La distància entre Manali i Keylong és de tan sols 70 km, però es triga una eternitat, almenys en el 2009 quan ho vaig fer jo.
Per anar de Manaili a Keylong cal pujar al pas d’alta muntanya Rohtang, el Rohtang La. Aquest pas es troba a l’extrem oriental de la serralada de Pir Panjal, a uns 51 km de Manali, i serveix d’enllaç vital entre la verdosa vall de Kullu i les regions àrides i d’altitud de les valls de Lahaul i Spiti.Vam trigar 9 hores per arribar a dalt del port, i després una
hora i mitja per baixar cap a l’altra banda.
És conegut per la seva topografia espectacular i les
impressionants vistes panoràmiques. La pujada des de Manali fins aquí és dura,
però impactant. El paisatge va canviant, des dels turons verds i amb vegetació
exuberant, al terreny alpí estèril i els cims escarpats i nevats.
Rohtang La es troba a la divisòria hidrogràfica entre les
conques del riu Chenab i el Beas. Per la
banda sud d’aquest pas, el riu Beas emergeix del subsol i flueix cap al sud;
pel cantó nord, el riu Chandra, un corrent font del riu Chenab, que flueix des
de l’Himàlaia oriental, flueix cap a l’oest.
L’antiga carretera nacional que travessa la vall de Kullu,
acaba a Manali; la carretera cap al nord, passant pel pas de Rohtang fins a Keylong, al
districte de Lahaul i Spiti, i cap a Leh a Ladakh no és una carretera nacional.
Des de novembre fins al maig elpas queda cobert per la neu i la
ruta està tancada, fent inaccessibles els districtes de Lahaul i Spiti al nord
del pas. Per això es va veure la necessitat de construir un túnel per sota del
pas. El projecte va ser anunciat pel llavors primer ministre Atal Bihari
Vajpayee el 3 de juny de 2000. El treball va ser iniciat per BRO el 6 de maig
de 2002; la primera pedra del projecte va ser col·locada el 28 de juny de 2010
per Sonia Gandhi en la seva qualitat de presidenta del Consell Assessor
Nacional. El túnel de carretera anomenat túnel Atal va entrar en funcionament
el 3 d’octubre de 2020, i com és lògic, t’estalvies de pujar el port i escurça
molt el temps de viatge.
En el tram de pujada des de la vall de Kullu, la pedra és mica
i la seva lluïssor amb la humitat per la boira i l’aigua neu, contrasta amb el
verd de l’herba. L’aigua del riu baixa grisosa, després del desgel.
L’ambient durant les llargues parades és distret, hi ha
venedors ambulants, tertúlies entre viatgers... Jo soc de les que de seguida
que puc baixo del cotxe per veure l’ambient.
La carretera de baixada cap a la vall de Lahaul estava en millor estat i s’hi circulava millor.