gent del Sundarbans.
El primer que vam trobar va ser l’escola. Després d’aquells dies una mica allunyats del bullici, em va agradar el contacte amb la població local.
Les classes son mixtes, en un cantó seuen els nens, que es cobreixen el cap amb una mena de casquet de tela brodada, i a l’altre les nenes amb el cabell tapat pel mocador. En el vestit dels nens predomina el color blau. Tots porten motxilla, carregada de llibres de text que ens ensenyen orgullosos.
La majoria no es mostraven tímids, com ja havíem observat el primer dia amb l. Festa de l’any nou. La gent en aquest país és curiosa, simpàtica i té moltes ganes d’interactuar amb els forans.
Després vam anar a passejar pel poble; una de les coses que em va cridar l’atenció van ser les cries de gamba. Al llarg del carrer anaves trobant homes amb una palangana amb aigua, i uns petits filaments, que són les cries de gamba. Van agafant l’aigua amb un cullerot i conten els filets, les cries, que hi ha. Cada cria val 10 takas.
Es un poble molt senzill. Hi ha un sol pou comunitari, tot i que algunes cases tenen cisternes on recullen aigua de pluja. Els que no tenen la seva reserva han d’anar a la del poble.
Hi ha també uns embassaments en els que es recull aigua de pluja, que és la que es fa servir per rentar-se.
En un camí d’entrada a una casa hi ha una arcada decorada amb teles i plàstics de colors. Indica que hi ha d’haver un casament en la família que viu a la casa.
En un bar tenen una taula que sembla de billar, amb quatre forats a les cantonades i tenen unes fitxes que disparen cap als forats amb un cop de dit.
Sundarbans es veu amenaçat tant per factors naturals (tsunamis, ciclons, pluges...) com per l’activitat humana.
A començaments de desembre del 2014 un petrolier que transportava 358 mil litres de fuel va xocar amb un altre vaixell, el que va provocar el vessament del fuel, que es va cobrir una superfície de 350 Km2. La taca es va escampar pels canals de Sundarbans i la línia de costa va quedar ennegrida. Va veure’s afectada tota la zona, arbres, plàncton, peixos, dofins…
Aquí hi habiten dos tipus de dofins, el de l’Irauadi i el del Ganges. Després de l’accident se’n van trobar alguns de morts.
Al voltant de Sunderbans hi ha diverses industries que donen feina a molta gent de la zona, em sembla que a mig milió de persones.
En tota la zona de Sundarbans hi viuen més de 4 milions de persones. O sigui que és una zona molt poblada.
Quan deixem el poble molta gent que és a la vora de l’embarcador ve a acomiadar-nos, especialment la gent més jove. Recordo que hi havia un noi amb bicicleta, que tot badant mirant-nos va acabar caient.
Quan els fills son petits els tenen amb elles alpoble, i després els duen a un internat i els van a veure quan poden.
Molts dels clients son de les tripulacions dels vaixells mercants que passen per aquí. Hi ha diferents tarifes, per la població local, es el preu mes baix, pels mariners una mica més car, i el preu es duplica pels estrangers.
Algunes dones tenien ganes de parlar, estaven reunides en una botiga, i volien que entres i passes una estona amb elles. D’altres eren més esquives i ens defugien. Alguns nens corrien per allà. N’hi havia d’edats diverses. Davant de cada casa tenen el seu embarcador. Els carrers son de terra, i les casetes, com en l’altre poble que vam visitar n’hi ha de fusta i altres més robustes.
Amb aquesta visita acabàvem el recorregut per Sundarbans. Un cop en terra ferma a Mongla vam anar per carretera fins a Khulna.