15 de novembre 2024

Est de Turquia-67. Mar Negra. Pont de Kale i Monestir de Sumelà.

Al dia següent vam sortir a 2/4 de 7 del matí, per anar a visitar el monestir de Sumelà. Abans vam fer una parada per veure un altre pont otomà, el pont de Kale, construït en el segle XVIII.

El monestir de Sumelà és el monument més important de la regió de la mar Negra. Es troba a l’oest d’Ayder, a uns 200 km, i a uns 45 km de Trebisonda i de la costa. De fet per arribar fins aquí hem anat per l’autovia de la costa fins a Trebisonda i després hem entrat de nou cap a l’interior.

El monestir de la Santíssima Mare de Déu de Sumelà o monestir de Sumelà és un monestir de l’Església Ortodoxa Grega dedicat a la Verge Maria.

Es troba a la muntanya Melà; Su Melà és grec i es tradueix com Turó Negre. Està dins a les muntanyes Pòntiques. Hi ha altres autors que diuen que el nom del monestir deriva de la paraula Sumeli, de la llengua lazi, que es tradueix com Trinitat.

El monestir es troba en un penya-segat, a una altitud d’uns 1.200 metres.

És una important  atracció turística i quan hi vam anar nosaltres era dia festiu i estava molt ple de gent.

Aquest monestir en grec és Panagia, que vol dir Tota Santa, que és el nom pel que és coneix a la Verge Maria en la religió ortodoxa. La Verge Maria és venerada tant pels cristians com pels musulmans, per ser la mare de Jesús, que per uns és el fill de Déu i pels altres és un profeta.

El monestir es va fundar l’any 386, durant el regnat de l’emperador Teodosi I. Els fundadors sembla que eren dos monjos d’Atenes, Bernabé i Sofroni. El monestir es va fer famós per una icona de la Mare de Déu, coneguda com “La Santíssima que escolta amb rapidesa” i es diu que la va pintar l’apòstol Lluc.

Segons una llegenda dos monjos que vivien en llocs diferents, un a Atenes i l’altre a Istanbul, van tenir el mateix somni, i van emprendre un llarg viatge per trobar la cova que apareixia en el somni. En el somni veien a Jesús i Maria en una cova i María deia que sant Lluc havia pintat una icona que els àngels havien dut fins a la cova. Els dos monjos es van trobar al port  de Trebisonda i quan van trobar la cova i la icona del somni van decidir convertir la cova en una església.

La icona de la Verge Maria, que en algun lloc diuen que era la Verge Negre o Maria Negra, feia miracles.

Quan van morir els monjos fundadors se’ls va enterrar en aquesta església i se’ls va venerar com a sants; de seguida es va convertir en un important centre de peregrinació. 

Al llarg de la seva història el monestir va quedar en ruïnes diversos cops i va ser restaurat per diversos emperadors. Durant el segle VI, va ser restaurat i ampliat pel general Belisari, a instàncies de Justinià I. La forma actual correspon a la reforma que es va fer el segle XIII, quan era un monestir important de l’Imperi de Trebisonda.

Hi ha dos emperadors que van dotar el monestir amb riqueses, Joan II Comnè (1118-1143) i Basili I Comnè (1332-1340), però la donació més gran es va fer durant el regnat d’Aleix III Comnè (1349-1390). Segons la llegenda, el jove Aleix es va salvar d’una tempesta gràcies a la Verge i en agraïment va ordenar restaurar el monestir.

Un crisòbul o butlla d’or era un document solemne dels emperadors bizantins; se n’ha trobat un del 1365 posa de manifest la llibertat i autonomia de la que gaudia el monestir. En aquest crisòbul s’esmenten totes les propietats que tenia i els impostos dels que estaven exempts. A més, es concedia al monestir un import anual, procedent dels fons imperials. Amb el següents emperadors va seguir obtenint noves donacions imperials.

Tenint en compte els privilegis de que gaudia, després de la conquesta otomana, per part del soldà Mehmed II en el 1461, se li va concedir la protecció del soldà, i aquesta protecció la van renovar els seus successors.

L’any 1682 i durant les següents dècades aquí hi havia un important centre d’ensenyament grec, l’Escola de Trebisonda. Era un destí popular, tant per als monjos com per als viatgers.

L’Imperi Rus va ocupar Trebisonda en el 1916 i després va capturar el monestir. L’any 1923 va quedar abandonat, arran dels intercanvis forçats de població entre Grècia i Turquia. 

Els monjos que marxaven no se’n podien endur res amb ells, pel que van decidir enterrar la icona de la Verge sota el terra de la capella de Santa Bàrbara. L’any 1930, un monjo va tornar en secret a Sumelà per recupera la icona i la va dur al nou monestir de Panagia Soumela, prop de la ciutat de Naousa, a Macedònia (Grècia). El mateix any 1930 hi va haver un incendi i les parts de fusta del monestir es van cremar. Després hi va haver saquejadors i vàndals que van fer malbé encara més el recinte.

Actualment el monestir és una atracció turística. Tant per l’entorn com pel seu significat cultural i religiós. Torna a haver-hi pelegrinatge des de Grècia i Rússia. El 15 d'agost (festa de l’Assumpció) de 2010, s’hi va poder celebrar una litúrgia ortodoxa. El Patriarcat Ecumènic de Constantinoble va emetre un permís especial per visitar el monestir i assistir a la cerimònia. Només es va permetre l’entrada a 450 - 500 visitants dins el monestir, però es van posar pantalles a l’exterior, a una certa distància del monestir, per poder-ho seguir.

Hi ha un autobús que et porta fins al peu de l’escala des d’on s’accedeix al monestir. Es va pujant pel bosc, en un passeig molt agradable, malgrat la gran quantitat de gent que hi ha.

El primer que es veu quan arribes al peu del penya-segat és l’aqüeducte, enganxat a la roca. Aquest aqüeducte subministrava aigua al monestir; està restaurat.

A l’extrem hi ha l’escala per accedir a la porta d’entrada, que, en ser dia festiu, és petita per la gran afluència de gent que hi ha.

Un cop creuada l’entrada cal tornar a baixar per arribar a la plaça central del complex monàstic.

Els elements principals són l’església de la roca, diverses capelles, cuines, habitacions per a estudiants, una casa d’hostes, una biblioteca i una font sagrada venerada pels cristians ortodoxos orientals.

La cova, que es va convertir en una església, constitueix el centre del monestir. La biblioteca està a la dreta.

L’edifici que té un balcó a la part frontal del penya-segat, que data del 1840, és on hi havia les cel·les dels monjos i va servir també d’habitatge per als hostes. El disseny dels armaris, fornícules i llars de foc de les habitacions que envolten el pati tenen influència de l’art turc.

El més impactant són els frescos de l’església de la roca; n’hi ha tant a l’exterior com a l’interior. Els frescos més antics són de l’època d’Aleix III de Trebisonda (1349-1390) i es troben a la paret interior de l’església. Els frescos de la capella, van ser pintats en tres períodes diferents i són de principis del segle XVIII. En els frescos es representen escenes bíbliques relacionades amb la història de Crist i la Verge Maria.

Aconseguir fer fotografies sense gent és impossible.

Durant els treballs de restauració realitzats en els últims anys, es va trobar un passadís secret i es van descobrir nous frescos, on el passatge condueix a una capella, on es representen “El cel i l’infern” i “La mort i la vida”.

Hi ha un brollador sagrat, diuen que l’aigua ha estat sortint durant segles sense interrupció; es considera sagrat perquè diuen que aquesta aigua té propietats curatives; aquí hi venen tant cristians com musulmans.




Després de la visita del monestir ens dirigim cap a la costa, però abans d’arribar-hi, a uns 17 km de Sumelà ens aturem a Maçka per dinar.

Maçka es troba a l’interior, a uns 30 km de Trebisonda, que està a la costa de la mar Negra.

Quan estàvem aquí vaig veure alguna referència al monestir de la verge negra; en aquell moment vaig pensar que era un altre monestir, però ara  me n’adono que es referia al de Sumelà.

Al segle XII era comú representar a la Mare de Déu en negre, per emfatitzar el seu rostre misteriós. Aquestes icones s’anomenaven Mare de Déu Negra, i es troben en l’art georgià de l’Europa de l’Est; hi ha qui diu que poden tenir reminiscències de l’art indi antic. Aquestes madones negres es troben generalment a les altures dels boscos de les muntanyes prop d'una font curativa i es creu que hi arriben amb un propòsit miraculós. Aquests llocs es converteixen en un lloc de pelegrinatge per als cristians.

La icona del monestir de Sumelà podria ser negra per la fusta que s’havia emprat, que fos fosca. No s’ha investigat prou per saber l’edat de la icona, ni per saber si realment és una veritable Verge Negra o no.

Com deia abans, la paraula grega Mela vol dir fosc o negre. D’aquí vindria Sumelà; i tant pot fer referència al bosc on es troba, que és fosc, com a la icona de la Verge Negra.