06 de setembre 2024

Est de Turquia-33. Mardin, Madrassa Kasimiye.

Abans de deixar Mardin anem a veure una madrassa que hi ha a les afores de la ciutat, la madrassa kasimiye.

Aquesta madrassa es troba al sud-oest de la ciutat antiga de Mardin. La va fer construir el soldà artúqida Isa Bey, però va morir en el camp de batalla l’any 1407 i l’obra va quedar inacabada. La construcció es va reprendre després que la ciutat caigués en mans dels turcmans d'Akkoyunlu. Sembla que es va completar l’any 1445.

L’any 1924 totes les madrasses de Turquia van haver de tancar, amb un intent de secularitzar la societat.

La construcció va començar durant el període artúqid, en el segle XIV, però va quedar inacabada degut a la invasió mongol. No hi ha cap placa amb inscripció que indiqui l’any de finalització de l’obra, però hi ha documents en que parlen de que es va acabar en el segle XV.

Es troba en un petit turó des d’on es contempla la plana mesopotàmica.  

La construcció de la madrassa, es va iniciar durant el període artúqi (segle XIII o segle XIV) però va quedar inacabada degut a les invasions dels mongols sota les ordres de Timur. Hi ha diverses fonts que parlen de que es va completar a finals del segle XVI, durant el regnat del soldà Kasım Ibn Cihangir (1487-1507). No hi ha cap inscripció on s’indiqui la data de construcció o de finalització de l’obra, per això les dates no són precises.

La porta d’entrada o Porta de la Corona és monumental, un bon exemple de la maçoneria característica de Mardin.

La madrassa té dos pisos, ubicats al voltant d’un pati central porxat hi ha 23 habitacions, 11 a la planta baixa i 12 en el primer pis. L’habitació principal a la planta baixa era la del mestre; i un dels espais més grans de l’edifici era la mesquita.

Hi ha l’iwan, un porxo amb una gran arcada, amb una font, el salsabil, i un petit estany quadrat en el mig del pati, on l’aigua de la font flueix cap aquí.

En un extrem del pati hi ha una habitació en la que es poden veure dos sarcòfags. Sembla un mausoleu i es creu que aquí hi ha les tombes del soldà Kasim i de la seva germana.

L’alçada de les portes d’entrada a les aules en el pati, no tenen més d’un metre d’altura; es diu que així l’estudiant quan entra a la sala en la que hi ha el mestre ha d’inclinar el cap com a signe de deferència. Els símbols de les portes de les aules devien estar relacionats amb la matèria que s’hi ensenyava.

La madrassa va estar funcionant com a tal, i de forma ininterrompuda, fins a la Primera Guerra Mundial; durant la guerra i un cop acabada, va ser una residència militar.

Mentre va estar activa s’hi ensenyava, amés de religió, medicina, matemàtiques, astronomia i química. Sembla que durant el segle XVI aquesta madrassa era una de les institucions més riques i que tenia més ingressos.

Hi havia rumors que deien que unes taques vermelles que es veuen en una paret eren de la sang de Kasım Ibn Cihangir, que va ser assassinat aquí pel seu oncle; ara s’han analitzat algunes mostres de les taques vermelles i s’ha vist que són d’origen vegetal.

La font que hi ha a l’iwan juntament amb l’estany al centre del pati, diuen que simbolitza la vida humana, des del naixement fins a la mort i l’altra vida, representen per l’aigua que flueix. L’aigua que brolla de la font representa el ventre de la mare, el punt d’inici de la vida. El primer lloc per on passa l’aigua representa la infantesa, la joventut i després la vellesa. L’estany al mig del pati de la madrassa, és el darrer lloc on arriba l’aigua, i es considera que és l’estany del Judici Final.

Actualment la madrassa és una mena de museu; vaig entrant a les aules per contemplar els invents que hi ha exposats i saber alguna cosa dels seus inventors.

Al primer que trobo és a al-Jazari, un brillant erudit i inventor del segle XII-XIII. Va néixer en aquesta regió, entre el Tigris i l’Èufrates i va viure sempre per aquí. Era un erudit, artesà, artista, matemàtic, astrònom, inventor i enginyer mecànic.

A l’igual que el seu pare, va treballa com a cap d’enginyers pel soldà artúqid. Va ser un enginyer versàtil i creatiu, i se’l recorda per molts dels seus invents.  L’any 1206 el soldà el va encoratjar a recopilar en un llibre tots els seus invents, per tal de que no es perdés l’esforço la feina feta.

Diuen que és un llibre meravellós, on explica els seus invents: rellotges d’aigua, fonts, els primers robots i màquines per l’extracció de l’aigua. Cada enginy s’explica en tot detall, tant el funcionament com l’elaboració de cada peça.

En el seu “llibre dels mecanismes enginyosos” hi  va descriure 100 dispositius mecànics.

Molts dels seus dispositius fan servir coma força motriu l’aigua. Un dels seus famosos enginys va ser un grup d’autòmats músics. En aquest enginy hi havia un vaixell en un llac, amb 4 músics interpretant melodies pels hostes durant les festes del rei.

També era un bon artista i dibuixant, i gràcies a això, el llibre té unes magnifiques il·lustracions.

Una de les peces exposades és una brúixola de cullera. La primera brúixola d’aquest tipus es va inventar a la Xina.

També hi ha algunes màquines per elevar l’aigua, per extreure‘n  o per aprofitar la força del seu flux.

 




Takiyuddin (o Taqi-al-Din) va ser un científics del segle XVI, polifacètic, com era força habitual en aquella època: enginyer, astrònom, matemàtic....Va néixer a Damasc, Síria, va ser teòleg islàmic i jutge de llei islàmica, com a jutge va exercir a Nablus, Palestina, en el 1571 va anar a Istanbul i es va convertir en l’astrònom del soldà otomà Selim II. Més tard, amb el seu successor, el soldà Murad III, va construir l’observatori d’Istanbul.

A part de l’astronomia, com a enginyer va ser també molt creatiu i va dissenyar una bomba de sis cilindres, en un sol bloc, per extreure aigua. La que havia inventat Al-Jazari en el 1206 era de dos cilindres i una novetat en la bomba de Takiyudidin és que s’hi feia el buit i això permetia aspirar l’aigua.

També va inventar un rellotge mecànic amb alarma; crec que va ser el primer d’aquest tipus. Ho va pa publicar l’any 1556. I el mateix any també donava a conèixer el primer rellotge astronòmic que funcionava amb molles. Els rellotges mecànics accionats per molles es van inventar aquell any; a part de Takiyuddin, al mateix temps també Peter Henlein en va crear un.

Uns altres inventors que descobreixo aquí són els germans Beni Musa, Ahmad, Muhammad i Hassan.  Van néixer a Bagdad, a l’Iraq, no se sap en quina època. Beni Musa significa fills de Moisès. Un d’ells sembla que va morir en el 873.

Els tres germans van despuntar en diverses ciències, matemàtiques, mecànica, geometria, medicina i física, entre d’altres. El germà gran, Muhammad, va dedicar bona part del seu temps a la investigació sobre astronomia i ciència i als enginys mecànics.

Un altre germà, Ahmad, es va dedicar a fabricar instruments per pesar i eines per aixecar pesos i càrregues. Dels tres germans va ser el que va despuntar en enginys mecànics. Un dels seus invents va ser un llum d’oli en el que la metxa apareixia quan hi apropaves el foc, llavors el dispositiu esquitxava amb una mica d’oli la metxa i aquest oli es cremava amb la flama que hi havies apropat, així que la metxa ja quedava encesa. Diuen que encara que fes vent, la metxa no s’apagava.

També va desenvolupar un dispositiu de reg en que podies indicar la quantitat d’aigua que es volia fer servir i quan s’havia arribat al valor desitjat avisava.

El germà petit, Hasan, era brillant en geometria; resolia fàcilment problemes que els estudiosos de l’època no podien resoldre. Va escriure una important obra sobre les corbes el·líptiques, que ha sigut una font de referència, durant segles, pel que fa a la geometria el·líptica.

Els tres germans van enginyar-se les per determinar la circumferència de la terra, i van trobar que era aproximadament 39.000 km. En els càlculs fets amb els instruments moderns actuals, ha donat que és de 40.000 km. Aquests germans van construir un gran observatori a Bagdad.

Un dels invents d’aquests germans va ser l’ampolla màgica. Un recipient que per medi de sifons, bombes i vàlvules automàtiques creava una il·lusió. El que jo he entès és que introduïes líquid de dos colors diferents en un recipient, que tenia dues boques (no sé si això el públic o veia) i els líquids anaven a dos compartiments separats (això el públic no ho veia). Quan feia sortir el líquid del recipient esperaven veure que s’havien barrejat però no era així. Primer sortia el líquid d’un color i després l’altre. 

Repartits pel pati hi havia també alguns instruments d’astronomia.

També hi ha referències sobre un dels exploradors navals més importants del segle XV, el xinès Zeng He.