28 d’abril 2013

Albània _5: Apol·lònia


Deixem enrere Berati i anem cap a la costa per visitar les ruïnes de la ciutat grega Apol·lonia, que es troba a la regió de Fier, en un dels vessants de les muntanyes Pojan.

La ciutat va fundar-se a finals del segle VII a. C. a la vora del riu que la unia a l'Adriàtic. En el 214 a. C. Felip V de Macedònia va remuntar el riu amb 120 vaixells el que indica que era navegable. Hi havia tres rutes que unien la ciutat amb les altres regions del país: la ruta nord, la sud i la que anava cap a l'est. Era una important ciutat Il·líria. Mantenia contactes comercials amb els grecs; els il·liris compraven productes artesanals a canvi de productes agrícoles i de granja.


En algun moment, van arribar a la ciutat 200 colons provinents de Corinti, dirigits per Gylak i van posar-li el seu nom a la ciutat que es va dir Gylakea.
En un principi va anar prosperant però després van començar els conflictes amb altres ciutats il·líries. En un monument que es troba a Olimpia, a Grècia, hi ha una inscripció sobre la victòria de l'exèrcit d'Apol·lònia enfront el de Thron en els anys 470-460 a. C. En la guerra del Peloponesi va guanyar Corinti.

En el 314 a. C. el rei il·liri Glaukia i els apol·lonis van establir un tractat de pau per tal de fer front als macedonis, però la ciutat va acabar essent ocupada durant dos anys pels macedonis. Més tard Pirrus d'Epire ocupa part del territori il·liri inclosa la ciutat d'Apol·lònia. En el 272 a. C. quan Pirrus mor Apol·lònia recupera la llibertat.
Els descendents dels colons grecs eren els que controlaven la ciutat. La riquesa de la ciutat provenia de diferents fons: el comerç d’esclaus, l’agricultura i el port, que com ja he dit, tenia molt moviment i sembla que podien cabre-hi uns 100 vaixells.
Apol·lònia va ser un important port de la costa il·líria que enllaçava Brindisi amb el nord de Grècia. També era la via de sortida cap a Salònica i Bizanci, a Tràcia, pel que s’anomenava la via Egnatia. La ciutat tenia la seva pròpia moneda i se n’han trobat a la vora del Danubi, el que prova la seva importància comercial.
Els impostos eren cada cop més elevats, i per altra banda l'imperi romà volia estendre el seu control sobre l'Adriàtic. Però els il·liris també volien el control d'aquest mar el que va donar lloc a les guerres entre il·liris i romans. Els romans ocupen Apol·lònia en el 229 a. C., i en el 148 a. C. va passar a formar part de la província romana de Macedònia. Després el nom de la ciutat no torna a aparèixer en els textos històrics fins al 48 i 49 a. C. en que es parla dels enfrontaments entre Cèsar i Pompei, durant la segona guerra civil romana. Quan Cèsar va estar a Apol·lònia va trobar una ciutat culta i desenvolupada i va decidir enviar-hi el seu nebot Octavi August per finalitzar els seus estudis allà. No sé si era en aquesta època, però pel que diuen hi havia una important escola de filosofia. Durant aquesta guerra la ciutat d’Apol·lònia va donar suport a Juli Cèsar, però va ser assassinat i en aquells moments el seu successor estava estudiant a la ciutat. En agraïment pel tracte rebut allà, Octavi va declarar Apol·lònia ciutat lliure i inviolable. I els seus descendents van mantenir aquest privilegi per la ciutat.
La ciutat va prosperar sota el control dels romans. El cristianisme va arrelar aviat a Apol·lònia i els seus bisbes van participar en el concili d’Efes en el 431 i en el de Calcedònia en el 451.
En el 238 un terratrèmol va destruir moltes de les ciutats Il·líries i va desviar el curs del riu Aoo fent que el port d’Apol·lònia quedés enfangat i les terres properes van passar a ser pantanoses. Això va provocar que proliferés el mosquit de la malària. La zona no era molt recomanable per viure-hi i part de la ciutat estava també enfangada. La població es va anar desplaçant cap a la població veïna, Avlona, que és on ara hi ha la ciutat de Vlorë i és aquesta ciutat la que va començar a adquirir importància i va començar la decadència d’Apol·lònia.
Al final a Apol·lònia només hi va quedar una petita comunitat cristiana que va construir en un turó proper, l’església de Santa Maria (Shën Mëri), que formava part del monestir Ardenica.
Odeon
Durant la segona guerra mundial part de les restes arqueològiques van ser destruïdes i a hores d’ara encara queda molta zona per excavar.
En un congrés d’arqueologia (l’any 2006) es va presentar el descobriment d’un dels temples més antics de la regió de l’adriàtic. Les noticies d’aquell moment als diaris deien que podria aportar informació sobre la vida religiosa a Apol·lònia en els segles VI i V a. C. Aquest era el cinquè temple de pedra descobert en la regió. 
Pel que sortia a les noticies, el temple estava en una granja i els seus habitants en passar amb el tractor van deixar al descobert unes estatuetes de terracota. Curiosament aquest lloc ja havia sigut investigat anteriorment per un grup mixta  d’arqueòlegs russo-albanesos, que va trobar estatuetes dels segles IV al II a. C. i restes de parets de totxos, però en trencar-se les relacions entre els dos països en el 1960, els científics no van tenir permís per publicar la seva descoberta. En el 2002 els albanesos conjuntament amb un grup d’Estats Units van reprendre les excavacions. Van trobar més estatuetes, un peu d’una escultura, un altar de pedra, una inscripció grega i ceràmica antiga.
A l’agost del 2010 un grup d’arqueòlegs francesos i albanesos van desenterrar un bust d’un soldat romà; 50 anys abans s’havien trobat estàtues de soldats sencers, durant les campanyes russo-albaneses entre el 1958 i el 1960.
La ciutat d'Apol·lònia devia tenir unes 100 hectàrees, però només una petita part del terreny s'ha excavat. La part més antiga de la muralla de la ciutat estava construïda amb blocs de pedra de la regió i data del segle VI a. C. però en el segles IV i III a. C. el creixement de la ciutat va obligar a ampliar la muralla. Ara be, les pedres grans de la zona s’havien acabat i calia portar-les de Karaburun. Per fer les parets més altes es van fer servir totxos que fabricaven els habitants de la ciutat. Pel que diuen, aquest va ser el primer cop en l'antiguitat en que es van emprar els totxos per construir la muralla.

A part de les portes d'entrada n'hi havia unes altres camuflades que servien per poder fugir en cas de que la ciutat fos assetjada.
Hi havia el temple dedicat a Artemisa, la deessa de la caça i un obelisc dedicat a Apol·lo. Es troben restes dels edificis on es desenvolupava la vida social i administrativa. Un dels edificis s'anomena la biblioteca, ja que en un dels murs s'ha trobat una mena de prestatge on devien guardar-s'hi els pergamins.
Hi ha també les restes de l’odèon que tenia cabuda per uns 500 espectadors. Les grades estaven recobertes de marbre. A prop de l’odèon hi hala plaça on es reunia el consell de la ciutat. També hi ha el temple a Diana. Tampoc hi faltava un arc de triomf.

La ciutat no tenia suficients reserves d'aigua i degut a la seva ubicació no es podia construir un aqüeducte, per això van optar per construir pous i cisternes. S'hi han trobat 11 pous i dos cisternes, construïts amb totxos especials per aquestes obres. En el segle III s’hi construeix una font monumental amb una aixeta de bronze per regular la utilització de l’aigua.
Hi havia també un teatre del segle III, amb cabuda per unes set mil persones. També hi havia un gran edifici de 3000 m2, que tenia 22 habitacions amb mosaics. Algunes habitacions tenien un sistema de calefacció, en que es feia arribar aire calent a través de canonades de ceràmica. Altres habitacions tenien el sistema romà d'impluvium per recollir l’aigua de pluja.

No queda molta cosa de l’antiga ciutat, però l’entorn és bonic. Després de tanta pluja està tot molt verd, d’un verd brillant, i cobert de flors. La vista sobre la vall verda, de diferents tons és agradable. El terreny està xop d’aigua i no es pot caminar lliurement per tot arreu.

Monestir d'Ardenica.
El primer que es veu sobresortint és la porta de sis columnes en marbre del Buleterion, que era on es reunia el consell de la ciutat. Hi ha un turó on la paret de pedra sembla que aguanti la muntanya, amb un arc curiós com a porta d’entrada al temple dedicat a Artemisa, la deessa de la caça. En les pedres del mur s’hi veuen gravades lletres, alfa i delta, que indiquen que eren centres públics. Al seu davant hi ha un obelisc dedicat a Apol·lo.  
Hi ha restes de l’àgora i l’odèon, al que no podem accedir-hi per estar massa mullat el terreny d’accés. Es veu també el que en diuen el centre comercial, i també de llunya perquè està ple d’aigua, una cisterna. Cada casa tenia la seva cisterna.
Cap intercanviable.
Separada per un riu es troba la necròpolis, que té uns 450 túmuls. Les excavacions han permès veure diferents tipus d’enterraments i també incineracions. En els segles II i I a. C. s’abandonen els túmuls i s’incinera als morts, i es construeixen tombes, properes a la ciutat on es dipositen les urnes de cendres.
El museu d’Apol·lònia es troba en el monestir d’Ardenica i va ser inaugurat en el 1958; recull les peces trobades en les diferents excavacions realitzades. Altres objectes es troben en el museu de Tirana. Amb la caiguda del regim comunista en el 1990 hi va haver un gran caos a la ciutat i el país, amb el que el museu va ser saquejat i tancat i les ruïnes també van patir saqueigs i moltes de les peces robades es venien després en mercats estrangers.
El museu té coses curioses. Em van sorprendre les estàtues amb caps intercanviables: son cossos als que s’hi afegia el cap de la persona a la que es volia representar. També les esteles per les tombes tenien un buit en el lloc de la cara i és el que es feia en el darrer moment, personalitzat. I del monestir, la capella em va agradar, per lo senzilla i els capitells del claustre. 
Com ja he dit, l’entorn és d’un color verd impressionant, i el monestir de pedra i teules rogenques destaca molt. Potser en època més seca no té tant encant, no ho sé. Alguna cosa positiva ha de tenir veure-ho després de tanta pluja! I vam tenir la sort que mentre érem allà no ens va ploure.
Una altra cosa que em va sorprendre molt en el museu d'Apol·lònia eren uns vasets que servien per recollir la suor i poder demostrar que s'havia participat en la marató. També hi havia uns altres recipients on es recollien les llàgrimes en un funeral.