30 de setembre 2025

Ladakh i Caixmir (2009)-16. Ladakh: Leh, gompa de Tikse

A primera hora del matí vam anar al monestir de Tikse per assistir a la puja, una cerimònia budista en la que es fan ofrenes i es reciten oracions. Abans de començar, uns monjos duen el característic barret groc, des de dalt del terrat fan sonar les trompetes tibetanes (dungchen) per anunciar l’inici de la cerimònia.

La gompa de Tikse es troba a uns 18 km de Leh en un turó a 3.600 metres d’altitud, a la vall de l’Indus. És un complex de 12 plantes i conté molts elements d’art budista com stupes, estàtues, thangkas, pintures murals i espases.

A principis del segle XV, Je Tsongkhapa (1357 –1419) va enviar sis dels seus deixebles a regions remotes del Tibet per difondre les ensenyances de la seva nova escola.

Tsongkhapa va donar a un dels seus deixebles, Jangsem Sherap Zangpo, una petita estàtua d’Amitayus  (el Buda de la vida infinita)  que contenia pols d’os i una gota de la pròpia sang de Tsongkhapa. Tsongkhapa li va ordenar que es trobés amb el rei de Ladakh amb un missatge demanant la seva ajuda en la propagació del budisme.

Al rei, que llavors s’allotjava a la vall de Nubra, prop de Shey, li va encantar el regal de l’estàtua i després de la reunió amb Sherab Zangpo va ordenar al seu ministre que l’ajudés a establir un monestir de l’orde Gelug a Ladakh. De resultes d’això l’any 1433, Zangpo va fundar un petit monestir de poble anomenat Lhakhang Serpo “Temple Groc” a Stagmo, al nord de l’Indus. Malgrat els seus esforços, els lames que van abraçar l’orde Gelug van ser inicialment pocs, tot i que alguns dels seus deixebles es van convertir en figures eminents amb els anys.

A mitjans del segle XV, Palden Zangpo va continuar amb el treball monàstic iniciat pel seu mestre Sherab Zangpo. Va decidir construir un monestir més gran, en aquest lloc.

Hi ha una llegenda que explica perquès es va decidir construir el monestir aquí. Diu que Sherab Zangpo i Palden Zangpo estaven realitzant un ritual sagrats a prop del Temple Groc, havien anat a  un aflorament rocós, duent un plat amb les ofrenes de torma, quehavien de llançar a la vall. Però abans de que poguessin fer-ho van aparèixer dos corbs que es van emportar el plat cerimonial amb l’ofrena.

Els dos monjos van començar a buscar on havia anat a parar l’ofrena i la van trobar aquí, a l’altra costat del turo, dipositada amb molta cura sobre una llosa de pedra. Palden va considerar que això era un senyal diví que li indicava on construir el monestir.

Tsongkhapa havia predit que la seva doctrina prosperaria a la riba dreta del riu Indus. I aquesta predicció es va fer realitat quan es va establir el monestir de Tikse, així com els de Spituk i el Likir, tots a la riba dreta de l’Indus.

Tikse va anar agafant protagonisme a Ladakh, només superat pel monestir d’Hemis, administrant deu monestirs més a la regió, com Diskit, Spituk, Likir i Stok. El monestir va arribar a posseir o controlar 537 hectàrees de terra i uns 25 pobles que es van unir al monestir.

Al voltant de 1770, el lama del monestir de Hanle va dictar que el seu fill gran havia d’heretar el tron de Ladakh, i els altres prínceps haurien de ser lames a Thikse i Spituk. Així és com el príncep Jigsmet Namgyal van servir com a lama a Tikse.

El monestir de Tikse és l’estructura més gran del centre de Ladakh. Situat en un vessant de turó, els seus edificis estan disposats en ordre ascendent d’importància i estan ben espaiats, des del peu del turó que alberga les unitats d’habitatge fins al cim del turó on hi ha els monestirs i potang (residència oficial) del lama en cap. L’arquitectura s’assembla molt a la del Palau del Potala a Lhasa, al Tibet, antiga seu oficial dels Dalai Lames. Per això aquest monestir se’l coneix com el mini Potala. La carretera d’accés des de la vall passa pel costat est de l’edifici principal del monestir, i hi ha una estàtua de la deïtat protectora tibetana, aquest és el nivell inferior. El nivell més alt del complex té una stupa o chorten.

Un dels principals punts d’interès és el temple Maitreya (Buda del futur) erigit per commemorar la visita del 14è Dalai Lama a aquest monestir l’any 1970. Conté una estàtua de 15 metres  d’alçada del Buda Maitreya, l’estàtua més gran d’aquest tipus a Ladakh, que cobreix dos pisos de l’edifici. Inusualment, apareix assegut en la posició del lotus en lloc de les seves representacions habituals, dempeus o assegut en un tron alt. És l’estàtua de Buda més gran del monestir i va trigar quatre anys a construir-se. Va ser feta per artistes locals sota la direcció del mestre Shilp Guru Nawang Tsering de l’Institut Central d’Estudis Budistes de Leh, en argila, pintura daurada i coure.

Des de la terrassa hi ha bones vistes de la plana inundable de la vall de l’Indus tant a l’est com a l’oest, des d’on es veuen clarament el gompa de Matho (a l’est), el palau reial de Stok (a través de la vall al sud) i l’antic palau reial de Shey (a l’oest).

Dins del recinte del monestir hi ha un convent de monges. Fins a la dècada de 1990 els convents de monges al Ladakh tenien un estatus molt inferior als d’homes i les monges budistes vivien en condicions terribles. 

Va ser a començaments d’aquesta dècada que a Tikse es va prendre consciencia de que calia millorar l’estatus de les monges. L’any 1995 es va celebrar a Leh la Conferència Sakyadhita de Dones Budistes, que va dur a l’establiment de l’Associació de Monges de Ladakh, l’any 1996. Això va suposar un canvi important, millorant el seu estatus i canviant el seu paper, que fins llavors era de servitud, per  un de veritable pràctica espiritual. Les mateixes monges van prendre mesures per afirmar la seva posició en la societat, canviant el seu nom tradicional “ani” (que significa literalment “tia”, que és una connotació despectiva d’un servent, per “cho-mos”, que significa les “practicants religioses femenines”.

Va ser en aquest context que el monestir va donar el terreny per a un nou convent de monges a Nyerma, prop de Tikse. El convent de monges està ara sota el patrocini del monestir de Tikse. Actualment (no sé de quin any és) el convent acull 26 monges d’entre 43 i 87 anys.

Els assistents a la cerimònia, a part dels monjos, érem tots turistes, no hi havia gent local.

A la cerimònia no hi havia gairebé cap nen, ens van dir que estàvem amb el Dalai Lama. Em va sorprendre una mica que nohi hagués ningú del país a la cerimònia, potser van a algun altre monestir que estigui dins de la població.