En la segona meitat del segle XIX Chisinau ja era una ciutat
una mica gran i necessitava un bon sistema de comunicació de llarga distància,
tant per viatgers, comerciants, per mercaderies, per fer negocis... En aquell
moment no hi havia un bon sistema de transport que comuniqués amb les diferents
ciutats i regions de l’imperi rus. Chisinau era la capital de la província de
Bessaràbia i fins llavors les comunicacions les tenia que fer a través del port
d’Odessa.
La construcció de ferrocarrils a Bessaràbia ja s’havia ideat abans de la construcció de l’estació. L’any 1844 el tsar Nicolau I va presentar al governador de Bessaràbia el projecte d’un tramvia de tracció animal.
Durant la Segona Guerra Mundial, el que per aquí diuen la gran
guerra patriòtica, l’estació va ser destruïda en diverses ocasions. L’any 1944
l’edifici va quedar gairebé destruït pels atacs aeris, a l’igual que bona part
de la ciutat antiga.
Es va restaurar l’any 1948 i la ma d’obra van ser presoners
alemanys.
El monument “El tren del dolor” el va inaugurar, a l’agost del 2013, l’exalcalde de Chisinau, Dorin Chirtoaca, que tenia avantpassats que van ser víctimes de les deportacions soviètiques.
Entre les dues guerres mundials Bessaràbia havia format part de
la Rússia tsarista, abans d’integrar-se al el regne de Romania. Bessaràbia, el
territori entre els dos rius, Prut i Dnièster, quan formava part de Romania la
seva població se sentia romanesa, ja que compartien la mateixa llengua,
tradicions i cultura.
Bessaràbia va ser annexionat a la Unió Soviètica a l’agost del 1939, juntament amb part de Bukovina, que també formava part del regne de Romania, dels estats Bàltics, i de l’est de Polònia.
La URSS va fer tres tongades de deportacions massives entre el
1941 i el 1951. S’estima que el total de deportats va ser entre 80.000 i
120.000 persones. Les tres deportacions massives van ser al juny del 1941, al
juliol del 1949 i a l’abril del 1951.
Una de les pitjors deportacions massives va ser la de la nit del
5 al 6 de juliol del 1949. En la neteja ètnica massiva de les elits locals,
decretada per Stalin hi van participar uns 45.000 soldats, policies i
serveis secrets, 4.000 vehicles i 30 trens amb 1.570 vagons per bestiar. Es van
deportar 34.270 persones, entre elles 11.245 infants. Els van tenir tancats als
vagons fins al dia 8 quan els trens es van posar en marxa, duent-los cap a
Sibèria i cap al Kazakhstan. Molts no
van tornar, una part van morir en el trajecte.
Durant molts anys els familiars de les víctimes de la
persecució estalinista no podien parlar-ne, estava prohibit parlar dels anys de
terror patits.
L’any 1990 es va inaugurar una làpida temporal a la plaça de
l’estació, commemorant les deportacions massives que es van fer entre 1940 i
1951 a la Moldàvia soviètica. L’any 2013 es va acabar el monument permanent, anomenat
“el tren del dolor”; llegeixo que els elements escultòrics es van acoblar a
Bielorússia.