26 de setembre 2025

Ladakh i Caixmir (2009)-10. Ladakh, de camí al llac Tsomoriri, poble de Sumdo.

Continuem la nostra ruta, per la vall de Rupshu, una vall a l’altiplà, que es troba entre els llacs Tso Kor i el Tsomoriri.

Per aquí anem veient alguns iacs i nòmades. Aquest altiplà és continuació de l’altiplà tibetà, i els nòmades que trobem em diuen que son tibetans; sembla que malgrat que la frontera estigui tancada per aquí els nòmades passen fàcilment del Tibet al Ladakh.

Antigament per aquí passava la ruta de les caravanes de sal, una ruta que connectava l’Índia i la Xina.

Ens aturem a Sumdo, un poble de nòmades tibetans i visitem l’escola. La nostra visita interromp les classes, però per altra banda, en aquests llocs remots, l’arribada d’algú de fora sempre és un esdeveniment que aporta alguna cosa, o almenys així ho espero. Serveix per establir un petit intercanvi entre dues cultures allunyades. La curiositat és mútua, entre els nens i mestres i nosaltres.

Com que el poble és un assentament de nòmades, mentre els pares estan amb els ramats, durant nou mesos, els nens estan interns en aquesta escola. A l’hivern l’escola tanca i nens i professors se’n tornen amb les seves famílies.

Aquell any, quan hi vam ser nosaltres, tenien 88 nens, d’edat compreses entre els 5 i els 12 anys, i 14 mestres. No trien la plaça els mestres sinó que sinó estic confosa, és el govern el que les adjudica; en aquest destí el sou és més alt, però generalment és gent que té la família a Leh. Els mestres, en general, em van semblar força joves. 

Els nens estudien anglès, urdú, hindi i ladakhi-tibetà. Em va fer gràcia que estaven llegint una poesia en anglès i ens consultaven alguna paraula que no entenien. Els hi agradava ensenyar-nos els llibres i el que estaven estudiant.