13 de novembre 2025

Sudan, alta Núbia (2005)-11. Mèroe: necròpilis i ciutat reial

Un cop creuat el desert de Bayuda arribem a Atbara i des d’allà hi ha carretera asfaltada fins al campament de Mèroe, que es troba uns 100 km al sud d’Atbara. 

El campament no està lluny de les piràmides, i des de la cadira que hi havia a l’entrada de la meva tenda les podia contemplar amb tranquil·litat. Aquella nit vaig passar molt fred, el vent entrava per tot arreu, però llevar-se i poder gaudir de la vista de les piràmides va ser una grata sorpresa.


El campament el portava un italià, estava bé, però no estava ni molt menys tant cuidat com l’alberg de Karima. Aquí al lavabo hi havia un bon gruix de sorra per tot arreu; ja sé que en part és inevitable, ja que com deia abans, fa molt vent i la sorra es cola per qualsevol escletxa.

A l’igual que a Karima, aquí també vam passar-hi tres nits, i des d’aquí vam fer les diferents vistes per la zona: la necròpolis i la ciutat reial de Mèroe, i els temples de Naga i Musawarat.

Com es pot veure en aquest mapa, Mèroe es troba entre la 4ª i la 5ª cascada, al sud de la confluència del riu Atbara amb el Nil. https://ca.wikipedia.org/wiki/Mèroe

El regne de Cuix va tenir dues fases, la fase napatea, amb capital a Nàpata (prop de Karima), i la fase meorítica, quan la capital era Mèroe. Aquestes dues capitals estan a banda i banda de la corba del Nil separades pel desert de Bayuda.

L’antiga ciutat de Mèroe va ser la capital del regne de Cuix des d’aproximadament el 950 aC fins al 350 dC.

Aquesta ciutat va ser un important centre polític i cultural; els seus governants van construir-hi imponents palaus, temples i monuments. També va ser un important centre religiós i industrial.

La ciutat de Mèroe apareix per primer cop en els registres històrics en la inscripció del rei Amannote-erike, que va governar Cuix durant la segona meitat del segle V aC, en el període Nàpata.

La inscripció menciona que Amannote-erike es trobava entre els parents reials quan el seu predecessor, el rei Talakhamani, va morir al seu palau de Mèroe. La ciutat apareix posteriorment en la inscripció del seu successor, el rei Harsiyotef, en referencia a una processó d’Osiris, i en la inscripció del segle IV aC del rei Nastasen, que escriu: “Quan era un jove virtuós a Mèroe, Amón de Nàpata, el meu bon pare, em va cridar i em va dir: Vine! Vaig convocar als parents reials que estaven per tot Mèroe.... Serà un rei que regni amb èxit a Mèroe”.

Mèroe també apareix com la capital dels etíops en el relat d’Heròdot del segle V aC. Basant-se en la informació que va rebre durant la seva estada a Egipte, Heròdot fa una descripció un tant llegendària de la ciutat, mencionant fonts de la joventut, que permetien viure fins als 120 anys.  També esmenta una presó on els presoners estan subjectes amb grillons d’or, ja que el coure estava considerat un metall més valuós. També deia que a les afores de la ciutat hi havia un edifici anomenant “taula del sol” on s’hi dipositaven ofrenes d’animals.

El tema de l’or i el coure suposo que té a veure amb la disponibilitat d’aquests metalls en l’entorn; en aquesta regió hi ha or i em sembla que el coure el tenien que portar d’altres zones.

També van visitar Mèroe viatgers de l’Egipte ptolemaic, com Simònides el Jove i Filón, que van escriure un relat, desaparegut, sobre la ciutat i el regne de Cuix en el segle III aC. Aquests relats van aportar informació a les cròniques del geògraf alexandrí Eratóstenes de Cirene (c. 246-194 aC) i de l’etnògraf Agatarquídes de Cnido (c. 200 aC).

D’aquest darrer hi ha un relat també un tant llegendari, sobre el rei Ergamenes (Arkamaniqo), a qui se l’hi atribueix la fundació d’una nova dinastia (anomenada a vegades dinastia meroítica), després de derrocar a la dinastia nàpata, traslladant la necròpolis reial de Nàpata a Mèroe.

L’antiga ciutat se situa a la riba oriental del Nil, sobre un petit turó entre dos rierols estacionals que es bifurquen en l’època de pluges i la ciutat queda com una illa estacional.

Les ruïnes del jaciment arqueològic s’estenen en una superfície d’uns 10 km². Hi ha la secció reial, envoltada per una muralla; monticles al nord i al sud , on hi havia les dependències domèstiques; els temples perifèrics d’Apedemak, Isis i el Temple del Sol; i tres complexos de piràmides, a l’est de la ciutat.

El primer que vam anar a visitar va ser la necròpolis; em sembla que ja he dit que des del campament veiem les piràmides. Era un gust al matí contemplar-les i veure passar algun camell, amb el seu pas pausat i el cameller vestit d’un blanc impol·lut, cosa que em meravella en un país tant sorrenc.

Vam començar visitant la necròpolis més antiga, que si no estic confosa és la del sud. En aquest cementiri hi ha enterrades les primeres  generacions de la família reial del període meroític del regne de Cuix (aproximadament del 720 aC fins al 300 aC). Hi havia uns 220 enterraments, 90 dels quals tenien alguna superestructura i d’aquests almenys 24 eren piràmides. La majoria d’aquestes tombes van ser saquejades a mitjans del segle XIX.

Després es va abandonar aquest cementiri, potser perquè ja estava ple, i la família reial va començar a fer servir un nou cementiri, el del nord. En aquest cementiri hi ha enterraments des d’aproximadament el 300 aC fins aproximadament el 350 dC. S’han trobat unes 41 piràmides, de 30 reis, vuit reines regnants i tres individus més, que podria ser que fossin prínceps hereus. 

El tercer cementiri és l’occidental, que és el que va estar en us més temps seguit. En aquest cementiri no hi ha enterrats monarques sinó que s’hi van enterrar personatges importants, l’elit, però no de la família reial. Hi ha més de 800 tombes, de les quals almenys 82 eren piràmides.

Les piràmides de Mèroe, construïdes en pedra o amb materials que es degraden fàcilment, tenen menys de 30 metres d’altura, i són significativament més petites que les de l’Antic Egipte, van ser utilitzades pels reis, reines i alts funcionaris del regne de Cuix, a Núbia.

Les piràmides de Mèroe tenen un angle de 72 graus, mentre que les d’Egipte tenen un angle de 54 graus.

El període de construcció s’estén principalment entre el 300 aC i el 300 dC. La primera piràmide de Mèroe, que es pot atribuir amb seguretat a un governant, és la del reu Arakamani (Ergamenes I), que va regnar cap al 280 aC.

Les piràmides de Mèroe formen part del Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO des de 2011.

En tots els àmbits de la vida, especialment en la cultura de la classe dominant núbia, va existir una forta referència a l’Antic Egipte. Les creences i la cultura material estaven dominades pel seu veí del nord, especialment al començament de l’estat núbi. En aquest context, el costum de ser enterrat en piràmides probablement va ser adoptat per la classe dominant. No obstant això, no només es van copiar les formes arquitectòniques d’Egipte, sinó també la creença en una vida després de la mort.

En la mesura que es disposa de fonts escrites, es poden trobar gairebé els mateixos ritus i costums. Sobretot, era important que el difunt també fos recordat després de la seva mort i que se li fessin ofrenes. Per a això, van construir estructures funeràries relativament elaborades i accessibles, com és el cas de piràmides amb un temple funerari. El déu suprem dels morts era, com a Egipte, Osiris, que per la resta, aparentment, no va tenir temple propi ni culte a Núbia. També adoraven altres divinitats funeràries com Isis i Anubis. Aquestes divinitats són esmentades una i altra vegada en els textos funeraris núbis i, per tant, també en els temples. Sobretot, s’invocava Isis i Anubis quan demanaven pa i aigua, perquè els garantís el subministrament d’aliments per a tota l’eternitat.

Cada piràmide consta de tres parts. Les piràmides reials, inicialment es construïen en gres local, però després es van emprar  maons; tenen una altura d’entre 10 i 30 metres. Davant de la piràmide, a l’est, hi ha un petit temple funerari a l’entrada, que acostuma a estar decorat amb relleus. Aquí es menciona al difunt, i hi ha representades escenes de l’inframón i deïtats. A vegades el complex piramidal està envoltat d’un mur.

La cambra funerària reial estava sota de la piràmide. L’entrada està davant del temple. Dins de l’estructura piramidal reial no hi ha cap sala.

Els reis tenien un sistema d’enterrament de tres cambres, les dues primeres, en general tenien columnes i l’última era a on s’enterrava el difunt. Les tombes de les reines tenien tan sols dues cambres subterrànies. També els reis de períodes posteriors tenien una tomba amb tan sols dues cambres.

La majoria de piràmides no estan recobertes sinó que mostren una superfície esglaonada; no acaben en vèrtex sinó que aquest està truncat. Pot ser que a la part de dalt hi hagués alguna decoració escultòrica, podria ser la figura de Ba, l’esperit del difunt.

Algunes piràmides tenen una obertura a la part de dalt per la banda occidental, el que va fer pensar als cercadors de tresors, que hi hauria una cambra oculta; això va fer que en el 1834 moltes de les piràmides fossin destruïdes per intentar trobar tresors amagats. Tan sols en un cas van tenir sort i van trobar joies en or de la reina Amanishajeto.

Les piràmides reials de Mèroe es poden dividir en dos grups, que es diferencien en la seva mida. El primer grup va des de la del rei Ergamenes I (c. 280 aC) a la de la reina Amanishajeto (finals del segle I aC); tenen una longitud mitjana dels costats de 18 metres. El segon grup, són a partir de la tomba del rei Natakamani,  aproximadament de l’any 50 dC; els costats d’aquests piràmides fan tan sols 6,6 metres. En aquesta època la construcció de les piràmides va perdre importància. Llegeixo que en aquesta època les piràmides de les reines són més grans que les dels reis.

No s’ha pogut saber de totes les piràmides qui hi ha enterrat; el nom del difunt apareix en els petits temples que tenen aquestes estructures, però si aquesta part s’ha destruït es fa difícil saber qui hi ha enterrat allà.

Els objectes que tenen un nom inscrit poques vegades s’han trobat a l’interior de les cambres funeràries, pel que no són de massa ajuda.

La majoria de les piràmides tenien una placa d’ofrenes amb la inscripció del nom del propietari de la tomba. Però com que aquestes plaques es poden moure fàcilment es fa difícil precisar on estaven.

Em va encantar passejar entre les piràmides; en el segon cementiri que vam visitar, que potser era el del nord, hi havia algunes piràmides restaurades. Una de les piràmides que vam visitar tenia dues capelles; les parets d’aquestes capelles estan decorats amb gravats, en que es representen les ofrenes que duen, també s’hi pot veure el faraó. En una hi ha gravat l’ocell Ba, que representa l’ànima del difunt, però diuen que no és de l’època en que es va construir la piràmide sinó que ho va gravar algun pelegrí.

Feia moltíssima calor i molt vent, que aixecava la sorra. De fet, moltes de les piràmides es troben mig enterrades. Segons les cròniques, en l’època del regne de Cuix aquesta regió era verda, no un desert com ara.  

En aquests cementiris no totes les estructures funeràries eren piràmides,  hi havia també mastabes, unes estructures rectangulars amb parets inclinades.

He posat moltes fotografies, per ajudar a fer-se a la idea de l’entorn, la grandiositat de l’espai, la tranquil·litat i pau...per poder recordar com em sentia allà, o pel que no hi ha estat, poder-ho imaginar.






Desprès de la visita de les necròpolis ens vam aturar al poble per telefonar i fer un cafè. Van dir que era la millor cafeteria del poble, un local popular amb un servei un tant peculiar: el noi que em va servir el cafè quan li vaig demanar sucre me l’hi va afegir, i com que suposo que no tenia culleretes, va remenar-lo amb el dit, abans de donar-me’l.

Per aquí, tant al poble com per la necròpolis, hi ha gent que s’apropa amb els camells per si vols pujar-hi i donar una volta, o per vendre’t alguna cosa. Demanen diners per fer fotos al camell.

El poble on ens hem aturat és un de tants, dels pobles del desert, polsós, amb la via del tren que passa pel mig, partint-lo ,a plena solana, sense arbres que facin una mica d’ombra on resguardar-se, amb cases baixes de tova.

El paisatge de tons ocres, i nosaltres, coberts de sorra com anem, no desentonem. I el que trobo meravellós és no trobar altres turistes per aquí. 

De l’antiga ciutat, capital del regne de Cuix, i gran centre comercial no queda gaire cosa. Es veuen les restes d’un temple i altres petits templets. També hi ha les restes dels banys.

Abans de tornar al nostre campament vam apropar-nos al Nil per gaudir d’un aire una mica més fresc.











12 de novembre 2025

Sudan, alta Núbia(2005)-10. Desert de Bayuda: monestir de Ghazali

Una de les parades que vam fer va ser per veure les ruïnes d’un monestir cristià del segle XI, el monestir Ghazali. Per entendre una mica la presència d’aquest monestir cristià cal parlar del regne de Makuria.

Makuria va ser un regne medieval  existent entre el que és actualment la part nord del Sudan i el sud d’Egipte. La capital era Dongala, i sovint a aquest regne se l’anomena regne de Dongala.

El regne de Makuria va ser un dels regnes que van aparèixer a Núbia després de la caiguda del regne cuixita que havia dominat la regió des del 800 aC fins al 350 dC. Makuria cobria originalment l’àrea del Nil des de la tercera cascada fins a algun punt entre la cinquena i la sisena. Controlava les rutes de comerç, mines i els oasis a l’est i a l’oest.

A finals del segle VI els monarques de Makuria es van convertir al cristianisme, però al segle VII Egipte va ser conquerit per exèrcits islàmics i Núbia va quedar aïllada de la resta de la Cristiandat.

L’any 651 un exèrcit àrab va intentar la invasió, però no ho va aconseguir i es va signar un tractat anomenat baqt, que va dur la pau entre els dos bàndols i que va resistir fins al segle XIII.

Makuria es va expandir, annexionant-se el regne del nord, Nobatia; això va ser en temps de la invasió àrab o durant el regnat del rei Merkurios. El període des d’aproximadament el 750 fins al 1150 va ser de prosperitat per al regne, va ser la seva època daurada. Però les agressions des d’Egipte i les disputes internes van conduir al col·lapse de l’estat en el segle XIV.

Durant el regnat de Merkurios (675 a 710) de Makuria, es va consolidar la unificació de Makuria amb Nobatia. Una inscripció de l’època assenyala que Merkurios va fer edificar dues grans esglésies a Nobatia, una a la ciutat de Faras i l’altra a la ciutat de Taifa. Un document del 759 denomina al rei Ciríac (que va governar probablement entre 759 i 768) “senyor de la Makuria i Nubia, Nobatia”.

L’any 640 el general àrab Ahmed ibn al-Aziz va conquerir Egipte que fins llavors era bizantí; en aquella època la majoria de la població egípcia professava una variant del cristianisme, la monofisita, que després es va anomenar església copta. Amb la conquesta àrab el patriarca Giorgios d’Alexandria es va haver de refugiar a Constantinoble, i laseu patriarcal d’Alexandria va quedar vacant durant gairebé un segle. En aquest interval, els cristians coptes van pactar amb els àrabs que van acceptar que en el territori egipci i a Núbia el control religiós l’exercís un patriarca monofisita.

Sembla que en el segle VI hi va haver nou bisbats coptes a Makuria-Nobatia i sis a Alodia (regne medieval ubicat al centre i sud del Sudan).

L’any 651 el regne de Makuria-Nobatia, va evitar la invasió àrab i va establir un tractat de pau a canvi de pagar tribut als àrabs. 

El regne va gaudir d’una bona prosperitat des d’aproximadament l’any 750 fins al 1150.

A mitjans del segle IX el rei de Makuria va intentar recuperar la regió septentrional de Nobatia (la zona d’Assuan) que havia quedat en poder dels àrabs, però va ser derrotat pels musulmans de la dinastia fatimí. La regió de la Nobatia septentrional va quedar sota dominin islàmic fins a la desaparició de la dinastia fatimí, en el 1169. Llavors el rei de Makuria va aprofitar per recuperar la regió d’Assuan, que era estratègica, ja que era la porta d’entrada a Núbia.

L’any 1173, el general Turan-xah (germà de Saladí, de la dinastia aiúbida) va atacar des del Iemen els regnes cristians de Núbia; això va facilitar que el nord de Makuria (principalment la zona de Nobatia) quedés ocupat per la dinastia egípcia musulmana dels aiúbides. Com a resposta, el 1272 el rei David de Makuria va intentar capturar el port egipci d’Aidhab, a la costa de la mar Roja, a la zona actualment fronterera entre Egipte i Sudan. Això va provocar la reacció dels mamelucs que van conquerir la capital de Makuria, Dongola, l’any 1274, obligant a la població a pagar forts tributs o a convertir-se per la força a l’islam.

El període entre els anys 1276 i 1290 va ser molt convuls, amb freqüents canvis de rei, deguts a les pressions dels mamelucs. Alguns territoris es van escindir del regne de Makuria cap al 1290,formant el regne de Dau (o Daw) i el de la regió muntanyosa anomenada en àrab Yébel Adda.

L’any 1293 el rei de Makuria seguia pagant tribut als mamelucs, a l’igual que el seu successor, però l’any 1304 la major part del país va recuperar la independència.

Entre els anys 1315 i 1317, va arribar una gran quantitat de beduïns que es van instal·lar a les regions de Kordofan i del Darfur, flanquejant el regne de Makuria per l’oest i els sud-oest; a més, els mamelucs van envair altre cop el país, des del nord, i van col·locar al trono a un dels seus protegits, Bershambo, que es va convertir a l’islam amb el nom de Saif-al-Din Abdallah (1318).

El darrer rei de Makuria del que hi ha menció era Nasir, sobirà fins al 1397, anys en que va desaparèixer el regne.

Em sembla que no queden masses coses d’aquest regnes cristians medievals. Unes de les restes que hi ha són les d’aquest monestir del regne de Makuria, el monestir de Ghazali.

El jaciment arqueològic de Ghazali es troba a uns 20 km de la ciutat de Karima. La investigació se centra en el monestir cristià medieval (segles VII-XIII), fundat probablement pel rei Merkurios, i en les restes d’un petit poble, cementiris i llocs de fosa de ferro associats amb ell.

El centre de la vida espiritual dels monjos dins del monestir consistia en dues esglésies, ubicades al nord i al sud. L’església del nord, una església típica de Makuria, es va erigir presumiblement entre el 680 i el 720, amb un disseny basilical. En la primera fase, tenia tres naus i una coberta plana recolzada sobre arcs sostinguts per columnes de granit. Les parts inferiors dels murs estaven construïdes de gres i la part superior de maó cuit. La decoració pintada que les cobria es conservava només en dues habitacions. L’església del sud, construïda completament amb maons de fang a principis del segle XI, tenia una planta trapezoidal. El seu naos no era tripartit, cosa inusual per a l’arquitectura makuriana. En ambdues esglésies s’han conservat elements de mobiliari, com un synthronon (un banc per al clergat al santuari) o un púlpit.

A les parets de l’església del nord s’han registrat 137 inscripcions. Proporcionen informació important sobre la vida dels monjos i sobre els visitants del monestir. Una altra troballa interessant són dues figuretes de terracota de monjos fetes d’argila cuita. El seu propòsit no està clar; podrien haver estat objectes devocionals portats pels pelegrins d’algun lloc sagrat. No obstant això, les inscripcions i les figuretes són els únics indicis de l’existència d’un moviment de pelegrinatge a Ghazali; no s’ha trobat cap evidència sòlida d’això.

A prop es van descobrir dos centres metal·lúrgics contemporanis del monestir. La construcció dels forns de fosa de ferro era inusual: les obertures d’aire es trobaven a la part superior, mentre que una llosa de ceràmica a la part inferior facilitava la sortida d’aire.

A l’interior del monestir hi havia un refectori (menjador), així com instal·lacions per a la producció d’aliments, incloent-hi un molí amb sitges i una premsa d’oli; em sembla que aquestes són les úniques restes d’aquest tipus trobades a Núbia. Els dormitoris estaven situats en un edifici separat de maó de fang. En el seu apogeu, el monestir podia acollir aproximadament 70 monjos en habitacions triples. També hi havia dos complexos sanitaris amb banys i diverses dotzenes de latrines.

El monestir de Ghazali va caure gradualment en declivi a la segona meitat del segle XII i va deixar de funcionar en el tercer quart del segle XIII.

Es van fer excavacions també fora del monestir, en tres cementiris, en els que s’hi van trobar més de 2.000 enterraments. El cementiri 2, és el que es va estudiar més, i es creu que era el lloc d’enterrament dels monjos que habitaven el monestir. Aquí es van descobrir aproximadament 800 tombes, que representen diferents formes arquitectòniques. Fragments d’inscripcions funeràries, trobats tant a la necròpolis com al monestir, formen el segon conjunt més gran de fonts escrites d’aquest tipus conegudes de la Núbia medieval.

Gairebé tots els viatgers famosos van visitar aquest lloc en el segle XIX. Les primeres excavacions van tenir lloc a la dècada de 1950. Del 2012 al 2018, la investigació a Ghazali va ser realitzada per un equip d’arqueòlegs polonesos del Centre Polonès d’Arqueologia Mediterrània de la Universitat de Varsòvia, en cooperació amb la Corporació Nacional d’Antiguitats i Museus del Sudan.

El monestir es troba al uadi Abu Dom. Ens aturem en alguns dels pous que hi ha, on els nòmades donen de beure als seus animals.