29 de maig 2025

Pakistan-47. Mohenjo Daro: el museu

Vam arribar a Mohenjo Daro a primera hora de la tarda. Ens allotjàvem a la casa d’hostes que hi ha al costat del recinte arqueològic, i que és on s’allotgen els arqueòlegs durant les campanyes d’excavació. Això ens va permetre visitar una part del recinte a la tarda i una altra al matí següent; també tenia el seu encant passar la nit a tocar de les restes de l’antiga ciutat, i poder passejar per allà a primera hora del matí, sense gent i gaudint del silenci.

En aquest plànol es pot veure la ubicació del nostre allotjament, al costat del museu, i de les diferents parts que formen el recinte arqueològic.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Moenjodaro_travel_map.png

El jaciment de Mohenjo Daro va ser declarat Patrimoni de la Humanitat l’any 1980; Harappa, al Panjab, i Mohenjo Daro, al Sind, són dels principals jaciments de la civilització de la Vall de l’Indus.

En aquest altre mapa es poden veure els diferents assentaments de la civilització de la vall de l’Indus. Mohenjo Daro actualment està molt a la vora del riu, però antigament el riu estava més a l’est, el llit del riu sec Ghaggar Hakka. 

https://routledgetextbooks.com/textbooks/9780415498647/chapter-4.php

Ja ho vaig comentar en parlar de Harappa, però un breu recordatori va bé per situar-se: James Lewis (conegut com Charles Masson, 1800-1853) quan va desertar de l’exèrcit de la Companyia de les Índies Orientals va viatjar per tota l’Índia i l’any 1829 va trobar Harappa. Quan va tornar a Gran Bretanya va publicar un llibre sobre els seus viatges i la part corresponent a Harappa va cridar l’atenció d’Alexander Cunningham (1814-1893), un enginyer britànic apassionat per la història antiga, que l’any 1861 va fundar el Servei Arqueològic de l’Índia. Cunningham va començar les excavacions a Harappa i va publicar els primers resultats en el 1875.

L’any 1904, el nou director del Servei Arqueològic de l’Índia, John Marshall (1876-1958), va visitar Harappa i va arribar a la conclusió de que el jaciment representava una antiga civilització desconeguda fins a aquell moment. Es va iniciar una excavació més completa de Harappa i més o menys al mateix temps se’n va assabentar de que hi havia un altre jaciment al que la gent anomenava Mohenjo Daro, o monticle (o turó) dels morts, en referència a que allà hi havia molts ossos, tant d’animals com d’humans.

Les excavacions a Mohenjo Daro van començar la temporada de 1924-1925 i es quan es va veure que hi havia una gran semblança amb Harappa, el que indicava que les dues ciutats pertanyien a la mateixa civilització, la de la Vall de l’Indus.

Les ruïnes arqueològiques es troben a la riba dreta del riu Indus, a 510 km al nord-est de Karachi, i a 28 km de la ciutat de Larkana.

Les ruïnes arqueològiques de Moenjo Daro comprenen la ciutat planificada més antiga del subcontinent indi, i van exercir una gran influència en la posterior urbanització dels assentaments humans a la península índia. És l’assentament urbà més ben conservat del sud d’Àsia; es remunta a principis del 3r mil·lenni aC. L’època de màxim esplendor de la civilització de l’Indus va ser entre el 2500 i el 1500 aC.

Les ruïnes arqueològiques de Moenjo Daro comprenen estructures de maó cuit que cobreixen 240 ha, de les quals només se n’ha excavat una tercera part.

Em sembla que no està clar encara si Harappa i Mohenjo Daro van ser contemporànies o bé si una ciutat va succeir a l’altra.

El nom de la ciutat ho he trobat escrit tot junt, Mohenjodaro, amb guionet, Mohenjo-Daro, i també separat que és com ho vaig escrivint jo.

Comencem visitant el museu, que es va construir a la dècada de 1960. Hi ha 40 vitrines amb els artefactes descoberts en aquest lloc, de la cultura de la vall de l’Indus i de jaciments anteriors.

Hi ha peces de ceràmica, segells, joies, instruments musicals, vaixelles de fang, ornaments fets de fang i argila i de lapislàtzuli, cossos humans, etc. Malauradament les dues peces més rellevants no estan aquí; una és la noia ballarina que es troba al Museu de Delhi i l’altre és l’estàtua del rei sacerdot que està al museu de Karachi.

Al museu hi havia alguna representació de com devia ser la ciutat emmurallada, però les fotografies m’han quedat desenfocades. He trobat un vídeo sobre Mohenjo Daro interessant i un dibuix de com se suposa que era la ciutat. https://www.youtube.com/watch?v=LspJEfybdUg

Mohenjo Daro consta de dos sectors: l’àrea de la ciutadella a l’oest, on es va construir l’stupa budista sobre les ruïnes de l’antiga ciutat, al segle II dC, i a l’est, les ruïnes de la ciutat baixa, que s’estenen al llarg de la riba del riu Indus. Aquí els edificis es distribueixen al llarg de carrers que es creuen entre si en angle recte, en una forma molt ordenada de planificació urbana que també incorpora sistemes de sanejament i drenatge.

L’extinció de la cultura de la vall de l’Indus segueix sent un misteri; antigament s’havia especulat sobre la invasió ària, però actualment s’ha descartat i s’atribueix als desastres naturals.

Els rius provocaven grans inundacions, però aparentment cap a mitjans del 2on mil·lenni aC hi va haver aixecaments tectònics entre Mohenjo Daro i la mar, aquest augment sobtat de la costa devia provocar un estancament del drenatge de l’Indus i dels altres rius, provocant greus inundacions a les valls fluvials, i la pujada del nivell freàtic subterrani, contribuint a un augment de la salinitat del sòl fins al punt que va ser impossible mantenir la població dels grans assentaments urbans. L’economia devia decaure ràpidament i els habitants de les ciutats a la vora del riu es van veure obligats a emigrar gradualment a territoris més fèrtils.  Les excavacions realitzades suggereixen que Mohenjo Daro va patir més d’un cop inundacions devastadores de profunditat i durada anormals. I s’especula sobre si Harappa podria haver succeït, o almenys sobreviure, a Mohenjo Daro.


En aquest plànol es veu Mohenjo Daro amb el canal que l’encercla, de color blau. Les zones grogues són les que s’han tractat i les que estan en vermell les que corren perill.

Els segells representen diversos animals, figures humanes i fins i tot deïtats, juntament amb inscripcions pictogràfiques, en l’escriptura de la vall de l’Indus. Els animals que es veuen en els segells són variats s'han inscrit en aquests segells són variats i hi apareix també el llegendari unicorn, una criatura misteriosa que apareix amb molta freqüència i sembla haver tingut un significat icònic per a la gent de la vall de l’Indus. Altres animals inclouen dos tipus diferents de bous, rinoceronts, tigres, llebres, gavials, elefants, antílops i búfals.

Hi ha proves que suggereixen que la gent podria haver cregut en una forma molt primerenca d’hinduisme, amb una de les deïtats representades en aquests segells que es creu que s’assembla a Xiva, i altres semblen correspondre a deïtats posteriors en el sistema de creences hindú modern.



















El museu està en uns jardins, a l’exterior del recinte arqueològic. Hi ha algunes peces decoratives, com un plànol en relleu molt aproximat.

En aquest jardí hi ha una escultura en bronze d’una noia; és una còpia en gran d’una de les peces més famoses trobada en aquest jaciment. La peça original és més petita, 10,5 cm d’alt; es va trobar l’any 1926 i la van anomenar la noia ballarina, tot i que no hi ha cap evidència que indiqui que fos ballarina.

La troballa d’aquesta estàtua va donar lloc a dos descobriments importants sobre la civilització de l’Indus: primer, que coneixien la barreja de metalls, la fosa i altres mètodes sofisticats de treball amb el mineral, i en segon lloc que l’entreteniment, especialment la dansa, formava part de la cultura.