No sé exactament qui és sant Giragos. Hi ha una placa en la que
expliquen la història del martiri de sant Kyrikos i la seva mare Julitta. Per
tant, pot ser que sant Giragos sigui sant Quirze, o sant Ciríac, o sant Cir...
L’existència de l’església és del 1515-18,i després va ser
restaurada i ampliada al llarg dels segles XVII i XVIII. En el 1880 va patir un
incendi que la va destruir. Va ser reconstruïda 3 anys més tard.
Durant la Primera Guerra Mundial es va fer servir com a quarter
general de l'Exèrcit Imperial Alemany. Durant el genocidi armeni del 1915, el
foc d'artilleria va destruir el campanar de l'església. Després de la guerra,
l'església va ser utilitzada com a caserna de l'exèrcit, magatzem i com a
fàbrica tèxtil per l'estat. L’any 1960, l’església va retornar a mans de la
comunitat armènia local que havia sobreviscut, però estava abandonada. Des de
l’any 1915 i fins al 2011, no s’hi va celebrar cap cerimònia religiosa. A la
dècada de 1990, fortes tempestes de neu van provocar el col·lapse del sostre, i
l’interior va quedar a la intempèrie.
Al febrer del 2016 aquesta església no va patir masses danys, a
diferència de la veïna església catòlica armènia, que va quedar parcialment
destruïda. Al març del 2016 el govern va confiscar l’església en base a un dels
articles de la llei d’expropiacions.
Totes les esglésies, aquesta, la siríaca, la caldea i la
protestant van ser expropiades. De fet, al districte de Sur, és a dir a la
ciutat emmurallada, es van expropiar 6.300 parcel·les de terra, que és
aproximadament el 80% de la propietat d'aquest districte. El Col·legi
d'Advocats de Diyarbakir va emetre un comunicat dient que aquesta decisió
violava el dret de propietat i també anava en contra de la llei constitucional
turca, la llei d'expropiació i el Conveni europeu de drets humans.
Finalment, després d’una important renovació va tornar a obrir
al públic el 7 de maig del 2022.
Com he dit, és l’església armènia més gran de l’Orient Mitjà.
Té cabuda per unes 3.000 persones. Hi ha un pis a sobre que feien servir les
dones. Aquesta església és única pel nombre d’altars, en té set:5 a la planta
baixa i 2 en el pis superior.
Aquesta església havia sigut el lloc de culte més important de
la comunitat armènia del sud de la península d’Anatòlia fins a l’any 1915, quan
hi va haver el genocidi armeni.
L’Església Apostòlica Armènia, o Església Gregoriana Apostòlica
Armènia, té els seus orígens en els viatges evangelitzadors a Armènia que van
fer els apòstols Bartomeu i Tadeu. Gràcies a la prèdica de Gregori
l'Il·luminat, que va ser el primer catolicós de l'Església armènia, el rei
Tiridates III va declarar el cristianisme com a religió del país l'any 301. Cap
a l’any 435 es va traduir la Bíblia del grec a l’armeni, amb l’alfabet que
s’havia creat l’any 406.
Al costat hi ha l’església Catòlica Caldea Mar Petyun.
L'Església Catòlica Caldea, també anomenada Església Caldea de
l'Orient és una de les Esglésies Catòliques Orientals. El cap de l'Església
porta el títol de catolicós-patriarca de Babilònia dels Caldeus, amb residència
a Bagdad a l'Iraq. És hereva de l'antiga Església de Pèrsia i la seva llengua
litúrgica és el siríac, derivat de l'arameu.
Hi ha catalogats 31 manuscrits procedents d’aquesta església;
molst d’ells són llibres de comptes i registres de batejos, defuncions i altres
esdeveniments que proporcionen dades detallades sobre la comunitat caldea i les
seves institucions culturals a Diyarbakır durant els segles XIX i XX. Aquesta
col·lecció mostra la diversitat lingüística al sud-est d’Anatòlia, ja que s’ha
trobat material en àrab, en turc otomà i en siríac.
Una altra troballa que es va feren aquesta església és una
còpia parcial d’unes glosses dels segle XIV, d’Ibn al-Maḥrūmah, una important obra àrab medieval tardana de
diàleg cristià-jueu-musulmà, de la que anteriorment tan sols hi havia
constància d’un únic exemplar a la Biblioteca Angèlica de Roma.