Continuem fins gairebé la frontera amb Armènia per visitar Ani. La visita dura unes tres hores i abans d’entrar al recinte vam dinar; vam menjar el que dúiem i vam comprar les begudes al bar.
He descobert una pàgina web: www.virtualani.org amb molta
informació sobre aquesta ciutat abandonada i el patrimoni armeni que hi ha pels
voltants. Bona part de la informació que poso aquí prové d’aquesta web. Per
exemple, la part d’història, en aquesta web he trobat un resum que m’ha anat
molt bé per aclarir-me, ja que aquestes terres frontereres, que han anat
canviant sovint de mans, em costa molt d’estructurar i quedar-me amb el més
essencial per entendre com era el lloc.
Ani apareix mencionat per primer cop en el segle V dC, en
cròniques armènies, i es descriu com un castell sobre un turó i que pertany a
la dinastia dels Kamsarakan.
La ciutat va créixer ràpidament, les muralles es van acabar de
construir en el 989, però per les restes que s’han trobat sembla que part de la
població vivia fora del recinte emmurallat, ja que l’interior havia quedat
petit.
L’any 992 el Katholikosat armeni va traslladar la seva seu aquí
a Ani, i a principis del segle XI a la ciutat ja hi havia 12 bisbes, 40 monjos
i 500 sacerdots. La ciutat tenia més de 100.000 habitants i hi ha fonts què
diuen que potser arribava als 200.000 habitants. Era una ciutat rica i pròspera
i se la coneixia com la ciutat de les mil i una esglésies. En algun lloc he
llegit que els nobles i rics de la ciutat feien construir capelles i esglésies,
i era com una mena de competició a veure quina era més gran i més bonica;
suposo que era demostrar el seu poder econòmic.
Joan-Sembat havia donat suport al rei de Geòrgia en la guerra
que havia mantingut contra l’imperi bizantí; l’imperi bizantí era expansionista
i Joan-Sembat temia que els bizantins ataquessin el debilitat regne de
Bagràtida. Per intentar evitar-ho, va fer de l’emperador bizantí, Basili II,
l’hereu dels seus dominis.
L’any 1042 els bizantins van enviar l’exèrcit a capturar la
ciutat, però va ser derrotat. Els armenis probizantins de la ciutat van
convèncer a Gagik de que anés a Constantinoble per signar un tractat de pau;
però en arribar-hi va ser empresonat. Els bizantins van atacar de nou Ani, i de
nou van ser derrotats.
A la segona meitat del segle XI van començar a haver-hi atacs,
a Armènia i l’Anatòlia bizantina, per part de grups turcs, procedents d’Àsia
central. L’Imperi Bizantí no va aconseguir aturar l’avanç dels turcs de
l’exèrcit seljúcida que a l’estiu de 1064 va atacar Ani, i després d’un setge
de 25 dies van capturar la ciutat.
L’any 1072 els turcs van vendre Ani a la dinastia kurda
Xaddàdida, que va mantenir el domini sobre Ani, un tant precari, fins a finals
del segle XII; va perdre’n el control diversos cops, passant a mans dels
georgians o per revoltes internes dels armenis de la ciutat.
L’any 1237 la regió va patir la invasió mongol. Quan es van
calmar les coses la dinastia Zacàrida va continuar governant Ani, però com a
vassalls dels mongols en lloc de ser-ho dels georgians. En la dècada de 1330
van perdre el control de la ciutat a mans d’una successió de dinasties turques,
incloent-hi els Kara Koyunlu (clan de les ovelles negres) que van fer d’Ani la
seva capital.
Ani va passar a formar part de l’imperi turc otomà en el 1579.
Fins a mitjans del segle XVII encara hi havia una petita ciutat dins del
recinte emmurallat. Un viatger d’aquella època esmentava que hi havia 200
esglésies a Ani i els voltants.
En el segle XIX hi va haver un esdeveniment rellevant, i va ser
que en el 1878 la ciutat va quedar sota el control de Rússia.
En la part d’Armènia controlada pels russos es van construir,
en aquesta època, edificis amb motius arquitectònics inspirats aquí. Per
exemple, la catedral d’Ani va servir d’inspiració per noves esglésies a Kars i
a Alexandropol (ara Gyumri).
El maig de 1921 Riza Nur, membre de l’Assemblea turca, va
escriure al general Kazim Karabekir, comandant del Front Oriental, ordenant que
les relíquies i les restes dels monuments d’Ani fossin esborrades de la faç de
la terra. Karabekir s’hi va negar. Segons va deixar escrit a les seves
memòries, li va respondre despectivament, dient-li que les ruïnes d’Ani eren
enormes, com les muralles d’Istanbul, i que fins i tot si fossin destruïdes,
cosa que seria una tasca molt difícil, encara quedarien les ruïnes al mateix
lloc. I també va advertir que la destrucció d’Ani podria despertar rebuig en la
comunitat religiosa armènia.
Per una banda hi ha els danys deguts a causes naturals, com és
el terratrèmols del 1935, una tempesta en el 1957, esfondraments parcials
d’algunes esglésies i les posteriors reparacions... Altres terratrèmols en el
1966 i 1988.
L’any 2004 es va permetre l’accés a l’antiga ciutat als
turistes i molts venien a fer el pícnic entre les ruïnes, sense ser conscients
de la importància del lloc, encenien foc, deixaven brossa, feien servir les
esglésies com a urinaris...
Hi va haver també els danys propiciats per l’estat. La catedral
és l'edifici armeni més destacat d’Ani, i el que va patir més la censura
estatal. Les parets interiors mostren restes de pintura blanca moderna, que es
va posar per tapar inscripcions armènies. En altres llocs la pintura és del
color de la pedra i no es nota tant fàcilment, però es va posar com a molt tard
l’any 1983. Probablement, moltes de les inscripcions que s’han amagat dataven
de després de la caiguda d’Ani i s'han ocultat per eliminar l’evidència de que
aquí, i en general a la regió de Kars hi havia hagut una població armènia
vivint-hi de forma continuada, especialment durant el període rus.
Durant les dècades de 1980 i 1990, quan tot el recinte d’Ani
estava sota control de l’exèrcit turc, hi va haver danys menors degut als
cercadors de tresors.
Llegeixo que els guardes que vigilaven el recinte, a la nit es
van dedicar a explorar les ruïnes cercant tresors, i van provocar forces danys.
Això va passar entre agost del 2006 i l’agost del 2007.
En la dècada de 1990 el Ministeri de Cultura i Turisme es va
responsabilitzar de la restauració de les muralles, però sembla que la
restauració va ser desastrosa. Les restauracions que es van fer en el 2008,
també van ser terribles, en els diferents edificis hi van aparèixer columnes
d’acer pintades de vermell brillant. Diuen que són per sostenir i preservar els
monuments. Hi ha qui diu que no tenen aquesta funció, que desfiguren el
monument i a més en alguns casos han danyat l’estructura original. Pel que he
entès, no van tenir en compte en voler protegir els edificis l’estil de
construcció.
Comencem el nostre recorregut entrant per la porta del lleó.
L’estructura bàsica de la doble muralla és del segle X però en
els segles posteriors es va reforçar substancialment; entre d’altres coses es
van fer més gruixudes les parets. Diuen que es poden veure capes superposades
de les diferents reformes.
La doble muralla tenia tres portes d’accés a la ciutat: una
d’elles és la porta del lleó, una altra la porta de Kars, suposo que és des
d’on sortia al camí que duia a aquesta ciutat, i la porta del taulell d’escacs,
nom que l’hi van donar els russos per la seva decoració.
Se suposa que aquesta era l’entrada principal de la ciutat. Des
d’aquí hi havia un carrer que et duia al centre de la ciutat, al peu de la
ciutadella.
Des de dalt es veuen, excavades a la muntanya, una sèrie de
coves. Parlen de la ciutat subterrània.
En els penya-segats que envolten Ani hi ha nombroses cambres
tallades a la roca. Aquestes coves han estat usades molt més temps que la
ciutat. En alguna d’elles encara hi vivia gent a començaments del segle XX.
Segon la descripció que en van fer l’any 1905, el diplomàtic, historiador i
viatger italià, Luigi Villari, algunes de les coves encara estaven habitades en
aquell moment. No sé si actualment, però fins fa poc moltes encara
s’utilitzaven de magatzem i com a corrals per vaques i ovelles.
La primera excavació sistemàtica de les coves fora que hi ha
als penya-segats, es va fer l’any 1915. Es van identificar, explorar i
classificar més de 800 cambres. Es van fer plànols detallats i es van publicar
els resultats, però la guerra va interrompre la recerca.
No va ser fins molt més tard, que un dels membres del primer
equip que hi va treballar, va reprendre les informacions que hi havia i va
seguir amb l’estudi de les coves d’Ani. Publicava els resultats l’any 1972.
Sembla que l’estudi del 1915 portava a creure que les cambres
eren més sofisticades del que eren en realitat, i havien donat peu al mite de
que hi havia un districte reial i una ciutat subterrània.
Alguns dels complexos tallats a la roca són grans i ben
planificats, i haurien funcionat de forma paral·lela a la ciutat de dalt del
turó. Hi havia un túnel i portes secretes que connectaven els dos espais. Ara
be, la majoria de cambres són petites, aïllades, disperses i de disseny molt
irregular, i no sembla que formessin part del suburbi d’Ani, sinó més aviat com
a magatzem i aixopluc en les feines del camp.
Algunes de les cambres tallades a la roca són petites esglésies
o capelles; en les excavacions del 1915 en van comptar 30. Algunes formaven
part de complexos més grans, tipus monestir. La decoració i la distribució i
planta, és similar a la de les esglésies de la superfície.
Una altra funció que tenien algunes de les coves era de
colomars. Aquests coves contenien moltes fileres de cubicles rectangulars
densament empaquetats per a coloms. Alguns autors diuen que potser alguna
d’aquestes cambres era per abelles.
També hi havia cambres destinades a l’emmagatzematge d’aigua,
cellers per a l’emmagatzematge de gerres de vi i oli, estables i una gran
cambra que s'ha identificat com un caravanserrall.
A l’extrem nord-oest de la ciutat hi ha el palau del mercader.
Probablement es va construir a finals del segle XII o començaments del XIII i
se suposa que era la residència d’una persona important, un ric mercader, un
príncep o el bisbe d’Ani.
Hi ha qui diu que el palau pertanyia al mercader Tigran
Honents, ja que se suposa que la seva tomba està en el penya-segat de la vall
que hi ha davant del palau. Uns altres creuen que era una estructura militar,
connectada amb el sistema de defensa de la ciutat, ja que està integrat a la
muralla.
Per l’estructura que ha sobreviscut es veu que al menys tenia
dos pisos; en creuar l’entrada s’arriba a un pati i les habitacions estaven
distribuïdes al voltant.
A la part posterior hi ha un soterrani, cobert amb voltes de
pedra; diuen que és un laberint d’habitacions i passadissos estrets,
majoritàriament sense il·luminació. Es pensa que aquest soterrani estava
destinat a l’emmagatzematge, i d’aquí la teoria de que era la casa d’un
comerciant.
Un escriptor de finals del segle XIX explica que els patriotes
armenis creien, erròniament, que aquest palau era Bagràtida i n’agafaven pedres
com a record. El terratrèmol del 1989 va malmetre molt l’estructura i després
era fàcil endur-se’n les pedres.
Pitjor va ser la restauració que van començar en el 1999. Diuen
que en aquest palau, i de fet a tot Ani, hi ha més pedres noves que originals.
Arribem a l’església del rei Gagik, dedicada a Sant Gregori
(Krikor), coneguda també com la catedral del rei Gagik. Es pensa que es va
construir entre el 1001 i el 1005.
Diuen que, en època de l’emperador Basili, a finals de l’any
1000, el rei Gagik d’Armènia va tenir la idea de construir, aquí a Ani, una
església similar a la que hi havia hagut a Vagharshapat, dedicada a sant
Gregori, i que en aquell moment estava en ruïnes.
Aquesta església del rei Gagik no tenia una estructura massa
estable i en el 1013 es va haver de reforçar. Ara be, no va servir de massa ja
que poc després es va ensorrar.
Les ruïnes es van excavar en el 1906, per Nikoli Marr, que va
fer diverses excavacions a la ciutat. Les excavacions van revelar la planta de
l’església i s’hi van trobar diversos objectes de culte.
Si no estic confosa, la petita església que em recorda molt les
que veia per Armènia, és l’església de Sant Gregori de la família Abughamir.
Es creu que aquesta església data de finals del segle X i que va ser encarregada pel príncep Grigor
Pahlavuní com a capella privada per a la seva família. Aquesta família va tenir
gran importància durant els últims anys de la independència d’Ani; el més famós
va ser Vahram Pahlavuni, el líder de la facció que s’oposava a la incorporació
d’Ani a l'imperi bizantí. Si ho he entès be, el nom de Vahram apareix en una
inscripció que hi ha al timpà sobre la porta, en que diu que va reservar diners
per pagar les misses per l’ànima del seu fill Abughamir, que és el que dona nom
a l’església.
Aquesta església l’hauria fundat la dinastia Pahlavuni, i els
arquebisbes d’Ani, que pertanyien a aquesta dinastia l’haurien fet servir. No
s’hi ha trobat cap inscripció amb la data de la fundació, però hi ha una
inscripció de l’any 1031 en la que s’esmenta una donació de terra feta per
Abughamir Pahlavuni.
Aquesta església originalment estava enmig d’un pati obert i al
llarg d’uns quants segles aquest pati es devia anar omplint d’edificis fins que
l’església va quedar gairebé envoltada.
Tant el pati com l’església estaven a un nivell inferior al de
la ciutat que els envoltava. A l’est de l’església hi havia un carrer,
paral·lel a la façana est que quedava 1,5 metres per sobre del terra del pati.
Des d’aquest carrer hi havia una escala amb sis graons que baixaven fins al
pati, davant del nàrtex sud. El pati estava completament pavimentat amb lloses
de pedra, i moltes d’aquestes lloses servien de làpides. En el pati s’hi van
trobar restes de khatxkars (esteles que tenen gravada una creu). Es va trobar
un passadís que tenia làpides, que anava des del pati fins a la paret est de
l’església. Davant d’aquesta paret hi havia unes escales per baixar a una
habitació voltada, que quedava sota del carrer i que podia ser un mausoleu.
Construït contra la façana sud de l'església hi ha un nàrtex
que probablement data de principis del segle XIII. A les parets hi havia moltes
inscripcions armènies, la més antiga és del 1215 i la darrera dels 1348. Molts
d’aquestes inscripcions són de temàtica laica, com per exemple decrets que
esmenten exempcions o reduccions d’impostos i taxes comercials. Això indica que
el nàrtex es feia servir tant per a qüestions seculars com religioses.
Ani era una ciutat molt poblada, amb moltes esglésies,
dediferents mides i també edificis construïts amb materials menys resistents i
que al llarg del temps s’han esfondrat.
L’únic carrer que encara és més o menys visible és el que va
des de la porta del lleó fins a la mesquita Minuchihr, passant pel minaret
caigut de la mesquita d’Abu’l Muamran.
És per aquest carrer que continuem la nostra visita i ens
aturem per veure el minaret caigut.
De la mesquita d’Abu’l Muamran tan sols queden les restes del
minaret que va caure en el 1890. Aquest minaret octogonal era molt alt i
destacava molt, i de seguida va aparèixer en els primers gravats d’Ani. Encara
es pot veure que a l’interior hi havia una escala de cargol.
Una de les coses que em va cridar l’atenció del minaret caigut
és la seva caiguda. Com que era molt alt, devien cedir els fonaments i va caure
de costat; no es va esfondrar, sinó que és com si hagués caigut sencer i
després, amb la patacada s’hagués fragmentat. Tot això son elucubracions meves.
I el que deia que em va cridar l’atenció, es com es fragmenta un cop a terra,
com si fos a “rodelles”. No sé explicar-ho, a la fotografia potser s’entén una
mica el què vull dir.
Continuem pel carrer principal per arribar a la mesquita
Minuchihir.
Per aquest carrer es van veient els fonaments dels diferents
edificis i d’alguns encara es conserva alguna porta.
Em sembla que tot aquest carrer és el Basar, i les botigues es
van anar construint al llarg dels segles, entre el XI i el XIII.
La data exacta de la construcció no es coneix i hi ha molta
controvèrsia entre armenis i turcs.
Segons uns, majoritàriament armenis, aquest edifici es va
construir abans de la conquesta turca; hauria sigut un palau de l’època de la
dinastia bagràtida, i més tard s’hauria convertit en mesquita. Tenint en compte
que es troba al costat de les muralles i la seva aparença fortificada, s’ha
suggerit que podia haver sigut originalment una duana.
Altres investigadors diuen que es va construir com a mesquita,
però que seria del segle XII o XIII. I sembla que es van aprofitar els
fonaments d’una altra estructura anterior. Per altra banda, el minaret és
anterior a l’estructura actual de la mesquita i la seva ubicació respecte al
cos de la mesquita és estrany, el que fa pensar que corresponia a una mesquita
anterior.
A finals de la Primera Guerra Mundial aquest museu va ser
saquejat. Diuen que fins a la dècada de 1990 encara es podien veure petits
fragments de vidre per terra, probablement de vitrines, i fragments escultòrics
a la base de la mesquita que podrien haver estat llançats des de les seves
finestres. El paviment de pedra del terra també va desaparèixer després de la
destrucció del museu.
Fotografies antigues revelen que en la paret que va col·lapsar
hi havia diverses inscripcions. Una d’elles, en persa, en la que es menciona un
governant del 1330 i que l’emir Minuchihr havia fundat aquesta mesquita. A sota
hi havia una inscripció en armeni.
El minaret octogonal té escrita la paraula àrab “Bismillah”
(“En nom de Déu”) en escriptura cúfica.
Des dels grans finestrals de la mesquita hi ha vista sobre el
riu.
Just darrera de la mesquita hi ha el barranc per on passa el
riu Akhurian, i es veu part del pont que es va construir en època Bagràtida, en
el segle X o XI. Altres fonts diuen que és del segle XIII.
A la part més alta de la ciutat hi havia la ciutadella, o la
fortalesa interior. Tenia defensa natural, ja que el lloc té penya-segats per
tres costats, així i tot estava envoltat per una muralla, amb torres en el
cantó nord i al nord-oest tenia la porta d’entrada.
Sota la porta, per sobre del nivell del sòl original, es van
descobrir canonades d’argila que portaven aigua a la ciutadella; l’aigua
provenia d’una font situada a gairebé onze quilòmetres de la ciutat.
Durant les excavacions del 1907 es van troba fragments
d’inscripcions en grec, que podrien ser del breu període en que Ani estava
governada pels bizantins.
L’origen de la ciutadella seria una construcció urartiana,
després ocupada i suposo que modificada per la dinastia dels Kamsarakan, en el
segle IV. Es va desenvolupar més durant el període Bagràtida, quan es van
construir bells palaus, esglésies i banys.
Va ser emprada també durant el període Seljúcida. Es va trobar una
inscripció, l’any 1907, i un relleu d’un lleó, que probablement estava en una
de les portes de la ciutadella.
De tot el que hi havia hagut a dins de la ciutadella no queda
pràcticament res, però la vista des de dalt és interessant.
La catedral es va començar a construir l’any 989. El rei Smbat
II va encarregar a l’arquitecte Trdat el disseny de la catedral per a la nova
capital del regne d’Armènia. Segons una de les inscripcions que s’ha trobat
quan aquell mateix any va morir el rei, la construcció es va interrompre i no
es va reprendre fins al 993; en aquest impàs l’arquitecta havia anat a
supervisar la reparació de la cúpula de Santa Sofia a Constantinoble. L’any 993
Trdat tornava a Ani reprenia les obres de construcció de la catedral. La reina
Katranideh(Caterina), esposa del reiGagik I, successor de Smbat II, va ser la
impulsora de la continuació de l’obra, segons consta en una inscripció. La
catedral es va acabar l’any 1001 o 1010 (diuen que depèn com es llegeixi la
inscripció).
S’han trobat inscripcions de les dècades de 1140 i 1150, en les
que s’informava als habitants d’Ani sobre projectes de la ciutat, com la
renovació de les muralles, la instal·lació d’obres hidràuliques i l’alleujament
de la càrrega fiscal sobre els habitants de la capital.
La ciutat va formar part de l’Imperi Bizantí des del 1045 fins
al 1064, quan va caure en mans dels Seljúcides. Llavors la catedral va ser
reconvertida en mesquita; el nom que l’hi van donar va ser Mesquita Fethiye o
Mesquita de la Conquesta. Durant el setge de la ciutat la catedral va tenir una
importància simbòlica; mentre els turcs victoriosos saquejaven la ciutat, un
d’ells va pujar al sostre de la catedral i va enderrocar la gran creu que hi
havia a la part superior de la cúpula cònica. Diuen que més tard es va posar
aquesta creu sota el llindar d’una mesquita perquè la gent en entrar la
trepitgés.
L’any 1213 un ric comerciant, Tigran Honents, va patrocinar la
restauració de les escales, a més de patrocinar la construcció de l’església de
Sant Gregori.
Amb l’atac i saqueig de la ciutat per part dels Mongols, en el
1239, la catedral ja va patir desperfectes, però ho va acabar d’adobar el
terratrèmol del 1319, que va provocar el col·lapse del sostre cònic. Hi va
haver altres terratrèmols, en el 1832, el 1840, 1988 que han fet caure diverses
parts de la catedral.
També hi ha hagut, com en la resta de la ciutat, les destrosses
provocades pels saquejadors que busquen tresors. Els treballs de conservació
van començar en el 2018.
La catedral era l’edifici més alt de la ciutat, feia 38 metres.
Una altra de les esglésies que veiem és la de Sant Gregori, de Tigran Honents, el ric
comerciant que he mencionat abans. També es coneix com l’església grega.
D’aquestes esglésies el què més m’agrada és l’estructura i el
contrast amb l’entorn. Em costa imaginar-les dins de la ciutat, ja que a
Armènia la majoria que recordo estaven com aquí, sobre un turó, aïllades...
En l’època bizantina es pensa que a l’església se seguia el
ritus ortodox georgià; els frescos de l’interior són obra d’artistes georgians.
Tot l’interior estava cobert de frescos, de la mateixa època
que l’església. Hi ha dues temàtiques en les pintures: la vida de Crist i la
vida de Sant Gregori l’il·luminador, que és al que està dedicada aquesta
església.
Aquí els banys, del segle XIII, quatre espais amb aigua a
diferent temperatura.
Passem pel costat de l’església del Redemptor. Es va construir
cap al 1035;està plena d’inscripcions on hi diu que la va fer construir el
príncep Ablgharib Pahlavid per custodiar-hi un fragment de la Santa Creu. Havia
obtingut aquesta relíquia quan va visitar Constantinoble.
En una altra inscripció es deixa constància de que es va
restaurar en el 1193 i que aquesta restauració la va fer el sacerdot Trdat; va
ser llavors que es va afegir una hostatgeria pels peregrins. Una altra
inscripció es diu que es va fer una nova reforma en el 1291, en la que es va
afegir un campanar davant de l’entrada. Hi ha una altra inscripció del 1342
referent a restauracions.
En el 1912 els russos van fer alguna restauració i van muntar un petit museu al seu interior. Durant una tempesta, en el 1957, part de l’església es va ensorrar. Llegeixo que en alguns llibres diuen que va col·lapsar en la dècada de 1930,peròen canvi, la gent local diuen que va ser en la dècada de 1950, que van sentir el soroll que feia en caure els blocs de pedra. El que quedava va patir els estralls del terratrèmol del 1988.