06 de juliol 2024

Est de Turquia-4. Zeugma, recinte arqueològic: les cases de Dionís i Dànae

Al matí següent vam deixar Gaziantep per anar al recinte arqueològic de Zeugma, a la riba del riu Èufrates. Com passa en altres llocs, el nom d’aquestes cases fa referència als mosaics que s’hi han trobat.

Abans de la vista a les antigues vil·les romanes hi ha una maqueta sobre com era Zeugma i Apamea en el segle III dC, basant-se en les informacions obtingudes de les excavacions. Apamea era la ciutat que hi havia a l’altra banda del riu Èufrates.

En aquest mapa es poden veure els diferents llocs que s’han anat excavant i on hi ha restes de la ciutat romana de Zeugma que anteriorment era la Selèucia de l’Èufrates.

El que es visita és el que s’han anomenat les cases de Dionís i Dànae, que eren habitatges contigus.

En una de les cases es va trobar en el rebedor un mosaic on es podia veure a Dionís i a Ariadna; d’aquí que se l‘anomenés la casa de Dionís.

Aquesta casa estava en el barri residencial oriental de l’antiga ciutat selèucida, sobre un turó. 

L’edifici és de finals del segle II i començaments del II. La casa tenia un pati obert amb les habitacions al voltant. Una de les habitacions era el rebedor d’hivern, que més tard es va transformar i s’hi va afegir un mosaic, en el que es representa el casament de Dionís i Ariadna, on hi ha servents duent els presents del casament i també un grup de músics. 

Aquest mosaic i d'altres trobats aquí estan al museu de Gaziantep.

El rebedor d’estiu està tallat a la roca i està decorat amb motius geomètrics. A l’igual que la resta de cases de la ciutat, tant del període selèucida com romà, van quedar abandonades després dels incendis i saquejos  provocats per la invasió de sassànida en el 253 dC. Les cases es van ensorrar i van quedar colgades per la terra.

El mosaic que dona nom a la casa és un dels primers que es coneixen en el que apareix aquesta composició de Dionís i Ariadna. La major part del mosaic el van robar l’any 1988 i la resta està al museu dels mosaics. La parella de Dionís i Ariadna eren un tema popular a Zeugma, ja que a la sala d’estar d’una altra casa de la mateixa època s’hi ha trobat un mosaic en que estan representats tos dos asseguts de costat.

Els mosaics de les cases de Zeugma cobrien tota la superfície de l’habitació, i comencen a tenir una finalitat decorativa. Es considera que potser va ser l’inici de la influència oriental en el mon mediterrani. A Antioquia s’han trobat mosaics de finals del segle V fets totalment amb finalitats decoratives: flors, fulles d'arbres, coloms... Es pensa que aquest estil nou de mosaics en el mon romà va iniciar-se a Antioquia i a Zeugma.

Dionís va ser acceptat pel poble grec com un déu oriental, ja que la seva mare era tràcia. Aquest déu va ser molt acceptat a Anatòlia com s’ha posat de manifest amb la presència de mosaics que els representen trobats en aquesta regió. La llengua més parlada era el grec i la vida social va conservar les formes de l'època hel·lenística, per això diuen que no es estrany que en aquesta part oriental d’Anatòlia  els estils dels mosaics continuessin reflectint l’estil grec. Per tant, els investigadors suggereixen que en els mosaics seguien la tradició hel·lenística i representaven els seus déus amb una característica divina, i no tan sols mitològica.

Els mosaics sobre Dionís i Ariadna es van trobar per primera cop a Antioquia i aquí a Zeugma, durant els segles II i III dC; després es van expandir per les regions de la Mediterrània oriental i el nord d'Àfrica, durant els segles III i IV  dC. Aquesta expansió es devia produir gracies als viatges dels mestres del mosaic, pels vincles comercials que hi havia entre les regions costaneres de la Mediterrània, o bé a través d'esborranys de mosaics.

La casa de Dànae és de la mateixa època, finals del segle II començaments del segle III. El nom d’aquest habitatge privat prové del mosaic que s’hi va trobar, que representa a Dànae amb el seu fill Perseu quan arriben en una mena de caixó a l’illa de Sèrifos i Dictis, un pescador allarga la ma al nen.

Aquest mosaic es va trobar en una piscina poc profunda (impluvium) del pati interior. Una imatge similar s’ha trobat en altres mosaics, i l’escena apareix també en frescos i en la decoració de recipients. Llegeixo que no és freqüent que sigui el motiu d’un mosaic.

Al patí de la casa s’hi va afegir, posteriorment, a començaments del segle III, una elegant font. En una de les habitacions hi havia el mosaic de les tres gràcies, però part del terra i els mosaics de la casa es van perdre en col·lapsar la cisterna que hi havia a sota.

En altres habitacions (peristil, sala d’estar i latrina) s’han trobat mosaics amb motius geomètrics.

Com que aquesta casa està més alta i no l’ha cobert l’aigua de la presa, s’han deixat els mosaics al lloc on estaven.

Segons la mitologia grega, Dànae era una princesa a la que el seu pare, Acrisi, va tancar en una torre; ho va fer perquè segons l’oracle, el seu net, o sigui el fill de Dànae, el mataria. La va tancar per evitar que quedés embarassada, però  Zeus aconseguir entrar i deixar-la prenyada, i de la seva unió va néixer Perseu.

El pare per evitar la presència del net, els va col·locar a tots dos en una caixa i els va deixar a la deriva en mig del mar. A petició de Zeus, Posidó calmà la mar i el corrent els portà fins a l'illa de Sèrifos, on els va acollir Dictis, que no sé si era un pescador o un pastor. I aquesta és l’escena que es veu en el mosaic de Zeugma.

Aquesta habitació amb frescos ales parets té una inscripció en un racó proper al terra, en que es desitja fortuna i sort a la família i els esclaus que vindran a viure aquí. Es va construir en el segle II i sembla que el terra no tenia mosaic.  

 





Est de Turquia-3. Zeugma: museu dels mosaics de Gaziantep

Zeugma és una població que es troba a uns 60 km l’est de Gaziantep, a la riba del riu Èufrates. Ho he posat com un apartat de Gaziantep ja que part del seu llegat es troba en un important museu d’aquesta ciutat, el museu dels mosaics. Així aquí comentaré en primer lloc la importància de Zeugma, i després he posat dos subapartats, un corresponent al museu dels mosaics, i l’altre al recinte arqueològic de Zeugma.

Va ser una ciutat del regne de Commagena (163 aC- 72 dC), que després va ser incorporat a l’Imperi Selèucida. La ciutat la va fundar, cap al 300 aC, un dels  generals d’Alexandre Magne, Seleuc I Nicàtor (358 aC - 281 aC); Nicàtor significa vencedor. Seleuc I Nicàtor  va ser el fundador i el primer rei de l'Imperi Selèucida. Quan va fundar aquesta ciutat la va anomenar Selèucia de l'Èufrates. Era un punt de parada per on es podia creuar fàcilment el riu Èufrates. Més tard va acabar sent l’únic lloc de pas, ja que l’altre que hi havia més al sud, patia molts atacs i saquejos per part d’àrabs nòmades. A l'altre riba hi havia la ciutat d'Apamea de l'Èufrates (actualment Biredjik).

Es va escollir aquest lloc precisament per la seva posició estratègica, ja que des d’aquí es controlava un dels principals passos del riu Èufrates. Al llarg  de la historia, Zeugma va ser un important centre comercial degut a la seva ubicació que permetia tant el transport terrestre com el fluvial.

Durant l’època hel·lenística, Zeugma va ser una de les ciutats més importants d’Anatòlia.

L’any 64 aC, en època de Pompeu va passar a estar sota control romà, i és quan se la va anomenar Zeugma, que em sembla que vol dir pont de barques. Si ho tinc ben entès, fins llavors per creuar el riu es feia servir una mena de pont, format per una sèrie d'embarcacions col·locades en filera, amb una coberta de planxes de fusta que les unia i permetia el pas, com si fos una passarel·la, de forma que la gent podia creuar el riu fàcilment d’una riba a l’altra.

Em sembla que aquest pont de barques era anterior als romans, i precisament per la seva presència en aquest indret van anomenar a la nova ciutat Zeugma. I llegeixo que una de les primeres coses que van fer els romans va ser construir un pont per creuar el riu Èufrates. Suposo que aquest devia ser de pedra.  

La construcció del pont sobre l’Èufrates va proporcionar a la ciutat un paper rellevant en la ruta de la seda, entre Xina i Antioquia, que en aquella època era un dels principals ports de la mediterrània. Això va fer que a la ciutat hi arribessin rics comerciants i homes de negocis, que competien amb els governadors i els militars, per veure qui tenia les millors vil·les, amb les millors piscines i els mosaics més impressionants.

En l’època de major esplendor de Zeugma es calcula que podria haver tingut uns 80.000 habitants.

Va formar part de Síria, i durant dos segles va ser la seu de la legió romana creada per Marc Antoni, cap al 42 aC, la legió IV escítica, per iniciar des d’aquí la conquesta de l’Imperi Part. Això va augmentar encara més la importància de la ciutat. Va ser una època on van sorgir activitats artístiques que van dur a un bon desenvolupament cultural.

Però aquest esplendor de Zeugma es va acabar quan l’any 256 dC va ser ocupada i destruïda Sapor I de Pèrsia, de l’Imperi Sassànida; no gaire més tard un terratrèmol la va acabar de destruir.

La ciutat mai no va recuperar el seu esplendor, tot i que l’emperador bizantí Justinià I (527-565) la va restaurar. En el segle VII Zeugma quedava abandonada més o menys en la mateixa època fundava la ciutat de Belkis més al sud. Un cop abandonada i amb l’arribada dels àrabs, Zeugma va quedar oblidada.

Va ser en la dècada de 1960 que es va descobrir el tresor de Zeugma, però el jaciment va patir nombrosos espolis. Diuen que segurament molts dels mosaics que es troben en diversos museus del mon, en que es diu que son de la mediterrània oriental, siguin de Zeugma.

Les excavacions controlades van començar l’any 1987, sota la direcció del Museu de Gaziantep. Des de llavors s’han anat fent campanyes de forma continuada. Ara be, a finals del segle XX, el govern de Turquia va aprovar un gran projecte hidràulic: la construcció de 22 preses entre els rius Tigris i Èufrates, amb la intenció de convertir el sud del país, que és desèrtic, desèrtic en una zona de regadius.

Aquest projecte que va servir per millorar l’agricultura i la ramaderia en aquestes regions, no va tenir en compte el seu ric passat històric. Aquesta és una de les zones del món amb més jaciments arqueològics, i la construcció de les preses va inundar molts d’aquests jaciments.

La presa que està propera al turó de Zeugma és la presa Birecik.

L’any 1995 els arqueòlegs francesos Pierre Leriche i Catherine Abadie-Reynal, van participar en les excavacions per poder ensenyar al món la joia romana que quedaria coberta per les aigües quan es construís la presa. En els anys següents, diversos arqueòlegs de tot el món es van sumar al projecte de salvar el màxim d’objectes i de mosaics possibles.

L’any 2000, David W. Packard, un filantrop estatunidenc, va llegir sobre Zeugma en el New York Times i va decidir finançar una excavació d’emergència. Va contractar a la Unitat Arqueològica d’ Oxford, sota la direcció de Robert Earley, per a trobar especialistes en mosaics i a un equip francès per a rescatar artefactes preciosos de la antiga ciutat en el riu Èufrates abans de que fos inundada per la presa de Birecik.

Amb un pressupost de cinc milions de dòlars, 60 arqueòlegs i 200 treballadors van treballar conjuntament per excavar tres àrees del lloc, de juny a octubre del 2000. La prioritat inicial va ser salvaguardar i documentar la Zona A, que va desaparèixer sota les aigües de la presa al juliol del 2000. Després es van traslladar a la Zona B, que estava programada per ser submergida a l’octubre del 2000 quan l’aigua arribés al màxim nivell. La Zona C, que consisteix en les parts més elevades de la ciutat, no es va veure afectada per la presa.

Amb aquestes excavacions d’emergència, es van trobar i salvar 45 mosaics a Zeygma, dels quals 22 estaven gairebé intactes: per això a l’hi van donar el sobrenom de “la segona Pompeia”.  Part dels mosaics també es van documentar i salvaguardar importants artefactes històrics abans de que es perdessin per la inundació causada per la presa. L’excavació també va aportar informació sobre la rica historia i el patrimoni cultural de l’antiga ciutat de Zeugma.

Finalment l’estiu del 2000, i  amb varies campanyes arqueològiques en marxa, l’aigua va cobrir gran part de Zeugma. Va quedar coberta per l’aigua tota la zona plana de la ciutat, que era on hi havia l’antiga ciutat grega, i també més del 30% de la zona del turó.

Les excavacions han continuat i se segueixen rescatant mosaics. La ciutat històrica de Zeugma segueix sent un important punt  d’atracció per la seva cultura i història i perquè aporta valuosa informació sobre el passat de la regió.

El museu dels Mosaic que hi ha a Gaziantep és on s’han ubicat els mosaics trobats a Zeugma. És un museu impressionant. És el museu de mosaics més gran del mon, amb 1700 m2 de mosaics, més gran que el Museu Nacional del Bardo, a Tunísia que fins a l’obertura d’aquest museu era el més gran en aquest ram. Va obrir al públic al setembre del 2011.

Hi havia força gent visitant el museu, però està ben organitzat. Es vol mostrar als visitants la forma de vida, la cultura i creences de la gent que vivia aquí. Per això s’ha recreat l’entorn, amb repliques en mida real de carrers, fonts, parets i fonaments de les cases.

Els primers mosaics que es veuen son els que van trobar prop del riu Èufrates, i com més t’allunyes de l’entrada més allunyats del riu estaven i corresponien a les cases de zones més altes.

Sota de la presa s’han trobat els mosaics dels banys romans i que es poden veure a la planta baixa. En aquesta mateixa planta, hi ha una estàtua de Mart, col·locada com estava a l’antiga ciutat, ara com a protector del museu, i que es pot veure des de tots els pisos.

La col·lecció d’aquest museu inclou 2.448 m² de mosaics hel·lenístics grecs i romans, 140 m² de frescos, 4 fonts romanes, 20 columnes, 4 estàtues de pedra calcària, l’estàtua de Mart de bronze, esteles de tombes, sarcòfags i fragments arquitectònics.

Una de les peces més famoses del museu, que es troba en una sala un tant amagada, i en penombra és el mosaic de la noia gitana.

En la dècada de 1960 dotze peces del mosaic de la noia gitana, va anar a parar a l’estranger i van ser venudes a la universitat estatal de Ohio,  l’any 1965. Entre els 2012 i el 2018 es va estar negociant el retorn a Turquia d’aquestes peces.

L'edifici del museu i els seus artefactes van sobreviure al terratrèmol de l’any 2023, a diferència de molts edificis de Gaziantep. El museu es va reobrir l'abril de 2023, dos mesos i mig després del terratrèmol.

Un equip d'arqueòlegs, dirigit pel professor Kutalmis Grkay de la Universitat d'Ankara, va desenterrar tres mosaics grecs antics, mosaics de vidre molt ben conservats, del segle II aC. Segons aquest arqueòleg, els mosaics de colors eren parts integrals de les cases fa mil·lennis. 

Aquests mosaics representen diverses figures mitològiques com déus, deesses i herois antics. Els mosaics estaven en una habitació perquè els hostes poguessin admirar-los mentre xerraven i bevien. El tema dels mosaics se seleccionava segons la funció que tenia l’habitació: per exemple, un dormitori podria presentar un mosaic que retratés amants com Eros i Telete. Els mosaics també reflectien els gustos i interessos intel·lectuals del propietari, s’escollien escenes segons la impressió concreta que es volia causar.

La ciutat estava poblada per grecs, sirians i jueus. Era una ciutat benestant amb una població de vuitanta mil habitants i al segle II i III aC, era de mida comparable a un altre gran centre de l'hel·lenisme, Alexandria, a Egipte.

La majoria dels mosaics grecs de Zeugma, que van ser recuperats en excel·lents condicions, pertanyen al segle II aC, són anteriors als mosaics romans. Ara be, alguns dels mosaics representen divinitats gregues i romanes conjuntament, el que sembla indicar que serien d’època romana, de diferents èpoques, fins al 253 dC quan la ciutat va ser destruïa pels sassànides.