La dinastia Kalhora va governar al Sind des del 1701 al 1783.
Yar Mohammad Kalhoro va ser el primer d’aquesta nissaga; va regnar des del 1701
al 1719 i és el que va fer construir la mesquita.
Sovint el nom d’aquests governants (i de molts governants en el
subcontinent indi) la paraula Mia; sembla que formi part del nom però en
realitat és un títol reial. L’esposa del Mian s’anomenava Begum.
D’aquí va sortir la primera moneda del Sind, així com
l’escriptura khudabadi.
Degut a la seva simplicitat es va estendre ràpidament i la van adoptar altres grups sindi per enviar cartes i missatges. Els comerciants sindi registraven els seus comptes i transaccions en aquest nou tipus d’escriptura.
Va arribar un moment en que conèixer aquest tipus d’escriptura era clau per a contractar algú que tingués que viatjar a l’estranger; així els seus comptes i llibres comercials es podien mantenir en secret per a persones estrangeres i funcionaris governamentals. A les escoles s’ensenyava el sindi en l’escriptura khudabadi.Els comerciants van continuar utilitzant aquesta escriptura per
als seus registres fins a la independència del Pakistan el 1947.
Per tant, Khudabad era una ciutat pròspera, dinàmica, amb molta
riquesa cultural i la seva mesquita n’era un bon exemple.
Cal dir que no va ser un caprici el canvi de lloc de la
capital. El riu Indus va canviar el seu curs cap a l’any 1757, a causa dels
monsons; hi va haver un període d’inundacions successives a la vora del riu i
la ciutat també va quedar inundada diversos cops.
L’any 1783, Fateh Ali Khan, cap tribal balutxi i cap de la
dinastia Talpur va derrotar els Kalhora i va assumir el càrrec com a nou
governant de Sind. Va mantenir la capital a Khudabad, però quan l’any 1789 el
riu Indus la va inundar de nou, va decidir el trasllat a una nova ubicació,
Hyderabad.
Henry Cousens (1854-1933) va ser un arqueòleg i fotògraf
escosses conegut pel seu treball sobre els monuments i antiguitats de l’Índia
britànica, especialment per l’estudi d’aquesta regió del Sind.
Va visitar, estudiar i fotografiar Khudabad, i en l’informe que
va redactar pel Servei Arqueològic de l’Índia Occidental, 1895 a 1896, indicava
que la gran mesquita de la ciutat era un edifici desert i descuidat. També deia
que es veia que havia tingut una bona decoració de rajoles, que calia
conservar, però que estava molt malmès perquè els visitants havien intentat
arrencar-les.
L’any 2015, CyArk va formar un equip d’estudiants de la
Universitat de Ciències de la Gestió de Lahore (LUMS) per escanejar i
documentar el que quedava. Aquestes dades digitals es poden utilitzar per
estudiar el que queda de les belles rajoles kashi i pintures al fresc, així com
la notable arquitectura i proporcions del lloc.
En un article del 2020 es fa una crítica a la restauració que
s’ha fet de la mesquita de Khudabad.
La mesquita del 1718 ha estat en procés de restauració durant
més de 20 anys, però segons els experts
en patrimoni, la restauració ha sigut deficient, amb mà d’obra no qualificada i
experts que no eren tècnics.
En el seu llibre titulat “Sindh Tiles” (les rajoles del Sind),
l’escriptor i arqueòleg britànic Henry Cousins qualificava el treball de
rajoles que decoraven la mesquita com una obra mestra. Però aquestes rajoles
que en el passat meravellaven a tothom han desaparegut; els contractistes
locals les van destruït en intentar restaurar-les o bé les van substituir per
rajoles locals, noves. Segons algun expert, el Departament de Cultura, Turisme
i Antiguitats no està tècnicament equipat per executar la restauració de llocs
històrics.
Un especialista critica que la major part del patrimoni del
Sind s’ha remodelat o reconstruït amb treballs deficients, en lloc de fer
treballs de conservació.
El secretari de Cultura, Turisme i Antiguitats, va refutar les
acusacions fetes contra el departament.
Construïda durant el període Kalhora al segle XVIII, la
mesquita representava el desenvolupament arquitectònic i cultural de la regió
sota el govern de Kalhora. Les seves opulentes decoracions de rajoles i
pintures al fresc la distingien com una fita arquitectònica significativa de
l’època. Aquesta mesquita era un recordatori de la grandesa i magnificència de
la dinastia Kalhora al Sind. Va servir com a centre d’activitats religioses i
culturals, allotjant milers de fidels i contribuint al vibrant teixit social de
la regió.
Com es pot veure, per les bastides que hi ha en alguns llocs,
la mesquita segueix en procés de restauració.