L’origen del nom del llac no el tinc clar; tinc apuntat que
tsomoriri vol dir senyora i iac, perquè segons la llegenda que ens van explicar
una dona creuava el llac gelat amb el seu iac quan el gel es va partir i es van
enfonsar tots dos. Una variant diu que una monja, budista (es diuen chomo) del
proper monestir de Korzok buscava el iac del seu pare i que l’anava cridant
dient “ri, ri”, llavors el iac va aparèixer, el geles va trencar i es van
enfonsar tots dos.
Aquest llac té uns 26 km de llarg, direcció nord-sud i uns 3-5
km d’amplada. S’alimenta per tres rierols glacials primaris que formen extensos
aiguamolls als seus deltes. Ara és un llac endorreic a causa de la seva sortida
sud bloquejada, i les seves aigües són lleugerament salobres. El seu ecosistema
oligotròfic (pobre en nutrients) alcalí suporta una biodiversitat única. L’àrea
està protegida com a Reserva de Conservació d’Aiguamolls de Tso Moriri;
l’accessibilitat es manté limitada principalment als mesos d’estiu.
L’altiplà de Changthang a l’est de Ladakh és una extensió de
l’altiplà tibetà occidental que es troba per sobre dels 4.500 metres sobre el
nivell del mar i suporta poblacions diverses però baixes de diversos mamífers
amenaçats a nivell mundial.
La vora sud del llac s’obre en una vall ampla i plana que
connecta amb el riu Pare Chu (part de la conca del riu Sutlej). Al sud de Tso
Moriri es troben els aiguamolls de Nuro Sumdo, una zona pantanosa fora de la
conca de drenatge del llac que desemboca principalment al sistema del riu Pare
Chu.
A la regió del llac predomina l’aridesa i el fred del desert,
amb temperatures a l’estiu que es troben entre 0 i 30 ºC, i a l’hivern amb
temperatures entre -10 i -40 ºC.
Pel camí fins aquí hem vist iacs, marmotes i molt de lluny
burros salvatges.
És un paisatge d’alta muntanya i poc a poc m’havia anat
aclimatant a estar a 4.500 metres. En arribar al campament on dormiríem vam
anar cap al poble.
És un dels assentaments permanents major altitud del mon. En
aquest poble hi ha un monestir, del llinatge del budisme tibetà Drukpa.
Karzok va estar a la ruta comercial d’Àsia Central fins al 1947
i era la seu de la vall de Rupshu. Un dels reis, Rupshu Goba, em sembla que va
viure aquí amb la seva família, i hi va construir nou cases permanents.
Les tendes estan proveïdes de ventilacions a la part superior
per deixar sortir el fum. Els changmas comercien amb la pashmina (llana de
iac),un producte molt preuat, i amb la sal que extreuen dels grans camps de sal
de la zona, com les fonts de Puga. Intercanvien aquests dos productes per
cereals i altres productes necessaris. Poc a poc les tribus nòmades van
canviant el seu estil de vida, i augmenten el nombre de construccions estables.
La història de Korzok es remunta als reis que van governar en
aquest inhòspit terreny i van lluitar diverses guerres. Van patir diversos
contratemps en les guerres i van haver de portar una vida nòmada i aïllada. Un
dels reis d’aquest llinatge nòmada havia enviat el seu emissari al Tibet
buscant ajuda. L’emissari va portar un lama del Tibet que és qui va establir
aquest monestir en el segle XVII. Des de llavors els nòmades van deixar la
religió animista, i van adoptar el budisme. Aquí vivien en pau i harmonia amb
l’entorn i els animals. El regnat del regne nòmada va acabar amb el seu últim
rei Tsewang Yurgyal, que va governar fins a l’agost de 1947.
A l’interior del monestir hi ha una estàtua de Buda Shakyamuni
i altres estàtues. Hi ha diverses stupes a l’exterior. Ens van dir que hi
vivien uns 70 monjos.
El poble l’any 2009 era un llogaret senzill, de cases de tova,
amb gent molt amable. La gent puja al monestir, després a les stupes, les
circumval·la, després va al molí d’oracions i el fa girar...
És com estar en un altre mon, em recordava molt el Tibet. Als
tibetans se’ls saluda dient Namasté i als ladakhis Julé. A l’escola que havíem
estat abans, hi havia barreja de nens tibetans i ladakhis.
A les 7 del matí el sol ja escalfava força, cosa que em va
sorprendre. I el llac estava molt bonic.