09 de febrer 2024

Corea del sud-39. Seül, Canal Cheonggyecheon

Vam arribar d’hora a Seül i vam agafar el metro per anar fins al canal Cheonggyecheon. Per un dia que ens quedava vam haver de recarregar la tarja de metro. Va ser fàcil, ho vam fer a la botiga de conveniència que hi havia al costat de l’hotel. El metro no anava massa ple. 

El rierol o canal Cheonggyecheon comença a la plaça Cheonggye i arriba fins al pont Sindapcheolgyo; en total hi ha 22 ponts que el creuen en 5.8 km que és la part recuperada. Està molt ben condicionat per passejar i gaudir de la il·luminació.

Aquest rierol havia tingut gran importància, ja que es troba a poca distància del palau reial i creua la ciutat fins a unir-se amb el riu Han, o Hangang. Servia com a via de transport i font d’aigua de la ciutat emmurallada.

Durant la dinastia Joseon es va potenciar com a part de la xarxa de desguàs.

En la dècada de 1950, després de la guerra de Corea, van arribar molts refugiats a la ciutat, i van construir les seves barraques a la llera del riu. Vivien en condicions molt precàries i el riu es va omplir de residus i estava molt contaminat. Aquesta acumulació de deixalles en el riu propiciava les inundacions.

En el procés d’industrialització de la ciutat i per eliminar les barraques, l’any 1958 es va decidir assecar i cobrir el llit del riu amb ciment, per construir-hi a sobre una autopista. Les cases que s’havien anat construint de forma informal tot al llarg del riu es van enderrocar; formava part del pla de modernització i industrialització del país.

Ara be, a finals del 1980 l’autopista que passava per sobre del riu estava sempre plena i van començar les crítiques, dient que era la culpable de la mala qualitat de l’aire i de la degradació ambiental.

L’autopista sobre el Cheonggyecheon creava una divisió, la banda sud era dinàmica mentre que la nord estava més endarrerida i era menys competitiva.

L’any 2003 l’alcalde va decidir restaurar el riu i eliminar l’autopista. Es volia convertir la zona en un centre de negocis. El rierol estava sec pel que va caldre dur aigua des del riu Han. Les obres es van acabar a finals del 2005.

En el procés de recuperació del rierol es va haver de reconstruir la seva conca i rep cada dia 120.000 litres d’aigua del riu Han. O sigui que actualment és un canal artificial que està ubicat on hi havia el riu històric.

Llegeixo que amb aquest canvi la qualitat de l’aire va millorar molt, la velocitat del vent va augmentar i això juntament amb la presència de l’aigua va fer que la temperatura de la zona disminuís uns 5 graus.

El projecte de recuperació del riu que va impulsar l’alcalde de Seül, primer havia tingut moltes crítiques però va resultar un èxit i això va facilitar que acabés sent president de la república.

El fet de que el canal quedi més avall que els carres dels voltant dona sensació de tranquil·litat a aquest espai.

A mesura que es va caminant per aquest passeig a banda i banda del riu l’ambient va canviant.

Acabat el passeig vam tornar prop de l’hotel i vam sopar en un local de pollastre. Estava molt ple, grups de gent que semblaven de feina, molt cridaners, amb moltes ampolles de soju sobre la taula. Vam demanar tres racions per sis persones; era suficient i no vam passar gana, ja que les racions són molt grans, generalment per compartir. Ens va costar 14.000 wons per cap, no arriba als deu euros.