Actualment Podgorica és la capital del país, abans de la
independència de Sèrbia la capital era Cetinje.
Com les altres poblacions del país, aquí hi van viure tribus Il·líries i després va haver-hi la conquesta romana, i el canvi de nom i d’organització de la ciutat, que van anomenar Birziminium. Més tard li van donar el nom de Duclea, i finalment Dioclea, en referència a Dioclecià que havia nascut en aquesta colònia romana.
La ciutat il·líria i romana es trobava a uns 3 Km de l’actual, on ara hi ha les ruïnes de Duklja, que és el nom que va arribar a tenir més tard, per modificació de Dioclea.La ciutat actual es troba en la confluència de dos rius, el Morača, que
delimita el barri de negocis, i el Ribnica, que en una banda té l’antic
barri otomà, Stara Varoš, i en l’altra la part nova, Nova Varoš.
Per tant el barri antic de la ciutat era a la vora del riu Rbnica i a l’edat
mitjana aquest riu donava nom a la ciutat.
Va estar sota domini otomà uns 400 anys, entre el 1466i el
1878. Després, quan va formar part de Iugoslàvia es va anomenar Titograd,
ciutat de Tito.
El primer que trobem passejant per la ciutat és la torre del
rellotge, Sahat Kula que va ser construïda en el segle XVII. El mecanisme del
primer rellotge s’havia fet a Àustria. L’actual és italià de finals del segle
XIX, de quan la ciutat va deixar d’estar sota control otomà. Llavors es va
instal·lar una creu metàl·lica a la part alta de la torre, per simbolitzar que
la ciutat passava de mans musulmanes a cristianes. L’any 2012 es va renovar el
sistema elèctric del rellotge.
Ens endinsem en el barri otomà, Stara Varoš, i
arribem a una petita mesquita del segle XV, Skender Chaush; de dins és molt
senzilla.
Després arribem a les ruïnes de l’antiga fortalesa de Ribnica. Aquesta fortalesa es va construir en la segona meitat del segle XV, quan la ciutat estava sota domini otomà. Es va construir a la confluència dels dos rius, el Ribnica i el Morača. La ciutat otomana, Stari Varoš, tenia dues fortaleses, aquesta era una d’elles. Si no estic confosa el seu nom era Depedogen, que vol dir sota el turó, o potser al peu del turó. Durant un temps es va fer servir com a polvorí, però l’any 1878 hi va caure un llamp i va provocar una explosió que va destruir parcialment la fortalesa.
Aquest indret és molt bonic i tranquil. Hi ha parelles, grups
d’amics, famílies... tots ells gaudint d’aquest espai verd amb l’aigua de fons.
Continuant el nostre
passeig, en una zona enjardinada, davant del parlament, hi ha una estàtua
eqüestre de Nicolau I, que era del clan Petrović-Njegoš. Des del 1860 al
1910 va governar com a príncep i després fins al 1918 com a rei. A més de ser
el rei de Montenegro era un poeta i un dels himnes del país és obra seva.
Danilo I va trencar amb aquest costum, va renunciar a ser bisbe
i es va casar però no va tenir fills. Havia decidit que a la seva mort
heretaria el títol de príncep el seu fill, però no en va tenir. Així que a la
seva mort l’hauria d’heretar el seu germà gran, però hi va renunciar. Per tant,
Nicolàs que estava estudiant a París va heretar el tron en el 1860. I per tant,
havia tornat a ser una herència d’oncle a nebot.
Una altra de les icones de la ciutat, el pont del mil·lenni que
es va inaugurar el 13 de juliol del 2005, el dia d’una de les festes nacionals.
En la lluita per la independència de l’imperi otomà, en el 1878
va tenir un paper rellevant Nicolau I, quan encara era príncep; després va ser
el fundador del regne de Montenegro i és el que va aconseguir que en el congrés
de Berlin es reconegués la independència dels otomans.
Aquesta festa del 13 de Juliol no celebra el dia de la
independència, que és el 21 de maig, quan es va fer el referèndum l’any 2006, per
decidir si s’independitzava de Sèrbia.
L’edicte de Milà era un decret que van promulgar Constantí el
Gran i Licini I, l’any 313, pel que es donava llibertat religiosa, tothom tenia
dret a escollir les seves creences.
Aquesta catedral és molt gran i es troba en un espai molt obert
pel que se la veu be des de força lluny. És interessant anar mirant detalls
tant des de l’exterior com de l’interior. Els frescos de l’interior són
impressionants, però el que va crear molta polèmica quan es va inaugurar va ser
un en el que es veuen Tito, Marx i Engles a l’infern. Jo no vaig saber-ho
veure.