24 de novembre 2013

Zimbabwe_Moçambic_1: De Harare a Chimoio

Aquest trajecte se’m va fer pesat. Hi havia molt trànsit i obres a la carretera, que feien que en molts trams es circules tan sols en un sentit. Vam arribar a Mutare al migdia. No vam tenir gaire temps de veure la ciutat ja que teníem que continuar ruta per entrar a Moçambic. Em vaig comprar un pai i una beguda i vaig seure al parc a menjar, com fan ells. Va ser molt agradable. En el parc hi ha també algunes escultures en pedra, i es sorprenen de que em dediqui a fer-los-hi fotografies, però com que veuen que m’agraden em van assenyalant totes les que hi ha. 

És la tercera ciutat més gran de Zimbabwe. Va ser fundada en el 1897, com un fort a 8 Km de la frontera amb Moçambic. A vegades es diu que és la porta de Zimbabwe al mar. Els locals l’anomenen Kumakomoyo, que vol dir lloc de moltes muntanyes. Es troba entre dos rius, els tsambe i el mutare.
La paraula mutare pot ser que provingui de “utare” que vol dir or; el riu que du aquest nom passa per la vall de Penhalonga, on s’hi va trobar or, per això es pensa que el nom del riu pot provenir d’aquesta paraula.
Inicialment el poble estava a uns 14 Km d’on és ara i en el 1891 es va traslladar de lloc. L’assentament antic és el que s’anomena vell Mutare. Més tard es va tornar a bellugar, per culpa de la construcció del tren entre Beira i Bulawayo, i es va indemnitzar a la població per facilitar el trasllat. En el 1914 va convertir-se en municipi i no va ser fins al 1971 que va passar a tenir la categoria de ciutat. Tot aquest temps s’anomenava Umtali i va ser en el 1982 quan se l’hi va canviar el nom a Mutare.
La gent de Mutare són majoritàriament shona i parlen un dialecte anomenat manyika. També se’ls anomena samanykas. En aquesta zona es dediquen al cultiu de cítrics i a l’agricultura en general, la ramaderia i la mineria.
Vam arribar a la frontera, vam fer els tràmits de sortida de Zimbabwe i especialment laboriosos els d’entrada a Moçambic.
Als voltants de Mutare és muntanyós; es poden veure unes boles de roca granítica impressionants, i una mica mes de vida per la carretera. Però el canvi important es veu en passar la frontera: hi ha bastants més pobles, gairebé a tocar uns dels altres, molta gent i molt verd i muntanyós. És sorprenent el canvi.

Moçambic és un lloc en el que han confluït diferents cultures: els pobles bantus, els comerciants àrabs, els de Goa, els europeus que arribaven amb diferents motivacions.... que ha donat lloc al poble actual.
Fa uns deu mil anys, en aquesta zona hi devien viure tribus nòmades, probablement descendents dels bosquimans (també anomenats san). Fa uns tres mil anys, els bantus, originaris del delta del Níger, es van anar desplaçant cap al sud i sembla que van arribar a Moçambic a començaments del segle I de la nostra era. S’hi van instal·lar i es van dedicar a la pesca, l’agricultura i ramaderia. Al llarg dels anys es devien anar formant petits reialmes, que amb el temps devien formar regnes més importants, com el karanga, dels shona i el monomotapa. Al sud, van seguir sent petits grups independents fins al segle XIX, en que el regne de Gaza els va reunificar.


En el segle VIII els àrabs provinents de la península aràbiga, van arribar a la costa de l’actual Moçambic. Les relacions comercials entre els bantus i els àrabs dona lloc a l’aparició de la llengua i cultura swahili. La seu central dels àrabs va ser la illa de Kilwa, que actualment pertany a Tanzània; un altre port comercial dels àrabs era Sofala que en el segle XV servia d’enllaç entre la illa de Kilwa i els pobles shona de l’interior i les mines d’or.
En el 1498 Vasco da Gama arriba a Moçambic quan  anava cap a la india. Després d’això els portuguesos van anar instal·lant seus comercials a diferents punts de la costa; es van quedar també amb alguns dels ports comercials dels àrabs. Intentaven controlar el comerç de l’or entre la costa i l’interior. En el 1635 arriben a Moçambic els primers colons portuguesos.
Al voltant del 1650 el comerç d’esclaus destinats cap a Brasil supera ja al comerç de l’or. Aproximadament un milió d’esclaus africans van sortir dels ports de Moçambic. En aquesta el comerç d’ivori anava a l’alça, al mateix temps que disminuïa el comerç d’or.

A finals del segle XVII l’imperi comercial portuguès comença a decaure ja que s’han d’enfrontar a les revoltes dels àrabs i africans, i als atacs de la marina holandesa. Per tal de consolidar el seu domini del territori els portuguesos instauren, un sistema de concessions de les terres i els habitants, que s’anomenen prazos. Aquest sistema va durar entre el segle XVIII i XIX i en certa forma es va convertir en un comerç d’esclaus, tot i que l’esclavatge s’havia abolit a mitjans del segle XVIII. Els prazos va existir fins a començaments del segle XIX.

Entre el 1830 i 1920 els portuguesos intenten controlar el país, sense massa èxit. No van aconseguir pacificar la costa i molt menys l’interior del país en el que no hi havia tingut massa presència.
En el congres de Berlin, en el 1884-85, Portugal reclama Moçambic, però les grans potències no hi estan d’acord, ja que els hi diuen que en realitat no el controlaven. Portugal intenta reconquerir el territori.

En el 1930, amb Salazar al poder de Portugal, s’estableixen les condicions de les relacions amb les seves colònies: unitat política amb administració diferenciada, assimilació cultural i solidaritat econòmica. Això va portar a abolir els poders tradicionals i substituir-los pels colonials. Apareixen els treballs forçosos, i la creació de cultiu intensiu de cotó i canya de sucre per l’exportació. La població de Moçambic estava dividida en dos categories: no indígenes o assimilats, que tenien els mateixos drets que els portuguesos, i els indígenes, que estaven sotmesos a treballs forçats per tal de pagar les taxes que se’ls hi exigia. No tinc del tot clar si això era abans o després de l’arribada de Salazar al poder, he trobat contradiccions amb les dates.
El creixement econòmic del país es desigual, sent el sud més ric i Lourenço Marques, l’actual Maputo es converteix en el port més important del país. Per això els portuguesos van traslladar la capital, que estava a illa Moçambic cap aquesta ciutat.  

Entre el 1947 i el 1956 se succeeixen diverses vagues dels descarregadors del ports, en protesta per les condicions laborals. Totes elles van ser reprimides violentament.
Parc de Mutare.
La situació al país és de descontent i el sentiment nacionalista creix. Al juny de 1960, a Mueda, una ciutat a l‘extrem nord del país, hi havia una manifestació pacífica de protesta contra les taxes; les tropes portugueses van obrir foc contra la població i provocant diversos morts. Aquest fet, que va passar a anomenar-se la massacre de Mueda i va ser el detonant pel sorgiment de grups independentistes.    
En el 1960-61 sorgeixen en l’exili diferents moviments que lluiten per la independència. En el 1962 els presidents de Tanzània i Ghana els animen a reunir-se i ajuntar-se formant un front comú: el Frelimo (front d’alliberament de Moçambic). El seu dirigent Eduard Mondlane, que curiosament no era el dirigent de cap dels grups precursors.

En el 1964 el frelimo du a terme el seu primer atac, en el nord del país, contra el govern portuguès. El frelimo tenia el suport militar de la URSS. Poc a poc van anar avançant cap al sud. En el 1969 assassinen a Mondlane i el succeeix Samora Machel. El govern colonial intenta eliminar el suport que dona la població al frelimo, traslladant-los a pobles fortificats. Les critiques internacionals augmenten. A finals de 1973 el frelimo controla ja la meitat nord del país, i arriba al port de Beira. Pel que llegeixo, l’assemblea general de la ONU legitima la utilització de tots els medis adequats per aconseguir la independència. Amb la caiguda del govern de Salazar a la península, s’arriba a un acord amb el frelimo i el 25 de setembre de 1974 es crea el primer govern de transició, presidit per un membre del frelimo, Joaquim Chisano.

Escultura en el parc de Mutare.
En escriure tot això me n’adono de que en aquell moment jo no en sabia gaires coses de la vida i el que passava en les colònies. El que passava a Portugal sí que ho seguia; la revolució dels clavells va commoure’m, però no sabia que va propiciar la independència de Moçambic. D’alguna forma, la historia que ha tingut lloc quan jo ja havia nascut m’impressiona més. Em plantejo per què desconeixia moltes de les coses que passaven. A casa compràvem el diari, la Vanguardia, el llegia, però hi va haver moltes coses que se m’escapaven, que en aquells moments no atreien la meva atenció. A part dels meus interessos de joventut, l’accés a la informació era molt més limitat del que és avui en dia. Recordo que per aquella època, o potser uns anys més tard, m’intrigava saber el ressò que havia tingut la bomba atòmica, en el seu moment, en la població de casa nostra. Vaig trobar uns diaris antics i hi havia dos ratlles donant la noticia. En aquell moment, en el diari que jo vaig veure, que no recordo quin era, tan sols això. Una breu nota. 

Tornant a Moçambic, el país va aconseguir la independència el 25 de juny de 1975 i Samora Machel el seu president i Chisano el primer ministre.
Amb la independència, uns 180 mil colons portuguesos van marxar. La marxa dels portuguesos, gairebé d’un dia per l’altre va, va generar una situació caòtica, ja que hi havia poca gent preparada tècnicament i hi havia poques infraestructures. El govern socialiste del frelimo es troba doncs amb problemes per tirar endavant el país. A més, els serveis secrets de Rhodesia creen la Renamo (resistència nacional de Moçambic) amb l’objectiu de desestabilitzar i enderrocar el govern socialista del frelimo. També els hi interessa liquidar al frelimo perquè dona suport al Zanu, Unió nacional africana de Zimbabwe.

En el 1977 el frelimo es declara marxista-leninista i es proposa col·lectivitzar les terres i crear pobles comunitaris. Això provoca el rebuig de part dels camperols que decideixen unir-se a la renamo.
En els anys vuitanta, Sud-àfrica dona recolzament a la renamo, mentre que Tanzània i Zimbabwe donen suport al frelimo. A diferencia del frelimo, la renamo no te ideologia política, sinó que el seu objectiu era desestabilitzar el govern. Son els anys de la guerra entre els dos fronts, per la conquesta del país, amb avanços i retrocessos per les dues bandes el frelimo, que és al govern, i la renamo que son els rebels. En el 1986 el president del país mor en accident d’avió, que no està clar si hi havia participat els serveis secrets sud-africans. Chisano passa a ser el president.
Els enfrontaments i matances continuen en diferents punts del país. En el 1989 Chisano decreta una amnistia als membres de la renamo que entreguin les armes. En el 1989 el frelimo abandona la línia marxita-leninista i en el 1990 els dos bàndols (frelimo i renamo) es reuneixen a Roma i arriben a un acord parcial d’aturada d’atacs, en la línia de tren de Harare a Beira, que és fonamental per l’economia de Zimbabwe.

En el 1991 hi ha una gran sequera, agreujada per la devastació de les zones agrícoles, per culpa de la guerra, i la quantitat de refugiats i desplaçats que hi ha pel mateix motiu. S’envia ajuda humanitària, però sembla que hi havia problemes en la distribució, tant per culpa del frelimo com de la renamo.
La renamo continua amb els atacs a la linia del tren, i tot i que es firma un nou tractat de pau i es preveuen eleccions pel 1993, la renamo continua amb els seus atacs i s’apodera de quatre ciutats del nord. Ni la renamo ni el frelimo volen deixar les armes. Finalment, el 1994 hi ha eleccions lliures. Surt escollit Chisano com a president, el frelimo guanya les eleccions, però en la zona centre del país és la renamo la guanyadora (a nivell nacional té un 38% de vots). Tot i que costa que els antics guerrillers s’integrin a la societat, el país comença a remuntar.   

Arribem a Chimoio, que està en la ruta que uneix Harare i el port de Beira, a mitja tarda.
Els primer visitants estrangers d'aquestes terres foren els àrabs, que a través dels rius comerciaven amb el regne Monomotapa, i com ja he dit, els productes més preuats eren l’or, l’ivori i els esclaus.
En el segle XVIII es van establir a la zona alguns colons portuguesos. En el 1893 es funda Vila Barreto, que estava molt a prop del que avui en dia és Chimoio. El nom del poble és en honor d’un capità portuguès que en el 1552 va dirigir la primera expedició a l’imperi monomotapa. Aquesta població estava en la línia de tren que anava cap a Beira, de fet, sembla ser que en aquell moment era la última parada, i això va ajudar al seu creixement. Tres anys més tard, es va allargar la línia i va arribar fins a la frontera amb Zimbabwe i fins a la seva capital.
Després la ciutat es va traslladar fins a l’emplaçament actual i s’anomenava Mandingos. En el 1910 el seu nou governador, João Pery va potenciar el seu creixement i desenvolupament agrícola i industrial. Es produïa cotó i la industria tèxtil va prosperar molt. En honor a aquest governador la ciutat va canviar de nom convertint-se en Vila Pery.

L’any 1975 és quan canvia de nom altra cop i passa a ser Chimoio. Aquest nom és el d’un fill de Ganda, cap del clan Moyo, Diuen que Chimoio havia matat a un elefant en les terres d’un altre clan. El cap d’aquest clan va jutjar-lo i va ordenar la seva execució. El pare del noi, Ganda, va demanar que l’enterressin en les terres d’aquell clan i que deixessin instal·lar-s’hi algú de la família per vetllar sobre la seva tomba. Els descendents dels guardians de la tomba de Chimoio son els que han donat lloc a aquest poble.

La situació de Chimoio és estratègica, ja que connecta la zona central amb la costa. El frelimo la va atacar en el 1974 i va patir molts estralls durant la guerra.

Actualment hi ha força població originaria de Zimbabwe que han fugit per la crisi econòmica en el seu país.
Molts dels seus edificis son de l’època colonial. La seu central de la policia era l’hotel Pery, el primer hotel de la ciutat, construït en el 1920.
Es troba 750 m d’alçada, a la vora d’una muntanya que s’anomena Cabeça do Velho, ja que diuen que s’assembla al cap d’un home vell. Jo no m’hi vaig fixar. Llegeixo que la vista des de dalt és interessant, ja que et permet veure la ciutat I l’àrea circumdant. Quan plou, amb l’aigua lliscant per la roca, la creença local diu que son els avantpassats que estan tristos o enfadats. És un lloc sagrat i cada any s’hi fan cerimònies en les que la base és el contacte amb els esperits i els avantpassats.
No em vaig fer massa idea de la ciutat I de la seva importància en el passat. Vam tenir algun problema logístic amb l’hotel, després buscar algú que ens canvies moneda… o sigui que quan vam sortir a donar una volta ja era fosc. Pel que m’expliquen és més o menys habitual que encara que tinguis una reserva feta i confirmada, si ve algú que s’hi estarà més dies, anul·len la teva reserva i l’hi donen l’habitació a l’altre.  
La meva visió del poble va ser limitada pel temps i per ser fosc, o sigui que potser és un lloc fabulós encara que a mi no m’ho semblés. Jo no hi vaig trobar gran cosa a veure. Vaig observar que hi ha població musulmana, ja que en alguns bars i restaurants no hi serveixen alcohol ni cervesa. Hi havia bastants nens pel carrer, demanant i que viuen al carrer. Quan tornàvem, després de sopar, ens van començar a seguir, cridant, poc a poc s’anaven ajuntant més al nostre darrera. Alguns adults els hi reien la gràcia. Jo estava una mica espantada, ja que no havia seguit el consell que m’havien donat de deixar el passaport i els diners a l’hotel. Finalment un taxista els va aturar i ens van deixar tranquils. Ja a les 9 de la nit els carrers estaven molt foscos i solitaris.
El canvi que vam aconseguir va ser 1 dolar = 30 meticals. Vam trobar un bar en el que servein alcohol i al davant una pizzeria en la que no. O sigui que vam comprar el menjar a la pizzeria i vam anar a l’altra bar a menjar-la. Vaig prendre una pizza margarita, que valia 200 meticals (no arribava als 7 dòlars) i un vi de garrafa, però força bo, que valia igual que un refresc, 1,5 dòlars. L’aigua era una mica més barata, un dòlar.

L’hotel on estava allotjada era molt senzill però el personal molt amable. Com que parlen portuguès és fàcil entendre’s, si nosaltres parlem en castellà i lentament. Ells parlen ja de per si lentament. Aquí sento molt més que estic en un país africà. És molt diferent de Zimbabwe, que està menys habitat; hi ha els parcs i els animals, i suposo que per això hi ha menys poblats. A més, en ser època seca és tot molt més àrid. Aquí és més verd, sembla que hi hagi més vida.