Tas Tepeler, que vol dir turons pedregosos, és el nom d’un projecte que té com a objectiu realitzar excavacions arqueològiques en els 12 jaciments del període neolític pre-ceràmic que s’han trobat a la província de Sanliurfa.
Nosaltres hem visitat dos d’aquests jaciments: Karahan tepe i
Göbekli tepe. La descoberta de Karahan tepe és posterior a la de Göbekli tepe, i
a partir de les excavacions que s’hi estan fent, sembla que és anterior a
Göbekli tepe. De totes formes, tots dos serien aproximadament del 9400 aC.
Moltes de les peces trobades en aquests jaciments estan ara
exposades al museu de Sanliurfa. Per tant, després de llegir el que fa
referència a Karahan tepe i Göbekli tepe, pot ser interessant tornar a mirar
les fotografies del neolític que hi ha a l’apartat en que parlo del museu
arqueològic de Sanliurfa.
La primera publicació que fa referència a Karahan tepe és de
l’any 2000, a la revista Neo-Lithics i l’autor és Bahattin Çelik, de la
Universitat de Harran.
En aquest article l’autor explica que va descobrir aquest
indret en el 1997, i que fins llavors no estava marcat en els mapes; així que
ho va anomenar Karahan tepe, en referència al nom del turó que hi ha al costat.
Quan ets allà costa una mica fer-se a la idea de conjunt, de la
part que estan excavant, així que he buscat si hi havia alguna vista aèria per
visualitzar-ho millor. Aquesta imatge l’he trobat a la pàgina web: https://ccrs.ku.dk/calendar/2024/karahantepe-a-new-pre-pottery-neolithic-site-in-anlurfa-turkey/.
Hi ha tan sols una petita part excavada, em sembla que no
arriba al 2 o 3 %, per tant, encara es poden trobar moltes sorpreses.
En l’article de Çelik s’explica que en els camps que hi ha en
dos dels vessant del turó s’hi van trobar almenys 266 pilars, que sobresortien
uns 50 o 60 cm del sòl i que estaven ordenats de forma més o menys regular, amb
una separació entre ells de 1,5 o 2 metres. Alguns d’aquests pilars estan
decorats amb relleus que representen serps, altres animals, i rostres
humans. Els pilars tenen forma de T i són similars als que s’havien trobat
abans a Göbekli tepe.
L’excavació encara no havia començat; no va ser fins al 2019
que es va iniciar, dirigida per l'arqueòleg Necmi Karul, professor associat del
Departament de Prehistòria de la Universitat d'Istanbul. Es van trobar unes cambres o fosses subterrànies, i en el costat occidental del
recinte principal de 23 metres, hi havia pilars en T tallats en la roca, mentre
que els altres pilars estaven separats i disposats en cercle.
Aquest conjunt s’ha conservat molt be, tenint en compte la seva antiguitat; Göbekli tepe i Karahan tepe són els megàlits més antics trobats fins ara.
El fet de que s’hagi conservat tant bé és degut, en part, a què són construccions en pedra; potser tenien alguna coberta en fusta i aquesta no ha perdurat. Però l’altra raó és que ho van enterrar de forma deliberada, amb molta cura. L’any 2021, la Universitat d'Istanbul va revelar que aquest lloc s’havia abandonat de forma premeditada, que s’havien decapitat algunes de les estàtues humanes, se'ls hi havia tallat el nas i els caps s'havien col·locat al revés mirant cap a les parets. Després s’havia cobert tot amb sediments i roques, i això va permetre conservar l’espai entre els pilars i que no caiguessin.El fossar que atrau l’atenció és el que té els pilars en forma
de T. Hi ha onze pilars dempeus i un cap que sobresurt d’una de les parets. Un
dels pilars és independent i diferent als altres; diuen que sembla una
combinació humana i animal, des d’on estàvem no es veia bé.
Tant a aquí com a Göbekli tepe s’hi han trobat pedres foradades
que devien ser portals, ara bé, el que es plantegen els investigadors és si la
ubicació d’aquest portal, tallat a la roca, en una posició precisa és
significatiu o no.
En la sala que s’ha anomenat el santuari dels pilars, a
l’hivern, el raig del sol naixent passa a través del portal que he comentat
abans i incideix on hi ha el cap que sobresurt de la paret de roca. Per això es
pensa que tindria una funció de calendari; actualment es pot veure aquest
fenomen entre el 20 i el 23 de desembre.
La gran sala central tenia una circumferència de 23 metres de
diàmetre, el sostre del qual estava sostingut per dos grans pilars en forma de
T, actualment enderrocats sobre el paviment. S'ha cregut que en aquest recinte
seria on s'hi ubicaria el tron del líder de la comunitat o la divinitat en
qüestió. S’hi han trobat tant escultures d'animals com d'humans, totes elles
tallades en pedra calcària, però més tard, en una segona fase cronològica,
desapareixen les figures zoomòrfiques i només es feien figures
antropomòrfiques.
A part de la zona destinada a rituals, o tipus santuari, també
s’ha trobat una zona que podria ser d’habitatges.
El primer que hem vist, que sembla una piscina tallada a la
roca podria ser per realitzar-hi banys rituals. Es pensa que aquest recinte
sagrat podria ser un lloc destinat a la regeneració i la curació.
Aquí s’hi ha trobat una estàtua que diuen que és l'exemple més
antic del món, d'una representació humana realista. La vam poder veure al lloc
on es va trobar, però no la va poder fotografiar, o sigui que la fotografia que
poso és la que he fet d’un fulletó que em van donar.
Mesura 2,3 metres d'alçada i es va trobar trencada en dos, la
part superior jeia a terra i les cames em sembla que estaven al lloc original,
com si la figura hagués estat asseguda al banc.
Una de les diferències és en els ulls: en la figura trobada
aquí els ulls estan tallats en la mateixa roca, mentre que en l’home d’Urfa els
ulls eren d’obsidiana negra.
Una altra diferència és en el cabell: l'home d'Urfa sembla
calb, en canvi el de Kaarahan tepe té barba i també cabell al cap, i sembla que
tingui una zona afaitada, per sobre de les orelles. Aquest disseny també
s’havia trobat en diverses estàtues de Gobekli Tepe.
En un altre lloc he llegit que la figura sedant estava en un
nínxol, i que sembla un ser humà difunt,
amb les costelles ben marcades... no sé si fa referència a la mateixa escultura
o és una altra.
El recinte és molt interessant ja que com més estona mires una
pedra més coses hi veus. Tot el que he anat trobant sobre aquest lloc està
envoltat de misteri. Per què ho van abandonar? Quins rituals s’hi feien o quina
era la seva utilitzat, la de les figures? Els animals que s’hi representen eren
els que vivien en aquella època en aquesta regió. Però no tinc massa clar si
era en el mil·lenni X aC o una mica més tard. En algun lloc he trobat que va
estar en funcionament aproximadament entre el 8500 aC i el 8000 aC.