14 d’abril 2025

Pakistan-31. Palau dels nababs de Bahawalpur: Sadiq Garh

El palau Sadiq Garh es troba uns 50 km al sud-oest de Bahawalpur. És un palau d’estil barroc, combinat amb estil mogol i sikh.

El va fer construir el nabab de Bahawalpur, Sadiq Muhammad Khan IV (1861–1899). Aquest nabab va governar des del 1879 fins a la seva mort prematura, en el 1899, sota la supervisió del  Raj Britànic. Durant aquest període va fer construir diferents edificis i palaus, com el Noor Mahal i aquest. La majoria de palaus que hi ha a Bahawalpur els va fer construir ell.

Va ser la residència principal del nabab i la seva família. La construcció ja es va fer amb aquesta finalitat, però curiosament la construcció va anar a càrrec del Departament d’Obres Públiques.

El cost de construcció, manteniment i reformes del palau era elevat; ja en aquella època hi havia veus crítiques de que es fes amb fons de l’estat. També hi havia crítiques sobre l’estil arquitectònic. Diuen que l’any 1880 George Birdwood, un expert en art indi, va escriure que aquest palau era la peça més espantosa de classicisme nu que es pot imaginar. Per altra banda, la presència d’un palau d’estil europeu en un racó tan llunyà de l’Imperi Britànic desconcertava als visitants provinents d’Europa o d’Amèrica del Nord.

Sadiq Garh tenia molts detalls luxosos i innovadors per l’època. Disposava de generadors d’electricitat que donaven servei a ascensors elèctrics i a innombrables làmpades.

Hi havia un embassament que subministrava aigua als jardins, però sembla que no va arribar a funcionar be i algunes fonts no van arribar a rajar mai.

Des de la façana sud sobresurt un ampli porxo, que em sembla que era on els convidats baixaven del cotxe, abans de que duguessin el vehicle al garatge.

El palau tenia unes 120 habitacions, si ho he entès be, hi havia parelles d’habitacions decorades segons la cultura i la tradició d’un lloc i país específics. Expliquen que l’opulència d’algunes habitacions era sorprenent.

La sala principal, tenia tres miralls enormes que es van importar des de Gran Bretanya. Donades les dimensions d’un d’aquests miralls, el seu transport va crear alguns problemes. Es van dur per via marítima fins a Karachi i després en camions especials, i algun tram em sembla que en tren, ja que diuen que en algunes estacions va caldre ampliar les andanes.

L’habitació del nabab tenia un llit extravagant, amb  quatre estàtues de dones, una a cada cantonada, dissenyades amb ulls animatrònics que podien fer l’ullet al nabab. Les quatre estàtues van ser construïdes a semblança de dones de França, Grècia, Itàlia i Espanya, ja que al nabab l’hi agradaven les dones estrangeres. El llit daurat contenia uns 290 Kg de plata i tenia una caixa de música que podia reproduir mig minut de l’òpera Faust, de Gounod. Aquest llit va desaparèixer l’any 1992, probablement robat, en plena disputa entre els hereus de l’antic estat principesc.

El nabab era un col·leccionista de rellotges, en tenia uns 1700, i habitualment en duia dos o tres a sobre.

La biblioteca devia ser impressionant; diuen que disposava d’alguns llibres rars en anglès, urdú, persa i àrab, sobre diferents temes. Entre les rareses destaca una còpia de l’Alcorà autografiada per l’emperador mogol Aurangzeb, i una traducció del Mahabharata completada durant el regnat d’Akbar.

El palau tenia també un zoo amb ocells i animals de diferents parts del món. Hi ha, o hi havia un museu amb animals dissecats.

Hi havia també una mesquita. I al soterrani es pot veure encara la cambra cuirassada amb la porta rebentada i saquejada.

Sadiq Garh va seguir sent una icona important dels nababs fins a mitjans del segle XX. 

Un dels darrers grans esdeveniments que es va fer aquí va ser una festa per a tots els ambaixadors estrangers i els seus cònjuges, celebrada l’any 1973. Diuen que va ser el president de Pakistan, Zulfikar Alli Bhutto, qui va donar a la família Abbasi només una setmana per fer els preparatius per a la festa.

Bhutto pressionava per fer reformes agràries, amb la implicació que les famílies riques, com la família del nabab, els Abbasi, que haurien d’entregar les seves riqueses i territoris. Com a part d’aquest programa, recolzat per una aplicació liberal de la Llei d’Antiguitats de 1968, el palau va ser essencialment expropiat per l’estat, juntament amb tots els records i objectes històrics.

La família Abbasi va impugnar les accions als tribunals, però els tràmits van quedar encallats per les disputes entre el govern i diverses branques de la família Abbas. Així que en la dècada de 1970 el palau va quedar en certa forma als llimbs.

Teòricament el palau estava tancat i segellat, però a la pràctica va patir vandalisme i saquejos. Ràpidament van desaparèixer tots els béns mobles dins dels terrenys del palau; diuen que fins i tot van robar les aixetes de les antigues banyeres.

Mentrestant, la propietat es va dividir entre 23 reclamants diferents, amb el resultat que cap part té la propietat indiscutible del palau, ni els mitjans per restaurar-lo. Hi ha una part del palau en la que encara hi viu la família, per això cal que t’autoritzin a anar-hi i només en una part que és la que no està habitada i que està força ruïnosa.

L’interior estava sense llum, pel què la majoria de fotografies del soterrani han quedat una mica mogudes i fosques, però serveixen per mostrar el grau d’abandonament i també imaginar com devia ser en el seu temps d’esplendor.   


















  

Pakistan-30. Bahawalpur, Noor Majal

Vam arribar a Bahawalpur al vespre i vam anar a veure un espectacle de llums en un dels palaus de la família governant de l’estat de Bahawalpur, el Noor Mahal.

L’estat de Bahawalpur va ser un antic principat l’Índia Britànic. La majoria de la població era musulmana i d’ètnia seraiki; hi havia també una minoria de balutxis de llengua seraiki, i en la zona menys poblada, prop de la frontera índia hi havia marwaris.

Aquest estat es va fundar en el segle XVIII, en independitzar-se, quan es va descompondre l’imperi afganès Durrani. La ciutat de Bahawalpur era la capital. Va encunyar moneda des del 1802 fins al 1886 quan es va introduir la moneda britànica de l’Índia. També emetia segells de correu i tenia un petit exèrcit.

La capital, Bahawalpur, la va fundar el segon sobirà, Nabab Muhammad Bahawal Khan Abbasi, en el 1748. Si no estic confosa, anteriorment la capital estava a Derawar, i l’estat tenia aquest nom. El governant del principat tenia el títol de Nawab o Nabab, i tenia dret a una salutació especial, 17 canonades, i aquest dret era hereditari.

Va existir com a estat sobirà des del 1748 fins al 1833, com un principat. Del 1833 al 1947 mantenia una aliança subsidiària amb l’Índia britànica i després de la partició de l’Índia es va integrar al Domini del Pakistan (Pakistan i Bangladesh), conservant la seva autonomia fins a l’octubre del 1955, quan es va fusionar amb Pakistan occidental.

La dinastia abbasi va sorgir d’una família del Sind, el clan dels daudpota, i em sembla que sempre va governar aquesta dinastia el principat. 

Els principals punts del tractat de protectorat signat amb els britànics en el 1838 eren: s’establia el protectorat britànic; el nabab tindria una posició subordinada i de cooperació amb el govern britànic i reconeixeria la seva supremacia; el nabab no podria establir negociacions amb cap estat sense el consentiment del govern britànic; el  nabab no podia patir cap agressió per part dels britànics; el nabab i els seus hereus serien governants absoluts del país; i no es podia introduir la jurisdicció britànica.

Durant la primera guerra anglo-afganesa el nabab va ajudar els britànics i en el 1847-1848 va cooperar a l’expedició de Sir Herbert Edwardes contra Multan i va ser recompensat amb la cessió dels districtes de Sabzalkot i Bhoung, i una pensió vitalícia de deu mil lliures anuals.

Bahawal Khan III va morir l’any 1852 i el va succeir el seu tercer fill, Amir Sadiq Muhammad Khan III; aquest tenia el suport dels militars però no dels caps locals i tampoc va tenir el suport del britànics, que consideraven que l’hereu legítim era el fill gran. Així que en el 1853 es va haver d’exiliar; va rebre una pensió però com que va voler recuperar el poder va ser empresonat pels anglesos i enviat a la presó de Lahore on va morir l’any 1863. 

El fill gran, Fath Muhammad Khan, va morir l’any 1858, el va succeir el seu fill, Rahim Yar Khan, amb el nom de Bahawal Khan IV.

A partir de 1863 es van produir revoltes locals contra el nabab, en el  1863 i el 1866, degudes a la seva crueltat; va sufocar les revoltes però va morir sobtadament l’any 1866, es diu que potser va ser enverinat. 

El va succeir el seu fill de 4 anys, Amir Sadiq Muhammad Khan IV, sota la regència d’un agent polític britànic. Va arribar a la majoria d’edat en el 1879. En la guerra de l’Afganistan (1878-1880) va posar tots els recursos de l’estat al servei dels britànics. Va morir l’any 1899 i el va succeir el seu fill, Bahawal Khan Abbasi V, amb 19 anys, i el coronel L. J. H. Grey com a regent. 

En el 1901 va ser declarat major d’edat i l’any 1903 va rebre tots els poders. No va durar gaire, ja que va morir l’any 1907, a Aden, quan tornava de pelegrinar a la Meca. El va succeir  el seu fill, Sadiq Muhammad Khan V, de 3 anys. Des del 1907 fins al 1922 l’estat estava governat per un consell de regència, presidit per Rahim Bakhsh, que va exercir aquest càrrec 17 anys fins que l’hereu va arribar a la majoria d’edat.

Va ser sota el govern de Sadiq Muhammad Khan Abbasi V, que l’estat va ser incorporat al Pakistan, l’any 1954.

La bandera de Bahawalpur es va adoptar en el 1885; tenia tres bandes verticals vermella, groga i verda, amb una mitja lluna i un estel al centre de la banda groga. L’any 1945 es va modificar per afegir el color negre, símbol dinàstic i es va col·locar un trapezi negre al pal amb la mitja lluna i l’estel en blanc.

Per veure l’espectacle i el palau cal un permís, s’ha de presentar el passaport i el visat. Suposo que és perquè el palau és propietat militar.

El Noor Mahal es va construir l’any 1872, en un estil que recorda els castells italians, de línia neoclàssica. Pertanyia a la família dels Nababs de l’estat de Bahawalpur. La família s’havia enriquit ja que controlaven diverses rutes comercials.

Aquest palau el va dissenyar Heennan, un anglès que era l’enginyer de l’estat. Els fonaments es van posar en el 1872, i s’hi va enterrar un mapa i unes monedes de l’estat per tenir bon auguri. La majoria dels materials i mobles del palau es van importar d’Anglaterra i d’Itàlia.

El palau va estar acabat l’any 1875. L’havia fet construir el Nabab Sadiq Khan IV, per a la seva dona Noor i per tal que fos la residència dels nababs de l’estat principesc. Ara be, Noor només hi va dormir una nit i va decidir no tornar-hi; el motiu del seu rebuig era que estava massa a prop del cementiri, que el veia des del seu balcó. Va preferir viurien un altre dels palaus, el Darbar Mahal.

En el 1906, el Nabab Muhammad Bahawal Khan V, va fer construir una mesquita al recinte on hi ha el palau.

El 9 de febrer de 1933 en aquest palau es va fer la celebració de la unió entre el Raj Britànic i l’Estat de Bahawalpur. En el 1956 quan l’estat es va integrar a Pakistan, l’edifici va passar a un departament del govern pakistanès, en el 1971el va llogar l’exercit i l’any 1997 el va comprar.

L’espectacle consisteix en projeccions de fotografies antigues i pel·lícules, sobre la façana del palau, explicant la història de la família. Tot i no entendre el què deien amb les imatges et podies fer una idea. En acabar et deixen entrar a alguna sala del palau.

El palau té 32 habitacions, 14 d’elles estan en el soterrani, hi ha 6 porxos i té 5 cúpules. Els jardins també són molt grans.

Hi ha una col·lecció de plafons explicant les millores i projectes que van desenvolupar els nababs de Bahawalpur. 


Hi ha un cotxe de la companyia Ford, és el que va fer servir el Nabab Sadiq Muhammad Khan Abbasi V, l’any 1935 quan va fer el pelegrinatge a la Meca; el van enviar fins a Aràbia Saudita i allà el va fer servir per desplaçar-se de la Meca a Medina; després el príncep Usman Daud Abbasi el va regalar al palau Noor Mahal.

Quan vam arribar a l’hotel vam trobar-nos que no teníem habitacions. Hi havia uns militars que van decidir allargar la seva estada a l’hotel; l’encarregat de l’hotel no va aconseguir que marxessin; els hi era igual que hi hagués una reserva anterior.

Eren les 9 de la nit i força gent, entre guies, xofer i nosaltres una vintena. A la ciutat hi ha un altre hotel amb llicència per allotjar estrangers, però estava ple. Finalment la solució va ser autoritzar a un hotel, que era per pakistanesos, que pogués allotjar-nos.

Era més senzill però correcte. No tenia restaurant, però vam encarregar el que volíem i ens ho van dur en una moto. Va estar bé ja que no picava, pollastre amb patates fregides.

Com que havíem arribat d’imprevist a la nit, el tema esmorzar no el tenien massa controlat. A l’hora que ens havien dit no estava a punt i els guies i fins i tot l’escorta policial es van posar a la cuina. Jo seguia amb els problemes digestius i tolerava poca cosa de menjar. Amb l’ajuda de tots vam aconseguir sortir a l’hora prevista.

12 d’abril 2025

Pakistan-29. Uch Sharif: mausoleus de Bibi Jawindi, Bahawal Haleem i Ustad Nuriya

Anem ara cap al cementiri on hi ha els altres mausoleus, els que van quedar mig partits per la riuada.

En aquest mapa es pot veure la ubicació de cadascuna de les tombes que visitem. Més apartat hi ha el complex de Jalaluddin Bukhari, i després en la zona de cementiri hi ha les altres tres.

Mausoleu de Bibi Jawindi

Dels tres mausoleus el que crida més l’atenció és el de Bibi Jawindi. Es troba sobre un turonet i la primera impressió és que està sencer. Després ja es veu que no és així.

El mausoleu honora Bibi Jawindi, que va convertir a molta gent a l’islam. Va morir l’any 1402 i en el 1494 Muhammad Dilshad de Khorasan va fer construir el mausoleu.

El mausoleu està construït amb maons cuits sobre una base octogonal amb torretes a cada cantonada de l’octàgon. Tenia una sola cúpula sobre un tambor octogonal més petit amb finestres arquejades. La disposició de la tomba és bastant similar a la del mausoleu de Shah Rukne Alam, que vam visitar a Multan, construïda entre 1320 i 1324. La tomba de Rukne Alam i les que es van construir després aquí a Uch Sharif, van ser de les primeres tombes amb base octogonal construïdes al subcontinent indi.

La decoració exterior utilitza rajoles vidriades blanques i blaves. Aquí a Uch Sharif hi ha tres varietats de rajoles. Hi ha rajoles de terracota quadrades o rectangulars, pintades i esmaltades en diversos tons, principalment blau persa i blanc; hi ha un segon tipus de rajoles de terracota, rectangulars, decorades amb dissenys florals, fullatge en blau i blanc creats en alt relleu; en tercer lloc hi ha peces de terracota amb els seus extrems amples tallats en diversos patrons geomètrics i pintats de blanc o blau.


Mausoleu de Bahawal Haleem

La tomba de Bahá’al-Halim o Bahawal Haleem està també mig en ruïnes, es va esfondrar el costat oest del mausoleu.

Aquest mausoleu és similar al de Bibi Jawind. L’estil arquitectònic és una fusió d’influències islàmiques i locals. Està dedicat a un sant sufí que va ser un guia espiritual i mentor, era conegut per la seva pietat, saviesa i els seus ensenyaments van atreure un gran nombre de devots que buscaven il·luminació espiritual i consol.





Mausoleu d’Ustad Nuriya

El tercer mausoleu és on hi havia la tomba de l’arquitecte dels altres dos mausoleus, Ustad Nuriya, també conegut com a Ustad Nur Ali; va ser un reconegut mestre artesà i arquitecte que va tenir un paper fonamental en la configuració del paisatge arquitectònic d’Uch Sharif. Es va construir a la mateixa època que els altres; no sé si també va ser obra seva. És més petita que les altres.

 


 

Pakistan-28. Uch Sharif: Mausoleu i mesquita de Jalaluddin Bukhari

Arribem a Uch Sharif a mitja tarda i anem a veure un complex històric en el que hi ha diversos mausoleus sufís. Va costat una mica posar ordre en la informació que he trobat i relacionar-ho amb el què he vist. Com em va passar a Multan, aquí també m’he fet una mica d’embolic de noms, dels sants que hi ha enterrats; hi ha diferents formes d’escriure-ho, noms similars, paraules que no són el nom sinó un títol... o sigui, un embolic. Em sembla que al final me n’he sortit i he classificat bé les fotografies que tinc.

De la zona que vam visitar, el primer monument que trobem és el mausoleu i mesquita de Jalaluddin Bukhari, després hi ha la tomba d’Ustad Nuriya i les de Bibi Jawindi i Baha’al-Halim. Diuen que hi ha 17 mausoleus.

L’antiga ciutat s’anomenava Uch, que vol dir “lloc alt”; actualment el nom oficial és Uch Sharif. Es troba a uns 60 km de Bahawalpur, que és on anirem després a dormir. Antigament estava a la confluència dels rius  Indus i Chenab, però els rius van canviar el seu curs i ara aquesta confluència es troba a uns 100 km del lloc original.

Es diu que aquesta ciutat la va fundar Alexandre Magne. Va tenir molta importància en l’Índia medieval, ja que va ser un dels primers bastions del sultanat de Delhi, al segle XIII, durant la conquesta musulmana.

Ja en el segle XIII es van construir les primeres tombes de sants sufís.

Sir Alexander Cunningham va identificar aquesta ciutat amb l’anomenada Ussa Alexandria, que havia fundat Alexandre el Gran. L’any 1006 Mahmud de Gazni va conquerir una ciutat anomenada Bhatiah, prop de Multan, que podria ser aquesta, Uch.

Al segle XII se la coneixia amb el nom de Deogarh, que vol dir la “fortalesa dels déus”, en referència al raja Deo Singh que governava la ciutat. Ara be, a la ciutat va arribar un predicador musulmà, em sembla que era Jalaluddin Bukhari (tot i que el nom que deien en aquest text és Sayyid Djalal al-Din Bukhari, però Sayyid és un títol honorífic).

El cas és que aquest predicador feia miracles i la filla del raja, Sudarpuri, es va convertir a l’islam, pel que Deo Singh va fugir abandonant la ciutat. Em sembla que llavors va governar Sudarpuri.

Jalaluddin Bukhari va construir un fort anomenat tichha o uchh (“alt”). Des de llavors la ciutat va ser coneguda pels musulmans com Uch-i-Sharif o Uch la Sagrada.

A finals del segle XII era una ciutat important del Sind superior. En el 1228 va passar a mans del soldanat de Delhi. Més tard, els canvis en el curs dels rius van fer que perdés la seva importància estratègica. Va formar part de l’Imperi Mogol, però llavors era poc més que un poble.

La història de Uch comença cap al 4000 aC, quan els aris van arribar aquí. Els aris van anomenar a aquesta ciutat com una de les seves deesses, Ushas. Posteriorment el nom de la ciutat va canviar pel de Ushas de Uch. En els segles Vi IV aC la ciutat estava governada per la dinastia aquemènida, de l’imperi persa.

Després, Alexandre el Gran va construir una nova ciutat en les terres properes a a la confluència de dos rius, l’Indus i el Sutlej; el Sutlej és un dels cinc rius del Panjab, l’afluent més oriental. Alexandra va anomenar la ciutat com “Alexandri a-Ussa”.

La ciutat també va ser controlada pels grecs, pels imperis màuria, part,  i kuixan. L’imperi kuixan es va dissoldre en el 375 dC. Després la ciutat va anar perdent importància al llarg dels segles. La cosa va canviar quan l’any 1175 el soldà Muhammad de Ghur, de la dinastia Ghurida, va expulsar als ismaïlites de Multan i va ocupar Uch; ell era sunnita. L’any 1203 va nomenar governador de Multan a Nasiruddin Kabacha (o Qabacha). Va ser en aquesta època quan la ciutat de Uch va gaudir del seu màxim esplendor.

Kabacha no era de la reialesa ni de família noble, però es va obrir camí en ser nomenat governador de l’Alt Sind (Uch i Bukkur) i Multan. Diuen que el noi tenia habilitats i va atraure l’atenció del primer soldà de Delhi, Qutubuddin Aibak, que el va casar amb una de les seves filles.

A la mort d’Aibak, l’any 1210, Kabacha va veure la seva oportunitat i com que era hàbil en el joc polític va començar a expandir el seu territori.

Cap al 1210-1211, Kabacha bàsicament dirigia l’Alt Sind, Sindh, Uch i Multan; fins i tot va encunyar les seves pròpies monedes, tot i que teòricament estava sota la sobirania dels successors d’Aibak.

La ciutat tenia grans edificis i molts centres d’ensenyament; molt s sants sufís van venir a visitar-la i alguns s’hi van quedar. És en aquesta època es va construir el Firozi College que podia arribar a tenir més de 2.000 estudiants a la vegada.

L’any 1228 es va acabar el govern de Kabacha, tots els seus territoris van passar al soldanat de Delhi.

En època mogol es van construir monuments i santuaris per embellir la ciutat.

Uch va formar part de l’estat de Bahawalpur fins que va integrar-se a Pakistan després de la partició. Amb la integració a Pakistan la ciutat va quedar molt marginada i descuidada, el govern no va fer cap manteniment ni va propiciar el seu desenvolupament.

La importància de Uch va començar en el segle XIII, sota el govern del sultanat de Delhi. Va ser durant aquest temps que reconeguts sants, erudits i poetes sufís van visitar la ciutat, convertint-la en un reconegut lloc de coneixement i il·luminació espiritual.

Van proliferar les institucions religioses a la ciutat, amb nombroses mesquites, santuaris i madrasses. Els mausoleus dels sants sufís prominents, es van convertir en llocs sagrats que atreien devots de tot arreu. Aquests centres espirituals no eren tan sols llocs de culte, sinó que també eren centres d’intercanvi cultural i discussions intel·lectuals.

El llegat educatiu d’Uch Sharif va més enllà dels estudis religiosos. La ciutat era coneguda pels seus centres d’aprenentatge, atraient estudiosos i estudiants de diverses disciplines, com la literatura persa, la jurisprudència islàmica, la filosofia i l’astronomia. Es diu que el reconegut poeta i erudit persa Sheikh Saadi Shirazi va visitar la ciutat i aquí va compondre alguns dels seus versos.

Uch Sharif també va tenir importància política en diferents períodes de la història. Va ser testimoni de l’ascens i la caiguda de diverses dinasties, incloent-hi el sultanat de Delhi, els tughlaqs, els mogols i els nababs locals. La seva proximitat al riu Indus i la seva ubicació geogràfica la van convertir en una fortalesa atractiva per als governants que competien pel control de la regió.

Uch Sharif se la coneix com la Ciutat dels Sants, sants sufís. Va ser el centre de les ordes sufís de Qadiriaya i Suhrawardiyya.

Els santuaris que hi ha a Uch Sharif, dedicats als líders espirituals sufís, els van visitar en el seu temps els exploradors Marco Polo i Ibn Battuta.

L’any 1817 Uch Sharif va patir una greu inundació que va malmetre considerablement el complex monumental on hi ha els santuaris.

Primer ens aturem a la carretera per veure els santuaris que estan mig partits, i després ens apropem al recinte monumental. Trobem peregrins que arriben a visitar les tombes, amb els mocadors o turbants vermells.

El conjunt de la tomba i mesquita de Jalaluddin Bukhari es va construir en el segle XIII i va ser reconstruït a partir del segle XVII. 

Jalaluddin Surkh-Posh Bukhari va ser un sant i missioner sufí que va viure entre 1195 i 1290. L’any 1244 es va instal·lar aquí a Uch i va fundar una escola religiosa; si no estic confosa era musulmà xiïta. 

Va morir cap al 1290 i va ser enterrat en un petit poble prop d’Uch, a Risalpur; però hi va haver inundacions i la tomba va patir desperfectes, pel que el taüt es va traslladar a Bela. Ara bé, aquest lloc també era propens a les inundacions, i de nous es va haver de traslladar el taüt, aquest cop ja a Uch Sharif. Es va enterrar prop de la tomba del seu fill, Rajan Qattal. 

Finalment, cap al 1618, Sajjada Nashin Makhdoom Hamid, fill de Muhammad Nassiruddin, va traslladar les restes de Bukhari a la seva ubicació actual i va fer construir el mausoleu. Uns anys més tard, en el 1670, la tomba va ser reconstruïda pel nabab de Bahawalpur, Bahawal Khan II.

La tomba es troba a poca distància del cementiri d’Uch, sobre un promontori amb vistes a la plana i en la llunyania, el desert. A un costat de la tomba hi ha una mesquita decorada amb rajoles blaves.