L’any 2002, es va establir un cementiri nacional i un dia per
commemorar els fets, el 18 de maig; també es van fer diversos actes per
compensar i restaurar l’honor de les víctimes.
Abans d’aquests fets, el 26 d’octubre del 1979 el dictador Park
Chung-hee, moria assassinat, després de 18 anys de mandat. Aquest final sobtat
de la dictadura va provocar inestabilitat. El nou president, Choi Kyu-hah, i
els seus ministres tenien poc control sobre l’exèrcit; el poder del general Chun
Doo-hwan anava en augment fins que va acabar donant un cop d’estat el 12 de
desembre del mateix any.
Aquests sindicats van fer manifestacions per tot el país per aconseguir una
sèrie de reformes, incloent la fi de la llei marcial (declarada després de
l’assassinat de Park), la democratització, la creació d’un salari mínim i la
llibertat de premsa. Aquestes activitats van culminar amb la manifestació anti
llei marcial del 15 de maig a l’estació de Seül, en la que hi van participar
100.000 persones, estudiants i altres ciutadans.
D’aquesta poblacions vam veure gran cosa. Vam anar a una
acadèmia confuciana i a l’estació per agafar el tren cap a Seül.
Després d’esmorzar vam anar a una acadèmia confuciana,
Wolbongseowon, on ens van explicar una mica com funcionava en el segle XVI i
ens van fer vestir com si fóssim estudiants de l’època.
Wolbongseowon es va construir l’any 1578; va ser idea de Kim
Gyehwi i altres erudits confucians per honrar l'estudi i la virtut de Gobong Gi
Daeseung. Es va començar després de la seva mort, amb la construcció del
santuari Mangcheonsa. L’any 1646 l’acadèmia es va traslladar al lloc actual i
el nom de Wolbong l’hi va donar el rei Hyojong, l’any 1654.
En èpoques més recents es va ampliar: la sala Bingwoldang és
del 1938, el santuari Gojiksa del 1972, el pavelló Jangpangak i la porta
d'Oesammun del 1978, Sau del 1980 i la porta Naesammun del 1981.
L’acadèmia consta de diferents edificis o pavellons. Al passar
per la porta Mangcheonmun hi ha un pati flanquejat per dos edificis, el Myeongseongjae
i el Jongseongjae, que eren els dormitoris dels erudits.
Hi ha altres pavellons, com el Chilsongjeong i el Aeildang, a
més d’altres construccions antigues.
Per una escala s’arriba a la porta Jeonganmun, i al seu darrera
hi ha el santuari Sungdeoksa, que és on es guarda la tauleta ancestral de
l’erudit, Gobong Gi Daeseung.
Les funcions essencials dels seowon eren l'aprenentatge, la
veneració als estudiosos i la interacció amb l'entorn; això quedava reflectit
en el seu disseny. Es trobaven prop de muntanyes i fonts d’aigua, el que
afavoria poder apreciar la natura i cultivar lament i el cos. Els edificis,
tipus pavelló, estaven dissenyats per facilitar les connexions amb el paisatge.
La gent tenia unes tradicions confucianes molt arrelades i van
posar resistència als canvis que es donaven en el país en la dècada de 1970.
Després de la segona guerra mundial Corea del sud era un dels
països més pobres del mon, però ràpidament va sortir-se’n de la pobresa
millorant significativament la seva economia.
L’objectiu principal era modernitzar la producció agrícola i
donar recursos als seus habitants per poder tenir una òptima qualitat de vida.
La participació en aquest moviment era voluntària; la gent del
poble que volia participava en la construcció de les infraestructures,
carreteres, ponts... qualsevol cosa que beneficiés a la comunitat. El programa
es basava en l’esperit de cooperació i ajuda dels coreans.
Veient el fracàs, el govern va animar als líders de pobles que
eren reticents a la iniciativa a visitar els llocs on havien posat en marxa
noves infraestructures. També es van concedir recompenses als pobles que
assolissin l’objectiu; a aquests pobles se’ls hi assignava un pressupost més
gran i més material per poder fer millores en la comunitat.
A Corea, les comunitats tradicionals ja tenien les seves regles
d’autogovern i de cooperació.
En una primera fase el govern va proporcionar una quantitat
fixa de material als pobles que volien participar en el moviment, sense cap
cost; tenien llibertat per construir el que volguessin. El govern va
seleccionar 33.267 pobles i els hi va donar 335 sacs de ciment. Només 16.600
pobles van demostrar que havien tingut èxit, i se’ls va premiar amb 500 sacs
més de ciment i una tona de barres de ferro.
Tornant al poble on hi ha l’acadèmia que hem visitat, he trobat
un article en que parla d’un dels membres del clan Gi.
L’any 1978, Gi Young-Ho es va oferir voluntari per sotmetre's a
un entrenament de líders Saemaul. El primer que va fer després de completar la
formació com a líder Saemaul va ser establir un maeul geumgo, que em sembla que
es tradueix com fons del poble. La majoria de vilatans eren grangers
arrendataris, atrapats en préstecs d'alt interès. Amb el maeul geumgo no
depenien dels bancs i dels elevats interessos. Tot quedava al poble. Al
començament hi havia reticències i no agradava als terratinents.
El major obstacle per a la modernització del poble Neobeusil
van ser les tradicions confucianes profundament arrelades entre el clan Gi. Als
ulls d'aquells amb fortes creences feudals, els projectes de Saemaul no encaixaven
en l'ordre tradicional. Els terratinents que havien posseït terres generació
rere generació eren molt reticents als canvis i a la cooperació.
Gi es va enfrontar amb els sèniors del seu clan. Els hi va fer
veure que el principal atractiu del poble era l’acadèmia confuciana Wolbongseowon,
i que si volien que vinguessin molts turistes d’altres regions calia que hi
hagués una bona carretera d’accés. Com a descendents de Gobong Gi Daeseung
tenien que cuidar bé de l’acadèmia i construir carreteres per tal de que el
poble es pogués desenvolupar i també per a la prosperitat del propi clan Gi.
Davant d’aquestes explicacions es van acabar les reticències.
En quant a la vestimenta, no era gens còmode, a mi se’m
desmuntava a cada moment. Les polaines per tapar els camals dels pantalons em
relliscaven constantment; el lligam de la roba, una mena de jaqueta de mànigues
amples, se’m deslligava sovint. Jo volia fer-me un nus més sòlid, però no em
deixaven quan me’l veien ho desfeien i feien el llaç correcte.
Com he dit, les mànigues són molt amples, i això explica el gest que fan habitualment quan serveixen el soju, que sembla que es subjecten el braç per sota, quan en realitat estan evitant que la màniga s’embruti amb els plats.