25 d’abril 2024

Moldàvia-16. Gagaúsia: Congaz

Després de visitar el museu de Besalma vam continuar la ruta cap al sud i a uns 10 Km hi ha Congaz, que és on ens vam aturar per dinar i dormir. Vam estar al complex etno-turístic Gagauz Sofrasi.

La decoració molt rústica, un ambient similar al del museu, peces recuperades aquí i allà, per donar visibilitat a la cultura gagaüsa.

Només arribar i instal·lar-nos vam dinar; la carta de menjars era força limitada, però el personal era amable.

Teníem tota la tarda lliure, per passejar per la població... no hi havia masses coses a veure. Jo vaig sopar altre cop allà, uns quants es van comprar menjar al supermercat. Al matí següent no servien l’esmorzar fins a les 9 h o sigui que per matar el temps vaig fer una altra volta pel poble. Si hagués sigut un viatge molt estressant l’estada aquí tant relaxada hagués anat bé, però ja era un viatge tranquil...

El jardí o pati era agradable, però feia molt fred, l’aire era gelat, i tot i que estàvem a 10 graus semblava que fos més baixa la temperatura. L’habitació no era massa acollidora i no tenies on estar-te. Suposo que en època de més calor la cosa canvia molt.

Després de dinar vam anar a “buscar” el poble, ja que l’hotel o pensió estava a la carretera i no es veia el poble per enlloc.

Al final vam trobar un camí que ens va permetre arribar a un carrer paral·lel a la carretera, on hi havia cases, semblava una zona residencial i pous. Una senyora gran que passava per allà ens mirava estranyada de que fotografiéssim les cases i no semblava massa contenta; per sort en aquell moment hi havia una noia jove que parlava anglès i que va poder explicar-li que érem turistes, gent de pas que estàvem visitant el país.

Quan vam arribar a la zona de l’església es veia ja una mica més poble. Vam trobar un supermercat i un bar. De totes formes, tot una mica desangelat; em recordava altres països exsoviètics.

Mirant el mapa vam veure que hi havia una escultura de Lenin. A tocar de la carretera, estava en un recinte tancat; vam tenir la sort de que un senyor hi entrava i ens va deixar passar. No he trobat pràcticament res buscant a internet. Està ubicada en una plaça i una zona enjardinada.

L’home que ens va deixar passar ens va explicar alguna cosa sobre que l’escultura té la cara desfigurada perquè l’havien apedregat. No ens va quedar clar si ell defensava que la figura de Lenin estigués allà o no.

He trobat una noticia del 20 de febrer d’enguany en la que es parla de que han vandalitzat l’escultura de Lenin i que es buscarà als autors dels fets i se’ls castigarà. Aquest monument es troba en un terreny tancat del Centre d’Assistència als Refugiats Ucraïnesos.