26 de setembre 2025

Ladakh i Caixmir (2009)-7. Camí de Ladakh, llac Suraj i Bara-lacha La

Continuem la nostra ruta per la vall del riu Bhaga, fins arribar al llac Suraj (Suraj Tal). Prop del llac hi ha el pas de muntanya Bara Lacha,  a l’altar banda estem ja a les portes del Ladakh.

Un cop al Ladakh visitem dos llacs, el TsoKar i el Tsomoriri, posant a prova la nostra resistència a l’altura.

El llac Suraj, o Suraj Tal (llac del sol), també se’l coneix amb el nom de Tso Kamtsi; aquest llac té uns 800 metres de llargada i es troba per sota del port de muntanya Bara-lacha (4.890 metres). El llac es troba a 4.883 metres d’altitud.

El llac Suraj és el tercer més alt de l’Índia i el 21è més alt del món. Es troba just a sota del naixement del riu Bhaga que s’uneix al riu Chandra aigües avall, a Tandi, per formar el riu Chandrabhaga a Himachal Pradesh. El riu Chandrabhaga es coneix com a Chenab quan entra a la regió de Jammu i Caixmir. L’altre afluent important del Chandrabhaga, el Chandra, s’origina i flueix al sud-est del Bara-lacha La.

Aquest llac es troba a 65 km de Keylong, en la carretera que uneix Manali i Leh (Leh-Manali Highway). Aquesta carretera voreja el llac, que es troba a només 3 km del pas de Bara-lacha. La carretera queda tallada el mesos d’hivern, de novembre a abril.

Les glaceres i rierols que baixen del Bara-lacha la alimenten el llac. Aquest llac està situat a la zona de l’Himàlaia superior, on hi ha molt poca població i les condicions climàtiques són similars a les polars. Les nevades en aquesta zona, encara que escasses, s’estenen durant tot l’any i les pluges són rares. El sòl de la zona està cobert de tarteres i còdols.

El port de muntanya Bara-lacha, també s’anomena “pas amb cruïlla al cim”, ja que en aquest pas de 8 km es troben les carreteres de Zanskar, Ladakh, Spiti i Lahaul; antigament es trobava en una ruta comercial . A més del riu Bhaga que s’origina i flueix a través del Suraj Tal, el pas de Bara-lacha també és la font dels rius Chandra i Yunan al sud-est i al nord, respectivament.

Bara-lacha la (4.890 metres) és un port de muntanya a la serralada de Zanskar, que connecta el districte de Lahaul a Himachal Pradesh amb el districte de Leh a Ladakh. L’altitud d’aquest port nio la tinc molt clara, en alguns llocs posen 4.890 metres i en altres diuen que és superior als 5.000 metres.

Les dues capçaleres del riu Chenab, el Chandra i el Bhaga, s’originen prop del pas de Bara-lacha. El riu Bhaga s’origina al llac Suraj tali el Chandra s’origina en una glacera d’aquesta regió. El nom nadiu de Chenab, “Chandrabhaga”, representa la unió dels rius Chandra i Bhaga aigües avall.

El folklore afirma que els dos amants divins, Chandramukhi, filla del déu de la Lluna, i Surya Bhaga, el fill del déu Sol, van decidir celebrar el seu matrimoni etern al cim del Bara-lacha la. Des d’allà van córrer en direccions oposades. Chandra, activa i intel·ligent, va trobar fàcilment el seu camí i va arribar a Tandi després de cobrir la distància de 115 km.

Aviat va veure arribar a Bhaga que havia de bregar per passar a través d’estretes gorges fins arribar a Tandi (uns 60 km), on tots dos es van conèixer i es va celebrar el matrimoni celestial.

La cruïlla de les carreteres de Spiti, Ladakh, Zanskar i Lahaul es troben al pas de Baralacha; antigament formava part d’una ruta comercial. Al nord-oest s'origina el riu Bhaga mentre que el Chandra flueix cap al sud-est. Sota el Baralacha-la hi ha un llac maragda, el Suraj tal (llac del Sol), el naixement del riu Bhaga.

En la cultura popular, a la novel·la Kim de Rudyard Kipling, hi ha una referència a Bara-lacha la, la font del Suraj Tal que va ser utilitzada pel Lama de Kim per entrar a l’Índia des del Tibet.

Tot i que la pujada es va fent lentament, els prop de 5.000 metres d’altitud no perdonen. Tot costa un gran esforç, sents la pressió al cap, i la sensació de flotar o no tenir molta estabilitat... al menys aquestes són les sensacions que jo tinc quan estic tant amunt. Beure molta aigua, però també fer molts pipis, sinó és quan un s’ha de començar a preocupar. 

Una del grup, aquí dalt va començar a presentar problemes de retenció de líquids, i no tolerar líquids. Al llarg el dia la cosa es va anar agreujant, ja que gairebé no s’aguantava dreta, i quan a lanit vam arribar al campament del llac Tso Kkar van acabar enduent-se la a Leh. Allò em va impressionar, la van embolicar amb el sac i una manta, la van carregar en un dels jeeps i ja de fosc van baixar cap a l’hospital de Leh.

Pel que sé, el mal de muntanya et pot agafar a qualsevol edat i estant en bona forma.  Em sembla que és força imprevisible.