03 de juny 2025

Pakistan-51. Khudabad: Mesquita Badshahi

Khudabad va ser la capital de la dinastia Kalhora, abans de que la capital es traslladés a Hyderabad.

La dinastia Kalhora va governar al Sind des del 1701 al 1783. Yar Mohammad Kalhoro va ser el primer d’aquesta nissaga; va regnar des del 1701 al 1719 i és el que va fer construir la mesquita.

Sovint el nom d’aquests governants (i de molts governants en el subcontinent indi) la paraula Mia; sembla que formi part del nom però en realitat és un títol reial. L’esposa del Mian s’anomenava Begum.

A la seva mort el va succeir el seu fill Noor Mohammad Kalhoro que va regnar del 1719 al 1755. Com passa sovint, les informacions que trobo no sempre concorden. En algun llocs diu que va  ser aquest governant el que va traslladar la capital aquí a Khudabad, però en algun altra lloc trobo que la ciutat va ser la capital dels Kalhora des del 1710 al 1768; després es va traslladar a Hyderabad, que va ser  la capital des del 1768 al 1783.

Els governants Kalhora van promoure l’art, l’arquitectura, la cultura, la llengua, la música i l’artesania. Tot això s’impulsava des de Khudabad, des del fort que hi havia al voltant de la mesquita i des de la pròpia mesquita, que servia també d’escola. Van potenciar el desenvolupament de la ciutat, i això va fer que arribessin molts hindús a treballar i a comerciar. 

D’aquí va sortir la primera moneda del Sind, així com l’escriptura khudabadi.

L’escriptura khudabadi és un dels quatre tipus d’escriptura que es va fer servir per escriure la llengua sindi. Té les seves arrels en l’escriptura brahmi, com la majoria de llengües índies, tibetanes i del sud-est asiàtic. Aquesta escriptura la va crear la diàspora sindi que residia a Khudabad, per enviar missatges als seus parents que vivien en les seves ciutats natals. 

Degut a la seva simplicitat es va estendre ràpidament i la van adoptar altres  grups sindi per enviar cartes i missatges. Els comerciants sindi registraven els seus comptes i transaccions en aquest nou tipus d’escriptura.

Va arribar un moment en que conèixer aquest tipus d’escriptura era clau per a contractar algú que tingués que viatjar a l’estranger; així els seus comptes i llibres comercials es podien mantenir en secret per a persones estrangeres i funcionaris governamentals. A les escoles s’ensenyava el sindi en l’escriptura khudabadi.

Els comerciants van continuar utilitzant aquesta escriptura per als seus registres fins a la independència del Pakistan el 1947.

Per tant, Khudabad era una ciutat pròspera, dinàmica, amb molta riquesa cultural i la seva mesquita n’era un bon exemple.

La mesquita s’havia construït entre el 1710 i el 1718. Però quan el darrer governant Kalhora va traslladar la capital a Hyderabad, en no tenir el suport governamental va començarà deteriorar-se. De fet va ser tota la ciutat la que se’n va ressentir.

Cal dir que no va ser un caprici el canvi de lloc de la capital. El riu Indus va canviar el seu curs cap a l’any 1757, a causa dels monsons; hi va haver un període d’inundacions successives a la vora del riu i la ciutat també va quedar inundada diversos cops.

Després de la mort de Noor Mohammad, hi va haver disputes in enfrontaments per la successió entre els seus fills. Hi va haver una època de molta inestabilitat. En aquesta època turbulenta una tribu balutxi, els Khosa, va cremar la ciutat. En el 1759, gràcies al suport de cabdills balutxis, Ghulam Shah Kalhoro va poder derrotar als seus germans i governar el territori. Va construir la nova ciutat una mica més enllà d’on estava originalment, propera al nou curs del riu Indus.

L’any 1783, Fateh Ali Khan, cap tribal balutxi i cap de la dinastia Talpur va derrotar els Kalhora i va assumir el càrrec com a nou governant de Sind. Va mantenir la capital a Khudabad, però quan l’any 1789 el riu Indus la va inundar de nou, va decidir el trasllat a una nova ubicació, Hyderabad.

Bona part de la població de Khudabad va emigrar a la nova seu de la reialesa, i és quan va començar el declivi de la ciutat.

Henry Cousens (1854-1933) va ser un arqueòleg i fotògraf escosses conegut pel seu treball sobre els monuments i antiguitats de l’Índia britànica, especialment per l’estudi d’aquesta regió del Sind.

Va visitar, estudiar i fotografiar Khudabad, i en l’informe que va redactar pel Servei Arqueològic de l’Índia Occidental, 1895 a 1896, indicava que la gran mesquita de la ciutat era un edifici desert i descuidat. També deia que es veia que havia tingut una bona decoració de rajoles, que calia conservar, però que estava molt malmès perquè els visitants havien intentat arrencar-les.

En el segle següent no s’hi va fer cap obra de conservació. Durant les fortes pluges de 1994-95, una de les cúpules principals sobre la sala d’oració es va ensorrar. Altres dues cúpules grans i dinou més petites també van ser danyades per les pluges monsòniques. El 2009 es van realitzar alguns treballs de reparació per estabilitzar l’estructura i reconstruir les cúpules.

L’any 2015, CyArk va formar un equip d’estudiants de la Universitat de Ciències de la Gestió de Lahore (LUMS) per escanejar i documentar el que quedava. Aquestes dades digitals es poden utilitzar per estudiar el que queda de les belles rajoles kashi i pintures al fresc, així com la notable arquitectura i proporcions del lloc.

CyArk és una organització sense ànim de lucre situada a Oakland, Califòrnia, fundada el 2003. La seva missió és registrar, arxivar i compartir digitalment el patrimoni cultural més important del món.

En un article del 2020 es fa una crítica a la restauració que s’ha fet de la mesquita de Khudabad.

La mesquita del 1718 ha estat en procés de restauració durant més de 20 anys, però  segons els experts en patrimoni, la restauració ha sigut deficient, amb mà d’obra no qualificada i experts que no eren tècnics.

En aquest article expliquen que en el passat hi havia un fort construït al voltant de la mesquita, i que ha estat destruït per contractistes sense experiència que van arrencar el fang per dur a terme les tasques de conservació de la mesquita.

En el seu llibre titulat “Sindh Tiles” (les rajoles del Sind), l’escriptor i arqueòleg britànic Henry Cousins qualificava el treball de rajoles que decoraven la mesquita com una obra mestra. Però aquestes rajoles que en el passat meravellaven a tothom han desaparegut; els contractistes locals les van destruït en intentar restaurar-les o bé les van substituir per rajoles locals, noves. Segons algun expert, el Departament de Cultura, Turisme i Antiguitats no està tècnicament equipat per executar la restauració de llocs històrics.

Segons l’antic director del Departament de Cultura, el govern provincial s’havia adonat que els materials que s’empraven no eren els correctes, durant un temps es va aturar la restauració però després els contractistes van continuar la seva feina i res va canviar. Havien arrebossat les parets amb ciment local en lloc d’utilitzar el material idoni per a la restauració dels llocs patrimonials.

Un especialista critica que la major part del patrimoni del Sind s’ha remodelat o reconstruït amb treballs deficients, en lloc de fer treballs de conservació.

El secretari de Cultura, Turisme i Antiguitats, va refutar les acusacions fetes contra el departament.

Aquesta mesquita era una obra mestra de l’arquitectura mogol, caracteritzada per la seva luxosa decoració amb rajoles esmaltades. L’entrada de la mesquita estava adornada amb panells de rajoles sindi locals, que mostraven intricats patrons florals i formes geomètriques. La cambra d’oració, dividida en dos espais, presenta elegants arcs sostinguts per pilars massius, creant un gran i imponent espai interior.

Construïda durant el període Kalhora al segle XVIII, la mesquita representava el desenvolupament arquitectònic i cultural de la regió sota el govern de Kalhora. Les seves opulentes decoracions de rajoles i pintures al fresc la distingien com una fita arquitectònica significativa de l’època. Aquesta mesquita era un recordatori de la grandesa i magnificència de la dinastia Kalhora al Sind. Va servir com a centre d’activitats religioses i culturals, allotjant milers de fidels i contribuint al vibrant teixit social de la regió.

La mesquita que es veu actualment és nova, fruit d’aquestes reconstruccions. Tan sols es conserva alguna part delsmurs de l’antiga mesquita.

Com es pot veure, per les bastides que hi ha en alguns llocs, la mesquita segueix en procés de restauració.








01 de juny 2025

Pakistan-50. De Mohenjo Daro a Khudabad: una fàbrica de maons

Deixem enrere l’antiga civilització de la vall de l’Indus per tornar a èpoques més recents. Anem baixant pel Sind, més o menys en paral·lel al riu Indus.


L’objectiu del dia és arribar al vespre a Sehwan Sharif, fent algunes parades abans, a Khudabad i al llac Manchar.

De Mohenjo Daro a Khudabad hi ha uns 135 km. Pel camí es van veient diferents centres de producció de maons, i ens aturem en un d’ells per veure el procés. També veiem alguns dels camions ben carregats que circulen per aquestes carreteres.

Ens aturem en un centre de fabricació de maons per veure el forn i el procés de producció. És impressionant, com també és impactant la informació que he trobat, en articles recents, de no més de dos o tres anys.

En un article del 2021 diuen que en tot el país hi ha més de 18.000 bòbiles, un 90% d’aquests forns es troben al Panjab i el Sind, on es produeixen uns 45.000 milions de maons cada any, el que el converteix al Pakistan en el tercer productor de maons del sud d’Àsia, per darrere de l’Índia i Bangla Desh.

El carbó és una font important de combustible per a aquests forns, però en general s’utilitzen principalment altres materials més barats, com ara residus diversos. Segons l’article també es cremen residus mèdics.

En la bòvila que vam visitar nosaltres és el que em va impactar, les piles de material de rebuig esperant per a ser cremades, hi havia teixits, pneumàtics, coses de plàstic... de tot. I la olor estava en consonància amb els residus cremats.

Els forns de maó emeten diversos tipus de contaminants atmosfèrics, segons el que s’hi estigui cremant com a combustible.

El govern insta a canviar la tecnologia del forn per minimitzar la contaminació: en lloc del forn tradicional (Fixed Chimney Bull’s Trench Kiln) passar al de tecnologia en ziga-zaga. Però com que es una despesa important els propietaris no han fet el canvi.

També es diu que per minimitzar la contaminació cal regular quina mena de combustibles es poden fer servir.

A part del tema de la contaminació, un altra problema dels forns de maons és que fan servir mà d’obra no remunerada; els propietaris dels forns ofereixen préstecs a canvi de que treballin al forn. Ara bé, sembla que hi van sumant interessos al préstec i no arriben mai a cobrir el deute que tenen amb el propietari.

Llegeixo que molts dels que es troben atrapats en aquest tipus d’esclavatge (servitud per deute) són de minories religioses, com ara hindús i cristians.

Teòricament la servitud per deute està prohibida per llei, però no s’aplica.

S’estima que hi ha entre 3,5 i 5 milions de treballadors en els forns de maons de tot el país, i la majoria són treballadors forçats. Els fills dels treballadors són els més vulnerables. Segons la Comissió de Drets Humans del Pakistan al país hi ha almenys dos milions de nens treballen en condicions d’esclavitud.

Hi ha informes que indiquen que els nens que treballen als forns sovint estan desnodrits i tenen mala visió. La seva taxa de mortalitat és més alta que entre els nens d’altres llocs.

Els nens també són sovint mantinguts com a ostatges pels propietaris dels forns per evitar que els seus pares marxin amb el pretext de buscar atenció mèdica o comprar productes essencials.

La indústria dels forns de maons al Pakistan es remunta a principis del 1900, quan el país encara estava sota domini colonial britànic.

La indústria va créixer ràpidament després de la partició de l’Índia, en el 1947, ja que el Pakistan necessitava reconstruir la seva infraestructura i el seu parc d’habitatges. En aquell moment, els forns de maó funcionaven amb mètodes tradicionals, incloent l’emmotllament manual i la cocció dels maons en camp obert.

Amb els anys, la indústria va evolucionar amb la introducció de noves tecnologies. Inclou forns túnel i forns híbrids que utilitzen una barreja de tècniques tradicionals i modernes. Aquestes innovacions han millorat l’eficiència del procés de fabricació de maons i han reduït l’impacte ambiental de la indústria.

Els treballadors dels forns de maons són alguns dels grups més vulnerables i marginats del Pakistan. La majoria d’ells són treballadors no qualificats que treballen en condicions dures i perilloses, amb poc o cap accés a serveis bàsics com l’assistència sanitària, l'educació i el sanejament.

Treballen moltes hores, sovint fins a 12 hores al dia, i se’ls paga salaris molt baixos, tan sols 700 rupies al dia. Molts d’ells viuen in refugis temporals, que no tenen ventilació adequada i són propensos a incendis i accidents.

Segons un estudi de l’Organització Internacional del Treball (OIT), s’estima que 4,2 milions de nens al Pakistan estan involucrats en el treball infantil, molts d'ells treballant en la indústria dels forns de maons.

Aquests nens es veuen obligats a treballar moltes hores, sovint fins a 16 hores al dia, i se’ls paga salaris molt baixos, tan sols 300 rupies al dia. També estan exposats a condicions de treball perilloses, com ara calor extrema, pols i fums tòxics. 








30 de maig 2025

Pakistan-49. Mohenjo Daro: la ciutat baixa

La ciutat baixa té diferent barris, vam començar visitant el barri residencial senzill, després la zona de producció o zona industrial, que és el barri dels artesans, i vam acabar el recorregut al barri residencial ric.

Anant cap a la ciutat baixa es té una visió una mica diferent de la ciutadella.

Ja en el segle XXI, Randall Law, investigador de la Universitat de Wisconsin, ha demostrat que les pedres i els metalls d’aquesta regió circulaven per tot arreu. 

Els comerciants de l’Indus, dominant els vents monsònics, comerciaven amb els àrabs i probablement van fer negocis fins i tot més a l’oest, cap a l’actual Iraq. Un text mesopotàmic registra un cas judicial que involucra un “Meluhhan”, que es creu que és la paraula sumèria per a algú de l’Indus, mentre que un altre esmenta un intèrpret de Meluhhan en una cort mesopotàmica.

El mineral emprat en la fabricació de segells era l’esteatita o pedra sabonosa, que és una varietat de talc de tacte greixós, un silicat de magnesi de fórmula Mg₃Si₄O10(OH)₂. 

Aquest investigador va analitzar les restes d’aquesta pedra emprada en la fabricació de segells en diferents ciutats de la civilització de la vall de l’Indus i va veure que el mineral provenia de pedreres que es trobaven molt més al nord, com ara Hazara i Jammu. Els processos de fabricació en tota la vall del’Indus estaven molt integrats en una àmplia zona. Law també parla de la naturalesa de l’esteatita d’aquesta regió que la feia tan atractiva per als artesans de segells, ja que es tornava blanca de manera més fiable quan s’escalfava.

En aquesta part de la ciutat s’han conservat els carrers principals amb drenatge i pous.

 La neteja sembla que era fonamental en la seva forma de vida, i també podia formar part del seu sistema de creences; com ja he dit hi, s’han trobat molts pous, i quan camines per l’antiga ciutat vas trobant-los, de diferents mides, la majoria circulars, tot i que a la ciutadella n’hi havia un d’ovalat. O sigui que tota la ciutat tenia fàcil accés a l’aigua dolça.

Era un centre important de comerç, amb tallers de fang, tintoreria, ferreters, artesans de cloïsses i de pedres petites. Alguns d’aquests articles artesanals es fabricaven amb materials importats, d’altres podien estar destinats a l’exportació.

S’han trobat molts objectes durant les excavacions, alguns d’elles estan al petit museu que hi ha aquí a Mohenjo Daro, d’altres quan es va partir l’Índia van anar a parar a d’altres museus.

S’hi ha trobat figures assegudes i dempeus, eines de coure i de pedra, segells tallats, bàscules i pesos, joies d’or i jaspi i joguines per a nens. S’han recuperat moltes peces de bronze i coure, com ara figuretes i bols, el que demostra que els habitants de Mohenjo Daro sabien com utilitzar la tècnica de la cera perduda. Es creu que els forns que s’han trobat s’havien utilitzat per obtenir coure i per fondre els metalls.

En la zona que en diuen de producció o dels artesans, sembla que hi havia una part sencera dedicada al treball de petxines.

Algunes de les obres de coure més destacades que es van recuperar són unes tauletes de coure que tenen escriptura i iconografia de l’Indus.

S’han recuperat fragments de ceràmica i terracota i restes d’olles amb dipòsits de cendres, el que fa pensar als arqueòlegs que es podien haver utilitzat per dipositar-hi les cendres d’un difunt, però també podria ser que aquestes olles s’omplissin de cendres per escalfar habitacions de la casa.

També tenien recipients per filtrar l’aigua, similars als que havíem vist a Harappa; un d’ells està al museu.

Arribem a la que anomenen l’habitació dels esquelets. He trobat algun article amb fotografies i realment és sorprenent. En aquesta habitació s’hi van trobar diversos esquelets encastats a terra. En les excavacions realitzades entre 1922 i 1931 a la ciutat es van trobar un total de 37 esquelets (o part d’elles) que es podien atribuir a la civilització de l’Indus.

Alguns esquelets estaven en posicions retorçades i hi havia grups d’esquelets que no estaven disposats de forma ordenada, molts estaven desarticulats o incomplets. En un article que he trobat diuen que tots es van trobar aquí, a la ciutat baixa, i probablement a la que era la zona residencial.

Llegeixo que no es va trobar ni un sol cos dins de la zona de la ciutadella fortificada, que és on si hi hagués hagut lluita segurament s’hauria desenvolupat la batalla final. Això em fa dubtar sobre el que vaig escriure de la ciutadella, quan parlava de l’stupa, en algunes de les anomenades habitacions de monjos s’hi havia trobat algun esquelet. 

Després de les excavacions fetes en la dècada de 1920 es va publicar que hi havia proves que suggerien que Mohenjo Daro va ser destruïda per invasors armats i que hi va haver molta part de la població, incloent dones i nens que van ser massacrats.

Ara be, no hi ha cap evidència que demostri que aquí hi hagués hagut un conflicte armat. En algun moment s’havia especulat sobre si havia sigut la invasió ària la que havia acabat amb la civilització de l’Indus; en la publicació de Marshall sobre la massacre desvincula el final de la civilització de l’Indus de la invasió ària, ja que hi hauria uns dos segles de diferència entre ambdós fets. Va atribuir els assassinats a bandits dels turons a l’oest de l’Indus (suposo que del Balutxistan), que van fer algunes incursions esporàdiques contra els pobles de l’Indus, quan era ja una civilització en decadència.

De totes formes, actualment diuen que no hi ha proves concloents que indiquin que tots els esquelets que es van trobar junts en una mateixa habitació fossin del mateix període de temps, per tant no es pot afirmar que formessin part de la mateixa tragèdia.

La ciutat va tenir com tres períodes, el primerenc, l’intermedi i el tarda. Quan parlava de la ciutadella, a la sala d’actes hi havia un pou que deien que era del període intermedi, o sigui no dels primers temps de la ciutat, quan s’havia construït el temple i la ciutadella.

Aquí a la ciutat baixa també hi ha construccions dels diferents períodes. Uns esquelets encastats al terra d’una habitació corresponien a l’etapa intermèdia de la ciutat, mentre que uns altres que es van trobar en treure la runa d’un pati  serien una mica posteriors; es van trobar entre la runa i incomplets. Diuen que probablement el pati havia quedat en desús i en el període tardà s’hauria emprat com a dipòsit funerari.

Es van trobar sis esquelets en un carrer, el que va donar ales a la teoria de la massacre. Però actualment es descarta. Per la posició en que es van trobar i que estaven tan sols coberts de terra solta, i no de maons o restes que indiquessin una destrucció violenta, es pensa que són posteriors a les restes que tenien al voltant. Res fa pensar que originalment estiguessin estirats a la superfície real del carrer.

En època tardana part de la ciutat es va reconstruir i algunes cases es van construir en espais que en el període anterior eren carrers.

Actualment es descarta la massacre i com ja he comentat en algun altre lloc, el final de Mohenjo Daro seria probablement degut a desastres naturals, en les que hi tindria molt a veure el riu Indus.

La fotografia dels esquelets i la informació sobre la suposada massacre l’he trobat en aquesta  web.



https://www.penn.museum/sites/expedition/the-mythical-massacre-at-mohenjo-daro/

Arribem a l’àrea industrial on hi havia els artesans dels diferents oficis treballant. Un dels espais estava destinat al tint: se suposa que és on es tenyien els teixits de cotó.

En molts llocs es poden veure els maons vermellosos amb cristallets blancs de sal a la superfície. Diuen que és un dels problemes que hi ha aquí a Mohenjo Daro.

El sòl és salí i les sals presents al sol es dissolen en aigua i passen a través de materials porosos, com el fang o els maons d’argila, fins que arrien a la superfície; quan l’aigua s’evapora, deixa un recobriment de cristalls de sal sobre els maons i aquests acaben esmicolant-se i convertint-se en pols.

Diuen que en la preservació de Mohenjo Daro cal tenir molt present també els efectes del clima. Per una banda la diferència de temperatura entre el dia i la nit, que en alguns llocs pot ser de 10 graus. Un altre factor és l’efecte del vent: quan arrenca la pols que hi ha dipositada a les parets queden al descobert els antics maons, quedant exposats a l’aire i l’aigua.

Dsprés ens dirigim cap a la segona zona residencial, on hi ha els habitatges que semblen de més categoria, i que devien ser de famílies benestants.

Les llars individuals o grups de llars obtenien l’aigua de petits pous. La majoria de cases tenien petits banys i estaven proveïdes de desguassos i les aigües residuals es canalitzaven a les clavegueres cobertes que passaven pels carrers principals. Algunes cases, presumiblement les d’habitants més prestigiosos, inclouen habitacions que sembla que s’havien reservat per al bany, i un edifici tenia un forn subterrani (conegut com a hipocaust), que possiblement era per poder-se banyar amb calefacció.

La majoria de les cases tenien patis interiors, amb portes que s’obrien a carrers laterals. S’han trobat escales de maó en algunes cases, el que indica que devien tenir un pis superior o bé un sostre pla i habitable.

Les parets de maons estaven originalment arrebossades amb fang, se suposa que per protegir els maons, i suposo que també per protegir l’interior de l’edifici de la calor i la humitat, mantenint una temperatura més estable, minimitzant la diferència entre dia i nit.

Sobresortint entre les parets de les cases es veuen algunes torres, però en realitat no són torres sinó pous. S’han trobat pous molt alts, tubulars, com aquest de la fotografia. Sembla que són pous superposats, és a dir que cada cop que es construïa la ciutat, de nou, sobre les ruïnes de l’anterior, el pou es construïa al mateix lloc. En les successives reconstruccions el nivell del sòl augmentava i per això els pous que es veuen semblen torres.

Mohenjo Daro m’ha impressionat tant la visita pel recinte arqueològic com per tot el què he anat llegint. He intentat posar-ho una mica en ordre, però no sé si me n’he sortit massa. He trobat informació en webs i articles, de diferents èpoques, i per tant varien les interpretacions... En el lloc la informació és escassa o gairebé nul·la.

Aquesta ciutat encara amaga molts misteris. Si es visita Pakistan val la pena arribar fins a Mohenjo Daro; de les dues ciutat de la civilització de l’Indus que vam visitar recomano aquesta del Sind, més que Harappa, que està al Panjab. De totes formes, el museu de Harappa, em sembla recordar que estava força millor que aquest d’aquí.

Sigui com sigui, descobrir les ciutats d’aquesta cultura de fa cinc mil anys val la pena.