Estem allotjats a
l’hotel Casagranda, que segons el rètol que hi ha a la porta té més de 100 anys
d’història i professionalitat. Va ser inaugurat en el 1914 i segons hi posa en
el mateix rètol, és un col·lectiu de treballadors. Funciona com a cooperativa?
Ni idea.
És un hotel amb encant
i molt ben situat, a la plaça Céspedes, al costat de la catedral... Ubicació
perfecte.
La catedral està
restaurada, o en procés, ho estaven preparant tot per la visita del papa a
finals de setembre. La que es veu actualment, un edifici de color gris i blanc,
és del 1813.
Santiago, com molts
altres racons d’aquest país, em genera sentiments contradictoris. Per una banda
m’atrau, m’agrada, té un toc entranyable i alhora, em repèl la situació, els
pidolaires, la decadència i més que això els contrastos.
En general em va
semblar menys senyorial que altres ciutats i vaig trobar moltíssima més gent a
les places i parcs bevent, amb l’ampolla de rom al costat, a vegades demanant però
altres nom, passant el temps així. Molta gent ens avisa que anem amb compte,
que hi ha molts delinqüents, que vigilem les nostres pertinences, que vigilem
amb els que van en moto.
Hi ha moltes cases que
tenen patis interiors, molt bonics, arreglats i cuidats. Però també cases que
cauen a trossos. Aquests contrastos tant marcat m’encongeixen el cor.
Vaig passar per davant
d’una farmàcia i vaig entrar. Va ser impactant. Un establiment bonic, amb uns
grans armaris en fusta... gairebé buits. Tenien molt pocs productes. I em va
xocar la forma d’ordenar-los. Tenien l’espai per líquids, el de cremes i el de
pastilles. Ho vaig trobar molt curiós. A més com en altres establiments hi ha
via els productes lliures i els reglats (crec que en deien així), que erra els
que es venen sense recepta o amb recepta.
A la plaça Céspedes
sempre hi ha algun que altre músic, i també la gent esperant a la sortida de
l’hotel perquè els hi donis un sabó o alguna peça de roba.
Va ser un mes d’agost
de molta calor i la sequera es feia notar en tot el país i en especial en
aquesta part oriental que és més calorosa. Jo trobava que feia una calor
espantosa, però ells també se’n queixaven, deien que era excepcional.
Algunes persones pel
país em van comentar que no estan preparats per rebre una gran afluència de
turistes, que no tenen recursos suficients. Un home mig bromejava dient que els
americans quan hi vagin hauran de portar-se el menjar perquè si no n’hi ha,
encara que tinguin diners no en podran aconseguir. I això passa amb coses tan
bàsiques com l’aigua embotellada.
Vam visitar la casa-
museu del poeta José Mª Heredia, que va néixer en el 1803 i que a més de poeta
va lluitar per la independència del país. En moltes d’aquestes cases museu em
fa gràcia trobar-hi objectes que em recorden els que es veien per aquí quan jo
era petita. Poden ser estris de cuina, mobles, objectes de decoració... mil i
un detalls que em resulten familiars.
Va
ser atacada diversos cops per pirates i corsaris i expliquen que en el 1554 va
ser el corsari francès Le Clerc, al que anomenaven “pata de palo”, el va
saquejar la ciutat. Aquest normand es va enfrontar diverses vegades als
espanyols i als anglesos, i va morir perseguint als espanyols. Però abans va
atacar Santiago on hi va arribar amb 8 vaixells pirates i uns 800 homes.
La
badia de Santiago va ser la porta d’entrada dels primers esclaus africans a
l’illa, que van contribuir al que és ara la nació cubana. Després de la revolta
a Haití en el 1791, molts francesos van arribar a aquestes costes buscant un
refugi. les costes cubanes. També van arribar aquí jamaicans, xinesos i
catalans.
Els
primers 25 anys del segle XIX van arribar moltíssims catalans a la ciutat, i es
dedicaven a oficis diversos, però una gran majoria es dedicaven al petit
comerç, “bodegas” i diu que eren tants que es va acabar associant el nom de
“bodeguero” al de catalan. I si el propietari d’una bodega era negre, es
parlava del negre català. Així que “negre català” volia dir un bodeguer negre.
I la frase que es veu que es va posar de moda “quien fuera blanco aunque fuera
catalan”, no tenia res a veure amb un rebuig als catalans sinó que era ansies
de ser blanc, que era la classe privilegiada, encara que un fos un botiguer
(bodeguero) que no era una professió de massa prestigi.
En
algun lloc consta que van arribar a publicar fins a sis diaris en català-castellà,
tot i que només se n’han trobat dos. “Lo fill de l’pardal” que es va fundar a
l’Havana en el 1869. Deia que era un periòdic lliberal “que fará riure, plorá, estornudá
i badallá a’l que en tingui ganes puig no mes val un ral”. Només s’ha trobat el
primer exemplar, o sigui no està clar si va tenir més números o va ser un
fracàs.
L’altre diari era
“l’Almogavar” que va durar dos anys. En un dels anuncis d’aquest diari una
botiga de robes de l’Havana deia que et podien atendre en sis llengües,
espanyol, francès, anglès, alemany italià i català. És el que els historiadors
dient que posa en evidencia que el català no era tan sols una llengua que es
parlés en família sinó que havia passat a l’àmbit públic.
Després de passejar pel
centre vam anar a la caserna de Moncada (cuartel de Moncada). És una visita
gairebé obligada ja que és aquí quan en certa forma es va iniciar la revolució.
Aquesta caserna és del
voltant del 1860; a més de les tropes militars hi havia també presos. I també a
finals de segle tenia un hospital militar. Estava ubicat a les afores de la
ciutat, tot i que ara ja es pràcticament a dins.
Durant la guerra dels
deu anys per la independència es va reforçar i es va construir una torre de
vigia que es va anomenar “el Palomar” ja que es d’on sortien els coloms
missatgers. Des d’aquí es podia veure tant la badia de Santiago com la
muntanya, sierra maestra.
Aconseguida ja la
independència, en el 1909 la caserna canvia de nom i rep el nom de Moncada, en
honor d’aquest general que va lluitar contra els espanyols.
L’assalt a la caserna per part dels revolucionaris va ser un pla
ideat per Fidel Castro i dos companys més del grup. La matinada del 26 de
juliol del 1953 un grup de 135 persones, amb uniformes de l’exèrcit, es van
dividir en tres grups, un dirigit per Fidel, per atacar la fortalesa. Els
altres dos grups s’apoderarien de l’hospital i del palau de justícia, que eren
edificis que estaven al costat. Una d’aquestes columnes la dirigia Raul Castro.
Fidel va ordenar la
retirada. Batista va decretar l’estat de setge a la ciutat i es van suprimir
totes les garanties constitucionals en tot el país. Es va imposar la censura en
els medis de comunicació i hi va haver una gran repressió.
Haydée, pels més
ortodoxes del partit, era considerada una liberal. Defensava als marginats i
als homosexuals, no era comunista. Es va suïcidar l’any 1980, als 57 anys
d’edat. Alguns deien que no havia arribat a pair la mort del seu germà i el seu
promès. La seva filla ho nega. Altres veus diuen que ja no se sentia
identificada amb la direcció que prenien les coses.
Com ja he dit,
l’edifici ara és una escola, però hi ha una part convertida en museu. És interessant.
Un més dels molts museus al voltant de la revolució, dels enfrontaments, de les
seves principals figures.... la calor, la diarrea que feia dies que no em
deixava i la saturació del tema, van fer que no m’hi entretingués massa. Les
explicacions que anava donant la guia del museu em resultaven excessives. I
vaig acabar mirant molt per sobre les darreres vitrines i panels i sortint a
respirar la calor exterior i l’aire lliure.
Aquí la calor es nota
més que en altres llocs i després de dinar ens vam refugiar a l’hotel una
estona. El termòmetre que hi ha a la plaça Céspedes marcava 40 º C. Quan vaig
tornar a sortir a 2/4 de 6 havia baixat un grau! Al vespre era quan s’estava
millor, a uns 28 ºC.
Per tot arreu la gent
se’t dirigeix parlant en anglès. I demanen molt, de tot, bolígrafs, sabó... Em
deien que alguns aquesta ja és la seva professió i que després tot això ho
venen. Molts borratxos.
La sensació que tenia és que hi ha molts dels que demanen que realment ho
necessiten. Però també tenia la sensació de que tot està vigilat, controlat.
De fet cada barri té
els seus vigilants, els que fan la llista de qui és perillós,
antirevolucionari. Hi ha la llei de perillositat social, que molts dels
dissidents cubans consideren abusiva.
Aquí va ser on es van
assentar els colons francesos que fugien de la revolució haitiana del 1791. Amb
ells van portar els costums d’Haití, la cultura, danses i tradicions.
Les casetes que hi
ha al llarg de l’escalinata son senzilles però estan ben cuidades i pintades de
colors. És agradable. Un cop a dalt trobem el museu de la clandestinitat, que
ja estava tancat.
Des d’aquí dalt hi
ha vista sobre el mar i també sobre la ciutat. Es poden observar els
contrastos. Passejant pel barri trobes cases cuidades, d’una sola planta amb
porxo d’entrada i altres que són gairebé barraques.
En una placeta,
crec que era la mateixa on hi ha el museu de la clandestinitat, hi ha unes senyores assegudes a la porta de
les seves cases. Una ens explica que allà hi va viure Fidel quan era petit. Em
va sorprendre que no hi hagués res que ho indiqués. Potser esperen a que mori
per posar-hi la placa. Les dones ens van preguntar si no volíem comprar casa,
que elles volien vendre la seva.
Aquest passeig es va
construir per l’esbarjo de l’alta societat de la ciutat. L’any 1840 es va
pavimentar per tal de que fos més fàcil accedir als magatzems i a l’edifici de
la duana que estaven aquí. Més tard és quan s’hi van obrir clubs nàutics, bars
i restaurants i altres espais d’oci.
Al matí següent, abans
de deixar enrere Santiago ens vam aturar al cementiri de santa Ifigenia, on hi
ha la tomba de Martí.
La zona del mausoleu de
Martí està molt vigilada i no pots caminar per tot arreu, especialment quan
s’apropa l’hora del canvi de guàrdia.