Quan acabem la visita de Samarra ja és massa tard per anar a Babilònia, que és el que teníem previst segons el programa. O sigui que ens vam dirigir cap a Karbala que és on teníem que fer nit.
Va ser un trajecte llarg. Per sort no teníem que tornar a entrar a Bagdad ja que hi ha una carretera que va per fora.
No vam dinar, tan sols vam parar, a les 4 de la tarda, per
comprar unes galetes o alguna cosa per menjar. Vam arribar a Karbala que eren
gairebé les 7 de la tarda.
Són uns 250 Km, però un cop més, hi ha uns quants controls que eternitzen el recorregut.
Ja es ponia el sol quan vam estar aturats molta estona, en el darrer control abans de Karbala. No ens deixaven baixar del cotxe. Al final van accedir a que baixéssim a estirar les cames però quedant-nos al costat del vehicle.
El més destacable d'aquesta ciutat és el santuari mesquita de l’imam Hussayn i d’Abbas.
Karbala és una ciutat sagrada pels xiïtes. L’any 680 aquí hi va
haver la batalla entre el califa omeia Yazid I i l’imam Hussayn, fill d’Alí.
Els fets van succeir el 9 i 10 d’octubre, durant la segona guerra islàmica.
Alí era cosí i gendre de Muhàmmad, ja que estava casat amb la seva filla Fàtima. Per tant, era descendència directe de Muhàmmad. Per la seva banda, Abu-Bakr va ser un dels principals seguidors del profeta Muhàmmad ; era el seu amic i confident, i a més, va ser el seu sogre.
Quan va morir Muhàmmad es va proposar que Abu Bakr fos
el seu successor, el representant de Déu. Abu-Bakr es va convertir en el primer
califa musulmà i va establir el califat de Raixidun. Pels sunnites està
considerat el primer dels quatre califes ortodoxos. Va viure a Medina i el seu
califat va durar poc més de dos anys, però va estendre l’islam cap a Síria i
cap a Iraq. Està enterrat al costat de Muhàmmad a Medina.
L’any 680 moria el califa omeia Muawiya I, a Damasc. En aquell
moment encara no s’havia decidit si el títol de califa seria hereditari o no;
em sembla que tant omeies com alides defensaven que fos un càrrec hereditari,
però diferien en la branca de la que tenia que ser. El cas és que quan va morir Muawiya va
nomenar al seu fill Yazid com a successor.
Ara be, els alides consideraven que el nou califa tenia que ser
el fill d’Alí. Com que el fill gran havia mort feia uns anys, l’hi corresponia
al segon fill, Al-Hussayn, ser el nou califa, ja que era net de Muhàmmad (Mahoma).
Però Yazid se’n va assabentar i va demanar al governador de
Bàssora que enviés un exèrcit per combatre a al-Hussayn i els 72 guerres que
l’acompanyaven. L’exèrcit que van enviar era de mil homes; l’avantguarda va
interceptar al grup d’alides i al-Hussayn, els hi va bloquejar el pas i la
tornada a Medina i van haver d’acampar a
Karbala, sense accés a l’aigua.
Els van atacar de seguida, el mateix vespre, el 9 d’octubre,
tot i que van fer una treva a la nit perquè poguessin resar. Al-Hussayn va
donar permís als seus homes perquè aprofitessin la foscor de la nit per marxar,
però ningú el va abandonar.
El cos d’al-Hussayn es va enterrar a Karbala, però el seu cap
el van enviar al califa, a Damasc.
Aquesta batalla va ser el punt d’inflexió que va provocar el
trencament definitiu entre les dues branques de l’islam: xiïtes i sunnites. És
aquesta batalla la que commemoren els xiïtes el dia de l’Aixura. Si no estic
confosa, l’Aixura és una festivitat islàmica que també celebren els sunnites.
Karbala és una paraula d’origen babiloni (ker vol dir sala de
pregària) i arameu (El, que vol dir Déu). Aquesta ciutat es troba uns 100 Km al
sud-oest de Bagdad. Abans de la batalla del 680 no existia la ciutat. Però amb
la mort de l’imam Hussayn van començar a venir peregrins a visitar la seva
tomba i van començar a construir-se equipaments per als peregrins. Això no
agradava al califa i l’any 850 va fer destruir la tomba i tot el que
l’envoltava. També es va prohibir l’accés al lloc.
Diferents personalitats van passar per aquí al llarg del temps.
Un d’ells va ser el viatger, explorador i ulema amazic (nascut a Tànger), Ibn
Battuta, va passar per Karbala en el 1326 i la va descriure com una vila entre
dos palmerars.
Solimà el magnífic, el desè soldà de l’imperi otomà, va estar
per aquí en el 1534 i uns anys més tard, en el 1555, se signava un tractat
entre els imperis otomà i persa, en el que es reconeixia la sobirania otomana
sobre Karbala.
Els khans i caravanserralls no eren el mateix; els
caravanserralls eren les construccions que hi havia en ruta, a les afores de
les poblacions, on s’aturaven per descansar i allotjar-se les caravanes i els
viatgers. Els khans eren més petits, tenien una funció similar però es trobaven
a l’interior de les poblacions. Suposo que als khans s’hi aturaven els
peregrins, que no duien animals.
Els wahhabites són una branca dels sunnites. Aquest grup va sorgir en el
segle XVIII; són molt més rigorosos i fonamentalistes. Són molt bel·ligerants en contra dels xiïtes i dels sufís.
Després d’aquests fets molts estudiants i mujtahids (em sembla
que vol dir juristes, autoritat en la llei islàmica) van marxar i es van instal·lar a Najaf, que es va
convertir en el major centre religiós xiïta del país.
El santuari es va reparar gràcies a les donacions que arribaven
de tot arreu, suposo que de xiïtes vivint en altres països.
D’aquesta família Kammuna hi va haver dos germans que van ser
els que van tenir més influència, Fakr al Din i Muhammad Alí Kammuna. Tots dos
van ser deportats, el primer perquè va ajudar als turcs, i el segon per fer
propaganda anti-britànica.
Els britànics van frenar la influència persa, i per llei es va
establir que els estrangers no podien ocupar càrrecs governamentals. Es va
instaurar la llengua àrab com la que calia utilitzar en l’administració.
Najaf i Karbala son els dos grans centres de peregrinació a
l’Iraq. Molts iranians han vingut sempre en peregrinació i havien comprat
propietats aquí. També venien peregrins de l’Índia.
El més rellevant d’aquesta població és el santuari amb les dues
mesquites i els corresponents mausoleus, la de l’imam Hussayn i la del seu
germà Abbas.
L’any 1991 hi va haver una nova batalla de Karbala, una revolta
xiïta que Saddam Hussein va reprimir durament
i va causar molts morts i moltes destrosses a la ciutat.
En els anys previs a la guerra del golf la ciutat era un
important centre de pelegrinatge; hi venia gent de diferents països per venerar
la tomba de l’imam Hussayn.
La revolta es va iniciar el dia 1 de març a Bàssora i de
seguida es va estendre per tot el país. Alguns grup de l’oposició distribuïen
pamflets contra el règim de Saddam. Sembla que alguns d’aquests grups eren
soldats de l’exercit iraquià que havien participat en la guerra del golf, a
Kuwait. El dia 5 de març venien del front i van arribar a Karbala; al migdia
van començar a circular pels carrers, armats i atacant edificis governamentals
i també als soldats lleials al règim. La població, encoratjada per aquests fets
va sortir al carrer per unir-se a ells, amb les armes que tenien a ma, ganivets
i altres armes blanques. Després van aconseguir més armes capturades a les
tropes governamentals.
Al matí següent, el 6 de març, tota la ciutat estava sota el
control dels rebels. Semblava que els opositors al règim podrien guanyar, però
no va ser així. Tot i les restriccions en l’ús de l’espai aeri, que havien
fixat els Estats Units, l’exercit de Saddam va sufocar la revolta atacant des
de l’aire, amb canons des d’helicòpters. La ciutat va patir un intens
bombardeig.
Quan la Guardia Republicana Iraquiana, majoritàriament
sunnites, va entrar a la ciutat va trobar una forta resistència per part de la
població, que era essencialment xiïta. He llegit en algun lloc que alguns tancs
duien pancartes que deien “no més xiïtes
després d’avui”.
Els rebels i la gent resistia, confiaven en l’ajuda dels Estats
Units i de l’Iran, però aquesta ajuda no va arribar.
Les forces lleials al règim van atacar els santuaris, van
entrar i van matar als que hi havia a dins.
L’exercit va encerclar cada barri, buscant als nois majors de
quinze anys, primer els mataven, després se’ls enduien; també desapareixien els
clergues xiïtes si se’ls veia circulant pel carrer. No es deixava que la gent
retires els cadàvers que hi havia pels carrers. Des dels helicòpters es matava
als civils que intentaven escapar de la ciutat. Els soldats es venjaven tant
dels rebels com dels civils que trobaven. Qualsevol joves era considerat un
insurgent i transportat als estadis on eren executats. A d’altres els van
detenir.
Al desembre del 2005, uns treballadors que estaven fent obres
prop del santuari de l’imam Hussayn, van trobar una fossa amb dotzenes de
cossos, probablement dels xiïtes morts durant la revolta del 1991. I a
començaments del 2010 es va trobar una altra fossa, al sud de la ciutat amb 23
cossos més.
Poc a poc Karbala va deixar de ser el centre d’estudis xiïta,
agafant el relleu Qom, a l’Iran. Durant la guerra d’Iran-Iraq, 1980-1988, els
peregrins iranians no tenien permís per venir.
L’any 2004, per primer cop en molt de temps, es va poder
celebrar la festa de l’aixura, que havia estat prohibida en època de Saddam
Hussein. Hi van assistir prop d'un milió de persones; els peregrins van ser
atacats amb bombes per part de la resistència sunnita, causant dotzenes de
morts. Aquests fets es coneixen com la matança de l’aixura.
Llegeixo que una font important d’ingressos és el turisme
religiós.
En arribar a l’hotel vam sopar i després vam anar a visitar el
santuari que té les dues mesquites i mausoleus.
Karbala és una ciutat santa, per tant les normes són molt
estrictes, s’han de complir els principis de la xaria; està prohibit consumir
alcohol, i són molt estrictes en la vestimenta de les dones.
El santuari està obert dia i nit. Des de l’hotel hi ha un minibus que, cada mitja hora, va fins al santuari i torna. Així la gent pot anar i venir sense cap problema.
Per l’hotel podíem anar vestides com volguéssim, sempre que fos
una vestimenta discreta, però en pujar al minibus calia anar ja amb el xador
posat.
Aquella primera nit vam visitar la mesquita d’Abbas i l’endemà
vam anar ala de l’imam Hussain. És un espai molt gran, molt atapeït de gent,
molts lluentons, i llums verdes... sobretot el que em va impressionar més és la
quantitat de gent que hi havia ales 11 o 12 de la nit. Ena quest santuari sí
que deixaven entrar el mòbil i tant els turistes religiosos com nosaltres,
anàvem fent fotografies a tort i a dret.