Quan l’imam Alí va morir assassinat a Kufa, se’l va enterrar prop del dic que protegia a la població de les crescudes del riu Èufrates.
Durant el període omeia el lloc on estava enterrat es va mantenir en secret i amb el pas del temps es va oblidar. Per això hi ha qui posa en dubte que Najaf fos el lloc original on va estar enterrat. Probablement el santuari de Najaf ja era un lloc sagrat abans de l’arribada de l’islam, ja que hi ha les tombes d’Adam i de Noé.El santuari d’Alí es pensa que el va fer construir el califa abbàssida Harun ar-Raixid l’any 791, i seria al voltant d’aquest santuari que poc a poc hauria anat formant-se la ciutat. En aquell temps la població s’anomenava Mashad Alí.
En el segle X es van anar construint mausoleus, per altres personalitats rellevants i una ciutadella; en el segle XI la ciutat ja era emmurallada, però a mitjans del segle un grup procedent de Bagdad va cremar la ciutat, que es va reconstruir de seguida.L’any 1263 es va construir un canal, que després va estar un
temps en desús, abans de netejar-lo i fer-lo servir de nou, i actualment
segueix existint. A començaments del segle XIV es va construir un convent de
dervixos i una casa d’hostes.
Els segles XV i XVI van ser durs, ja que patien molts atacs per part de les tribus del desert i perquè tenien escassetat d’aigua. Des del 1623 al 1638 va estar sota domini persa, però en el 1639 va tornar a mans dels otomans.
En els segles XVII i XVIII els atacs per part dels beduïns
continuaven. El problema de l’aigua es va resoldre amb la construcció d’un nou
canal, que es va finalitzar en el 1803 i es va enllaçar amb el canal ja
existent. Això va propiciar el creixement de la ciutat.
Ja de bon començament aquesta ciutat havia sigut un important centre
de pelegrinatge. En el segle XIX va rebre importants llegats per part del xa de
Pèrsia i d’altres personalitats, però a finals d’aquest mateix segle, va deixar
de ser la capital religiosa del xiisme que es va traslladar a Qom, a l’Iran.
Des de l’any 1965 fins al 1978, aquí hi va viure, exiliat,
l’aiatol·là iranià Khomeini. Això va contribuir a que després la ciutat
recuperés el seu lloc coma centre religiós xiïta.
Cap al 1970 una quarta part de la població era iraniana, però quan
va començar la guerra Iraq i Iran, van ser expulsats.
Al febrer del 1999, un dels principals clergues locals,
Muhammad Sadiq as-Sadr va ser assassinat juntament amb dos dels seus dos fills,
quan anaven de Bagdad a Najaf. Ja he parlat anteriorment d’aquest aiatol·là,
quan parlava de ciutat Sadr, que du aquest nom en honor seu, i del fill que va
sobreviure, Moqtada al-Sadr, que després de l’ocupació estatunidenca del 2003
va entrar en política. La ciutat, com tantes altres del país, va patir molt
durant la guerra i la post-guerra.
Molts xiïtes volen ser enterrats aquí, prop de l’imam Alí, per
estar al seu costat el dia del judici final. El cementiri està prop del
santuari de l’imam Alí, que va ser el primer imam xiïta i el quart califa
sunnita.
Els xiïtes creuen que Alí els pot ajudar en el moment de
ressuscitar, durant el judici final. Per
això, molts xiïtes iraquians i iranians volen ser enterrats aquí.
Aquí hi ha hagut enterraments des de l’època de l’imperi part i
del sassànida, o sigui des del segle III dC.
A començaments del segle XX aquí s’hi enterraven unes 20.000
persones l’any, molts d’ells iranians. Durant la guerra d’Iraq cada dia s’hi
enterraven uns 200 o 250 cossos, el què equival, pel capbaix unes 73.000
persones anualment. A partir del 2010 la xifra d’enterraments diaris va
disminuir a la meitat. Després va tornar a augmentar considerablement a partir
del 2014, quan va començar la guerra contra l’ISIS. Els enterramorts anaven
desbordats de feina i mancaven tombes, pel que va aparèixer el robatori i venda
il·legal de tombes.
Està proposat per formar part del patrimoni de la Unesco, per
la seva antiguitat, l’ús continuat, i la grandària; també perquè aquí hi ha
enterrat l’imam Alí, alguns profetes, reis, prínceps i sultans.
Després vam anar al mausoleu de l’Imam Alí.