Quan vam sortir del museu, una mica abans de la una, van dir que no podíem anar a Samarra. Aquesta població es troba a uns 100 Km de Bagdad, però per la carretera hi ha uns quants controls de milícies xiïtes; passar aquests controls pot allargar el viatge en una hora o hora i mitja. Per altra banda, la zona al nord de Bagdad encara és inestable, i per seguretat les carreteres d’accés a la capital les tanquen a les sis de la tarda. Si a aquella hora no has entrat a la ciutat et quedes fora, cosa que és un risc. O sigui que era arriscat fer la visita de Samarra aquella tarda, ja que el temps era massa just.
A l’hotel cada cop que entraves tenies que passar totes les
pertinences per l’escàner; com que el control de seguretat el fa un home, nomes
escorcollen als homes. A vegades tan sols havia sortit a treure el cap fora,
l’home ja veia que no ens havíem allunyat de la porta, així i tot, calia tornar
a passar el control.
Un cop passat el control, als jardins d’entrada, ja hi havia un grup d’escolars que també esperaven per entrar. Els van fer posar en filera de dos, per entrar. Els vam anar trobant al llarg de la visita i cada cop que entraven en una sala feien un soroll increïble. Havien d’esperar una mica a que es tranquil·litzessin abans de seguir explicant. Era graciós veure la seva alegria i sorpresa, com anaven donant una ullada a tot el que els hi cridava l’atenció. Els mestres eren homes i dones.
A l’entrada hi ha una estàtua de Nabu, el déu de la saviesa i del coneixement, en l’antic Iraq. És una figura del segle VIII aC, trobada a la capital assíria de Calkho.
Diuen que l’embrió d’aquets museu va ser obra de Gertrude Bell,
el seu nom complet Gertrude Margaret Lowthian Bell. Nascuda l’any 1868 a
Anglaterra va morir en el 1926 aquí a Bagdad. Va ser una viatgera, arqueòloga,
escriptora i una espia de l’imperi britànic.
Era filla d’un important industrial del ferro, en una família
aristòcrata victoriana; va quedar òrfena de mare de ben petita. Va estudiar
història moderna ala universitat d’Oxford. L’any 1892 el seu oncle la convida a
anar-lo a visitar a Persia, i no s’ho va fer dir dos cops; amb la seva tia i la
seva cosina van embarcar a l’Orient Express, i al cap d’unes setmanes arribaven
a Teheran. Va quedar fascinada pel desert i per aquell mon i es va dedicar a
viatjar per l’orient mitjà, coneixent tribus, vestigis arqueològics, deserts...
En aquests viatges va començar a interessar-se per l’arqueologia. Escrivia i
fotografiava el que veia i ho publicava. Va fer amistat amb T. E. Lawrence, el
que coneixem com Lawrence d’Aràbia.
L’any 1915, després de l’esclat de la primera guerra mundial,
el Servei Britànic d’Intel·ligència Militar
la va sol·licitar com agent al Caire, ja que se sabia que, gràcies als
seus viatges, tenia bones relacions amb les tribus d’orient mitjà.
Diuen que els àrabs l’anomenaven Al-Khatun, dona de la cort que
manté sempre un ull i una orella ben oberts. A partir del 1916 va treballar a
Bagdad com a secretària d’afers orientals de l’Alt Comissionat Britànic.
El personal del museu estima que es van robar unes 15.000 peces, entre elles, 5.000 segells cilíndrics de gran valor. Després s’ha vist que molts dels objectes que es pensava que havien desaparegut, algú els havia amagat abans de la guerra. Poc a poc també s’han anat recuperant objectes robats, quan apareixen en el mercat; el guia ens explica que feia pocs dies n’havien recuperat un.
El museu és impressionant, ja que està dedicat a 7.000 anys d’història. Hi ha l’espai dedicat a la prehistòria, Sumèria, Accàdia, Assíria, Babilònia i la cultura islàmica.
Mentre érem allà hi havia un grup que estava fent un reportatge sobre el museu; les dones anaven sense mocador, a l’igual que la guia de l’agencia que venia sempre amb nosaltres.
L’estudi d’aquest jaciment arqueològic fa pensar que aquests neandertals ja feien algun ritus funerari: la forma en que estaven disposats els cossos, un d’ells sobre un llit de flors... Per altra banda, alguns dels esquelets indicaven que la persona tenia lesions greus, i per tant, que si havia pogut sobreviure a elles, era gràcies a la solidaritat del grup, a l’ajuda de la comunitat.
De la mateixa època, prop de Mossul s’han trobat pedres representant caps humans i d’animals.
Per algunes de les sales que passem no ens aturem però aprofito a fer alguna fotografia quan veig alguna cosa que m’atrau. Una d’elles és aquesta gerra trobada al nord de Bagdad, datada entre els segles IX o X dC.En aquest museu hi ha peces que són originals, però d’altres són rèpliques de les que hi ha en museus d’arreu del mon.
Abans de que Gertrude
Bell protegís el patrimoni iraquià, moltes peces descobertes en les excavacions
arqueològiques van sortir del país i van anar a parar a diferents museus.
Ur-Nammu va prendre el títol de rei de Sumer i d’Accàdia. Va promulgar
un codi de lleis en el que després es van basar altres codis.
Un dels codis més conegut és el d’Hammurabi, del 1750 aC, que va unificar els codis existents en diferents ciutats de Babilònia. I com es pot veure per les dates, és posterior al de Ur-Nammu.
Una altra rèplica feta en guix que es pot veure és la d’una estàtua del rei sumeri Gudea, que va governar l’antiga ciutat de Lagaix del 2144 al 2124 aC. La peça original es troba al museu del Louvre i és de diorita negra. Hi ha una inscripció en sumeri.Va succeir al seu sogre, i sembla que se’l considera un
usurpador. Els governants de Lagaix s’anomenaven ensi, però hi ha constància de
que, almenys un cop, Gudea es va fer dir Déu.
Lagaix va ser una ciutat estat de Mesopotàmia, que es va
constituir com estat independent cap al 2.600 aC. Es trobava a l’est d’Uruk, i
al nord del punt on s’uneixen el Tigris i l’Èufrates. Segurament abans de ser
independent estava sota la influència d’Uruk.
Hi ha alguns fragments d’esteles en alabastre, del període accadi, 2370-2200 aC, trobades al sud de l’Iraq.
Hi ha també un cap en pedra, probablement d’un rei assiri, trobat
al nord de Mesopotàmia, a Assur; és del període accadi, 2370-2200 aC.
S’han trobat moltes tauletes amb escriptura cuneïforme
guardades en una gerra d’argila. Aquesta gerra estava en un temple dedicat al
deu Chara. Són de la tercera dinastia d’Ur, 2.112-2004 aC.
En la vitrina corresponent a material escolar hi ha una altra
tauleta sorprenent, ja que planteja un problema de geometria.
Totes aquestes peces corresponen l’època de l’antiga Babilònia, entre el 2004
i el 1595 aC.
De la mateixa època és la figura del deu Enki assegut en el
tron, que encara conserva restes de color vermell. Enki és el deu sumeri de
l’aigua, de la saviesa, de la màgia i el coneixement.
Hi ha una col·lecció de segells cilíndrics amb imatges
gravades. Es feien rodolar sobre una superfície tova, generalment argila, per
imprimir les imatges. Aquesta tècnica es va inventar cap a l’any 3500 aC.
Es pot veure també l’estela del rei Dadusha, que va regnar
aproximadament del 1800 al 1779 aC, a la part central de Mesopotàmia, en
concret a la vall del diyala. Va expandir el territori que estava sota el seu
control, fent servir tant la guerra com la diplomàcia. L’estela té un text, en
escriptura cuneïforme, pel que se sap que aquesta estela es va erigir per
celebra la victòria sobre els seus enemics en la plana de Shahrazar.
Inicialment estava ubicada en un temple.
L’any 1945 es va descobrir a les afores de Bagdad, cal sud-est, en el tell harmal, l’antiga ciutat babilònica de Shaduppum.
Es van trobar restes d’uns altres edificis del tercer mil·lenni
aC. A partir d’aquesta informació s’ha sabut que la ciutat ja existia en el
període accadi. Ho va corroborar el fet de trobar-hi uns segells accadis
cilíndrics.
En el 2003, en els actes vandàlics perpetrats en aquest museu,
un dels lleons va quedar molt destrossat, mentre que l’altre es va salvar. Les
dues escultures són buides per dins, i es van fabricar als voltants del 1800
aC.
Ja en vida molta gent el veia com un deu, i quan va morir se’l
va venerar com un gran conqueridor que va difondre la civilització i va obligar
a venerar a Marduk, el deu babilònic. Va aconseguir unir tota Mesopotàmia sota
el seu domini. El regne assiri va sobreviure, però tenia que pagar-li tribut.
Una de les millores que va implementar durant el seu regnat va ser en el sistema d’irrigació.
El codi de lleis, el codi d’Hammurabi estava escrit en una
estela col·locada en un lloc públic perquè tothom ho pogués veure. Està escrit
en accadi, en una estela, que els elamites se’n van endur, com a botí de
guerra, en el segle XII aC; se la van emportar a Susa, on es va trobar l’any
1901. Actualment es troba al museu del Louvre i aquí a Bagdad hi ha una
rèplica.
A la part superior de l’estela es pot veure a Hammurabi rebent les lleis del deu babilònic de la justícia, Shamash. La part inferior, sembla que la pedra estigui ratllada però en realitat és escriptura.
Inanna va ser la deessa tutelar de la ciutat sumèria d’Uruk, des d’abans del tercer mil·lenni aC. Tenia set temples a Sumèria, però el d’Uruk era el més important. A aquesta deessa sovint se la representa amb una estrella de vuit puntes.En aquest museu hi ha una part de la paret d’aquest temple.
Està fet amb totxanes, i en nínxols es van alternant les figures de dues
divinitats: la masculina és Ea, el déu de l’aigua, i la femenina és Inanna, la
deessa de l’amor i la guerra. Segons una inscripció cuneïforme, aquest temple
es va construir a finals del segle XV aC. El motiu vertical format per dues
línies ondulades, que també es va repetint, representa els dos rius, el Tigris
i l’Èufrates.
És una bona cosa veure primer el museu i després el recinte
arqueològic, ja que així pots imaginar-ho una mica millor.
Aquesta paret em va encantar; les cares dels personatges, el
detall dels rius... I tot i que sé que les fotografies són repetitives, no puc
deixar de posar-les.
L’any 717 aC el rei assiri Sargon II va fer construir la nova capital, Dur Sharrukin, que vol dir fortalesa de Sargon. La ciutat estava emmurallada i a part d’un gran palau hi havia temples i habitatges pels dignataris. Es va trigar uns deu anys en la seva construcció. Es va inaugurar l’any 706 aC però Sargon no el va poder gaudir gaire ja que va morir un any més tard, durant una campanya militar. Com que no es va trobar el seu cos no es va poder fer un funeral com deu mana, i el seu fill i successor, Sennacherib, ho va interpretar com un mal presagi. Així que se’n va tornar a Nínive, que havia sigut la darrera capital assíria, i on ja havia viscut anteriorment quan era príncep.
El palau tenia una decoració magnifica. A les entrades, com a
guardians, hi havia dues figures colossals, de dos tors alats amb cap humà. Les
parets de pedra amb relleus impressionants; hi havia figures protectores, i
escenes de processons de gent portant tributs, escenes de caça, altres de
guerra....
Per tant, Dur Sharrukin va estar ocupada poc temps i després va quedar oblidada fins que es va trobar a mitjans del segle XIX de la nostra era.
L’imperi assiri entre els segles IX i VII aC va ser el més gran imperi de l’època; es va expandir cap a Egipte, Xipre i l’Iran Aquest imperi va tenir tres ciutats que van ser capital: Kalhu o Numrud, Dur-Sharrukin o Khorsabad i Nínive. La capital tradicional, Ashur, va continuar sent un centre ritual de l'imperi. La capital tradicional continuava sent Ashur. Cadascuna d’aquestes ciutats tenia el seu palau amb les pedres amb relleus que explicaven el poder de l’imperi assiri, tant als visitants i emissaris com a la pròpia cort.
Les grans lloses de pedra amb els relleus del palau de Dur-Sharrukin es troben repartides entre quatre ciutats: Bagdad, París, Londres i Chicago.
Si no estic confosa, a la part de dalt s’hi poden veure unes línies escriptura coniforme.En algunes figures es pot observar que duen a la ma una mena de bossa. Ens tenia molt intrigats a tots, i sinó ho recordo malament representa un recipient per dur l’aigua.
Ens van explicar que és interessant fixar-se en com tenen la cua els animals, no sé si tan sols els lleons o els altres animals també; si no estic confosa, quan estan amb la cua abaixada, simbolitza senyal de respecte, en canvi quan la tenen alçada, indica que estan preparats per l’atac, per la defensa.
Aquesta escultura trobada a Nimrud, Kalhu, representa al deu Nabu, deu de la saviesa, el coneixement i l’escriptura. Porta el barret típic dels deus, i en el vestit es veuen les mateixes flors que he comentat abans..
En aquest mosaic hi ha una inscripció que fa referència a la
construcció del palau. De les figures, unes representen al rei i dins d’un disc
a la part superior, la figura del deu Ashur. També es pot veure la flor, que
com he dit abans, va apareixent en diferents llocs. No sé segur si és un
crisantem o la flor de la camamilla; em sembla que són de la mateixa família.
D’aquest mateix rei assiri Shalmaneser III, hi ha una còpia en
guix del famós obelisc negre que es va trobar també a Nimrud; l’obelisc el va
descobrir un arqueòleg anglès l’any 1846 i actualment es troba en el British
Museum de Londres.
S’hi veu una sèrie de personatges, de diferents regions portant
ofrenes. Es va erigir com a monument públic, a la plaça de Nimrud, l’any 825
aC, quan hi havia la guerra civil. Llegeixo que els personatges que porten les
ofrenes representen els reis dels territoris conquerits, que es postren davant
del rei assiri. En el text s’indiquen les campanyes militars en les que va
participar.
Una altra peça que és impressionant és la base del tron d’aquest rei assiri. En alguna de les escenes es veu al rei assiri Shalmaneser III donant la ma al rei Babilònia, al que va ajudar en la rebel·lió iniciada pel seu germà i que van ajudar a sufocar els assiris.
Hi ha tota una sèrie de peces en ivori que es van trobar a Nimrud, Nínive, que daten del 911 al 612 aC.
En aquest viatge vam visitar Babilònia, per tant, allà en
tornaré a parlar.
La ciutat de Babilònia tenia vuit portes d’accés, una d’elles
era aquesta, la d’Ixtar, a la cara nord de la ciutat. Formava part d’una via
processional murallada que conduïa cap a la ciutat. Els edificis del voltant
eren vermellosos i daurats, amb el que aquesta porta, de tons blavosos,
contrastava molt.
Les restes d’aquesta porta es van descobrir a Babilònia en les
excavacions que van dur a terme els alemanys entre el 1902 i el 1914. La major
part de les restes trobades es van dur a Berlin on es va reconstruir la porta i
des del 1930 que espot veure al museu de Pèrgam, a Berlin. Recordo que quan la
vaig veure, fa molts anys, em va impressionar molt. Ara be, hi ha alguns dels
relleus originals que es troben en altres museus.
Aquí sota es poden veure diferents tipus de segells i el gravat
que apareix quan s’estampen sobre una superfície tova.
El museu té exposat un fragment de la tauleta dels somnis de
Gilgamesh, que finalment, l’any 2021, va tornar a Iraq.
Hi ha diverses versions, ja que de forma oral també circulaven
diferents versions. La que s’ha considerat la versió estàndard és la que es va
trobar a la biblioteca del rei Assurbanipal, a Nínive. La versió més completa
que hi ha té dotze tauletes d’argila. S’han datat entre el 2500i el 2000 aC.
Finalment, l’empresa va pagar una multa pel contraban d’obres
d’art i la peça va tornar, l’any 2021 a l’Iraq.
Durant les dues guerres del golf, 1991 i 2003, els saquejos van
fer que més de 17.000 peces passessin de contraban des de l’Iraq cap als Estats
Units. En el 2021 un acord entre els dos països va permetre el retorn
d’aquestes obres.
L’any 1936, quan s’estava construint el tren, prop de Bagdad es van trobar algunes tombes i una sèrie d’objectes que no se sabia què eren; es va dur tot al museu de Bagdad.
Un parell d’anys més tard, el director del museu, l’alemany Wilhelm Köning, va trobar aquests objectes en la col·lecció del museu i l’hi va cridar l’atenció. L’any 1940 va publicar un article en que especulava sobre què podia ser aquest artefacte. La seva hipòtesi era que podria ser una cel·la galvànica, una pila, i que es podria haver utilitzat per fer els recobriments metàl·lics, d’or i plata, sobre diversos objectes.
El líquid àcid que devien col·locar a l’interior de la gerra
seria suc de fruita, per exemple de llimona, vi o vinagre.
S’ha reproduït el muntatge, amb peces de les mateixes mides, i
s’ha observat que si es fa servir el suc d’una llimona es generen 0,9 volts, i
si es col·loquen quatre llimones en sèrie s’obtenen 3,5volts.
Si realment aquest artefacte era una bateria, vol dir que la
cel·la electroquímica, o la pila no la va inventar l’italià Alessandro Volta,
en el 1800, sinó que molt abans ja s’havia fet aquesta troballa; aquests
objectes serien del període comprès entre el 250 aC i el 250 dC. Per l’estil de la gerra hi ha científics que
diuen que seria del període sassànida, o sigui del 224-640 dC. De totes formes,
molt anterior a l’invent de Volta.
Del període hel·lenístic, del 312 al 139 aC, hi ha algunes
peces que em criden l’atenció, com la del guerrer de Hatra amb una criatura.
Aquí sota, una escultura del rei de Hatra, amb la fulla de
palma, símbol de la reialesa.
Hatra era una ciutat que es trobava a 290 Km al nord-oest de Bagdad; va ser fundada pels selèucides en el segle III aC. En els segles II i I aC va ser un important centre religiós i comercial de l’imperi part, gracies a la seva situació estratègica, en la ruta de les caravanes. La ciutat va sobreviure a moltes invasions abans de ser arrasada l’any 241 dC.
En els segles I i II dC estava governada per una dinastia de
prínceps àrabs, que tenien com a llengua escrita l’arameu. La ciutat tenia
molts temples i per això se la coneixia com la casa de Déu. S’hi veneraven
diferents divinitats: Nergal (sumeri-accadi), Hermes (grec), Atargatis
(arameu), Shamash (mesopotàmic)i dos divinitats àrabs al-Lat i Shamiyyah.
Entre el 1907 i el 1911 arqueòlegs alemanys van estar estudiant
aquesta ciutat, a mitjans del segle XX van ser els arqueòlegs iraquians els que
van continuar. Diuen que Hartra era un dels millors exemples de ciutat parta, i
la més ben conservada. Per aquest motiu l’any 1985 va ser declarada patrimoni
de la humanitat. Va ser destruïda l’any 2015 per estat islàmic. He vist alguna
noticia recent que diuen que s’ha restaurat.
En un dels temples de Hatra s’hi va trobar un model en marbre
gris, d’un petit temple.
En un altre racó, hi ha dos sarcòfags de ceràmica vidriada, amb gravats a la tapa i als laterals. Els sarcòfags es van trobar a la província de Kirkuk, i són del segle II aC.
Justa a sobre hi ha un plànol de la ciutat circular de Hatra,
tot i que em sembla que no té res a veure amb els sarcòfags.
Un altre sarcòfag, diuen que en forma de sabata, és del
període part, entre el 139 aC i el 226 dC.