27 de març 2025

Pakistan-16. Ciutat emmurallada de Lahore: mesquita de Wazir Khan

La Mesquita de Wazir Khan és una mesquita del segle XVII. Va encarregar la seva construcció el cap mèdic de la cort durant el regnat de l’emperador mogol Xa Jahan; formava part d’un conjunt que incloïa els banys que hi havia a la vora, el Shahi Hammam (potser s’ha d’escriure Xahi Hammam?). La construcció de la mesquita es va iniciar en el 1634 i es va acabar l’any 1641.

Era la mesquita més ornamentada de l’època mogol. Se la coneix pels seus mosaics de faiança, anomenat kashi-kari, d’estil persa; he hagut de cercar què és això de la faiança.

La faiança és un material ceràmic fet d’argila, recobert amb un acabat vitri a base d’estany que li dona un aspecte blanc i brillant característic. La faiança és una de les tècniques més antigues i utilitzades en ceràmica.

També destaquen els frescos que decoren les parets interiors, que són de l’època mogol i sintetitzen les tradicions decoratives mogola i panjabi.

La mesquita es troba dins de la ciutat emmurallada, al costat sud, en el Shahi Guzargah, o camí reial, que era la ruta que seguien els nobles mogols per anar des de la porta de Delhi fins a les seva residència dins del fort.

Com ja he dit, la mesquita la va encarregar el metge en cap de la cort, Ilam-ud-din Ansari, conegut com a Wazir Khan; més endavant va ser virrei de Panjab i va fer construir alguns dels monuments que hi ha a la ciutat.

Wazir Khan era propietari d’amplis terrenys a prop de la Porta de Delhi i va encarregar la construcció de la mesquita per a allotjar-hi la tomba de del sant sufí Syed Muhammad Ishaq Gazruni, també conegut com a Miran Badshah.

La mesquita es va construir al voltant d’on hi havia la tomba subterrània d’aquest sant, que havia migrat des d’Iran en el segle XIII i va viure aquí a Lahore. Actualment la tomba es troba al pati de la mesquita.

En el recinte hi havia també el basar dels cal·lígrafs, una filera de botigues tradicionalment reservades a cal·lígrafs i enquadernadors. La plaça de la ciutat estava davant l’entrada principal de la mesquita.

A més de les botigues que formaven el basar dels cal·lígrafs, la mesquita també llogava espais a altres tipus de comerciant. Els ingressos que obtenia amb aquest lloguer d’espais servia per al manteniment de la mesquita.

A finals de la dècada de 1880, John Lockwood Kipling, pare de Rudyard Kipling, va escriure un article a l’antic Journal of Indian Art, sobre aquesta mesquita i els seus elements decoratius. Posteriorment, en el 1903, l’erudit britànic Fred Henry Andrews avisava del mal estat en que es trobava la mesquita.

Les façanes que donen al pati interior estan ricament ornades amb motius que mostren fortes influències de la Pèrsia del segle XVII. Els colors d’estil persa usats són blau de cobalt, ceruli, blanc, verd, taronja, groc i porpra, mentre que els motius influenciats pels perses són flors en forma d’estrela i vinyes. La mesquita també té motius de xiprers, i és el primer monument mogol que ha manllevat aquest motiu de Pèrsia.

La façana del portal d’entrada està decorada amb taulells i cal·ligrafia amb versicles de l’Alcorà, versos de Mahoma, oracions per al profeta i insígnies cal·ligràfiques.

L’estil decoratiu interior és únic en les mesquites de l’època mogola, perquè combina elements imperials mogols amb estils decoratius locals panjabis.

La sala principal conté un pavelló quadrat sobre el qual hi ha la cúpula més gran de la mesquita, una forma persa coneguda com a Char Taq. A dins de la cúpula hi ha frescos que representen arbres en parelles, gerres de vi i safates de fruita, que són al·lusions al paradís islàmic.

El nínxol amb volta a l’entrada de la mesquita està decorat amb motius florals, i presenta un dels primers exemples a Lahore de mocàrabs, un element arquitectònic trobat a l’Alhambra de Granada, així com en mesquites imperials d’Iran. Les cúpules baixes sobre la sala d’oració reflecteixen l’estil de l’anterior dinastia Lodi, que governà Lahore abans de l’era mogol.

El pati té als quatre costats 32 khana, o petites sales d’estudi. Els minarets es troben en les quatre cantonades del pati.






Pakistan-15. Ciutat emmurallada de Lahore: el fort

Tenim sort i ens autoritzen també a entrar al fort, i a l’igual que a la mesquita, entrem per una porta lateral. Quan nosaltres arribem surt un grup de coreans.

Al fort hi ha forces ràngers controlant. Hi ha un grup de noies que també visiten el fort, són d’una escola militar; no deixen que els dos grups coincidim en el mateix espai, fins que elles no surten d’una sala no podem entrar-hi nosaltres; minimitzen el contacte.

Fins que no he vist el plànol del fort no m’he fet a la idea de la ubicació de la mesquita (a l’esquerra) respecte del fort; ara també me n’he adonat de que la construcció de color clar i diferent a la resta, que es veia al fons, era la porta d’entrada al recinte del fort.

El fort de Lahore, o ciutadella de Shahi Qila, està situat a l’extrem nord-occidental de la ciutat fortificada, al costat del recinte emmurallat.

Se sap que al segle XI ja existia un fort construït amb argila. L’any 1241 va ser destruït pels mongols i en el 1267 el soldà de Delhi, Ghiyath al-Din Balban, va fer construir una nova fortalesa en el mateix lloc. Va ser destruït altre cop per l’exèrcit de Tamerlà, en el 1398,  i reconstruït en el 1421.

El fort que es veu actualment correspon, en gran part, a la construcció feta durant el regnat de l’emperador mogol Akbar el Gran, a finals del segle XVI. Era l’any 1566 quan Akbar va reconstruir el fort per poder controlar des d’aquí la frontera nord-oest del seu regne; probablement també el va ampliar cap al riu Ravi que en aquella època, i fins al 1849, passava pel costat de la muralla nord. En el nou fort hi va incorporar elements arquitectònics perses i el va convertir en un símbol del poder mogol. La ubicació estratègica, prop del riu Ravi, el va convertir en un important centre militar i administratiu.

Al llarg del segle XVII, els emperadors mogols Jahangir, Xa Jahan i Aurangzeb van fer noves ampliacions i modificacions. Xa Jahan va introduir el marbre com a element bàsic per les edificacions, amb dissenys florals, i Aurangzeb va fer construir la porta d’Alamgiri, flaquejada per dues torres semi-circulars.

Amb el declivi de l’Imperi Mogol el fort va quedar sota el control de l’Imperi Sikh, a principis del segle XIX. El maharajà fundador de l’Imperi sikh, Ranjit Singh, va convertir el fort en la seva residència i hi va fer modificacions. Va fer construir la fortificació exterior del costat nord i va fer construir un palau d’estil sikh, conegut com el Haveli de Kharak Singh. En aquesta època el fort seguia tenint un important paper militar i polític.

Durant el període britànic, entre el 1846 i el 1927, es va emprar amb finalitats militars, i tot i que es van fer alguns canvis, a nivell estructural no van ser massa significatius. L’any 1927, després de la demolició parcial del mur sud, els britànics van cedir el fort al Departament d’Arqueologia. I després de la independència es va començar la seva restauració, tot i que queda encara molta feina per fer.

En el fort es poden veure diferents estils arquitectònics, ja que s’hi ha anat fent reformes i ampliacions al llarg del temps. Alguns dels llocs més destacats són:

La porta Alamgiri, que va fer construir Aurangzeb, és un exemple de l’arquitectura militar mogol, dissenyada per resistir setges i també per impressionar als visitants.

El Sheesh Mahal, o palau dels miralls, el va fer construir Xa Jahan; està considerat un dels millors exemples de l’art decoratiu mogol.

El pavelló Naulakha és també una contribució de Xa Jahan; destaca pel disseny elegant i la utilització de pedres precioses en la decoració.

El Mur de les Pintures, és una paret decorada amb frescos, que va fer afegir Jahangir. Hi ha també treball amb rajoles que representen escenes de la vida quotidiana en aquella època.

El fort estava dividit en dues parts: la part dedicada a l’administració i la zona residencial.

Em sembla que és per aquí, el que es veu en aquesta fotografia, que hi ha el Hathi Paer, o escala dels elefants. Correspon a l’entrada privada a la zona residencial i permetia a la reialesa pujar fins a la porta del fort sense necessitat de baixar de l’elefant. És una escalinata ampla i amb graus molt baixets per facilitar que els elefants poguessin pujar.

Em sembla que també era per aquí que passaven els elefants carregats de mercaderies precioses com joies i seda.

En una de les cantonades del fort hi ha un pati amb diferents construccions, una d’elles és el palau dels miralls.

Arribem al jardí de les dones, el Paien Bagh, i al bany reial, Shahi Hammam.

Hi ha una sala que anomenen la galeria mogol, ubicada en el que eren les habitacions de l’emperador mogol Jahangir, que va governar des del 1605 al 1627. 

Hi ha tres sales: la central per on s’entra, i dues més, una a cada banda d’aquesta. S’exposen objectes antics, pintures, miniatures, monedes, manuscrits escrits en persa i en àrab, i llibres escrits pels historiadors de la cort. 

El què atrau més l’atenció és la maqueta que hi ha davant de la porta d’entrada. És una reproducció del Taj Mahal feta en ivori. L’any 1842 va entrar a formar part de la col·lecció del museu Fitzwilliam a Cambridge; l’any 1924 va passar al museu londinenc Victoria and Albert, i l’any 1950 es va oferir com a regal al govern de Pakistan.

Hi havia molt poca llum pel que no vaig poder fer fotografies de  les miniatures i altres coses exposades.

En alguns llocs del recinte trobem homes vestits d’època, que volen que els hi fem fotografies pagant. Normalment deuen tenir èxit, però avui que no hi ha pràcticament ningú estan una mica frustrats.

Seguim en les dependències privades, en el quadrangle de l’emperador Jahangir. Aquest espai el va començar a construir Akbar, el pare de Jahangir, i es va acabar en època del fill, per això du el seu nom.



















23 de març 2025

Pakistan-14. Ciutat emmurallada de Lahore: mesquita de Badshahi

Finalment ens donen permís per entrar a visitar la mesquita de Badshahi que es troba dins de la ciutat emmurallada, davant d’una de les portes, la porta d’Alamgiri.

La mesquita de Badshahi, que vol dir mesquita imperial, la va fer construir el sisè emperador mogol, Aurangzeb; les obres es van fer entre el 1671 i 1673, i en aquella època era la tercera mesquita més gran del mon. Actualment és la segona mesquita més gran del Pakistan i la cinquena més gran del món. En el pati hi caben unes 100.000 persones i a l’interior de la mesquita unes 10.000.

El sisè emperador mogol, Aurangzeb, a diferència dels emperadors anteriors, no va ser un gran mecenes de l’art i l’arquitectura, ja que durant bona part del seu regnat es va centrar, en les conquestes militars per engrandir l’imperi. Va fer construir aquesta mesquita per commemorar les seves campanyes militars al sud de l’Índia.

Per donar major rellevància a la mesquita es va construir just davant del fort de Lahore i la seva porta d’Alamgiri; la mesquita i la porta es van construir alhora.

Al juliol del 1799 l’exèrcit sikh de Ranjit Singh es va fer amb el control de la ciutat de Lahore; després va fer servir l’ampli pati com a estable pels  cavalls de l’exèrcit i les 80 “hujras” (petites habitacions d’estudi que envolten el pati) com estances per als soldats i com a magatzems.

L’any 1818, va fer construir un edifici en marbre, el Hazuri Bagh, davant de la mesquita, conegut com a Hazuri Bagh Baradari, que va utilitzar com a sala d’audiències.

Es pensa que les lloses de marbre que es van fer servir podrien provenir d’altres monuments de Lahore, que haurien saquejat els sikhs.

El 1839, després de la seva mort, el seu fill i successor, Kharak Singh, va començar la construcció d’un samadhi (em sembla que és un mausoleu) en la seva memòria, al costat de la mesquita. Només va governar uns mesos, ja que va ser destronat i empresonat, morint en el 1840. 

Porta Alamgiri
Durant la Primera Guerra Anglo-Sikh, l’any 1841, un altre fill de Ranjit Singh, Sher Singh, va utilitzar els grans minarets de la mesquita per col·locar-hi uns canons lleugers que es van utilitzar per bombardejar els partidaris de Chand Kaur (la vídua de Kharak Singh) que s’havien refugiat al fort assetjat de Lahore. En un d’aquests bombardejos, el Diwan-e-Aam (Sala d’Audiències Públiques) del fort va quedar destruït, i reconstruït en època britànica.

En aquesta època també es va emmagatzemar pólvora en un túnel que connectava aquesta mesquita de Badshahi amb el fort de Lahore.

L’any 1849 els britànics van prendre el control de la ciutat als sikh; durant el Raj Britànic la mesquita i el fort van continuar tenint us militar.

Després de la rebel·lió índia del 1857, els britànics van enderrocar les 80 cel·les que hi havia al voltant del pati, per evitar que s’hi poguessin realitzar activitats anti-britàniques. Les cel·les es van substituir per unes arcades, formant uns porxos.

A causa del creixent ressentiment musulmà contra l’ús de la mesquita com a guarnició militar, els britànics van establir la figura de l’Autoritat de la Mesquita de Badshahi, l’any 1852, per supervisar la restauració i que pogués tornar a ser un lloc de culte. Es va començar a fer alguna restauració puntual i es va retornar oficialment l’edifici a la comunitat musulmana.

A l’abril del 1919, després de la massacre d’Amritsar, una multitud de sikhs, hindús i musulmans, entre 25.000 i 35.000 persones, es va reunir al pati de la mesquita en senyal de protesta. En l’acte es va llegir un discurs de Gandhi.

En una protesta que s’estava fent a Amritsar, en contra del govern britànic, la policia va disparar morint 379 persones i hi va haver 1200 ferits.

La restauració més significativa es va fer a partir del 1939, quan Sikandar Hayat Khan (polític del Panjab ) va començar a recaptar fons per dur-ho a terme. En reconeixement a la tasca feta per la renovació de la mesquita Khan està enterrat al costat, al Hazuri Bagh.

Les obres de restauració iniciades el 1939 van continuar després de la independència del Pakistan i es van completar el 1960.

Com que no estava oberta al públic no vam entrar per la porta principal. Vam trobar-hi algunes persones, però molt poca gent havia aconseguit permís per entrar. 

 


 



Pakistan-13. Lahore: Minar-e-Pakistan

Avui ens dediquem a la ciutat. Comencem anant a la ciutat antiga, la ciutat emmurallada.  

La ciutat es va establir al voltant de l’any 1000, a la part occidental de la ciutat emmurallada, que es va fortificar amb un mur de fang durant l’època medieval. Des de finals de l’època medieval ha estat el principal centre cultural de la regió del Panjab.

La importància de la ciutat emmurallada va anaren augment quan va ser la capital mogol, que és quan es va construir el fort. En aquesta mateixa època es van reforçar les muralles. Moltes de les construccions més rellevants del període mogol es troben aquí, a la ciutat antiga.

Sota el domini sikh, Lahore també va ser escollida com a capital, i la ciutat emmurallada va tornar a guanyar protagonisme; es van construir nombrosos edificis religiosos.

En principi teníem que visitar el parc Iqbal i la torre de Pakistan o Minar-e-Pakistan, però quan vam arribar estava tancat. Les coses no pintaven gens bé, ja que van dir que estava tot tancat, el parc, el fort, la mesquita... Hi havia algun acte programat relacionat amb el criquet.

No vam poder entrar al parc ni apropar-nos a la torre. Per sort, la resta de visites les vam poder fer. 

El nom del parc fa referència al poeta i filòsof Muhammad Iqbal. En el terreny on es troba el parc en l’època mogol s’hi feien desfilades militars cerimonials. Quan els sikhs van pujar al poder seguia utilitzant-se amb la mateixa finalitat. Quan els britànics van capturar Lahore en el 1849, van anomenar aquest espai Parc Mirto, en referència al primer comte de Minto que va ser governador general de l’Índia entre juliol de 1807 i 1813. Després de la creació del Pakistan és quan el parc es va anomenar Iqbal.

El poeta i filòsof Muhammad Iqbal era un membre destacat de la Lliga Musulmana, i en el presidencial que va fer l’any 1930 en la convenció de la Lliga Musulmana va defensar que era essencial que existís un estat musulmà en el sud-est asiàtic dominat pels hindús. Va ser l’embrió perquè en el 1940 es presentés la Resolució de Lahore, que després es va anomenar Resolució de Pakistan. Si no estic confosa es va presentar i em sembla que ratificar aquí. Per commemorar aquest esdeveniment es va construir la torre o minaret (1960-1968). Diuen que l’estil arquitectònic reflecteix una combinació d’estil mogol i modern.

Nosaltres ens hem d’acontentar amb veure-la des de darrera la tanca. I des d’aquí es veu el minaret de la mesquita.

Mentre intentaven trobar una solució perquè no perdéssim les visites més importants de Lahore, ens van dur a un jardí a veure un entrenament d’una mena de lluita lliure.

He trobat que aquest esport s’anomena  Pehlwani, o també Kushti. Es va desenvolupar a l’Imperi Mogol combinant dues lluites, una persa i l’altra índia. Les paraules pehlwani i kushti deriven dels termes perses pahlavani (heroic) i koshti (lluita, literalment matança),o sigui que significa lluita heroica. Entrem doncs en el pati d’una casa, amb una zona de terra on es fa l’entrenament. Hi ha exercicis diversos, com ara arrossegar una gran pedra per allisar el terra, i enfortir musculatura, i exercicis de lluita.