11 de novembre 2025

Sudan, alta Núbia (2005)-6. Karima: bosc petrificat

A uns 4 km a l’oest de la necròpolis d’Al-Kurru hi ha el bosc petrificat. Llegeixo que és un dels boscos petrificats més grans que es coneixen, fa 2 km d’est a oest i 1 km de nord a sud. Al mig del jaciment hi ha un conjunt de valls. Es va anomenar el Bosc Petrificat a causa de la gran quantitat d’arbres prehistòrica que hi ha, que amb el pas del temps s’han anat petrificant.

Em va sorprendre trobar enmig del desert restes d’arbres petrificats. Ja n’havia vist un al desert de Gobi, a Mongòlia, però aquí vaig veure’n més.

Per una banda, costa una mica imaginar aquesta zona com un gran bosc, i per altra banda, em va meravellar com s’han conservat tots els detalls de l’escorça de l’arbre. I sorprèn trobar troncs molt gruixuts convertits en pedra. Tinc anotat que el bosc petrificat té més de 4.000 anys, però en alguna web diuen que el bosc és de fa més de 200 milions d’anys. Potser no és contradictori, potser fa uns 4.000 anys que va començar el procés de transformació en pedra.

El procés de petrificació de la fusta té lloc sota terra, o sota cendra volcànica o aigua, és a dir en espais amb poc o gens oxigen. La manca d’oxigen evita la descomposició aeròbica per bacteris i fongs.

La fusta petrificada es forma quan les tiges llenyoses de les plantes estan enterrades en sediments humits saturats de minerals dissolts. La manca d’oxigen alenteix la descomposició de la fusta, permetent que els minerals substitueixin les parets cel·lulars i omplin els espais buits de la fusta.

La fusta es compon principalment de cel·lulosa, hemicel·lulosa i lignina, un 95% de la composició de la fusta seca;d’aquest 95% gairebé la meitat correspon a la cel·lulosa, que dona a la fusta gran part de la seva resistència. La cel·lulosa es compon de llargues cadenes de glucosa polimeritzada disposades en microfibril·les que reforcen les parets cel·lulars de la fusta. L’hemicel·lulosa, un polímer ramificat de diversos sucres simples, constitueix la major part de la composició restant de fusta dura, mentre que la lignina, que és un polímer de fenilpropans, és més abundant a la fusta tova. L’hemicel·lulosa i la lignina incrusten i reforcen les microfibril·les de cel·lulosa.

La fusta morta normalment es descompon ràpidament pels microorganismes, començant per la cel·lulosa i l’hemicel·lulosa. La lignina és hidrofòbica (repel·lent de l’aigua) i descompon molt més lentament. La velocitat de descomposició depèn de la temperatura i el contingut d’humitat, però la manca d’oxigen és el factor més important per preservar el teixit de la fusta: els organismes que descomponen la lignina han de tenir oxigen per als seus processos vitals. Com a resultat, la fusta fòssil més antiga que l’Eocè (uns 56 milions d’anys) ha perdut gairebé tota la seva cel·lulosa i hemicel·lulosa, i només queda lignina. A més de la descomposició microbiana, la fusta enterrada en un ambient alcalí es descompon ràpidament per reaccions inorgàniques amb l’àlcali.

La fusta es preserva de la descomposició si queda enterrada ràpidament en fang, particularment fang format a partir de cendra volcànica. A continuació, la fusta es mineralitza i es transforma en pedra. La fusta petrificada queda exposada posteriorment per l’erosió dels sediments circumdants. La fusta fòssil no mineralitzada es destrueix ràpidament quan s’exposa a l’erosió, però la fusta petrificada és bastant duradora.

S’han identificat uns 40 minerals en la fusta petrificada, però els minerals de sílice són, amb diferència, els més importants. La sílice s’uneix a la cel·lulosa de les parets cel·lulars mitjançant enllaços d’hidrogen i forma una mena de plantilla. La sílice addicional substitueix la cel·lulosa a mesura que es descompon, de manera que les parets cel·lulars sovint es conserven amb gran detall. Així, la silicificació comença dins de les parets cel·lulars, i els espais dins i entre les cèl·lules s’omplen de sílice més gradualment. Amb el temps, es perd gairebé tota la matèria orgànica original; a la fusta petrificada n’hi queda aproximadament un 10%. El material restant és sílice gairebé pura, amb traces de ferro, alumini i elements alcalins i alcalinoterris.

La forma que pren inicialment la sílice segueix sent un tema d’investigació. Hi ha evidència de deposició inicial com a òpal, que després cristal·litza en quars durant llargs períodes de temps. D’altra banda, hi ha algunes proves que la sílice es diposita directament com a quars.

La fusta es pot silicificar en centenars d’anys en aigües termals riques en sílice. La major part del color de la fusta petrificada prové de metalls traça que s’han incorporat en el mineral. D’aquests, el ferro és el més important i pot produir una varietat de tonalitats en funció del seu estat d’oxidació.

És curiós veure que la franja al costat del Nil, es verda, amb un bon palmerar, i més enllà el desert.

Abans de tornar a Karima ens vam aturar al poble de Kurru per prendre un te. Les casetes són baixes, de tova, de tons ocres. Abans criaven coloms per menjar, em sembla que ja no. Tenen horts amb fruiters i herba pel bestiar; es veu alguna vaca, cabres i xais. Es veuen forces burros i alguns camells. 

La família de la casa on anem a prendre el te era encantadora. Les noies parlaven anglès i una d’elles era mestre d’anglès a l’escola.

La càmera de fotos digital fa meravelles per relacionar-se amb la gent, tot i que sempre m’ha resultat fàcil apropar-me ala gent i conversar, encara que no sempre tenim una llengua comuna. Potser té raó el jesús, el company de viatge, i les dones ho tenim més fàcil, ja que podem parlar amb tothom, homes, dones i nens, en canvi ells, apropar-se ales dones no els hi resulta tant fàcil.

A mi m’agrada crear una certa complicitat, ensenyar les fotos, riure plegats.... He passat molt bons moments amb la gent tenint una càmera a les mans.

Recordo quan eren càmeres analògiques i no podies ensenyar la fotografia, els hi deixava mirar pel visor, i una de les coses que fascinava a les criatures era quan es rebobinava el carret, el soroll que feia i la curiositat que sentien quan obria va la càmera per posar-ne un altre.




Sudan, alta Núbia (2005)-5. Karima, necròpolis d'al-Kurru

Després de dinar vam anar a visitar la necròpolis d’Al- Kurru. Aquest va ser el primer dels tres cementiris reials utilitzats pels reis cuixites de Nàpata, també coneguts com la 25ª dinastia d’Egipte; en aquest cementiri hi ha algunes de les piràmides reials de Núbia.

Al-Kurru es troba entre la 3ª i la 4ª cascada del Nil, uns 1,6 km a l’oest del riu. Aquesta necròpolis va ser excavada per primera vegada per George Reisner, l’any 1918; l’any següent i després de la seva mort va ser el seu ajudant, Dows Dunham, el que es va fer càrrec de l’excavació i de publicar l’informe de l’excavació d’Al-Kurru, l’any  1950.

Aquest cementiri es va utilitzar principalment des del 860 aC fins al 650 aC. La primera tomba amb un nom adjunt és la del rei Piye (també conegut com a rei Piankhy) que data d’aproximadament el 750 aC; les setze tombes anteriors possiblement pertanyen als predecessors reials de Piye. L’últim rei de la dinastia 25, Tantamani, va ser enterrat aquí al voltant del 650 aC.

Els posteriors governants de Nàpata van optar per ser enterrats al cementiri reial de Nuri. No obstant això, a mitjans del segle IV, el rei 20, el nom del qual es desconeix, va optar per construir la seva tomba, així com la de la seva consort, a Al-Kurru.

Reisner pensava que la tomba més antiga, datava de l’època del faraó Sheshonq I de l’Antic Egipte (c. 860 aC) i és anterior al Regne de Nàpata en uns 200 anys. En l’actualitat, alguns estudiosos pensen que les tombes més antigues serien de finals de la 20ª dinastia d’Egipte (c. 1070 aC);ara bé, d’altres investigadors estan més o menys d’acord amb la cronologia de Reisner, i situen la data d’ús inicial al 850-830 aC, en lloc de la data proposada per Reisner de 860 aC.

El cementiri està dividit en tres parts per dos uadis. La secció central sembla ser la més antiga i conté diverses tombes tipus túmul anteriors al Regne de Nàpata. No totes les tombes que hi ha són piràmides.

Hi ha túmuls d’estil nubi que consisteixen en una fossa tallada a la roca coberta per un monticle circular de grava, còdols i runes. L’estil dels túmuls va canviar amb el temps. N’hi ha que tenen parets circulars, que són més resistents que les piles de runes que coronaven les tombes anteriors, i tenien capelles d’ofrena. D’altres tenen planta quadrada i també una capella d’ofrenes.

Reisner creia que aquestes tombes quadrades eren mastabes, estructures de sostre pla, però Lohwasser i Kendall argumenten que en realitat estaven coronades amb petites piràmides que van ser retirades quan les tombes van ser saquejades.

La tomba del rei Piye marca un altre canvi en l’estil de construcció de les tombes d’Al-Kurru, ja que va ser enterrat en una cambra voltada que va ser tallada a la roca i construïda amb maçoneria de pedra.

Les piràmides reials construïdes després de la del rei Piye eren igualment monumentals i les tombes del rei Tanwetamani i la reina Qalhata estan pintades amb escenes de l’inframon egipci. Malauradament, gairebé totes les tombes d’Al-Kurru van ser saquejades, deixant les tombes en força mal estat. Tot i això, els artefactes que van quedar donen una idea de la riquesa dels governants i de la destresa dels seus artesans.

En el període medieval, quan la regió formava part del regne cristià de Makuria, Al-Kurru va constituir un assentament emmurallat que va funcionar fins al 1200 aproximadament. En aquest període, els nubis cristians van tallar diversos grafitis en una de les piràmides, incloent monogrames, símbols cristians i, el més notable, una multitud de vaixells, potser commemorant una mena de processó fluvial.

Una mica separat de les piràmides es van trobar quatre fileres de tombes que contenien enterraments de cavalls. Les quatre tombes de la primera fila probablement daten de l’època de Piye, les tombes de la segona fila daten de l’època de Shabaka, les tombes de la tercera fila daten de l’època de Shebitqo, i les tombes de la quarta i última fila daten de l’època de Tantamani.

Totes les tombes havien estat saquejades, però amb el que quedava es va poder determinar que els cavalls estaven enterrats en posició vertical i que s’enterraven amb tots els seus ornaments.

La majoria de les piràmides reials núbies daten de la primera part del període cuixita (reis nàpata), des d’Alara de Núbia (795–752 aC) fins al rei Nastasen (335–315 aC.

Fins al segle IX aC, els nubians s’enterraven en túmuls. En aquesta època, els reis s'encomanaven a Amon. Els seus títols també foren els mateixos o similars que els dels faraons egipcis. A la tomba d’Alara (vers 795-760 aC), s’hi han trobat símbols egipcis, així com en altres tombes de reis.

A la meitat del segle VIII aC, el rei Piankhi va establir un sistema d’enterrament amb semblances al d’Egipte, amb els túmuls convertits en piràmides.

Era impressionant passejar per la necròpolis, sense ningú. No podia deixar de comparar-ho amb Egipte, que sempre està tot ple de gent. Aquí s’hi respirava tranquil·litat.

Com ja he comentat, aquestes piràmides són més petites que les d’Egipte, però són més estilitzades, a mi em semblen més elegants. N’hi havia dues d’obertes que vam poder visitar; una és la del faraó Tantamani,  (664-653 aC), que té dues cambres subterrànies amb les pintures de les parets i sostre força ben conservades. Aquest va ser el darrer faraó negre que va regnar sobre Egipte. L’altra tomba és la de la seva mare, que va morir abans de que estes acabada la decoració. No dipositaven el sarcòfag directament a terra, sinó sobre una mena de taula.

10 de novembre 2025

Sudan, alta Núbia (2005)-4. Karima: Jebel Barkal

Vam arribar a Karima, al nostre allotjament, que si no estic confosa era el Karima Nubia Rest-House. El duia una dona italiana encantadora. Mirant per internet he vist que segueix existint. Està construït en estil sudanès, o nubi. Només hi havia una parella d’italians i el nostre grup. Era un lloc summament tranquil i encantador.

Vaig parlar una mica amb la dona que ho portava; m’explicava els problemes que tenia per mantenir un lloc així, agradable i acollidor, en ple desert. Per exemple, havies de fer les habitacions poca estona abans de que arribessin els clients, si no volies que les trobessin plenes de sorra, i és que la sorra és molt fina i entra per qualsevol petita escletxa.

La sorra també crea problemes amb els panys de les portes; havien fet un lloc amb molts detalls cuidats, com uns panys de porta de disseny, però em deia que quan s’espatllaven era un problema la reparació o la seva substitució.

No sé com deu ser ara, en aquell moment ho mantenien molt net i ben cuidat.

Karima és el nostre centre d’operacions des d’on fem les diferents visites. El nostre allotjament estava davant del Jebel Barkal.

Al mati el primer que vam fer va ser anar al Jebel Barkal i pujar a dalt.

Jebel Barkal o Gebel Barkal és un gran aflorament rocós situat a 400 km al nord de Khartum, al costat de Karima i del riu Nil. Aquest turó rocós, amb una alçada de 104 metres té la part superior plana, i en el passat, va tenir un significat religiós, tant per a l’antiga Cuix com per als antics ocupants egipcis.

L’any 2003, la muntanya, juntament amb l’extens jaciment arqueològic que hi ha als peus, que correspon a l’antiga a Nàpata, van ser nomenats Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO.

La primera ocupació de Jebel Barkal va ser la de la cultura Kerma, que també es coneixia com a Cuix, però d’aquesta ocupació no se’n coneix massa cosa per ara, ja que tan sols s’han trobat fragments dispersos.

Al voltant del 1450 aC, el faraó egipci Tutmosis III va conquerir Barkal i va construir un assentament fortificat com a límit sud de l’imperi egipci. La ciutat i la regió que l’envoltava es van anomenar Nàpata, i l’ocupació egípcia de Jebel Barkal es va estendre per la major part del Nou Regne d’Egipte. Els egipcis van construir aquí un complex de temples, centrat en un temple d’Amon de Nàpata, una forma local amb cap de moltó del déu principal de la capital egípcia de Tebes, Egipte. En els darrers anys de l’Imperi Nou i després del seu col·lapse l’any 1169 aC, hi va haver poca construcció a Jebel Barkal. A part dels temples, encara no s'ha trobat cap rastre d’aquest assentament egipci en aquest lloc.

Jebel Barkal va ser la capital del Regne de Cuix, ja que va tornar al poder en els anys posteriors al 800 aC com a dinastia de Nàpata. Els reis cuixites, que van conquerir i governar Egipte com a 25ª dinastia, inclosos Kashta, Piankhy (o Piye) i Taharqa, van construir, renovar i ampliar estructures monumentals de Jebel Barkal.

Després que els cuixites fossin expulsats per la conquesta assíria d’Egipte a mitjans del segle VII aC, van continuar governant Cuix amb Jebel Barkal i la ciutat de Mèroe com els centres urbans més importants. Els palaus i temples de Jebel Barkal van continuar renovant-se des del segle VII aC fins a principis del segle III aC.

Temple d'Amon
La majoria dels enterraments en piràmides reials, dels reis i reines de Cuix, durant aquest temps es van construir a Nuri, a 9 km al nord-est de Jebel Barkal.

L’any 270 aC, la ubicació dels enterraments reials cuixites es va traslladar a Mèroe, inaugurant el període meroític del Regne de Cuix. Jebel Barkal va continuar sent una ciutat important de Cuix durant el període meroític. Es van construir una sèrie de palaus, sobretot pel rei Natakamani, es van construir nous temples i es van renovar els temples més antics.

Durant el segle I aC i el segle I dC, es van construir vuit enterraments, en piràmides reials, a Jebel Barkal en lloc de Meroe, per raons que no estan clares, però potser reflecteixen la prominència d’una o més famílies de la ciutat.

Després del col·lapse de Cuix durant el segle IV dC, Jebel Barkal va continuar ocupat en el període medieval (cristià) de Núbia, com ho testifiquen les restes arquitectòniques, els enterraments i les inscripcions funeràries.

Les ruïnes al voltant de Jebel Barkal inclouen almenys 13 temples que es van construir, renovar i ampliar durant un període de més de 1.500 anys. Els temples van ser descrits per primera vegada per una sèrie d’exploradors europeus a partir de la dècada de 1820. Els seus dibuixos i descripcions, especialment els de Frédéric Cailliaud (1821), Louis Maurice Adolphe Linant de Bellefonds (1821) i Karl Richard Lepsius (1844), registren detalls arquitectònics significatius que des de llavors han desaparegut.

L’any 1862 es van recuperar cinc inscripcions del Tercer Període Intermedi; les va recupera un oficial egipci i es van transportar al Museu del Caire, però no va ser fins al 1916 que es van dur a terme excavacions arqueològiques científiques en aquest lloc; la primera va ser   per una expedició conjunta de la Universitat de Harvard i el Museu de Belles Arts de Boston sota la direcció de George Reisner.

A partir de la dècada de 1970, les exploracions van continuar per un equip de la Universitat de Roma La Sapienza, sota la direcció de Sergio Donadoni, al qual es va unir un altre equip del Museu de Boston, a la dècada de 1980, sota la direcció de Timothy Kendall.

El temple d’Amon és un dels temples més grans de Jebel Barkal, i la població local el considera sagrat. El temple d’Amon no només va ser el centre principal del que en un moment es va considerar una religió gairebé universal, sinó que, juntament amb els altres jaciments arqueològics de Jebel Barkal, va ser representatiu del renaixement dels valors religiosos egipcis. Fins a mitjans del segle XIX, el temple va ser sotmès a vandalisme, destrucció i saqueig indiscriminat, abans de quedar sota protecció estatal.

Després d’una campanya militar a Núbia, Tutmosis III va fundar la ciutat fortificada de Nàpata com a límit sud d’Egipte. Probablement es va establir en un assentament anterior, o proper a ell. Nàpata tenia un significat religiós a causa de la seva proximitat a Jebel Barkal, que es creu que era la residència del déu Amon.

El temple es va construir al segle XIII aC. Probablement la fundació del temple es va produir durant el regnat de Tutmosis III, i es devia construir i remodelar durant el seu regnat i el de Ramsès II. Aquest temple va tenir gran importància per al regne cuixita.

El rei nubi Piye i els posteriors faraons nubis van ampliar el complex del temple d’Amon de Barkal, creant així un rival meridional del temple d’Amon del nord de Tebes.

Tot i que els primers governants de Mèroe tenien la seva pròpia capital, els funcionaris del govern van fer un viatge de coronació a aquest temple. Aquí el rei va entrar al santuari on va ser confirmat com a rei per un oracle diví.

En els anys 25 o 24 aC, els romans van envair Núbia durant una campanya contra els cuixites, van destruir el temple i van prendre Jebel Barkal a la reina Amanirenes, una de les Kandakes (reina) de Cuix. Amanirenes va esdevenir reina de Núbia, amb capital a Nàpata, cap a l’any 40 o 35 aC i ho va ser fins al 20 aC.

Ara bé, els romans van acabar retirant-se de Nàpata, destruint abans la ciutat. Les últimes obres de construcció a gran escala que es van fer van ser en època del rei cuixita Natakamani, que va restaurar part de la destrucció romana, va ampliar el complex del temple, i va renovar el primer piló i altres parts del temple.

El primer temple d'Amon en aquest lloc, construït sota el govern de Tutmosis III, era una estructura de maó de fang; això era en el segle XV aC. La primera menció d’aquest temple es troba a l’estela de Tutmosis III de Jebel Barkal; en ella es refereix a aquest temple com el lloc de descans etern d’Amon. A l‘estela es presenta a Tutmosis com un governant aprovat per Amon. Explica la història d’una batalla en la qual es diu que Amon va enviar una estrella per ajudar Tutmosis; això s’ha interpretat de diverses maneres pels estudiosos moderns, com un presagi o una intervenció divina.

Aquest primer temple va ser desmantellat per construir un nou temple en pedra. Es van fer servir blocs de pedra semblants a maons, anomenats talatat; això ha permès datar, quan es va fer l’expansió o construcció del nou temple, que es va fer en època d’Amenhotep IV, ja que és quan es van inventar i començar a utilitzar els talatat, o sigui en la primera meitat del segle XIV aC.

La construcció es pot dividir en dues fases, la primera té una avantcambra, esplanada oberta amb deu columnes facetades, i la primera piló, una gran porta o entrada a un temple. Com que no es troben restes sota els fonaments de la primera part del temple, es creu que va ser construït sobre un terreny verge.

En la segona fase, hi ha una clara diferència en l’estil de construcció, ja que va arribar amb Amenhotep IV canviant el seu nom a “Akhenaton”. Amb el seu canvi de nom va arribar un canvi religiós quan va intentar eliminar el culte d’Amon i substituir-lo pel déu del sol, Aton. Aquest nou déu estava destinat a ser adorat en santuaris a l’aire lliure, i la segona fase de la construcció del temple mostra el nou estil de culte amb els santuaris a l’aire lliure, llocs d’ofrena i capelles sense sostre.

Després de la mort d’Akhenaton, el temple va ser refet una vegada més, aquesta vegada sota el govern de Tutankamon i Horemheb. Es va allargar el temple original, l’antic piló va ser substituït per un piló de blocs de pedra blanca, gres, amb un pati obert addicional. Una altra millora notable del temple van ser les rajoles vidriades verdes que es van afegir al sostre i al terra sota el pòrtic davant del piló. Aquestes rajoles posen de manifest la importància que tenia aquest temple i la importància del culte a Amon.

Durant el regnat del faraó Ramsès II, l’estructura incloïa el segon i tercer piló, un pati hipòstil, una sala amb annexos, una capella i un complex de pronaos i naos. Les addicions incloïen un segon temple darrere d’un piló, un altre pati, probablement sense pilars, i diverses capelles. Es creu que el pare de Ramsès II, Seti I, va iniciar aquesta ampliació i també va ser responsable de les 10 columnes que van substituir els pòrtics.

Una notable renovació i ampliació del temple, atribuïda al faraó  Piye (Piankhi, segle VIII aC). Tot el complex del temple va arribar a tenir més de 150 metres  de llarg. L’expansió del temple mostrava l’èxit de la seva conquesta d’Egipte al voltant del 740 aC.

Molts governants van construir esteles addicionals, van decorar parets o van col·locar estàtues al temple. Com que el centre religiós era important tant per als egipcis com per als nubis, l’estela de Tutmosis III conté la inscripció “Llar d’Amon i el tron de les dues terres”; aquesta estela es va trobar en aquest temple i ara em sembla que està al Museu de Belles Arts de Boston.

Ja en arribar a Jebel Barkal es veuen algunes piràmides, a tocar de la carretera; són tombes reials, ja que Jebel Barkal va servir com a cementiri reial durant el Regne Meroític. Els primers enterraments que hi ha aquí es remunten al segle III aC.

El primer que fem és pujar dalt del turó, des d’allà es té una bona vista, sobre el temple d’Amon i les piràmides, i més enllà es veu el riu i la zona fèrtil al costat.

El turó que tinc anotat que és de granit i basalt, té un pinacle a la part de davant, que es creu que va ser tallat expressament, i podria representar una serp, també podria simbolitzar el sexe masculí i el temple als seus peus, el femení.

A la part de darrera del turó és on hi ha les piràmides. I es creu que la població de Nàpata devia estar a l’altra banda del Nil. La necròpolis, en aquesta banda del Nil.

Les piràmides són molt més petites que les d’Egipte, però tenen un pendent molt més pronunciat. Algunes tenen la part superior plana, com de piràmide truncada. Són esglaonades, però és tan sols com a element decoratiu. 

Quan vam baixar del turó, ens vam apropar a alguns dels temples. He trobat una web en la que hi ha alguna simulació 3D de com devien ser el temples i també un mapa de la localització dels diferents temples.

https://www.learningsites.com/GebelBarkal-2/GB-hist2_CSS3-update.php

LEARNING SITES ha estat treballant amb Timothy Kendall des de mitjans de la dècada de 1990 per reconstruir el lloc digitalment.

Jebel Barkal és un dels jaciments arqueològics més grans del Sudan. El santuari davant de la muntanya conté més de 24 edificis importants (incloent almenys 13 temples, diverses capelles i quioscos, i almenys tres palaus), dels quals s’han excavat 11 estructures fins ara.

A l’oest del turó o jebel hi ha un camp de piràmides reials, que es troben entre les més ben conservades del Sudan.

Les columnes que es veuen aquí corresponen al temple de Mut, etiquetat com temple B300. 

El temple parcialment tallat a la roca va ser construït a la base del costat oest del pinacle de Jebel Barkal, que des d’aquest angle tenia la forma d’un Ureu (la cobra egípcia que en l’antic Egipte era símbol de sobirania, reialesa, divinitat i autoritat divina) que portava la corona blanca de l’Alt Egipte. Dedicat a la deessa Mut, l’esposa d’Amon, el temple de Mut va ser erigit pel faraó Taharqa a la dècada del 680 aC, quan governava l’Alt i el Baix Egipte.

Restaurant una estructura en ruïnes abandonada pels faraons de l’Imperi Nou (B300-sub), Taharqa va construir un temple exterior de maçoneria de pedra tallada que comprenia un quiosc d’entrada, piló, pilars de Bes (deïtat cuixita protectora de la llar i especialment de les mares i els nadons), columnes rematades amb capitells amb la representació de la deessa Hathor, i va tallar cinc cambres pintades a la base de la roca per honrar la deessa Mut, que creia que vivia juntament amb el déu de l’estat Amon dins de Jebel Barkal.

De l’estructura exterior només sobreviuen dues de les columnes de Hathor; les cambres tallades a la roca es van netejar i restaurar entre 2013 i 2020, o sigui molt després de que jo les fotografiés. 

Hi ha diverses escultures d’animals de granit, són escultures de moltons que estaven a banda i banda de l’avinguda que anava del temple al moll que hi ha a la riba del Nil

Tinc anotat que el museu era nou, que hi havia dues figures de lleons del palau que hi ha als peus del turó. Les piràmides estaven decorades a la part superior, amb incrustacions; també tenien a l’extrem superior una figura metàl·lica, que tenia la finalitat d’ajudar en el viatge al més enllà. Tinc anotat que les figures en granit de moltons representen la supervivència.

Després de visitar el museu vam tornar al nostre alberg a dinar. La visita del matí m’havia impactat, especialment per estar totalment sols allà, en un lloc d’importància històrica.