Fa molts anys havia vist alguna imatge d’uns caps molt grans, tallats en pedra, trobats a Nemrut; aquestes escultures van despertar la meva curiositat i les ganes de visitar algun dia aquest indret per poder veure-ho al natural.
Arribem al mont Nemrut a mitja tarda, per poder veure la posta de sol des d’aquí. En llocs amplis passa que quan veus fotografies tens imatges parcials i et fas una composició, que no sempre s’ajusta a la realitat. En certa forma és el que em va passar; era diferent a com m’ho havia imaginat, tot i que no tinc una idea clara del què esperava trobar; tampoc sabia massa bé què era aquest lloc, i de fet, m’ha dut força feina fer-me una idea del que representava.
Dalt de la muntanya hi ha un túmul, per tant ja ho associes a una tomba, però era més que això. És molt interessant pujar fins aquí, i com més llegeixo sobre aquest indret més em fascina i m’intriga.
El mont Nemrut, Nemrut Dağı, és una muntanya de 2.134 metres d'altitud, propera a la ciutat d’Adiyaman. Sobre la muntanya hi ha un túmul artificial on se suposa que hi ha la tomba del rei Antíoc I de Commagena, però pel que jo sé, encara no s’ha trobat la cambra funerària. Al voltant del túmul és on hi ha les escultures gegantines que havia vist en fotografies.No s’ha de confondre el mont Nemrut amb el volcà Nemrut que
està prop del llac Van.
Nemrut, pel que he anat llegint, és més que un mausoleu al rei
de Commagena, és un santuari. Posar ordre a tota la informació que he anat
recopilant m’ha costat una mica, i potser hi haurà repeticions o algun tros pot
fer-se pesat, però ja que ho he trobat m’agrada compartir-ho.
Aquest santuari el va fer construir Antíoc I de Commagena,
pertant, de nou ens trobem parlant d’aquest regne que es va crear cap al 163 aC
i va perdurar fins al 72 aC.
L’origen de Commagena seria la rebel·lió de Ptolemaios contra
els selèucides. Després, Samos II (130-100 aC), fundador de la capital Samosata,
i Mitridates Kallinikos I (100-69 aC) van defensar aquest estat, mitjançant
matrimonis polítics, amb els selèucides, al sud, i amb els parts, a l'est.
Antíoc I va succeir a Mitridates I en el 69 aC, i va dur el regne al més alt nivell econòmic i cultural. Els santuaris i tombes del mont Nemrut i d’Arsameia, es van construir en aquest període. Durant el regnat d’Antíoc I el regne de Commagena estava considerat amic dels romans, i gràcies al seu suport al cònsol romà, va assolir les seves fronteres més àmplies.
A la mort d’Antíoc I el van succeir Mitridates II (36-20 aC) i Antíoc III (20 aC-17 dC). Després amb Antíoc IV (28-72 dC), hi va haver un altre període d’esplendor, gràcies a que aquest rei havia renovat les bones relacions amb els emperadors romans.
Però l’any 72 dC el governador de Síria va
acusar a Antíoc IV de Commagena de traïció contra els romans, i van emprendre
la conquesta de les terres del regne de Commagena i les van incorporar a la
província romana de Síria.
Abans de començar a preparar aquest viatge jo no havia sentit a
parlar mai d’aquest regne; de fet la seva existència, es va començar a donar a
conèixer en el 1881. Sembla que en documents antics no hi ha referència a
Commagena.
Els primers en veure-ho van ser alemanys, però he trobat dos
noms: un militar Helmut Von Moltke, i un enginyer de ferrocarrils de l’Imperi
Otomà, també alemany, Karl Sester. Es parla més de Karl Sester perquè, si no
estic confosa, és qui va donar a conèixer l’existència d’aquest lloc, i va
despertar l’interès dels científics, tant otomans com estrangers, pel regne de
Commagena. Ja vaig comentar que Sester va trobar també el túmul de Karakus.
L’any 1882 els arqueòlegs alemanys Otto Puchstein i Karl
Humann, van fer la primera exploració, fotografiant, fent mapes i documentant
el jaciment. Van anotar també les inscripcions en grec que hi havia darrera de
les estàtues del deus que es trobaven en dues terrasses a l’est i l’oest del
gran túmul, que s’alça 49 metres per sobre del cim de la muntanya.
Els arqueòlegs alemanys, Humann i Puchstein van publicar els
resultats de les excavacions fetes en el territori del Regne de Commagena en el
1890. Després la investigació sobre aquest regne i sobre Nemrut va quedar
interrompuda durant molts anys, tot i que a partir del 1896 es van publicar
alguns estudis sobre aquest espai sagrat o hierotesió d’Antíoc I. Com ja vaig
dir en parlar de Karakus, l’hierotesió, una paraula grega, era el lloc de culte
i enterrament de la família reial.
No va ser fins ben entrat el segle XX que es va tornar a
despertar l’interès pel regne de Commagena. I aquí apareixen dues figures
rellevants: Friedrich Karl Dörner, arqueòleg i epigrafista alemany, i Theresa
Goell, arqueòloga americana.
L’interès de Dörner per Nemrut va començar en el 1936 i dos
anys més tard, juntament amb l'arquitecte R. Naumann, van fer algunes
investigacions que van publicar, l’any 1939, com “Investigació a Commagena”.
Theresa Goell va començar a treballar en excavacions a l’Orient
Mitjà en la dècada de 1930, i em sembla que és quan va sentir a parlar de
Nemrut. Va ser després de la Segona Guerra Mundial, l’any 1947, quan va visitar
Nemrut per primer cop. Estava treballant en les excavacions de Tars, i durant
les vacances d’estiu, en que s’aturava el treball al jaciment, va aprofitar per
anar a visitar Nemrut. Sembla que la primera impressió no va ser gaire bona, ja
que deia que estava fet un desastre.
L’any 1951 hi va tornar, per organitzar una expedició, amb l’esperança de trobar la tomba d’Antíoc I de Commagena i poder-la excavar. Llavors va saber que Dörner també estava planejant fer-hi una expedició, i va acceptar col·laborar amb ell. Em sembla que els hi van concedir el permís a tots dos, però que tenien que treballar plegats.
La missió conjunta tenia el seu mèrit, ja que a part de la competitivitat entre científics, s’hi afegia el fet de que Döner era alemany i Goell era jueva. Van saber gestionar be les coses, prioritzant la recerca; van acordar que Goell dirigiria l'excavació al cim del mont Nemrut, amb l’ajuda de Döner com a epigrafista, i Dörner excavaria l'assentament que hi havia al peu de la muntanya, Arsameia, i que Goell l’ajudaria.Dörner i Goell van treballar junts a Nemrut des del 1953 fins
al 1956, ininterrompudament, i per última vegada en el 1958.
Goell va dedicar els anys 1960 i 1961 a la publicació dels
resultats dels seus estudis, i en el 1963 va tornar a Nemrut per fer una
exploració geofísica amb l’esperança, un cop més, de detectar la tomba, però
sense èxit. I en el 1973 visitava Nemrut per darrer cop.
Va morir al desembre del 1985. L’any 1990 va rebre un màster, a
títol pòstum, en reconeixement al seu treball sobre la història de Commagena.
L’any 2006 es va fer un documental sobre la seva vida, la Reina de la Muntanya.
L’any 1984, Dörner i un grup d'investigadors alemanys i experts
del Ministeri de Cultura i Turisme, van dur a terme algunes reparacions a
Nemrut. L’any 1984 la salut de Dörner va empitjorar i aquest va ser el seu
últim any actiu a Nemrut. Va morir en el 1992.
Uns anys més tard, el professor Sencer Şahin Şahin, que havia
sigut alumne de Dörner, va realitzar investigacions geofísiques per determinar
la ubicació de la cambra funerària, un cop més sense èxit, i va treballar en la
reconstrucció i presentació del santuari.
Una altra contribució de Şahin és la traducció al turc del “nomos”
del rei Antíoc I, que es va publicar en el 1998. Ja explicaré després que són
aquests textos gravats anomenats Nomos.
El túmul del mont Nemrut forma part del Patrimoni de la
Humanitat de la UNESCO des de l’any 1987. Segons consta a la web s’hi ha inclòs
perquè és un important conjunt de monuments arquitectònics i escultòrics que
testimonien la fusió de les tradicions d'estils perses, hel·lenístics i
anatòlics; el seu disseny complex i la seva escala colossal es van combinar per
crear un projecte inigualable en el món antic; l'alta tecnologia utilitzada que
no es veia en cap altre lloc en aquella època.
Per construir aquest santuari em sembla que es va aplanar el
cim de la muntanya, i en el centre del cim es va construir el túmul, que té 150
metres de diàmetre i uns 50 metres d’alçada.
Donada la dificultat per detectar la cambra funerària, on hi
hauria els ossos o les cendres d’Antíoc, l’arqueòloga Theresa Goell suggeria
que aquesta cambra podria estar excavada a la roca de la muntanya i que
estigués coberta pel túmul.
Vam pujar a Nemrut per escales, és una pujada fàcil. Un cop
arribes gairebé a dalt tens dues opcions, circumval·lar el túmul per la dreta o
per l’esquerra; és a dir començar per la terrassa est o per la de l’oest.
Nosaltres vam començar per la terrassa est i acabar a l’oest per veure la posta
de sol des d’allà. De baixada vam anar pel camí que queda davant de la terrassa
oest. No tinc clar si aquestes eren les vies processionals que es feien servir
en l’antiguitat.
Al cantó dret, hi ha el que anomenen l’altar del foc; és una
terrassa elevada, davant de les escultures i amb vista a la vall. En el
zoroastrisme, que havia sorgit en el segle IV aC i s’havia estes per Pèrsia, el
lloc de culte és l’altar del foc o el temple del foc, que es considera sagrat.
Les estàtues que hi ha a les terrasses est i oest són similars i representen a les mateixes divinitats.
Les escultures estaven elevades i s’hi accedia per unes escales que hi havia a banda i banda. He trobat una pagina web en la que hi ha diversos models de les terrasses de Nemrut i que permeten imaginar com havia sigut en el passat.
https://www.learningsites.com/NemrudDagi/NemrudDagi_models.php
Com es pot veure, aquesta terrassa est tenia dos nivells excavats a la roca. En el nivell superior és on hi havia arrenglerades 5 estàtues gegants, d’entre 7 i 9 metres d’alçada, tallades en pedra calcària. Estaven flanquejades per animals guardians: un lleó i un àliga a cada costat, que representen la força i la vigilància.
Cada escultura representa a més d’una deïtat: armènies, gregues i perses, seguint el principi del sincretisme. D’esquerra a dreta les escultures corresponen a: el propi rei Antíoc; Commagena, la deessa de la fertilitat, l’única deïtat femenina en aquest panteó; Zeus i Oromasdes; Apol·lo, Mitra, Helios, Hermes; i Hèrcules, Artagnes, Ares.Diuen que en la seva època, quan estaven ben polides deurien
brillar amb el sol i es podrien veure des d’una gran distància.
Quan es va descobrir el lloc els caps ja estaven per terra; no
se sap si van caure per efecte d’algun terratrèmol o si va ser per la ma de
l’home. Amb la caiguda es van trencar i estan força malmesos.
A més de les estàtues colossals, hi ha sòcols d'esteles davant
dels altars, situats simètricament a la terrassa est, i al llarg de l'amplada
de la terrassa a la terrassa oest per la seva estretor. Aquestes esteles estaven
decorades amb relleus dels avantpassats d’Antíoc; en les d’un costat hi havia representats
els avantpassats perses i en les de l’altre costat hi havia representats els
avantpassats macedonis.
El petit regne de Commagena estava sotmès a tota mena de
perills, ja que per l’oest s’apropaven els romans i per l’est els parts. Durant
el regnat d'Antíoc, Commagena es va convertir en el centre de la lluita
despietada entre aquestes dues superpotències i té molt mèrit que es mantingués
independent.
El regne de Commagena tenia una gran diversitat cultural; es
barrejaven els usos i costums hitites, perses i hel·lenístics. Per poder
gestionar be el regne, Antíoc va instaurar un sistema religiós que aglutinava
la diversitat religiosa i cultural de les diferents ètnies. Per això les
escultures que hi ha aquí representen una divinitat, però que inclou divinitats
de cada cultura. A més, vinculava aquest sistema religiós a la seva dinastia, i
divinitzava al rei i a la seva família. Per això la seva estàtua està en el
panteó de divinitats.
Tot plegat era una forma de reforçar la seva autoritat i la de
la seva dinastia. Antíoc va impulsar el culte imperial com una via per assolir
la felicitat i la salvació del seu poble.
Darrere de les estàtues, idèntic en les dues terrasses, hi ha
inscrit en grec antic, “és la voluntat d'Antíoc (nomos)” i en la inscripció
s’esmenten els déus de les escultures, amb els seus noms grecs i perses, en
referència a la posició unificadora de Commagena entre l'est i l'oest. També expressa
la seva voluntat de ser enterrat aquí, així com els rituals que s’havien de
realitzar en el seu honor.
L’objectiu del nomos o Llei Sagrada d’Antíoc, era guiar al seu
poble, per això es troba gravat en tots els santuaris de Commagena.
La inscripció següent la va desxifrar Puchstein, l’any 1882:
“El seu cos, que va romandre en excel·lents condicions fins a
la vellesa, per descansar en pau després que el seu esperit, estimat pels déus,
sigui enviat al tron de Zeus-Oromasdes al cel”.
No sé si aquesta es va desxifrar en la mateixa època i si va
ser la mateixa persona.
“Qui presumeixi d’anul·lar o ferir o d’interpretar malament el
just tenor d’aquesta regulació o els honors heroics que un judici immortal ha
sancionat, la ira dels dimonis i de tots els déus perseguirà, tant a ell com
als seus descendents, irreconciliablement, amb tota mena de càstigs”.
Antíoc va demanar fermament que tothom actués d'acord amb
aquesta llei. També va incloure la gent dels temps futurs: “Es demana a totes
les generacions futures d'humans que posseeixin aquesta terra per la causa dels
temps interminables, que segueixin la llei sagrada”.
També es pot llegir el seu testimoni al final de la seva vida: “He
arribat a la convicció que ser pur i just no només és la possessió més segura
que els humans podem guanyar, sinó que també ens dona l'alegria més profunda
que podem tenir. Aquesta convicció ha portat al meu poder pròsper i a l'ús
beneficiós d'aquest. Tota la meva vida, vaig estar davant dels meus súbdits com
una persona que considera el seu respecte pels déus com la seva arma de defensa
més fiable. Per això vaig escapar, contra tota expectativa, dels perills més
grans, vaig dominar situacions imprevistes i desesperades i vaig passar la meva
vida, rica en anys, en felicitat”.
Les aportacions més importants al coneixement del regne de
Commagena i al sistema religiós,
basant-se en les inscripcions, van ser les de Theresa Goell.
Continuem pel camí cap a la terrassa nord. De fet, crec que
quan parlen de la terrassa nord es refereixen al tram de camí que uneix les
altres dues terrasses, la de l’est i la de l’oest.
De les valls del voltant arribaven els peregrins fins al peu de
la muntanya. Allà els servents dels sacerdots els proveïen de menjar i beguda. Hi
havia dos camins processionals per arribar al santuari de dalt de la muntanya;
tots dos estaven senyalitzats amb una estela, prop del santuari. En aquestes
esteles hi ha una inscripció en la que Antíoc informa als visitants que entren
en terra consagrada i que s'han de comportar amb respecte.
El camí processional sud acabava a la terrassa oest i el nord
conduïa a la terrassa nord. La rampa per on la gent accedia a la terrassa nord
està molt desgastada i gairebé no es veu.
En aquesta terrassa és on es reunien els peregrins que pujaven
pels diferents camins que hi havia al vessant de la muntanya. Les estàtues
colossals d'un lleó i d'una àliga flanquejaven l'entrada. Malauradament,
aquesta és la més malmesa de les tres terrasses.
Entre els dos buits de la sèrie de bases, el de l'oest va ser
interpretat per Goell com una porta d'entrada a aquesta zona des del Camí
Processional Sagrat.
El què es veu és en el cantó que dona a la vall, una filera de
sòcols on hi havia les esteles, i aquestes estan caigudes.
Els caps d’Antíoc i el del déu Apol·lo-Mitra són força
semblants; no se sap quina era la importància que tenia aquest déu per Antíoc,
però l’hi va assignar un sacerdot propi per celebrar els seus rituals.
Cada déu va atorgar un regal a la gent de Commagena; diuen que
un dels regals que els hi va fer Mitra va ser el petroli.
A l’igual que en la terrassa est, als dos extrems de la filera
de divinitats, hi havia també el lleó i l'àliga, símbols de la dinastia reial
Commagena, representant la força i la vigilància.
Segons aquestes inscripcions hi havia dues importants
celebracions anuals: el 16 d’Audnaios, dia del naixement del rei, que devia ser
al desembre o al gener, i el dia de la seva coronació, el 10 de Loos, que
probablement era el 14 de juliol.
La llosa del lleó astral, o l’horòscop del lleó, està
considerat un dels horòscops més antics del món, i l’horòscop grec més antic
conegut fins ara.
El cos del lleó es representa des del costat dret i la cara des
del davant. Hi ha 19 estrelles de vuit puntes tallades al seu cos i zones
circumdants; la seva posició es correspon amb la constel·lació del Lleó, tal
com es descriu a l'antiga taula estel·lar d'Eratòstenes.
Aquest lleó té al coll una mitja lluna, que simbolitza la lluna
nova.
Hi ha els noms de Mart, Mercuri i Júpiter inscrits en lletres
gregues sobre tres estrelles més grans, de 6 puntes enlloc de vuit com les
altres; són els planetes.
Per sobre del llom del lleó es representen tres estrelles amb
setze puntes en lloc de vuit. No són estrelles sinó planetes. D'esquerra a
dreta són Mart, Mercuri i Júpiter. A sobre d'ells s’hi poden llegir els seus
noms grecs.
En els primers estudis es va suposar que el rei Antíoc havia
encarregat aquest horòscop, i que podria representar el què es veia al cel el
dia de la seva coronació, o potser el dia de la construcció del santuari.... Per
això es van investigar les configuracions planetàries entre el 100 aC i el 50
aC. Es van donar dates, 6 o 7 de juliol, del 61 aC o del 62 aC. Però les coses
no acabaven de quadrar.
Es va suposar que dels quatre planetes que hi ha representats,
els planetes lents, Júpiter i Mart, indicaven l’any, Mercuri el mes i la llunya
marcaria el dia.
Després amb la seqüència dels planetes, Mart-Mercuri-Júpiter
que hi havia en la figura del lleó, es va seleccionar la constel·lació del 14
de juliol de 109 aC. Per tant, aquesta seria la data que marca l’horòscop.
Per la gent que havia pujar fins allà, devia ser una sorpresa
contemplar el cel d’aquell capvespre.
Aquell dia el rei i la seva cort es devien reunir al cim de la
muntanya Nemrut per observar un fenomen curiós al cel.
Les nits abans la gent de Commagena ja havia observat que els
planetes anaven desfilant per sobre de l’estrella del rei, Regulus. Havia
començat el 18 de juny, en que Júpiter va passar per dalt de Regulus; el 21 de
juny va ser Mart i el 6 de juliol Mercuri. Se suposa que a la gent de Commagena
els hi devia semblar que els déus donaven la benvinguda al nou rei.
Si tornem una mica enrere, he dit que en el Nomos apareix que
el 10 de loos és el dia la Manifestació dels Grans Déus,i que aquesta data
s’associa també a la coronació del rei. Per tant, potser lo de la manifestació
dels grans déus fa referència al fenomen astrològic que es donava aquell dia.
“El rostre d'un dimoni ha estat posat com a guàrdia, del qual
els homes no poden desafiar ni alliberar-se”.
Probablement el darrer sacerdot de Commagena va abandonar
aquest santuari del mont Nemrut en el 72 dC, després de que Antíoc IV de
Commagena perdés la guerra contra els romans.
Mentre contemplàvem la posta de sol feia fresca; sort que
havíem pujat roba d’abric. Hi ha molta gent que puja aquí a l’hora de la pota
de sol i quan s’amaga darrera les muntanyes es forma una bona cua per baixar.