Per arribar a Islamabad vam volar amb la companyia turca, amb escala a Istanbul. En el vol d’Istanbul a Islamabad hi havia moltes famílies amb criatures, molts pakistanesos que viuen a Amèrica, no especificaven més, i em costava una mica entendre el seu anglès. Eren molt amables i es van fer un tip de pujar i baixar maletes dels compartiments, ja que intentaven ajudar a tothom. Anaven a veure a la família.
Vam arribar a l’hotel que ja era l’hora d’esmorzar. Està a la
que en diuen la zona blava. Després d’una dutxa, menjar una mica i prendre un
cafè vam anar a canviar diners. Ens diuen que per les despeses dels 15 dies,
sense compres, amb 150 euros és suficient. Realment és així. No me’n van sobrar
però tampoc me’n van faltar. Per 150 euros em van donar 42750 rúpies (285
rupies per un euro).
Quan el Pakistan va obtenir la independència, l’any 1947, la
ciutat portuària de Karachi era la capital nacional provisional. El 1958 es va
constituir una comissió per seleccionar un lloc adequat, prop de Rawalpindi,
per ubicar-hi la capital nacional. L’any 1959 la comissió va recomanar la zona
al nord-est de Rawalpindi.
El seu nom significa “habitat per l’islam” o “ciutat de
l’islam”.
Karachi es trobava a l’extrem sud del país i estava exposat als
atacs provinents des del mar d’Aràbia. A més, Karachi és un centre de negocis,
i es va considerar inadequat que fos la capital per evitar la intervenció
d’interessos empresarials en assumptes governamentals.
El Pakistan necessitava una capital que fos fàcilment
accessible des de totes les parts del país. La ubicació seleccionada, Islamabad,
estava més a prop del quarter general de l’exèrcit a Rawalpindi i del territori
disputat de Caixmir al nord.
La firma d’arquitectes grega, dirigida per Konstantinos
Apostolos Doxiadis, va dissenyar el pla director de la ciutat basant-se en un
pla de quadrícula de forma triangular amb el seu vèrtex cap als turons de
Margalla.
La capital no es va traslladar directament de Karachi a
Islamabad; primer es va traslladar temporalment a Rawalpindi a principis de la
dècada de 1960 i després a Islamabad, quan es va acabar el treball de
desenvolupament essencial, l’any 1966.
Monument a Pakistan
Comencem la visita d’Islamabad anant a veure el monument a
Pakistan. Aquest monument es va construir per simbolitzar la unitat del poble
pakistanès. Està dedicat al poble de Pakistan que va sacrificar “l’avui” per un
millor “demà”.
L’estrella de la bandera en aquest monument és de granit negre
i té estrelles daurades que representen la gent que va perdre la vida per
Pakistan. La mitja lluna creixent és d’acer inoxidable amb escrits inspiradors
de Quaid-e-Azam, Muhammad Ali Jinnah i Allama Iqbal. Els pètals estan
construïts en granit i les seves parets interiors estan cobertes de relleus que
representen diversos llocs emblemàtics del Pakistan, persones notables del
moviment d’independència del Pakistan i temes musicals i de dansa.
Des de l’aire, el monument sembla una estrella (centre) i una
lluna creixent (formada per les parets que formen els pètals); és a dir, que
representen l’estrella i la mitja lluna de la bandera del Pakistan.
Saidpur
Després anem a Saidpur, que es troba al nord de la zona blava,
en els turons Margalla. Aquest poble va ser l’embrió de l’actual Islamabad i el
volen convertir en una atracció turística.
El poble el va fundar Mirza Fateh Ali, l’any 1530, i el va
anomenar Fatehpur Baoli. Després l’emperador mogol Akbar (11 febrer 1556 – 25
octubre 1605) el va regalar a Said Khan Gakhar, com a recompensa pels serveis
de la família Gakhar durant la guerra contra Sher Shah Suri. Llavors van
canviar-li el nom pel de Saidpur.
L’any 1580 el comandant Raja Man Singh va convertir aquest lloc
en un centre on acollir als fidels hindús. Es van construir diversos estanys
als que es van donar noms dels personatges de l’èpica Ramayana, i també es van
construir temples. Els hindús de Rawalpindi solien reunir-se aquí celebrar-hi
el Vaisakhi, la festivitat de l’any nou pels sikhs.
Durant segles, els hindús han peregrinat fins aquest temple. Al
costat del temple hi havia una dharamshala, una casa on s’allotjaven els
peregrins.
Amb la partició de l’Índia, en el 1947, els hindús van marxar i
se’n van endur totes les imatges i objectes de culte. El temple va deixar de
ser un lloc de culte i en el 1960 s’hi va ubicar una escola de noies.
En el segle XX, al costat d’aquest temple els sikhs hi van
construir un nou edifici, una Gurdwara, amb una gran sala adjacent on
s’impartien les ensenyances de Guru Nanak.
No em queda clar si les tres imatges de Waheguru, Lakshmi i
Kali, es veneraven en l’antic temple hindú o a la gurundawa.
A les cases els sikhs també tenen una habitació anomenada
gurdwara, que és una habitació reservada per la pregària.
Els sikhs fan pelegrinatges cap a les gurdwares relacionades
amb les vides de gurus sikh.
Un article de l’any 2020 explica el descontent de la comunitat
hindú perquè els turistes poden visitar el temple de Rama Mandir, i el seu
voltant està ple de restaurants i ha perdut el seu caràcter religiós, i no
se’ls hi permet fer-hi culte.
Els estanys d’aigua dolça que hi havia al voltant, que pels
hindús eren sagrats, s’han convertit en un canal que porta aigua de pluja, i
per l’olor, també deuen anar-hi a parar aigües residuals.
Saidpur és una de les majors atraccions turístiques d’Islamabad;
abans del 1947 aquesta regió estava habitada per musulmans, hindús i sikhs. En
el període 2006-2008 es van fer tasques de renovació per convertir-lo en un
poble turístic model; diuen que això va propiciar el desenvolupament i que
efectivament és un lloc turístic, suposo que pels pakistanesos, ja que turisme
estranger gairebé no n’hi ha.
Mesquita Faisal
La Mesquita Faisal és la mesquita nacional de Pakistan. És la
sisena més gran del mon, i la més gran del sud d’Àsia. El seu nom fa referència
al rei Faisal d’Aràbia Saudita.
És obra de l’arquitecte turc Vedat Dalokay. No té la típica
cúpula, sinó forma de tenda i està envoltada per quatre minarets. El disseny
compta amb teulades inclinades en forma de closca de vuit costats que formen
una sala de culte triangular amb capacitat per a 10.000 fidels.
Des del 1986 i fins al 1993 va ser la mesquita més gran del
món, després es van construir noves mesquites a Aràbia Saudita que la van
desplaçar fins al sisè lloc, en quant a capacitat.
L’entrada a la mesquita és fa per llocs separats homes i dones.
Els homes entren directament a la planta baixa, les dones tenim una porta
lateral, unes dones que ens inspeccionen i comproven que anem amb el cap tapat,
i llavors s’accedeix a la galeria superior per una escala.
La galeria té una gelosia que fa de barana; en alguns punts
permet veure la sala dels homes, però sobretot evita que els homes si alcen el
cap les vegin a elles.