16 de març 2025

Pakistan-7. Nord del Panjab: Stupa de Mankiala

Comencem a baixar cap al sud, per arribar a dormir a Lahore. La regió geogràfica i històrica del Panjab actualment es troba partida, una part pertany al Pakistan i l’altra a l’Índia. 

El nom Panjab prové del persa, i vol dir la regió dels cinc rius (panj, cinc, i ab aigua). Aquests rius són tributaris de l’Indus, actualment estan dividits entre l’Índia i el Pakistan, i s’uneixen per formar el Panjnad, un afluent de l’Indus.

En aquesta regió és on es va desenvolupar el sikhisme, que hi va arribar a exercir el poder a la primera meitat del segle XIX.

La Grand Trunk Road, és una de les carreteres més antigues i més llarga d’Àsia. Durant més de 2.500 anys va enllaçar el subcontinent indi amb l’Àsia Central. En el mapa, copiat de la wikipedia, es pot veure el seu traçat; el tram entre Rawalpindi i Lahore és el que nosaltres seguim.

La literatura budista i els relats èpics indis, com el Mahabharata ja es referien a aquesta  ruta abans de l’imperi Maurya, i se l’anomenava Uttarapatha, “carretera del nord”. Aquesta ruta connectava la regió oriental de l’Índia amb l’Àsia Central.

La precursora de la moderna carretera es va construir sota les ordres de l’emperador Chandragupta Maurya i estava inspirada en la Persian Royal Road, més concretament en el tram oriental, la Great Khurasan Road.

En època de l’imperi Maurya, en el segle III aC, el comerç terrestre entre l’Índia i diverses parts de l’Àsia occidental i el món de Bactriana passava per les ciutats del nord-oest, principalment Takshashila i Purushapura (actuals Tàxila i Peshawar respectivament). Takshashila estava ben connectada per amb altres part de l’imperi Maurya. Els Mauryes van mantenir aquesta antiga ruta entre l’actual Tàxila i Patna, a l’Índia. Chandragupta Maurya tenia tot un exèrcit d’oficials que supervisaven el manteniment d’aquesta carretera.

La carretera que va fer construir Chandragupta va aprofitar el traçat de l’antiga carretera del nord o “Uttarapatha”.

L’emperador Aixoka va fer plantar arbres, construir pous i cases de descans a total llarg de la ruta. L’emperador medieval de l’imperi Suri, Sher Shah Suri, va fer reparar la carretera reial de Chandragupta, en el segle XVI. Es van crear desviacions cap a Sonargaon i Rohtas, també es van construir jardins al costat d’alguns trams de la carretera. Els que s’aturaven als caravanserralls rebien menjar gratuïtament.

El seu fill Islam Shah Suri va construir més sarais (caravanserrall) en la carretera cap a Bengala. I en l’època mogol el nombre d’aquests establiments encara va augmentar més. Jahangir durant el seu regnat va emetre un decret per tal de que tots els sarais fossin construïts de maó cremat i pedra. Es van plantar arbres de fulla ampla al tram entre Lahore i Agra i va construir ponts sobre totes les masses d’aigua que estaven situades al camí de les carreteres. La ruta en època de Suri s’anomenava  “Sadak-e-Azam” i en època mogol “Badshahi Sadak”.

A la dècada de 1830, la Companyia de les Índies Orientals va iniciar un programa per asfaltar les carreteres, entre ells la que es coneix com a Grand Trunk Road, que anava des de Calcuta, a través de Delhi, fins a Kabul, a l’Afganistan.

En la nostra rita cap a Lahore fem la primera parada a Mankiala, que es troba a 36 km al sud-est d’Islamabad, a l’altiplà de Potohar.

Es diu que el nom de la població pot fer referència al Raja Man o Manik,  que diuen que va fer construir l’stupa, en l’època budista.

És una stupa de l’era Gandhara i es va construir per commemorar el lloc on, segons la llegenda, una encarnació anterior de Buda va sacrificar algunes parts del seu cos (o tot el cos) per alimentar set cadells de tigre famolencs.

Aquest poble havia estat descrit anteriorment com l’antiga capital dels mitològics Rakshasas, tot i que no s’ha trobat cap evidència arqueològica que doni suport a la teoria de que Mankiala hagués sigut una antiga capital hindú. Els estudis arqueològics suggereixen que les ruïnes de la zona daten del període budista; l’assentament en aquesta època podria haver tingut unes 2.000 cases, intercalades amb monestirs i 15 stupes.

L’stupa de Mankiala va ser construïda durant el regnat de Kanishka (128-151 dC). Es creu que l’antic assentament va ser destruït pel foc, tot i que no hi ha indicis que fos destruït a propòsit.

Hi ha una teoria alternativa que suggereix que l’stupa és un dels 84 edificis d’aquest tipus, construïts durant el regnat de l’emperador Maurya Aixoca, per guardar-hi les cendres de Buda. Es diu que l’emperador Kanishka visitava sovint aquesta stupa per presentar respectes a Buda durant les seves campanyes.

El primer emissari britànic a l’Afganistan, Mountstuart Elphinstone, va trobar aquesta stupa l’any 1808 i va escriure un relat detallat a les seves memòries “Kingdom of Caubul” (1815). Segons una inscripció trobada en una pedra, l’any 1891 un regiment de l’exèrcit indi britànic va restaurar l’stupa.

Les relíquies que hi havia a l’interior de l’stupa, en l’època colonial britànica es van retirar i es van dur al Museu Britànic.

Moltes de les relíquies les va trobar Jean-Baptiste Ventura, en el 1830, i estaven ubicades entre 10 i 20 metres per sota de la part superior de la cúpula. En algun moment van ser propietat de l’antiquari James Prinsep.

L’stupa no s’havia restaurat des del 1891, en època del domini britànic. Està força abandonada, amb algun forat que van fer els saquejadors que cercaven les relíquies.

L’any 2024, l’influent i ric empresari i filantrop local Ahmer Sajjad Khan, va emprendre importants treballs de renovació i rehabilitació per restaurar aquest lloc històric.