Les protestes eren per la corrupció, l’atur, la manca o
deficiència de serveis bàsics, la ingerència iraniana....
Abans d’anar a l’hotel a descansar ens arribem fins a l’església catòlica siríaca de Nostra Senyora de la Salvació, o Sayidat al Najat. Pel camí, molts edificis que veiem en passar tenen marques de metralla, probablement d’atemptats amb cotxes bomba.
Tinc una mica d’embolic sobre les diferents esglésies
cristianes que hi ha a l’Iraq. Aquesta catedral en algun lloc diuen que és
catòlica siríaca i en altres catòlica caldea.
Pel que he trobat quan es parla del cristianisme siríac fa
referència al cristianisme oriental que fa servir el siríac en la seva
litúrgia. El siríac deriva de l’arameu i em sembla que va sorgir a començaments
del segle I dC.
El cristianisme siríac es divideix en dues grans tradicions
litúrgiques: el ritu siríac oriental, històricament centrat a Mesopotàmia
superior i el ritu siríac occidental, centrat a Antioquia i a la zona est del
Mediterrani. I dins de cadascun d’aquests grups hi ha diferents esglésies.
En els tres primers segles de l’imperi otomà, XVI-XVIII, es
respectava a la comunitat cristiana, que tenia una certa protecció i autonomia,
però a partir del segle XIX, van començar a aparèixer els sentiments
nacionalistes i la convivència interreligiosa es va anar degradant. Van
començar a haver-hi algunes matances de cristians, però el pitjor va ser entre
el 1915 i el 1923. Va ser quan el moviment nacionalista Joves Turcs, que volia abolir
la monarquia otomana, va exterminar uns dos milions de persones: armenis,
assiris, ortodoxos grecs... i van deportar milers de cristians cap a Síria i
l’Iraq.
Una altra fase de la persecució dels cristians a l’Iraq va
començar després de la primera guerra del golf, en el 1990, i es va accentuar
molt més després de la caiguda del règim en el 2003. Per una banda, hi havia la
guerra entre musulmans, xiïtes i sunnites, però
l’atac als cristians venia per les dues parts, xiïtes i sunnites. Estat
islàmic veia als cristians com una extensió dels americans, els infidels als
que calia aniquilar.
Després es va construir alguna església més en altres barris.
Si no estic confosa, en tenen quatre.
Quan es va construir la catedral molts cristians que vivien al
centre de Bagdad es van desplaçar cap aquest barri, i va ser aquí on es va
desenvolupar la comunitat siríac-catòlica.
L’atemptat que va tenir lloc en aquesta catedral, el
31d’octubre del 2010, va ser el pitjor de tots els atemptats contra la
comunitat cristiana que s’han comès a l’Iraq.
Estat Islàmic va ser el que va reivindicar l’acció.
El que ens en parla és un dels adolescents que va sobreviure,
que va veure morir als seus amics, van passar molta por. Ens explica que molts
dels supervivents van marxar, no suportaven viure aquí, en el mateix barri...
Tot i que diu que els assaltants no eren del barri, que no parlaven iraquià,
sinó àrab clàssic, pel que es creu que no eren del país.
De l’església d’abans de l’explosió es va salvar el quadre de
Nostra Senyora de la Salvació. S’ha afegit un quadre amb les fotografies de les
víctimes mortals.
L’església es va restaurar i el 14 de desembre del 2012 es va
inaugurar de nou, en presència de la major part de patriarques de les esglésies
cristianes orientals. Per recordar l’atemptat hi ha una catifa vermella que va
des de l’altar fins a la porta, simbolitzant un riu de sang.