Pel camí fem una parada en el petit poble de Yavuzkoy, per veure el paisatge de les valls georgianes.
L’est de Turquia em té gratament sorpresa per la gran
diversitat paisatgística i cultural que hi ha. La primera part del viatge, al
sud, amb un clima tòrrid, en canvi aquesta zona, més al nord, les temperatures
són agradables, l’entorn és molt més verd, envoltat de muntanyes... Les
carreteres també, si no recordo malament, molt menys transitades.
Cevizli es troba a uns 15 km de Şavşat En aquest poble hi ha l’església de Tbeti (o Tibeti), en ruïnes. Es troba a uns 1.200 metres d’altitud. El poble està a uns 1.200 metres d’altitud en una zona de boscos i llacs. Antigament aquest poble s‘anomenava Tbeti, i diuen que possiblement fa referència a que és una zona de llacs; el districte dels llacs en georgià s’anomena tba-eti.
Quan estem veient les restes de l’església arriba un petit grup de gent, són georgians, segons m’explica una de les dones, i em diu que abans això pertanyia a Geòrgia. És un grup religiós, amb un sacerdot i fan una cerimònia, cremen encens, beneint les pedres i fent-hi petons... Recorren tots el racons.Aquí hi havia hagut un monestir a l’època medieval, quan
formava part del principat de Taoklarjètia, al sud-oest de Geòrgia.
En alguns llocs parlen d’església, en altres de catedral; era
l’església principal del monestir.
En la primera part del segle XI es van fer algunes reformes i es va ampliar. S’han trobat pedres ornamentals del segle XI però també del XIII. Per tant la construcció va ser en tres fases: segle X, XI i XIII.
Després de l’ampliació i reforma del segle XI es va convertir en una església amb cúpula i planta cruciforme. Es va construir una galeria que estava reservada per les dones; això era freqüent en les esglésies a partir del segle X i fins el segle XIII.La cúpula era circular per dins i hexagonal per fora i amb una
coberta cònica.
Hi havia hagut un relleu en un bloc de pedra grisa, del
governant, Aixot Kukhi, subjectant una maqueta de l’església. Quan la van
trobar tot el relleu estava molt danyat, havia estat sotmès a cops, tant la
figura humana com la maqueta. Diuen que semblava que la figura tenia barba i
duia una llarga gorra teixida de llana gruixuda al cap. Aixot estava
representat amb botes, vestit amb una llarga túnica feta de tela gruixuda
brodada amb imatges de lleons i a sota una altra peça de roba subjectada per un
cinturó ampla.
L’any 995, Ioane Mtbevari, compositor de cançons religioses i
traductor d’obres gregues al georgià, va crear l’Evangeli de Tbeti. El bisbe
Samuel del Tibeti va encarregar que fos decorat amb miniatures en la tradició
d’il·luminació manuscrita bizantina.
Fins la segona meitat del segle XVII va funcionar com església
cristiana; després es va reconvertir en mesquita i va tenir aquest us fins a
finals del segle XIX.
Hi ha una representació que va fer un historiador i arqueòleg
georgià, l’any 1879, Dmitry Bakradze. També l’arquitecte rus Andrey
Mikhailovich Pavlinov va visitar l’església en el 1888 i va publicar les seves
observacions, un plànol i unes fotografies.
Cap al 1960, Nicole i Jean-Michel Thierry van ser els primers
historiadors de l’art que van obtenir permís per fer un viatge d’investigació
per la regió, després de la Segona Guerra Mundial. Però l’any 1961 el governador del districte Şavşat
la va fer dinamitar. L’església va quedar molt danyada i la cúpula que no havia
caigut en un primer moment, es va esfondrar més tard.
Vam deixar al grup de georgians fent la seva cerimònia, i vam
baixar a peu per la carretera per anar veient les tombes i gaudir del paisatge.
Les tombes estan en el jardí de les cases; ens expliquen que ho fan per evitar
que els hereus venguin la finca i que segueixi a la família.