Es creu que el cementiri actual es troba just sobre les ruïnes
d’un antic cementiri, de l’època islàmica primerenca. Els fonaments del
cementiri reial són de l’època del nabab Mohammad Bahawal Khan Abbasi II
(1772-1809). Fins al 1785 la família reial estava enterrada a Bahawalpur, però
els atacs afganesos a Bahawalpur van fer que aquest nabab traslladés el
cementiri familiar a Derawar. Al primer que va enterrar aquí va ser al seu
germà gran, Jindwada Abbassi, que va morir quan ell encara era viu. I Bahawal Khan II, va ser el primer nabab
enterrat en aquest cementiri reial.
L’arquitectura del cementiri reial s’inspira en els memorials
funeraris d’Uch i Multan, que presenten una amalgama d’elements iranians,
d’Àsia Central i locals. En aquesta regió, l’estil arquitectònic forà
s’introdueix a través de les relacions constants amb l’Àsia Central, que havien
començat amb l’arribada dels gaznèvides al subcontinent (segle X). A més, en
els segles XIII i XIV, l’Iran i l’Àsia Central van patir atacs de les hordes
mogoles i bona part de la població, inclosos els artesans, es van traslladar a
zona meridional del subcontinent. Això va contribuir a que els edificis
funeraris incorporessin un nou estil arquitectònic. Aquest estil d’arquitectura
es va desenvolupar per primer cop en l’àrea de parla seraiki i també en zones
del Balutxistan. Se la va anomenar arquitectura Seraiki.
Vam tenir sort que ens van obrir el cementiri i la sala
principal, que és de sostre pla i és on estan enterrats els vuit nababs de
Bahawalpur. I em sembla que també hi ha enterrats els primogènits que van morir
sent infants.
La Cambra Reial està magníficament ornamentada amb art
tradicional islàmic no figuratiu. Pràcticament tot l’interior està decorat. El
sostre del vestíbul està adornat amb el vidre pla. Sostre de mirall adornat amb
una sanefa de fusta trencadissa amb volutes florals convencionals i acuradament
disposats en harmonia. La decoració del sostre amb vidre és una tradició mogol.
Les parets estan decorades amb pintura sobre motius florals. Les plantes tenen
corbes d’estil de fulles i estan ornamentades amb l’estil iranià. Hi ha rams
que suggereixen els gerros de flors sempre amb flors, que simbolitzen la
immortalitat. Les rajoles vidriades de colors blau i blanc s’han utilitzat per
al fris de la paret. De fet, la pintura mural és una tradició iraniana. El
primer ús del patró floral a la regió de Bahawalpur es va iniciar a la tomba de
Bibi Jawindi (dama de llarga vida) a Uch.
El terra de la cambra principal té un patró geomètric amb
marbre blanc. Cada cenotafi està tancat amb marbre blanc al llarg de franges
verticals de marbre negre. Les tombes són diferents en estil i disseny, però
totes tenen tallat “Surat Al Ikhlas” que és una sura de l’alcorà, que he vist
que es tradueix per sinceritat. Tots els cenotafis estan coberts amb llençols
blancs de tela excepte la tomba de Sir Sadiq V que està coberta amb llençols
verds. Al capçal de les tombes com a làpida, hi ha columnes de marbre blanc.
El primer lloc del subcontinent indi en que es va construir un
memorial amb cúpula va ser al Balutxistan. Al sud del Panjab el primer lloc on
es va incorporar la cúpula va ser a la tomba de Bahauddin Zakaria (1262 dC) a
Multan. Prop de Bahawalpur, hi ha el mausoleu de Shah Gardez a Adam Wahan, que
és també un mausoleu amb cúpula i es creu que és anterior al de Zakaria.