10 de novembre 2025

Sudan, alta Núbia (2005)-4. Karima: Jebel Barkal

Vam arribar a Karima, al nostre allotjament, que si no estic confosa era el Karima Nubia Rest-House. El duia una dona italiana encantadora. Mirant per internet he vist que segueix existint. Està construït en estil sudanès, o nubi. Només hi havia una parella d’italians i el nostre grup. Era un lloc summament tranquil i encantador.

Vaig parlar una mica amb la dona que ho portava; m’explicava els problemes que tenia per mantenir un lloc així, agradable i acollidor, en ple desert. Per exemple, havies de fer les habitacions poca estona abans de que arribessin els clients, si no volies que les trobessin plenes de sorra, i és que la sorra és molt fina i entra per qualsevol petita escletxa.

La sorra també crea problemes amb els panys de les portes; havien fet un lloc amb molts detalls cuidats, com uns panys de porta de disseny, però em deia que quan s’espatllaven era un problema la reparació o la seva substitució.

No sé com deu ser ara, en aquell moment ho mantenien molt net i ben cuidat.

Karima és el nostre centre d’operacions des d’on fem les diferents visites. El nostre allotjament estava davant del Jebel Barkal.

Al mati el primer que vam fer va ser anar al Jebel Barkal i pujar a dalt.

Jebel Barkal o Gebel Barkal és un gran aflorament rocós situat a 400 km al nord de Khartum, al costat de Karima i del riu Nil. Aquest turó rocós, amb una alçada de 104 metres té la part superior plana, i en el passat, va tenir un significat religiós, tant per a l’antiga Cuix com per als antics ocupants egipcis.

L’any 2003, la muntanya, juntament amb l’extens jaciment arqueològic que hi ha als peus, que correspon a l’antiga a Nàpata, van ser nomenats Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO.

La primera ocupació de Jebel Barkal va ser la de la cultura Kerma, que també es coneixia com a Cuix, però d’aquesta ocupació no se’n coneix massa cosa per ara, ja que tan sols s’han trobat fragments dispersos.

Al voltant del 1450 aC, el faraó egipci Tutmosis III va conquerir Barkal i va construir un assentament fortificat com a límit sud de l’imperi egipci. La ciutat i la regió que l’envoltava es van anomenar Nàpata, i l’ocupació egípcia de Jebel Barkal es va estendre per la major part del Nou Regne d’Egipte. Els egipcis van construir aquí un complex de temples, centrat en un temple d’Amon de Nàpata, una forma local amb cap de moltó del déu principal de la capital egípcia de Tebes, Egipte. En els darrers anys de l’Imperi Nou i després del seu col·lapse l’any 1169 aC, hi va haver poca construcció a Jebel Barkal. A part dels temples, encara no s'ha trobat cap rastre d’aquest assentament egipci en aquest lloc.

Jebel Barkal va ser la capital del Regne de Cuix, ja que va tornar al poder en els anys posteriors al 800 aC com a dinastia de Nàpata. Els reis cuixites, que van conquerir i governar Egipte com a 25ª dinastia, inclosos Kashta, Piankhy (o Piye) i Taharqa, van construir, renovar i ampliar estructures monumentals de Jebel Barkal.

Després que els cuixites fossin expulsats per la conquesta assíria d’Egipte a mitjans del segle VII aC, van continuar governant Cuix amb Jebel Barkal i la ciutat de Mèroe com els centres urbans més importants. Els palaus i temples de Jebel Barkal van continuar renovant-se des del segle VII aC fins a principis del segle III aC.

Temple d'Amon
La majoria dels enterraments en piràmides reials, dels reis i reines de Cuix, durant aquest temps es van construir a Nuri, a 9 km al nord-est de Jebel Barkal.

L’any 270 aC, la ubicació dels enterraments reials cuixites es va traslladar a Mèroe, inaugurant el període meroític del Regne de Cuix. Jebel Barkal va continuar sent una ciutat important de Cuix durant el període meroític. Es van construir una sèrie de palaus, sobretot pel rei Natakamani, es van construir nous temples i es van renovar els temples més antics.

Durant el segle I aC i el segle I dC, es van construir vuit enterraments, en piràmides reials, a Jebel Barkal en lloc de Meroe, per raons que no estan clares, però potser reflecteixen la prominència d’una o més famílies de la ciutat.

Després del col·lapse de Cuix durant el segle IV dC, Jebel Barkal va continuar ocupat en el període medieval (cristià) de Núbia, com ho testifiquen les restes arquitectòniques, els enterraments i les inscripcions funeràries.

Les ruïnes al voltant de Jebel Barkal inclouen almenys 13 temples que es van construir, renovar i ampliar durant un període de més de 1.500 anys. Els temples van ser descrits per primera vegada per una sèrie d’exploradors europeus a partir de la dècada de 1820. Els seus dibuixos i descripcions, especialment els de Frédéric Cailliaud (1821), Louis Maurice Adolphe Linant de Bellefonds (1821) i Karl Richard Lepsius (1844), registren detalls arquitectònics significatius que des de llavors han desaparegut.

L’any 1862 es van recuperar cinc inscripcions del Tercer Període Intermedi; les va recupera un oficial egipci i es van transportar al Museu del Caire, però no va ser fins al 1916 que es van dur a terme excavacions arqueològiques científiques en aquest lloc; la primera va ser   per una expedició conjunta de la Universitat de Harvard i el Museu de Belles Arts de Boston sota la direcció de George Reisner.

A partir de la dècada de 1970, les exploracions van continuar per un equip de la Universitat de Roma La Sapienza, sota la direcció de Sergio Donadoni, al qual es va unir un altre equip del Museu de Boston, a la dècada de 1980, sota la direcció de Timothy Kendall.

El temple d’Amon és un dels temples més grans de Jebel Barkal, i la població local el considera sagrat. El temple d’Amon no només va ser el centre principal del que en un moment es va considerar una religió gairebé universal, sinó que, juntament amb els altres jaciments arqueològics de Jebel Barkal, va ser representatiu del renaixement dels valors religiosos egipcis. Fins a mitjans del segle XIX, el temple va ser sotmès a vandalisme, destrucció i saqueig indiscriminat, abans de quedar sota protecció estatal.

Després d’una campanya militar a Núbia, Tutmosis III va fundar la ciutat fortificada de Nàpata com a límit sud d’Egipte. Probablement es va establir en un assentament anterior, o proper a ell. Nàpata tenia un significat religiós a causa de la seva proximitat a Jebel Barkal, que es creu que era la residència del déu Amon.

El temple es va construir al segle XIII aC. Probablement la fundació del temple es va produir durant el regnat de Tutmosis III, i es devia construir i remodelar durant el seu regnat i el de Ramsès II. Aquest temple va tenir gran importància per al regne cuixita.

El rei nubi Piye i els posteriors faraons nubis van ampliar el complex del temple d’Amon de Barkal, creant així un rival meridional del temple d’Amon del nord de Tebes.

Tot i que els primers governants de Mèroe tenien la seva pròpia capital, els funcionaris del govern van fer un viatge de coronació a aquest temple. Aquí el rei va entrar al santuari on va ser confirmat com a rei per un oracle diví.

En els anys 25 o 24 aC, els romans van envair Núbia durant una campanya contra els cuixites, van destruir el temple i van prendre Jebel Barkal a la reina Amanirenes, una de les Kandakes (reina) de Cuix. Amanirenes va esdevenir reina de Núbia, amb capital a Nàpata, cap a l’any 40 o 35 aC i ho va ser fins al 20 aC.

Ara bé, els romans van acabar retirant-se de Nàpata, destruint abans la ciutat. Les últimes obres de construcció a gran escala que es van fer van ser en època del rei cuixita Natakamani, que va restaurar part de la destrucció romana, va ampliar el complex del temple, i va renovar el primer piló i altres parts del temple.

El primer temple d'Amon en aquest lloc, construït sota el govern de Tutmosis III, era una estructura de maó de fang; això era en el segle XV aC. La primera menció d’aquest temple es troba a l’estela de Tutmosis III de Jebel Barkal; en ella es refereix a aquest temple com el lloc de descans etern d’Amon. A l‘estela es presenta a Tutmosis com un governant aprovat per Amon. Explica la història d’una batalla en la qual es diu que Amon va enviar una estrella per ajudar Tutmosis; això s’ha interpretat de diverses maneres pels estudiosos moderns, com un presagi o una intervenció divina.

Aquest primer temple va ser desmantellat per construir un nou temple en pedra. Es van fer servir blocs de pedra semblants a maons, anomenats talatat; això ha permès datar, quan es va fer l’expansió o construcció del nou temple, que es va fer en època d’Amenhotep IV, ja que és quan es van inventar i començar a utilitzar els talatat, o sigui en la primera meitat del segle XIV aC.

La construcció es pot dividir en dues fases, la primera té una avantcambra, esplanada oberta amb deu columnes facetades, i la primera piló, una gran porta o entrada a un temple. Com que no es troben restes sota els fonaments de la primera part del temple, es creu que va ser construït sobre un terreny verge.

En la segona fase, hi ha una clara diferència en l’estil de construcció, ja que va arribar amb Amenhotep IV canviant el seu nom a “Akhenaton”. Amb el seu canvi de nom va arribar un canvi religiós quan va intentar eliminar el culte d’Amon i substituir-lo pel déu del sol, Aton. Aquest nou déu estava destinat a ser adorat en santuaris a l’aire lliure, i la segona fase de la construcció del temple mostra el nou estil de culte amb els santuaris a l’aire lliure, llocs d’ofrena i capelles sense sostre.

Després de la mort d’Akhenaton, el temple va ser refet una vegada més, aquesta vegada sota el govern de Tutankamon i Horemheb. Es va allargar el temple original, l’antic piló va ser substituït per un piló de blocs de pedra blanca, gres, amb un pati obert addicional. Una altra millora notable del temple van ser les rajoles vidriades verdes que es van afegir al sostre i al terra sota el pòrtic davant del piló. Aquestes rajoles posen de manifest la importància que tenia aquest temple i la importància del culte a Amon.

Durant el regnat del faraó Ramsès II, l’estructura incloïa el segon i tercer piló, un pati hipòstil, una sala amb annexos, una capella i un complex de pronaos i naos. Les addicions incloïen un segon temple darrere d’un piló, un altre pati, probablement sense pilars, i diverses capelles. Es creu que el pare de Ramsès II, Seti I, va iniciar aquesta ampliació i també va ser responsable de les 10 columnes que van substituir els pòrtics.

Una notable renovació i ampliació del temple, atribuïda al faraó  Piye (Piankhi, segle VIII aC). Tot el complex del temple va arribar a tenir més de 150 metres  de llarg. L’expansió del temple mostrava l’èxit de la seva conquesta d’Egipte al voltant del 740 aC.

Molts governants van construir esteles addicionals, van decorar parets o van col·locar estàtues al temple. Com que el centre religiós era important tant per als egipcis com per als nubis, l’estela de Tutmosis III conté la inscripció “Llar d’Amon i el tron de les dues terres”; aquesta estela es va trobar en aquest temple i ara em sembla que està al Museu de Belles Arts de Boston.

Ja en arribar a Jebel Barkal es veuen algunes piràmides, a tocar de la carretera; són tombes reials, ja que Jebel Barkal va servir com a cementiri reial durant el Regne Meroític. Els primers enterraments que hi ha aquí es remunten al segle III aC.

El primer que fem és pujar dalt del turó, des d’allà es té una bona vista, sobre el temple d’Amon i les piràmides, i més enllà es veu el riu i la zona fèrtil al costat.

El turó que tinc anotat que és de granit i basalt, té un pinacle a la part de davant, que es creu que va ser tallat expressament, i podria representar una serp, també podria simbolitzar el sexe masculí i el temple als seus peus, el femení.

A la part de darrera del turó és on hi ha les piràmides. I es creu que la població de Nàpata devia estar a l’altra banda del Nil. La necròpolis, en aquesta banda del Nil.

Les piràmides són molt més petites que les d’Egipte, però tenen un pendent molt més pronunciat. Algunes tenen la part superior plana, com de piràmide truncada. Són esglaonades, però és tan sols com a element decoratiu. 

Quan vam baixar del turó, ens vam apropar a alguns dels temples. He trobat una web en la que hi ha alguna simulació 3D de com devien ser el temples i també un mapa de la localització dels diferents temples.

https://www.learningsites.com/GebelBarkal-2/GB-hist2_CSS3-update.php

LEARNING SITES ha estat treballant amb Timothy Kendall des de mitjans de la dècada de 1990 per reconstruir el lloc digitalment.

Jebel Barkal és un dels jaciments arqueològics més grans del Sudan. El santuari davant de la muntanya conté més de 24 edificis importants (incloent almenys 13 temples, diverses capelles i quioscos, i almenys tres palaus), dels quals s’han excavat 11 estructures fins ara.

A l’oest del turó o jebel hi ha un camp de piràmides reials, que es troben entre les més ben conservades del Sudan.

Les columnes que es veuen aquí corresponen al temple de Mut, etiquetat com temple B300. 

El temple parcialment tallat a la roca va ser construït a la base del costat oest del pinacle de Jebel Barkal, que des d’aquest angle tenia la forma d’un Ureu (la cobra egípcia que en l’antic Egipte era símbol de sobirania, reialesa, divinitat i autoritat divina) que portava la corona blanca de l’Alt Egipte. Dedicat a la deessa Mut, l’esposa d’Amon, el temple de Mut va ser erigit pel faraó Taharqa a la dècada del 680 aC, quan governava l’Alt i el Baix Egipte.

Restaurant una estructura en ruïnes abandonada pels faraons de l’Imperi Nou (B300-sub), Taharqa va construir un temple exterior de maçoneria de pedra tallada que comprenia un quiosc d’entrada, piló, pilars de Bes (deïtat cuixita protectora de la llar i especialment de les mares i els nadons), columnes rematades amb capitells amb la representació de la deessa Hathor, i va tallar cinc cambres pintades a la base de la roca per honrar la deessa Mut, que creia que vivia juntament amb el déu de l’estat Amon dins de Jebel Barkal.

De l’estructura exterior només sobreviuen dues de les columnes de Hathor; les cambres tallades a la roca es van netejar i restaurar entre 2013 i 2020, o sigui molt després de que jo les fotografiés. 

Hi ha diverses escultures d’animals de granit, són escultures de moltons que estaven a banda i banda de l’avinguda que anava del temple al moll que hi ha a la riba del Nil

Tinc anotat que el museu era nou, que hi havia dues figures de lleons del palau que hi ha als peus del turó. Les piràmides estaven decorades a la part superior, amb incrustacions; també tenien a l’extrem superior una figura metàl·lica, que tenia la finalitat d’ajudar en el viatge al més enllà. Tinc anotat que les figures en granit de moltons representen la supervivència.

Després de visitar el museu vam tornar al nostre alberg a dinar. La visita del matí m’havia impactat, especialment per estar totalment sols allà, en un lloc d’importància històrica.