29 de maig 2021

Occitània_1: La Cobertoirada

L'estiu passat, el 2020, vaig fer una altra escapada cap a l'altra banda dels pirineus. Aquest cop van ser tres dies a la regió d'Occitània. El viatge se centrava en Millau i el seu entorn, al departament de l’Avairon. 

En aquest departament hi ha l’altiplà de Larzac, o la causse de Larzac, en el massís central francès.

Curiositats d’aquesta zona: és famosa per la fabricació de formatges, entre ells el rocafort, i també per la fabricació de peces en pell, especialment guants.

Com ja he dit, la regió de l’Avairon es troba en el massís central, en el parc natural de les Grans Causses. Les causses son altiplans calcaris, que es troben separats entre ells per rius que han excavat gorges. Una de les causses (un d’aquest altiplans, el nom de causse és occità) és la de Larzac que es troba a uns 800 metres d’alçada.

La primera parada va ser per visitar el poble de la Cobertoirada; aquest és el nom en occità ien català. És un petit poble emmurallat, amb cases de pedra, i carrerons també empedrats. És un poble amb encant, tot i que feia un dia horrible i ens va estar plovent durant tota la visita. Aquesta població està a la llista dels pobles més bonics de França.

Va ser cap a l’any 1120 després de la primera croada que, un grup de cavallers francesos que s’havien fet monjos quan estaven a Jerusalem, van decidir fundar els cavallers de l’ordre del temple. Era una milícia que tenia com a objectiu defensar les rutes que feien els pelegrins per arribar a Jerusalem. Era una ordre religiosa però també militar, formada per monjos soldat.

El nom d’aquesta ordre prové de la seva instal·lació a la mesquita Al Aqsa, construïda en el segle VII, i es pensa que ocupant parcialment el lloc on hi havia hagut el temple de Salomó.

La desaparició d’aquesta ordre va ser tràgica. Llegeixo que va ser el divendres 13 d’octubre de 1307, quan el rei de França Felip IV ordenava la detenció i empresonament, segurament també tortures, de tots els monjos de l’ordre del Temple, acusats d’heretgia, idolatria i sodomia.

L’opinió pública va començar a qüestionar el paper dels templers després de la pèrdua dels Estats Llatins, l’any 1291; a més els hi retreien que havien acumulat molta riquesa i poder.
Després de la croada, aquest hospital, que era laic, va continuar amb la seva missió i es va convertir en una ordre religiosa, l’ordre de Sant Joan de Jerusalem, que va ser reconeguda pel papa en el 1113.

L’any 1530 l’emperador Carles V els hi dona l’illa de Malta, on s’hi van quedar fins al 1798, convertint-se en els cavallers de l’ordre de Malta.

Aquesta ordre de Sant Joan de Jerusalem va sobreviure a la desaparició dels Estats Llatins del 1291, amb la caiguda de Sant Joan d’Acre.

Sobre un turó de roca van construir-hi l’església i el castell, i als seus peus va anar creixent el poble. Els templers van continuar l’activitat agrícola que ja hi havia: cultiu de cereals, que permetien elaboració de pa i la criança d’ovins per la llet, la carn i la llana.

Va ser al voltant de l’any 1400, en plena guerra dels cent anys, que el comanador de Santa Aulàlia, va decidir fer fortificar tots els pobles que depenien de la seva comanda. En pocs anys es va construir la muralla envoltant el poble.

Malauradament després van tornar els conflictes, aquest cop van ser les guerres de la religió. En aquest temps al castell s’hi va instal·lar un petit destacament militar, que va ser molt útil quan la població va patir el setge, en el 1562, per part dels hugonots (els protestants).

L’any 1702 encara hi va haver una nova guerra, la revolta dels “camisards” (protestants) o guerra de Cevenes, una zona propera.

El castell es troba a la part alta del poble, sobre un turó calcari, i la seva estructura estava condicionada per la forma de la roca. Enfront del castell, sobre el mateix turó, hi ha l’església, que es pensa que van construir els hospitalaris en el segle XIV, quan la capella de sant Cristòfol va quedar abandonada perquè quedava massa allunyada de la població. Anteriorment, en l’època dels templers, la població utilitzava la capella de Sant Cristòfol i per ells se’n van construir una altra al castell.

Els templers van portar de terra santa el “larzac”, el gat domèstic, per caçar ratolins i rates en els graners.

Al costat de l’església, com era habitual en aquella època, hi havia el cementiri. El projecte de muralla del segle XV dividia el cementiri en dos, pel que van haver de demanar permís al bisbe. Els hi va concedir el permís amb la condició que les sepultures que s’haguessin de treure per les obres fossin traslladades amb totes correcció fins al nou cementiri.

Fins a finals del segle XVIII l’església tenia una teulada de fusta. Una de les parets de l’església és la pròpia roca.

En períodes d’inseguretat o epidèmies, als forans que arribaven no se’ls deixava entrar a la vila; de totes formes hi havia un sistema pel que se’ls hi podia donar aigua sense que creuessin la muralla.

A la part baixa del poble, a l’entrada hi ha una plaça força àmplia, és on hi havia una bassa, on es recollien les aigües brutes; per qüestions higièniques es va eliminar l’any 1895 i es va reconstruir a l’exterior.

Vam tenir mala sort i vam fer tota la visita plovent. És un poble molt petit, de 170 habitants. 

Els carrers son tots empedrats i alguns en pendent, els que pugen fins a la part alta del turó on hi ha el castell i l’església. És curiós perquè les lloses que formen el paviment no estan a tocar unes de les altres, sinó que hi ha una petita franja de terra entre una i l’altre: això és facilitar el pas als ramats, i evitar que rellisquin, ja que van posant les peülles en la part de terra. I aquell dia de pluja, amb l’empedrat ben xop, a mi també em va anar be per no relliscar.

A fora del poble emmurallat, a l’altra banda de la carretera hi ha una petita fondalada, correspon al que s’anomena “lavanha” en occità, que son uns petits embassaments, generalment artificials, on anaven a beure els animals.

Llegeixo que van portar ovelles fins a la torre Eiffel. Els anys següents es van anar organitzant diferents actes, que van culminar amb l’acte “Gardarem lo Larzac” en el que va haver-hi unes 100.000 persones acampades. Entre els acampats hi havia personalitats de diversos països. Amb tot això, l’any 1978 l’exèrcit havia aconseguit comprar menys del 12% del terreny que necessitava.

Em comenten que a França hi ha tants formatges diferents com dies té l’any.

La historia d’aquesta població està molt relacionada amb les ordres religioses i militars dels Templers i els Hospitalaris. Sempre els he ficat a tots en el mateix sac, o sigui que he buscat una mica la historia i la seva relació amb aquesta població.

Al voltant de l’any 1140 l’ordre dels templers s’organitza i eixampla el seu radi d’acció i es creen els Estats Llatins.

Els Templers, com se’ls anomenava, van rebre moltes donacions que es van organitzar en comandaries, i els beneficis que se n’obtenien es destinaven a Terra Santa.

En el concili de Viena del 1312 el papa va dissoldre l’ordre i l’últim mestre i dos alts dignataris de l’ordre van ser cremats en el 1314.

L’origen dels hospitalaris de Sant Joan de Jerusalem se situa a mitjans del segle XI, abans de la primera croada, quan uns marxants d’Amalfi, Itàlia, havien fundat a Jerusalem, prop del sant Sepulcre, un hospital pels pelegrins que venien a visitar la tomba de Crist.

A l’igual que l’ordre del temple, cap al 1140 es va organitzar com una ordre militar que tenia les dues funcions, militar i hospitalària.

En un primer temps, els cavallers es van refugiar al regne franc de Xipre, a partir del 1306 a l’illa de Rodes, d’on van ser expulsats pels turcs en el 1522.

El nom de la Cobertoirada apareix per primer cop en un document del segle XI, que forma part de l’arxiu de l’abadia de Gellone.

L’any 1181 els templers de la comanda de Santa Aulària de Sarnon van rebre la donació d’un mas que es trobava en aquest lloc. L’any 1158 Ramon Berenguer IV havia donat permís als templers d’aquesta comanda per construir noves fortificacions. Així que, a començaments del segle XIII, els templers van construir-hi un castell. La selecció del lloc es deu a que aquí hi havia terres cultivables i aigua, el terreny de roca era idoni per construir-hi un castell, i hi havia un camí que venia del Llenguadoc i que s’utilitzava per la transhumància.

Quan va desaparèixer l’ordre del temple la població va passar a estar sota el control dels hospitalaris. L’any 1328 el poble comptava amb 135 focs; això és el que trobo escrit i dedueixo que vol dir que hi havia aquest nombre de cases, el que correspon a 540 - 600 habitants. Per tant vol dir que es calcula que en cada casa hi vivien 4 o 5 persones.

Quan va acabar la guerra dels cent anys, 1453, Larzac va viure un període de prosperitat. Encara es poden veure algunes cases d’aquella època.

Quan va tornar la calma, la població va tornar a créixer però aquest cop fora muralles.

Amb la revolució francesa les comandes es van considerar un bé nacional. No se si abans o en aquella època, es van vendre les comandes que depenien de l’ordre de Malta, com la Cobertoirada. Ja en aquell moment el castell es trobava en força mal estat i només es feia servir una petita part. L’any 1762 ja hi ha constància que el castell estava molt deteriorat, ja no hi vivien els cavallers i tan sols era l’habitatge d’un camperol i servia de graner.

A la part alta del poble, al costat del castell, hi ha el “parapet” que forma part de la muralla i que queda sobre la porta d’entrada de la muralla. Des d’aquí es podien llançar, si calia, diferents objectes als que entraven, com pedres, calç viva, brases, aigua, cendres, sorra calenta... és a dir, formava part del sistema de defensa.

No sé segur si ho he entès be, però em sembla que abans de que es construïssin les muralles, quan hi havia alguna revolta els habitants pujaven aquí dalt a buscar refugi, construïen petites cabanes on deixaven les seves pertinences, en cofres o sacs.

Actualment encara es veu part el que queda d’aquell cementiri, al costat de l’església, i s’hi ha col·locat sobre la gespa còpies d’onze esteles funeràries en forma de disc, d’aquella època.

Prop de l’església hi ha una cisterna que recull l’aigua de pluja que prové de la teulada de l’església. Les cases del poble també tenien la seva cisterna que recollia les aigües de pluja.

Expliquen que l’any 1439, els 33 caps de família de la Cobertoirada, cansats dels saquejos que patia la regió, van reunir-se a l’església amb el bisbe i van sol·licitar permís per construir una muralla amb torres de vigilància.

L’entrada a la Cobertoirada es troba a la part baixa del poble, i es va pujant pels seus carrerons fins arribar al castell i l’església.

En el cementiri del costat de l’església no totes les pedres que hi ha son esteles funeràries, algunes son fites de camins i carreteres.

L’aigua en els altiplans calcaris, com son les causses de Larzac, és un be escàs; els ramats que pasturen sobre aquests altiplans necessiten aigua per beure, per això va sorgir la construcció de les lavanhes.

Les lavanhes son fondalades de pendent suau, cobertes de pedres; la seva fondària va augmentant, fins a uns 2 metres de profunditat al centre. Se situen en punts baixos, per recollir les aigües de pluja, acostumen a tenir forma circular i tenen una capa d’argila, que fa impermeable el terreny, i a sobre lloses de pedra, que poden estar unides per morter.

A part de per abeurar als ramats, les lavanhes son la reserva d’aigua per diversos tipus d’animals, com ara granotes, insectes i ocells. Aquests embassaments es troben en molts punts diferents de les causses, però segons diuen, una de les més remarcables és la de la Cobertoirada.

Ara be, les lavanhes necessiten un bon manteniment; si a l’època seca el nivell de l’aigua es redueix massa o arriba a desaparèixer, l’argila que no està coberta per pedres, al fons, s’asseca i s’esquartera, això afecta a la seva permeabilitat. Antigament els animals amb les seves peülles ho tornaven a aplanar quan anaven a beure i es tornava a formar una superfície llisa.

Amb l’arribada de l’aigua corrent, aquestes lavanhes es van començar a deteriorar, si el pagès o el ramader no tornava a aplanar l’argila per formar altre cop una superfície impermeable. Si no es fa això, l’argila permeable és porosa i per tant hi creix vegetació, perdent la seva funció de reserva d’aigua.

És un tipus d’embassament per abeurar els animals que ve d’antic, per això es considera que s’ha de preservar i mantenir-les en bon estat.

Acabada la visita vam dirigir-nos cap a Millau; no està massa lluny, em sembla que son menys de 50 Km.

L’any 1970 el ministre de defensa francès va decidir comprar el terreny de l’altiplà calcari de Canjuers per construir-hi un camp de tir per l’exèrcit. Volia fer el mateix a Larzac. La compra per part de l’exèrcit d’aquest terrenys implicava la pèrdua de molta extensió de terreny que afectava a l’agricultura i les pastures d’ovelles. Es veien afectades uns 25.000 ovelles, la pèrdua de més d’un milió de tones de llet, a part dels danys ecològics. 

A l’altiplà de Larzac hi pasturen les ovelles, una de les riqueses de la regió ja que la seva llet serveix per la fabricació de formatge.

Els propietaris de les terres es van negar a vendre-les. Tota la gent de l’Avairon els hi va donar suport i em sembla que va ser en el 1971 van organitzar una tractorada que anava des de Rodès fins a Orleans.

23 de maig 2021

Perpinyà_15: El riu Tet

Aquest mati l’objectiu era arribar al riu Tet. Ho vaig aconseguir. El dia abans ho havia provat però m’havia trobat amb grans avingudes de cotxes, difícils de creuar, i sense veure a on em portaven aquella mena d’autovies. En aquest segon intent em vaig mirar be el plànol i vaig arribar-hi. Vaig creuar el riu pel pont Jofre arribant al Vernet.

El Vernet era un poble que es trobava al nord de la ciutat de Perpinyà i que ja s’esmentava en documents del segle IX. Hi havia una església romànica dedicada a sant Cristòfol i un castell. Amb l’enderrocament de les muralles i l’expansió de la ciutat el Vernet es va incorporar a Perpinyà, unint-s’hi a través de l’avinguda Jofre.

En el segle XII ja hi havia un pont sobre el riu Tet, però que va caure diversos cops per les riuades. Al costat s’hi va construir una capella amb l’objectiu de proporcionar protecció al pont. Aquests capella va ser destruïda en el segle XVI, tot i que la imatge de la verge protectora es conserva en un nínxol no sé si al pont o a la vora.

Si no estic confosa, el pont Jofre es troba en el lloc on hi havia hagut aquest primer pont. Al llarg dels anys s’han construït diversos ponts que uneixen els barris que hi ha a una banda i l’altre del Tet.

Hi ha un passeig que voreja el riu, amb alguns bancs, la llàstima és que estaven tots a ple sol. He passejat fins a la passarel·la per vianants, que uneix el Vernet amb l’Espai Mediterrani, on hi ha el teatre de l’arxipèlag. Aquest teatre es va inaugurar en el 2011.

És un conjunt arquitectònic peculiar. Hi ha el que es coneix com el granat. Una construcció en forma d’ou, de color vermellós, en referència a aquesta pedra preciosa típica del Rosselló. Hi ha també un cub d’acer que fa referència a les mines de ferro del Canigó. 

Hi ha la torre, del mateix color vermellós del Castellet, i que té la mateixa alçada. Representa les muntanyes del Pirineu. Un edifici daurat que es una seu administrativa, que fa pensar en l’or que buscaven al riu o en el sol. L’estudi, una mena de túnel en alumini que simbolitza el camí de la creació. 

Després vaig tornar altra cop al vernet i arribo fins al pont següent, que al costat té el mercat dominical de les puces. 

Hi havia molts cotxes i molta gent. Era diumenge, i suposo que per això havia trobat el barri molt tranquil, sense ningú pels carrers: estaven tots aquí.

Al costat hi ha el palau de congressos i els seus jardins, però no vaig trobar la porta d’accés i estava massa cansada i morta de set com per caminar més. No hi havia res obert i estava una mica desesperada per beure alguna cosa. O sigui quer vaig tornar cap al centre on per fi vaig poder seure i recuperar-me.

Amb això acabava l'estada a Perpinyà. Uns dies tranquils, en que vagi poder descobrir aquesta ciutat. Han passat 9 mesos des d'aquella estada, la situació ha millorat però no sé si aquest estiu del 2021 podré anar una mica més lluny o continuaré explorant aquestes terres.   

Perpinyà_14: Avinguda Maillol i Parc de Bir Hakeim

L’avinguda Maillol és un passeig per vianants molt agradable. Es va construir en el 1810, a l’exterior de la muralla, i estava flanquejat per plataners i castanyers, per això se la coneix també com l’avinguda dels plataners o dels castanyers.  Era un lloc emblemàtic de la ciutat, punt de trobada dels seus habitants. L’any 1905 a banda hi banda del passeig hi havia cafeteries, venedors de gelats i paradetes diverses. Es va convertir en el barri elegant pel lleure.

L’any 1955 es van treure els plataners i castanyers. Una remodelació posterior, en el 2007 l’hi va donar el nom actual d’avinguda Maillol. D’aquesta època són l’escultura en homenatge a Pau Casals, de Miquel Paredes, i l’estiu sense braços d’Aristide Maillol. 

Més enllà hi ha la font flors d’acer, dedicada a Maillol, que es va inaugurar en el 2011.

Quan jo vaig ser-hi hi havia un mercat de brocanters, alguna parada de llibres vells, alternant amb terrasses que anaven obrint, preparant-se per l’hora del migdia de major afluència.


Al final del passeig hi ha el palau de congressos i és on comença el jardí Bir Hakeim.

A l’entrada hi ha el monument als perpinyanesos morts en la guerra del 1914-18. És una obra de Gustave Violet del 1924.

És un parc molt tranquil, no hi ha més de 5 o 10 persones. Hi ha forces racons ombrívols que son d’agrair a l’estiu.

Es troba ubicat on hi havia hagut el fossar de les muralles.  En aquest parc hi ha el plataner més antic i un ginkgo de 30 metres d’alçada i un parell de palmeres centenàries. 

De tornada, anant pel passeig Wilson es poden veure diferents palauets de començaments del segle XX. 

Són cases senyorials, que em recorden una mica les del passeig de gràcia. Era el barri dela burgesia perpinyanesa. 




Perpinyà_13: Barri de Sant Jaume

El barri de Sant Jaume, on hi ha l’església del mateix nom, és un altre mon. Em va costar una mica de trobar. Està situat en un turó, amb carrers estrets, cases un tant deteriorades i els carrers no massa nets.

Aquest barri es trobava fora de les muralles, al puig dels teixidors o dels hortolans; aquests dos noms apareixen en els escrits de l’època medieval. Aquests dos gremis eren els que predominaven en aquesta zona. Se’ls havia foragitat del centre de la ciutat i van venir a raure aquí.

En un altre vessant d’aquest turó s’hi va establir el call jueu, que es va crear en el 1243, en època de Jaume I el conqueridor i que va perdurar durant 3 segles.

En el punt més elevat hi ha l’església de Sant Jaume que va ser construïda l’any 1244, per desig del rei Jaume I, que volia urbanitzar i expandir la ciutat.

L’església va ser destruïda diversos cops. El campanar original va ser destruït pels francesos en el 1545; l’actual es del 1846 i es va construir mantenint el mateix estil que l’original. 

El barri de Sant Jaume es va construir al voltant del puig on hi havia l’església; hi havia cases baixes, i va arribar a tenir cinc grans convents, casernes, palauets i també la universitat.

Durant el setge que va patir la ciutat l’any 1642 moltes cases van quedar destruïdes i es va aprofitar l’espai buit per construir-hi una caserna, la caserna de Vauban. Actualment aquesta construcció està destinada a habitatge social.

En aquesta zona hi havia diversos convents de diferents ordres monàstiques. Amb la revolució francesa, tots aquests centres religiosos els van convertir en casernes militars.

Com ja he dit, prop de l’església de Sant Jaume hi havia un llatzeret, un hospital per leprosos; es trobava on ara hi ha la plaça Josep Cassanyes, que és on es fa el mercat. En alguns documents antics al puig de sant Jaume se l’anomenava puig dels leprosos.

En aquest turó hi havia hagut també un altre hospital, el dels teixidors, que tenia un capella dedicada a la mare de deu dels desemparats.

L’església de Sant Jaume és la segona més coneguda de la ciutat, la primera és la catedral. El divendres sant, la processó surt des d’aquesta església.

Quan es va construir l’església quedava fora de les muralles, però quan aquestes es van ampliar en el segle XIV va quedar a dins.

La portalada de marbre blanc de Ceret, és de mitjans del segle XVII quan es va desmuntar la façana de l’església de Santa Maria la Real, que es trobava en el barri del costat, el barri de la Real.

L’orgue es va construir entre el 1808 i 1816 després de que l’església hagués quedat devastada amb la revolució francesa. Va ser restaurat a començaments del segle XX.

A finals dels segles XVIII i començament del XIX molts gitanos provinents de Catalunya van creuar la frontera i es van instal·lar a Perpinyà. Se suposa que fugien de l’intent d’assimilació a que se’ls sotmetia. Volien preservar la seva llengua, cultura i estil de vida. Es van assentar en aquest barri. Més tard, van arribar els magrebins, cap als anys 90; l’any 2005 hi va haver un enfrontament entre aquestes dues comunitats en els quals hi va haver dos morts. En aquest barri és on se sent més parlar català. Els gitanos han preservat la llengua.

Aquest barri em recorda el raval. Hi ha africans, magrebins, gitanos... ve ja d’antic que els més pobres o els marginats s’instal·laven al voltant de l’església.

El gitanos d’aquest barri consideren el català com el seu patrimoni cultural i ètnic, i es transmet als més joves.

L’ajuntament ha volgut canviar l’aspecte del barri, i ha enderrocat forces habitatges. Això ha provocat enfrontaments amb els residents. Si no estic confosa les obres van quedar a mig per aquests enfrontaments. Sembla que enderroquen cases però no se’n construeixen de noves i al seu lloc s’hi construeixen places de ciment. Alguns dels seus habitants opinen que els intenten fer fora del barri.

Al començament de la pandèmia, en el barri de Sant Jaume és on hi havia més casos de covid-19 de tota la ciutat. Tres mesos després, els estudis serològics realitzats el mes de juliol a la seva població indiquen que no hi ha cap cas positiu i que en aquest barri hi ha una immunitat col·lectiva.

Com que des d’avui era obligatori l’ús de mascareta pel carrer han aparegut cartells per tot arreu avisant. En aquest barri, a la plaça del puig, un taxista m’explica que aquest matí ha aparegut un home enganxat els cartells.

Quan he entrat a l’església estava acabant la missa. Hi havia unes deu persones. Al final han cantat una cançó en català a la Inmaculada i alguna cosa del Canigó. La gent per aquest barri és molt amable; els hi sorprèn trobar algú de fora, perdut en aquest racó de la ciutat.

Més avall hi ha la plaça Castanyes on hi ha un mercat. És un mercat peculiar, en el que es troben barrejades les parades de roba, amb les de fruita, de llibres de segona ma, d’objectes diversos....

El museu història natural tancat, com altres coses que he intentat visitar. Em vaig aturar en una casa propera a l’hotel pans. És un ambient molt de barri.

22 de maig 2021

Perpinyà_12: Museu d'art Jacint Rigaud

Vaig anar visitar el museu d’art Rigaud. Es troba en un altre palauet, o més aviat en dos palaus. És el museu d’art de la ciutat.  

La idea va sorgir l’any 1820, per part del prefecte de la ciutat, el marquès de Villeneuve- Bargemont, que per crear el museu va anar comprant quadres, molts d’ells de Jacint Rigaud, que era un català retratista de la família reial. 


Els quadres que comprava els anava col·locant a l’atri de la universitat. Ara be, quan el marquès va marxar del Rosselló, la idea del museu d’art va quedar aturada fins que es va reprendre l’any 1832 i un any més tard, el museu obria les seves portes al públic.

Després de la segona guerra mundial el museu es va renovar totalment. Si no estic confosa, inicialment el museu estava a la universitat i no va ser fins a l’any 1979 que es va traslladar al palau de Lazerme, que era propietat de l’ajuntament.

En aquest museu hi ha algunes de les obres mestres de Rigaud, però a més hi ha peces de diferents períodes, destacant les període medieval. L’any 2017 es va fer una reforma i ampliació del museu i hi ha també una bona representació de l’art català del segle XX. Hi ha diverses obres d’Aristides Maillol, una d’elles al pati d’entrada. 

Marguerite Gérard

Jean Lurçat


Gabriel Faraill








19 de maig 2021

Perpinyà_11: Església de Nostra Senyora La Real

Tot caminant he trobat l’església de Nostre Senyora la Real. No hi havia ningú.

L’església de Nostre Senyora la Real es va fundada cap al 1300, sota la protecció dels reis de Mallorca i a prop del seu castell. Era la parròquia del castell reial. Es va construir per iniciativa dels cònsols de la ciutat, en el lloc on hi havia hagut l’església, el claustre i cementiri dels Frares de la Penitència de Jesús Crist.

L’any 1338, el papa Benet XII hi institueix una col·legiata. Uns anys més tard, en el 1408, quan hi ha el gran cisma d’Occident, aquí va tenir lloc el concili presidit per Benet XIII, el darrer papa d’Avinyó. L’any 1540, per ordre del governador, la torre campanar és arrasada. L’any 1592 es va secularitzar i en el segle XVIII aquesta col·legiata es va integrar a la de la catedral de Perpinyà.