09 de setembre 2024

Est de Turquia-35. Midyat: Matiate, la ciutat subterrània i la casa d'hostes

Continuem ruta fins arribar a Midyat. Actualment la seva població esta formada majoritàriament per kurds, àrabs mhallami i assiris. Aproximadament el 80 % de la població kurda es concentra en un antic barri, Estel.

Originàriament era una ciutat de cristians siríacs, majoritàriament siríacs ortodoxos, catòlics i protestants. La llengua que es parlava aquí a Midyat era, fins fa poc, l’arameu modern, el surayt.

Aquesta ciutat ha estat considerada, al llarg de la història, la capital de la regió de Tur Abdin, i el cor del cristianisme siríac.

Hi ha unes tauletes assíries, del segle IX aC, en les que es refereixen a Midyat amb el nom de Matiate. Durant una campanya el 879 aC, el rei assiri Assurnasirpal II i el seu exèrcit van passar per aquesta ciutat, en la que hi van passar dues nits. El seu successor, el rei assiri Salmanassar III va fer el mateix uns anys més tard, en el 845 aC. En aquestes tauletes també s’hi diu que Assurnasirpal II va erigir un monument en aquesta ciutat, però em sembla que encara no s’ha trobat.

El primer que visitem és una petita part de la ciutat subterrània de Matiate, que es troba sota del barri antic de Midyat. El nom antic assiri de Midyat era Matiate, que vol dir ciutat de les coves.

Sembla que va estar habitada durant uns 1.900 anys, i que en el moment en que tenia màxima població hi vivien unes 70.000 persones. Està considerat el sistema de coves més gran del món.

El sistema de túnels es va descobrir l’any 2020, per casualitat, com passa sovint; es va descobrir quan s’estaven fent obres de millora en la part antiga de Midyat. Els treballadors van desenterrar una cova de pedra calcària i d’aquí sortia un túnel que duia a altres coves. Llavors es van començar les excavacions, i l’any 2022 ja eren visibles 49 habitacions.

Els orígens d’aquesta ciutat es remunten al segle II o III dC, i hi van arribar a viure unes 60.000 o70.000 persones. S’han descobert ja 100 metres de túnels i 49 habitacions, però es pensa que això és tan sols un 3% de la ciutat.

El director de les excavacions pensa que aquest sistema de coves era per amagar-se quan eren perseguits. Durant l’època romana la religió cristiana estava perseguida i el seus seguidors van viure en ciutats subterrànies, per tota l’Anatòlia.

En el sistema de coves hi ha una església cristiana i una habitació amb una estrella de David, que se suposa que és una sinagoga jueva. També es van descobrir pous d'aigua, sitges, monedes, llums i ossos d'humans i animals. Els investigadors suposen que es va utilitzar com a amagatall entre els segles I i VI. I quan la gent va poder tornar a viure a la superfície es va fer servir com a celler i catacumbes. 

Hi havia poca llum i moltes de les fotografies m’han quedat desenfocades; així i tot, algunes les he posat perquè donen una certa idea de com era el lloc.

En aquestes habitacions subterrànies s’hi exhibeixen tota mena d’objectes de la vida quotidiana.

Després passegem per la ciutat antiga, que és com un museu a l’aire lliure; hi ha un munt d’edificis i detalls que criden l’atenció.

Aquest antic palau atrau molt turisme ja que aquí s’hi va filmar una sèrie de televisió. Les parelles venen a fer-se fotos en els racons que m’imagino que sortien a la sèrie romàntica.

És un edifici de tres plantes, de pedra calcària groguenca, amb decoració impressionant i una terrassa des de la que es té bona vista de la ciutat.

Jo vaig començar la visita per dalt; primer vaig pujar a la terrassa i després vaig anar baixant i entrant a les diferents habitacions.

Des de la terrassa es veu el contrast, entre la ciutat antiga, imagino que de l’època otomana i la ciutat moderna.

De la ciutat antiga hi ha una part cuidada i arreglada, però una altra bastant abandonada.

Molt a prop hi ha un altre edifici amb una façana del mateix estil. De fet la ciutat està plena d’edificis de color ocre o terra, amb motllures i decoracions. Alguns estan en bon estat, restaurats i d’altres encara estan força malament.

Midyat va ser l'única ciutat de l'Imperi Otomà que tenia una majoria ètnica assíria, tot i que a nivell religiós estava dividida entre l'Església Ortodoxa Siríaca, l'Església Catòlica Caldea i els protestants assiris.

Poc abans de que comences la Primera Guerra Mundial aquí hi vivien unes 8.000 persones. La majoria d'ells eren cristians siríac-ortodoxos, a més d'alguns protestants, siríac-catòlics, caldeus, armenis i musulmans (majoritàriament kurds).

La població cristiana  de Midyat també va patir la persecució i massacres, a mitjans del 1915. El 21 de juny, 100 homes cristians (majoritàriament armenis i protestants assiris) van ser arrestats, torturats i executats fora de la ciutat; això va provocar el pànic entre la població assíria. La gent es va negar a lliurar les armes, va atacar oficines governamentals i va tallar línies de telègraf.

El govern otomà va reclutar homes de les tribus àrabs i kurdes locals per atacar als cristians. Els enfrontaments a la ciutat van durar setmanes, en que es van matar a centenars de cristians, assiris i armenis. A començaments havien “pacificat” la ciutat. Els supervivents van fugir cap a l'est, cap a Gulgoze (o Iwardo),  on hi havia un millor sistema de defensa, i on van poder resistir gràcies a l'ajuda alimentària dels yazidis locals.

Així que, els assiris que havien sigut la població majoritària abans del 1915, al llarg del segle XX van anar marxant.

Les esglésies i cases dels cristians s'han conservat, encara que moltes d'elles estan buides, i els seus propietaris viuen lluny. Actualment a la ciutat hi viuen uns 500 cristians assiris, i fugint de la guerra civil a Síria, han arribat uns 100-300 més.

A la ciutat hi ha cinc esglésies i totes són de l’església ortodoxa siríaca.







07 de setembre 2024

Est de Turquia-34. Tur Abdin: Dereiçi i església de Mor Yuhanun

Deixem Mardin enrere i entrem en la regió muntanyosa anomenada Tur Abdin. El nom Tur Abdin és siríac i vol dir “Muntanyes dels servidors de Déu”. 

De fet, aquesta regió comença a tocar de Mardin, cap a l’est,  i s’estén fins al riu Tigris, pel nord i per l’est, i cap al sud fins a la frontera amb Síria. Tur Abdin és un altiplà amb una altitud mitjana entre 990 i 1200 metres sobre el nivell del mar. Hi ha diverses cadenes muntanyoses al seu voltant i també al mateix Tur Abdin.

La ciutat més important és Midyat i al seu voltant hi ha molts monestirs. Tur Abdin té molta importància per l'Església ortodoxa siríaca. El poble arameu de Tur Abdin s'anomena a si mateix suroye o suryoye, nom que comparteixen amb els nestorians i caldeus assiris. Tradicionalment parlen un dialecte de l’arameu, que actualment s’anomena turoyo, i abans surayt, en la seva llengua.

El nom Tur Abdin és arameu i se l’hi va donar en el primer període cristià. El primer cop que es menciona és en una obra escrita en siríac, sobre la vida dels sants, que es va escriure en època de l'emperador Julià l'Apòstata (351-363).

Nosaltres visitem Midyat i alguns dels monestirs que hi ha en aquesta regió. 

El primer que visitem és Dereiçi i l’església de Mor Yuhanun.

Entre Mardin i Midyat, al nord de la carretera que uneix aquestes dues ciutat hi ha el poble de Dereiçi. En siríac romanitzat s’anomena Qeleth i també ho trobo escrit com Killit.

Aquest poblet es troba al costat del mont Qoros. Està pràcticament abandonat i moltes cases mig en ruïnes.

Pugem cap a l’església de Mor Yuhanun o església de Sant Joan, que es va construir probablement a finals del segle VI o VII i després restaurada en el 2006.

El poble va ser atacat pels kurds a principis de novembre de 1895 durant les massacres hamidianes. I després altre cop, durant el genocidi del 1915; en aquella època el poble estava habitat per cristians ortodoxos siríacs, catòlics siríacs i protestants siríacs. Quan els kurds van atacar la gent del poble va armar-se i va intentar defensar-se, molts van morir, a les dones i nens els van segrestar. Més de 200 cases van quedar completament devastades.

L’any 1960 aquí hi vivien 871 persones, entre elles 600 assiris ortodoxos siríacs. En la dècada de 1970 molts dels seus habitants van emigrar a l’estranger i el poble va quedar pràcticament desert. L’any 2018 només hi vivien algunes famílies. En el 1974, al poble hi vivien 20 famílies protestants siríacs. En el 2013, hi havia tan sols 5 o 6 famílies, amb un total 14 o 15 persones vivint al poble.

El que dona noma l’església, Yuhanun, o Joan, va néixer a Edessa i el seu nom era Yusuf, Josep. L’any 1125 es va fer monjo i gràcies a la seva vida virtuosa va ser ordenat Metroplità de Mardin i dels pobles del voltant. El nom que va rebre en ser ordenat va ser el de Yuhanun, Joan. Diuen que va treballar molt per millorar les condicions de la diòcesis. Va renovar 25 monestirs i esglésies, alguns van ser construïts de nou.

En un article de començaments del 2021 parlen d’aquesta església. Diuen que s’havia posat a la venda i que es volia convertir en allotjament per turisme.

En aquesta església hi ha les tombes de dos patriarques de l’Església siríaca ortodoxa i per això l’any 2009 es va catalogar com a bé cultural.

Abans del 2021 l’església ja estava era una propietat privada. Durant dos anys els seus propietaris l’havien fet servir com a magatzem. Segons la llei, els propietaris tenen dreta vendre-la, però no a fer modificacions en la seva estructura.

L’arquebisbe va demanar a les autoritats turques que l’església passi a dependre de la Fundació Ortodoxa Siríaca, ja que ells no tenen els recursos suficients per comprar-la. De fet hi ha diferents organitzacions religioses i culturals ortodoxes siríacs que volen que aquesta església passi a una fundació religiosa o cultural.

Suposo que ho han aconseguit ja que sembla que funciona com a església. 








06 de setembre 2024

Est de Turquia-33. Mardin, Madrassa Kasimiye.

Abans de deixar Mardin anem a veure una madrassa que hi ha a les afores de la ciutat, la madrassa kasimiye.

Aquesta madrassa es troba al sud-oest de la ciutat antiga de Mardin. La va fer construir el soldà artúqida Isa Bey, però va morir en el camp de batalla l’any 1407 i l’obra va quedar inacabada. La construcció es va reprendre després que la ciutat caigués en mans dels turcmans d'Akkoyunlu. Sembla que es va completar l’any 1445.

L’any 1924 totes les madrasses de Turquia van haver de tancar, amb un intent de secularitzar la societat.

La construcció va començar durant el període artúqid, en el segle XIV, però va quedar inacabada degut a la invasió mongol. No hi ha cap placa amb inscripció que indiqui l’any de finalització de l’obra, però hi ha documents en que parlen de que es va acabar en el segle XV.

Es troba en un petit turó des d’on es contempla la plana mesopotàmica.  

La construcció de la madrassa, es va iniciar durant el període artúqi (segle XIII o segle XIV) però va quedar inacabada degut a les invasions dels mongols sota les ordres de Timur. Hi ha diverses fonts que parlen de que es va completar a finals del segle XVI, durant el regnat del soldà Kasım Ibn Cihangir (1487-1507). No hi ha cap inscripció on s’indiqui la data de construcció o de finalització de l’obra, per això les dates no són precises.

La porta d’entrada o Porta de la Corona és monumental, un bon exemple de la maçoneria característica de Mardin.

La madrassa té dos pisos, ubicats al voltant d’un pati central porxat hi ha 23 habitacions, 11 a la planta baixa i 12 en el primer pis. L’habitació principal a la planta baixa era la del mestre; i un dels espais més grans de l’edifici era la mesquita.

Hi ha l’iwan, un porxo amb una gran arcada, amb una font, el salsabil, i un petit estany quadrat en el mig del pati, on l’aigua de la font flueix cap aquí.

En un extrem del pati hi ha una habitació en la que es poden veure dos sarcòfags. Sembla un mausoleu i es creu que aquí hi ha les tombes del soldà Kasim i de la seva germana.

L’alçada de les portes d’entrada a les aules en el pati, no tenen més d’un metre d’altura; es diu que així l’estudiant quan entra a la sala en la que hi ha el mestre ha d’inclinar el cap com a signe de deferència. Els símbols de les portes de les aules devien estar relacionats amb la matèria que s’hi ensenyava.

La madrassa va estar funcionant com a tal, i de forma ininterrompuda, fins a la Primera Guerra Mundial; durant la guerra i un cop acabada, va ser una residència militar.

Mentre va estar activa s’hi ensenyava, amés de religió, medicina, matemàtiques, astronomia i química. Sembla que durant el segle XVI aquesta madrassa era una de les institucions més riques i que tenia més ingressos.

Hi havia rumors que deien que unes taques vermelles que es veuen en una paret eren de la sang de Kasım Ibn Cihangir, que va ser assassinat aquí pel seu oncle; ara s’han analitzat algunes mostres de les taques vermelles i s’ha vist que són d’origen vegetal.

La font que hi ha a l’iwan juntament amb l’estany al centre del pati, diuen que simbolitza la vida humana, des del naixement fins a la mort i l’altra vida, representen per l’aigua que flueix. L’aigua que brolla de la font representa el ventre de la mare, el punt d’inici de la vida. El primer lloc per on passa l’aigua representa la infantesa, la joventut i després la vellesa. L’estany al mig del pati de la madrassa, és el darrer lloc on arriba l’aigua, i es considera que és l’estany del Judici Final.

Actualment la madrassa és una mena de museu; vaig entrant a les aules per contemplar els invents que hi ha exposats i saber alguna cosa dels seus inventors.

Al primer que trobo és a al-Jazari, un brillant erudit i inventor del segle XII-XIII. Va néixer en aquesta regió, entre el Tigris i l’Èufrates i va viure sempre per aquí. Era un erudit, artesà, artista, matemàtic, astrònom, inventor i enginyer mecànic.

A l’igual que el seu pare, va treballa com a cap d’enginyers pel soldà artúqid. Va ser un enginyer versàtil i creatiu, i se’l recorda per molts dels seus invents.  L’any 1206 el soldà el va encoratjar a recopilar en un llibre tots els seus invents, per tal de que no es perdés l’esforço la feina feta.

Diuen que és un llibre meravellós, on explica els seus invents: rellotges d’aigua, fonts, els primers robots i màquines per l’extracció de l’aigua. Cada enginy s’explica en tot detall, tant el funcionament com l’elaboració de cada peça.

En el seu “llibre dels mecanismes enginyosos” hi  va descriure 100 dispositius mecànics.

Molts dels seus dispositius fan servir coma força motriu l’aigua. Un dels seus famosos enginys va ser un grup d’autòmats músics. En aquest enginy hi havia un vaixell en un llac, amb 4 músics interpretant melodies pels hostes durant les festes del rei.

També era un bon artista i dibuixant, i gràcies a això, el llibre té unes magnifiques il·lustracions.

Una de les peces exposades és una brúixola de cullera. La primera brúixola d’aquest tipus es va inventar a la Xina.

També hi ha algunes màquines per elevar l’aigua, per extreure‘n  o per aprofitar la força del seu flux.

 




Takiyuddin (o Taqi-al-Din) va ser un científics del segle XVI, polifacètic, com era força habitual en aquella època: enginyer, astrònom, matemàtic....Va néixer a Damasc, Síria, va ser teòleg islàmic i jutge de llei islàmica, com a jutge va exercir a Nablus, Palestina, en el 1571 va anar a Istanbul i es va convertir en l’astrònom del soldà otomà Selim II. Més tard, amb el seu successor, el soldà Murad III, va construir l’observatori d’Istanbul.

A part de l’astronomia, com a enginyer va ser també molt creatiu i va dissenyar una bomba de sis cilindres, en un sol bloc, per extreure aigua. La que havia inventat Al-Jazari en el 1206 era de dos cilindres i una novetat en la bomba de Takiyudidin és que s’hi feia el buit i això permetia aspirar l’aigua.

També va inventar un rellotge mecànic amb alarma; crec que va ser el primer d’aquest tipus. Ho va pa publicar l’any 1556. I el mateix any també donava a conèixer el primer rellotge astronòmic que funcionava amb molles. Els rellotges mecànics accionats per molles es van inventar aquell any; a part de Takiyuddin, al mateix temps també Peter Henlein en va crear un.

Uns altres inventors que descobreixo aquí són els germans Beni Musa, Ahmad, Muhammad i Hassan.  Van néixer a Bagdad, a l’Iraq, no se sap en quina època. Beni Musa significa fills de Moisès. Un d’ells sembla que va morir en el 873.

Els tres germans van despuntar en diverses ciències, matemàtiques, mecànica, geometria, medicina i física, entre d’altres. El germà gran, Muhammad, va dedicar bona part del seu temps a la investigació sobre astronomia i ciència i als enginys mecànics.

Un altre germà, Ahmad, es va dedicar a fabricar instruments per pesar i eines per aixecar pesos i càrregues. Dels tres germans va ser el que va despuntar en enginys mecànics. Un dels seus invents va ser un llum d’oli en el que la metxa apareixia quan hi apropaves el foc, llavors el dispositiu esquitxava amb una mica d’oli la metxa i aquest oli es cremava amb la flama que hi havies apropat, així que la metxa ja quedava encesa. Diuen que encara que fes vent, la metxa no s’apagava.

També va desenvolupar un dispositiu de reg en que podies indicar la quantitat d’aigua que es volia fer servir i quan s’havia arribat al valor desitjat avisava.

El germà petit, Hasan, era brillant en geometria; resolia fàcilment problemes que els estudiosos de l’època no podien resoldre. Va escriure una important obra sobre les corbes el·líptiques, que ha sigut una font de referència, durant segles, pel que fa a la geometria el·líptica.

Els tres germans van enginyar-se les per determinar la circumferència de la terra, i van trobar que era aproximadament 39.000 km. En els càlculs fets amb els instruments moderns actuals, ha donat que és de 40.000 km. Aquests germans van construir un gran observatori a Bagdad.

Un dels invents d’aquests germans va ser l’ampolla màgica. Un recipient que per medi de sifons, bombes i vàlvules automàtiques creava una il·lusió. El que jo he entès és que introduïes líquid de dos colors diferents en un recipient, que tenia dues boques (no sé si això el públic o veia) i els líquids anaven a dos compartiments separats (això el públic no ho veia). Quan feia sortir el líquid del recipient esperaven veure que s’havien barrejat però no era així. Primer sortia el líquid d’un color i després l’altre. 

Repartits pel pati hi havia també alguns instruments d’astronomia.

També hi ha referències sobre un dels exploradors navals més importants del segle XV, el xinès Zeng He.